Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:42
Hallo allen,

In mijn appartement (bouwjaar 1983) heb ik als hoofdverwarming een elektrische vloerverwarming per kamer. Daarnaast wordt Warmwater voor sanitair en keuken door een elektrische boiler uit 1994 verzorgd. (Itho Daalderop 80l)

Deze elektrische vloerverwarming heb ik al vaak vervloekt, helaas was het huis al van het gas toen het gekocht werd en moet ik het hiermee doen. Verwacht niet dat ik voor onder de 10k hier een ander systeem kan laten aanleggen om bijvoorbeeld de vloerverwarming onder een tegelvloer te vervangen en een ander systeem aan kan laten leggen...

Het betreft hier voor mijn idee enkel de woonkamer (38m2) te verwarmen. Na mijn eerste winter gebruik ik deze niet meer, verbruik van 5639kWh voor een energielabel C appartement van 83m2 is niet leuk met zn twee. Daarop heb ik alle spleten afgekit en het huis zover mogelijk tochtvrij gemaakt. Om de ventilatie te regelen heb ik hiervoor ook een nieuw ventilatiesysteem laten aanleggen.

Voor de daaropvolgende winter twee convector kachels (Eurom alutherm 2500w) voor de woonkamer gekocht en 2x 150w infrarood verwarming onder de bureaus. Scheelde al bijna 1900kWh. Nu is er budget (+/-3000€) om zaken verder aan te pakken.

Als eerste idee wil ik een lucht/lucht warmtepompboiler gaan aanschaffen om deze aan te sluiten op de rookgas kanalen van de CV ketel die er ooit gehangen heeft, en gaat de verwarming aangepakt worden om het energieverbruik verder terug te brengen.

Voorjaar 2024 heb ik via de VvE zonnepanelen (2400wp totaal) kunnen aanschaffen wat de kosten nog verder zal drukken.

Mogelijkheden zijn helaas beperkt door bovenstaande en een VVE die niet toestaat zaken aan de buitengevel/dak op te hangen/plaatsen. Anders was er direct een L/W Warmtepomp gekomen.

Wat kan ik eraan doen om mijn woning zo energiezuinig mogelijk te verwarmen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:36
Kun je een monoblock airco niet aansluiten? Zo'n Innova ding. Die kunnen verwarmen tot een buitentemperatuur van 5 graden. Daarmee kun je denk ik een stuk voordeliger verwarmen dam volledige COP1?! elektrische verwarming. Wat een gebakken ei die dat erin heeft gelegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
Lucky0wn schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:07:
Als eerste idee wil ik een lucht/lucht warmtepompboiler gaan aanschaffen om deze aan te sluiten op de rookgas kanalen van de CV ketel die er ooit gehangen heeft, en gaat de verwarming aangepakt worden om het energieverbruik verder terug te brengen.
Oef lastige case.

Bovenstaande gaat vermoedelijk niet werken, ik verwacht dat je fors grotere diameter nodig hebt voor de buizen, maar zoek dat eens op, staat zo in de specs van een WPB. Hoeveel meter moet het vervolgens naar buiten? Dat beperkt de luchtstroom verder.

Oppervlak neem kwadratisch toe met straal (helft diameter), edit: ik faal in middelbare school wiskunde. Zie verder naar onder: verschil tussen 12 cm en 15 cmm doorsnee gat is een factor 1,56!

Monoblock airco loopt tegen dezelfde problemen aan denk ik: 162 mm gat x2 nodig.

[ Voor 36% gewijzigd door Wilke op 29-10-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
de zithoek verwarmen met infrarood panelen en een kleedje om onder te zitten en daarmee de buren met de vedere rekening opzadelen is waarschijnlijk financieel het beste wat je kan doen op dit moment. zeker als je geen warmtepomp kwijt kan. veder mensen mobiliseren om de vve regels te veranderen. ik ken steeds meer situaties waarbij onder bepaalde voorwaarde dingen wel mogelijk zijn. bv de kleur, plaats en grote van de behuizing vaststellen of roosters waar achter de aansluiting van een monoblock kan zitten.
wat ik ook zou doen is een kwh meter bij de boiler en kachels/infrarood panelen hangen zodat je weet waar het verbruik zit en je eventuele stappen daar op kan afstemmen.

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 28-10-2023 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Heb je een balkon grenzend aan de woonkamer? Daar een L/L single split installeren is een optie die voor de beschikbare €3k zou moeten kunnen, mits de VvE meewerkt. Er moet dan een 7 cm doorsnee gat naar buiten, wat alleen met toestemming mag. Eigenlijk zou dat daar bespreekbaar gemaakt moeten worden. Daar kan zo een jaar of twee overheen gaan, maar er zullen steeds meer mensen met hetzelfde zitten. Buitenunit hoog ophangen (boven je hoofd) om balkon te behouden, is ook handig want de binnenunit zit ook op die hoogte. Wel opletten met de ophanging: ruzie met de buren vanwege defrosts om 3:00 AM die de halve flat laten meetrillen, daar kun je zonder.

Edit: ik weet dat er ook wel eens buitenunits op het dak worden geplaatst met koelleiding via oude rook/ventilatiekanalen. Dat kan alleen als het geen gedeeld kanaal is en mag volgens mij eigenlijk ook niet: R32 (koelmiddel) is brandbaar en vluchtig. Als dat klopt (moet je even nazoeken), is dat dus ook vragen om problemen.

[ Voor 19% gewijzigd door Wilke op 28-10-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Wilke schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

Oef lastige case.

Bovenstaande gaat vermoedelijk niet werken, ik verwacht dat je fors grotere diameter nodig hebt voor de buizen, maar zoek dat eens op, staat zo in de specs van een WPB. Hoeveel meter moet het vervolgens naar buiten? Dat beperkt de luchtstroom verder.

Oppervlak neem kwadratisch toe met straal (helft diameter), dus het verschil tussen 12 en 15 cm is in oppervlak een factor ((15 - 12)/2)^2 = 2,25. Dat zie je niet echt aankomen maar als de specs 15 zeggen en je hebt bv. 10, dan kun je dus echt wel ophouden (daar zit een ruime factor 6 tussen).

Monoblock airco loopt tegen dezelfde problemen aan denk ik: 162 mm gat x2 nodig.
Ik woon zelf op de 1e etage (van de vier) en zover ik weet zijn de kanalen op een centrale rookgasafvoer/ventilatie kanalen aangesloten (volgens de man van technische commissie binnen de VvE)

Ik heb laatst een CV bedrijf langs laten komen voor te kijken naar de mogelijkheden voor een lucht/lucht warmtepomp boiler. Die wisten te vertellen dat dit goed mogelijk was. Al wordt ik wat onzeker door jouw berekening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Ok als de kanalen breed genoeg zijn wellicht, wat is de diameter dan?

Edit trouwens: 350 m3 ofzo lucht/uur aanzuigen en uitblazen door een gedeelde aan/afvoer, dat gaat toch nooit goed? Dat gaat terugslaan bij de resterende CV-ketels, bij anderen door de ventilatie naar binnen blazen enz.

Een gaatje in de gevel is veruit het makkelijkst, ook voor de VvE beheerder. Alleen moet de VvE het er over eens worden dat het mag.

[ Voor 72% gewijzigd door Wilke op 28-10-2023 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Wilke schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:34:
Ok als de kanalen breed genoeg zijn wellicht, wat is de diameter dan?

Edit trouwens: 350 m3 ofzo lucht/uur aanzuigen en uitblazen door een gedeelde aan/afvoer, dat gaat toch nooit goed? Dat gaat terugslaan bij de resterende CV-ketels, bij anderen door de ventilatie naar binnen blazen enz.

Een gaatje in de gevel is veruit het makkelijkst, ook voor de VvE beheerder. Alleen moet de VvE het er over eens worden dat het mag.
Woonkamer grenst aan balkon met een houten kozijn met bovenin een raam en onderin een dunne plaat. Hoe groot zou dat gat dan zijn?
Echter heb ik daar geen ruimte om een unit aan de muur te hangen Daar zitten enkel kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lucky0wn schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:07:
Anders was er direct een L/W Warmtepomp gekomen.
Die kan je op je balkon zetten toch, dan heb je alleen 2 redelijk dunne waterleidingen naar binnen. Zeker als je het stukje in de plaat niet/minimaal van isolatie voorziet. Alleen moet je dan radiatoren/convectors/buffer kunnen plaatsen met fatsoenlijke inhoud/afgifte, en de leidingen ergens kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Aikon schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:31:
[...]

Die kan je op je balkon zetten toch, dan heb je alleen 2 redelijk dunne waterleidingen naar binnen. Zeker als je het stukje in de plaat niet/minimaal van isolatie voorziet. Alleen moet je dan radiatoren/convectors/buffer kunnen plaatsen met fatsoenlijke inhoud/afgifte, en de leidingen ergens kwijt kunnen.
Dat mag helaas niet volgens de VVE. Daarnaast op een balkon van 5m2 kun je zo'n unit niet echt ongezien kwijt helaas. Alle buitenmuren zijn eigendom van de VVE dus geen mogelijkheden daar. Lijkt een beetje dat toestemming voor de leidingen vragen; of een L/L WP plaatsen enige optie is of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Je gaf idd aan dat niks aan de buitengevel of op het dak mag, maar ik heb het over op je balkon neerzetten. Maar dat mag dus ook niet? Nee, ongezien gaat het zeker niet worden ;) Althans, je kan zo'n rieten matje tussen het hekwerk vlechten en hopen op het beste *O*

Maar serieus, zo lelijk is een warmtepomp op je balkon toch niet, een wirwar van die dingen aan de gevel is idd niet erg wenselijk. Maar VvE daar gaat echt niet mee akkoord dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:14
Wilke schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

Oppervlak neem kwadratisch toe met straal (helft diameter), dus het verschil tussen 12 en 15 cm is in oppervlak een factor ((15 - 12)/2)^2 = 2,25. Dat zie je niet echt aankomen maar als de specs 15 zeggen en je hebt bv. 10, dan kun je dus echt wel ophouden (daar zit een ruime factor 6 tussen).
Het principe klopt, maar je rekensom niet. Het verschil tussen 15 en 12 cm is een factor 15²/12² = 1,56. 15 cm is 2,25 keer zo groot als 10 cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Hagdos schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:44:
Het principe klopt, maar je rekensom niet. Het verschil tussen 15 en 12 cm is een factor 15²/12² = 1,56. 15 cm is 2,25 keer zo groot als 10 cm
Verdorie, ik geef de koorts maar de schuld (griep). Maar nog steeds: die 3 centimeters tussen 12 en 15 schelen ruim de helft, wat je misschien niet zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Aikon schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:29:
Je gaf idd aan dat niks aan de buitengevel of op het dak mag, maar ik heb het over op je balkon neerzetten. Maar dat mag dus ook niet? Nee, ongezien gaat het zeker niet worden ;) Althans, je kan zo'n rieten matje tussen het hekwerk vlechten en hopen op het beste *O*

Maar serieus, zo lelijk is een warmtepomp op je balkon toch niet, een wirwar van die dingen aan de gevel is idd niet erg wenselijk. Maar VvE daar gaat echt niet mee akkoord dus?
Het ophangen van wat plantenbakken kwam al terug in de ALV, zo strikt zijn ze erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:53
@Wilke @Aikon Een buitenunit op het balkon zetten is niet altijd wenselijk, als de voorzijde van het balkon is afgesloten (stenen muur/dichte beplating) dan heb je vrij veel kans dat de unit z'n eigen koude lucht gaat hergebruiken waardoor het rendement flink terugloopt. Is hier in een aantal topics al eens aan de hand geweest bij sommigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
ThinkPad schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:33:
@Wilke @Aikon Een buitenunit op het balkon zetten is niet altijd wenselijk, als de voorzijde van het balkon is afgesloten (stenen muur/dichte beplating) dan heb je vrij veel kans dat de unit z'n eigen koude lucht gaat hergebruiken waardoor het rendement flink terugloopt. Is hier in een aantal topics al eens aan de hand geweest bij sommigen.
Balkon zit inderdaad aan 2 kanten ingesloten met enkel kozijnen met zo'n dunne plaat eronder. Andere zijde met een halve hoogte glasplaat naar de buren en 1 kan naar de straat. Bovenkant is in deze ook dicht (vloer balkon bovenburen, beton)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Ja, dat kan idd een probleem zijn. Ophangen, indien mogelijk, helpt dan wel wat, want de balustrade is alleen beneden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Goed punt, maar dat lijkt me voor zich spreken dat dat niet gaat werken. Maar blijkbaar toch niet. Dat rieten matje ertussen was een grapje, want opmerken dat er een warmtepomp op je balkon staat gebeurd toch wel natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:32

ericplan

5180 Wp PV

[…]
Zelfs als het ongezien kan, dan is het maar de vraag of het zonder geluidshinder kan. Overigens is hier de kachel nog niet aan, de vloertemperatuur is ongeveer 20 graden, kamertemperatuur schommelt rond 18,8. Met dank aan de benedenburen. Met de IR-thermometer kan ik precies zien waar de radiatoren van de benedenburen zitten. Heeft TS een infraroodthermometer?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk is het wel lelijk (vs de huidige situatie), dat snap je toch zelf ook wel….. en het andere grote issue is natuurlijk het geluid.

Ouder appartement dus gewoon rekening houden met anderen en dan is gas dus zo gek nog niet… en anders kom je dus uit op gedrochten als electrische (vloer)verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
Je kan kijken naar een ventilatiewarmtepomp, zeer geschikt voor appartementen.
Een split airco kan ook als je die op het balkon plaatst en uit het zicht is, kies een stille variant.

Ken iemand die heeft een Innova monoblock maar is totaal niet te spreken over de herrie binnen net als buiten een herrie geeft via de kleine roostertjes, op papier zijn ze stiller op buiten maar de praktijk is anders vs een buitenunit.

Probleem met vloerverwarming is dat je de vloer onvoldoende kan isoleren in appartementen, je onderburen zijn je daar wel dankbaar voor.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 31-10-2023 12:56 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Lucky0wn Wat voor glas heb je, daar is flink mee te winnen. In onze VvE is het glas van de bewoner. We hebben een mix van HR+++ en HR++ glas en een nieuw energielabel A. De overige appartementen hebben gewoon dubbelglas uit 1989 en label C.

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 31-10-2023 12:54 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:51:
[...]

Natuurlijk is het wel lelijk (vs de huidige situatie), dat snap je toch zelf ook wel….. en het andere grote issue is natuurlijk het geluid.
Ik snap het heel goed idd, ik heb zelf een monoblock op m'n balkon staan... |:( Valt niet erg op, ligt natuurlijk maar net aan de indeling van je balkon en ramen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

de VVE is verplicht een MJOP te hebben waarin staat hoe en wat ze gaan verduurzamen.

als ze individuele bewoners verbieden te verduurzamen en zelf er ook niks aan doen zijn ze in overtreding.

die vloerverwarming dumpen voor reguliere vloerverwarming met een warmtepomp is lettelijk het meest laag hangende fruit voor ze.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 31-10-2023 13:21 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
flippy schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:20:
de VVE is verplicht een MJOP te hebben waarin staat hoe en wat ze gaan verduurzamen.

als ze individuele bewoners verbieden te verduurzamen en zelf er ook niks aan doen zijn ze in overtreding.

die vloerverwarming dumpen voor reguliere vloerverwarming met een warmtepomp is lettelijk het meest laag hangende fruit voor ze.
Glas is in deze van de bewoner, na stemming binnen de VVE om dit (voor mijn tijd) buiten de splitsingsakte te zetten.

De VVE heeft een duurzaamheidscommissie. Vanuit daar is het initiatief voor zonnepanelen op het dak (inclusief te verkrijgen rechten binnen de splitsingsakte hiervoor om deze op het dak te plaatsen). Het gezeik wat dat al opgeleverd heeft, heeft ervoor gezorgd dat dit traject al 17 maanden loopt. Kan me ook slecht voorstellen dat straks iedereen een split unit op z'n balkon/buitenmuur heeft staan/hangen. Hiervoor heb ik mogelijk wel ruimte, wel huiverig voor veel geluid.

De vorige bewoner heeft illegaal stroom afgetapt na navraag binnen het complex. Wat de elektrische vloerverwarming kan verklaren |:( Bij vernieuwing vloer kan hierover gedacht worden al zit dat nu absoluut niet in het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:37

DexterDee

I doubt, therefore I might be

flippy schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:20:
Niet echt. Door elektrische vloerverwarmingen stroomt geen water. Dan zal er toch eerst een vloer uit moeten en een nieuwe erin met daadwerkelijke buizen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Lucky0wn Voor traditionele vloerverwarming moet je dekvloer dik genoeg zijn, hier is dat niet het geval. En een vloer verhogen met een verdiepingshoogte van 243 cm zit er ook niet in.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DexterDee schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:22:
[...]

Niet echt. Door elektrische vloerverwarmingen stroomt geen water. Dan zal er toch eerst een vloer uit moeten en een nieuwe erin met daadwerkelijke buizen.
dat bedoel ik ook. maar dat zou dan beste door vve gedaan kunnenworden als die toch met dat hele verduurzaming zitten en gewoon het hele complex aanpakken in 1x.

men kan dromen....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
flippy schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:38:
[...]

dat bedoel ik ook. maar dat zou dan beste door vve gedaan kunnenworden als die toch met dat hele verduurzaming zitten en gewoon het hele complex aanpakken in 1x.

men kan dromen....
Vloerverwarming kan, meedere buren hebben dit. Dit valt niet onder de VVE. En zou direct enorme investeringen betekenen:

- CV ketel
- nieuwe vloer
- vloerverwarming systeem

Onder het appartement is de poort voor de afgesloten parkeerplaats, wat niet echt meehelpt met warmte van onderen en mogelijk ook voor extra warmteverlies zorgt.

Energieverbruik van 30 oktober was 26.3 kWh. Op 76m2...

Waar een enkele convector kachel op laagste stand de woonkamer/keuken hebben laten verwarmen. (8.73kWh verbruik van 08:30 tot 20:15)

2 wasmachine wasjes laten draaien wat 3.42 kWh verbruikte. Vaatwasser 1.1kWh, Quooker op 2.3kWh.

De rest komt grotendeels van de boiler. 2350w Itho Daalderop uit 1994 van 80L. 3x 7 min douchen. Vandaar dat die als eerste vervangen wordt.

Lijkt erop dat een airco verwarming de enige optie hier is met een stille buitenunit op het balkon dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Lucky0wn schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:11:
[...]
Lijkt erop dat een airco verwarming de enige optie hier is met een stille buitenunit op het balkon dan?
als de VVE een partij moeilijk gaat doen kan je een monoblok airco installeren. die heeft geen buitenunit. wel minder efficent en meer lawaai maar beter dan wat je nu hebt.

zou zeker wel gooien op een multisplit airco. dan kan je met 1 buitendeel je hele appartement doen en als je vloerunits pakt heb je ook geen lelijke puisten aan de muur maar gewoon "radiatoren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
flippy schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:18:
[...]

als de VVE een partij moeilijk gaat doen kan je een monoblok airco installeren. die heeft geen buitenunit. wel minder efficent en meer lawaai maar beter dan wat je nu hebt.

zou zeker wel gooien op een multisplit airco. dan kan je met 1 buitendeel je hele appartement doen en als je vloerunits pakt heb je ook geen lelijke puisten aan de muur maar gewoon "radiatoren".
Ik denk dat gezien de kosten (en de woonkamer de belangrijkste ruimte is) een split unit al voldoende zal zijn.
De slaapkamers hoeven absoluut niet verwarmd te worden eveneens de studeerkamer niet. Deze heeft infrarood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Ik zou op marktplaats een eneco warmtewinner of bijvoorbeeld een ventiline (die heeft ook nog 50 liter boiler erin zitten) kopen en 1 of 2 fancoils. Dan ben je voor onder de 5k al een heel eind en kun je op termijn een betere ventilatiewarmtepomp eraan hangen en eventueel vloerverwarming plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Djvdb op 02-11-2023 06:25 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Djvdb schreef op donderdag 2 november 2023 @ 06:24:
Ik zou op marktplaats een eneco warmtewinner of bijvoorbeeld een ventiline (die heeft ook nog 50 liter boiler erin zitten) kopen en 1 of 2 fancoils. Dan ben je voor onder de 5k al een heel eind en kun je op termijn een betere ventilatiewarmtepomp eraan hangen en eventueel vloerverwarming plaatsen.
Helaas zijn hiermee buitenunits gemoeid, zoals ik zie. En uiteraard ver boven budget :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Nu online
Lucky0wn schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:44:
[...]

Helaas zijn hiermee buitenunits gemoeid, zoals ik zie. En uiteraard ver boven budget :(
Nee hoor hier zijn geen buitenunits voor nodig. De fancoils worden aangesloten op het cv circuit van de ventilatiewarmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Djvdb schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:03:
[...]

Nee hoor hier zijn geen buitenunits voor nodig. De fancoils worden aangesloten op het cv circuit van de ventilatiewarmtepomp.
Interessant, en deze zou ook op de boiler aangesloten kunnen worden? Aangezien er geen CV ketel aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:57

Tazzios

..

Lucky0wn schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:39:
[...]

Dat mag helaas niet volgens de VVE. Daarnaast op een balkon van 5m2 kun je zo'n unit niet echt ongezien kwijt helaas. Alle buitenmuren zijn eigendom van de VVE dus geen mogelijkheden daar. Lijkt een beetje dat toestemming voor de leidingen vragen; of een L/L WP plaatsen enige optie is of zie ik iets over het hoofd?
Het besluit orgaan van de VvE is de ALV daar zou je toestemming kunnen vragen.
Indien je vervolgens een ongegronde afwijzing krijgt zou je het bij de rechter kunnen voorleggen.

Sowieso lijkt de VvE geen plan te hebben om van het gas af te gaan. Hiervoor zou je je ook kunnen inspannen.
Lucky0wn schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:00:
[...]

Glas is in deze van de bewoner, na stemming binnen de VVE om dit (voor mijn tijd) buiten de splitsingsakte te zetten.

De VVE heeft een duurzaamheidscommissie. Vanuit daar is het initiatief voor zonnepanelen op het dak (inclusief te verkrijgen rechten binnen de splitsingsakte hiervoor om deze op het dak te plaatsen). Het gezeik wat dat al opgeleverd heeft, heeft ervoor gezorgd dat dit traject al 17 maanden loopt. Kan me ook slecht voorstellen dat straks iedereen een split unit op z'n balkon/buitenmuur heeft staan/hangen. Hiervoor heb ik mogelijk wel ruimte, wel huiverig voor veel geluid.

De vorige bewoner heeft illegaal stroom afgetapt na navraag binnen het complex. Wat de elektrische vloerverwarming kan verklaren |:( Bij vernieuwing vloer kan hierover gedacht worden al zit dat nu absoluut niet in het budget.
Indien de splitsingakte niet daadwerkelijk is aangepast is het besluit ongeldig.
De ALV mag geen besluiten nemen die tegen de splitingsakte ingaan.
Maar maakt voor de vervangingskosten natuurlijk weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Tazzios schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:35:
[...]

Het besluit orgaan van de VvE is de ALV daar zou je toestemming kunnen vragen.
Indien je vervolgens een ongegronde afwijzing krijgt zou je het bij de rechter kunnen voorleggen.

Sowieso lijkt de VvE geen plan te hebben om van het gas af te gaan. Hiervoor zou je je ook kunnen inspannen.

[...]

Indien de splitsingakte niet daadwerkelijk is aangepast is het besluit ongeldig.
De ALV mag geen besluiten nemen die tegen de splitingsakte ingaan.
Maar maakt voor de vervangingskosten natuurlijk weinig uit.
Intentie om van het gas te gaan is er. Mede door de zonnepanelen. Echter gaat het ivm slecht te plaatsen centrale warmptepomp (geen toereikende ruimte binnen de VVE beheerde technische ruimtes) nog wel even duren. Enige oplossing hier zou voor nu een elektrische CV zijn; wat de elektrische installatie weer niet aankan richting appartementen vanuit de hoofdaansluiting. Kosten zijn daarmee (verwacht ik) ook niet mals qua verbruik.

De splitsingsakte is aangepast om glas/kozijnen buiten de VVE te laten vallen, helaas. Enkele bewoners hebben al zelf vernieuwde kozijnen en glas laten plaatsen waardoor dit voor nu niet mogelijk is ongedaan te maken. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Lucky0wn schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:11:
[...]
De rest komt grotendeels van de boiler. 2350w Itho Daalderop uit 1994 van 80L. 3x 7 min douchen. Vandaar dat die als eerste vervangen wordt.
[…]
Als je die één op één vervangt door een nieuwe e-boiler zal je niet veel besparen. Een WPB zou kunnen, maar haalt warmte uit de omgeving en maakt lawaai. In een rijtjeshuis gaat restwarmte naar de zolder en zet je daar je WPB neer. In een appartement werkt het helaas niet zo.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

Ik zou denk ik voor zoiets proberen te gaan:

https://www.bol.com/nl/nl...pNdw.2_12.13.ProductTitle

Geen buitenunit, alleen 2 (kleine) doorvoeren nodig. Minder efficient dan een split unit maar véél efficienter dan een COP1 verwarmingsunit.

Zo'n zeikerige VVE zou wat mij betreft echt reden zijn om te verhuizen. Sterker nog, dat heb ik 2 jaar geleden ook gedaan om ongeveer dezelfde reden :P

[ Voor 18% gewijzigd door Metro2002 op 07-11-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Lucky0wn Zit de Quooker wel alleen op de koudwaterleiding aangesloten?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Nu online
Lucky0wn schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:30:
[...]

Interessant, en deze zou ook op de boiler aangesloten kunnen worden? Aangezien er geen CV ketel aanwezig is.
Ja dan moet je wel een extra spiraal in je boiler hebben zitten. De inventum ecolution heeft al een geïntegreerde 50 liter boiler.

[ Voor 5% gewijzigd door Djvdb op 07-11-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
quote]ericplan schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:47:
[...]

Als je die één op één vervangt door een nieuwe e-boiler zal je niet veel besparen. Een WPB zou kunnen, maar haalt warmte uit de omgeving en maakt lawaai. In een rijtjeshuis gaat restwarmte naar de zolder en zet je daar je WPB neer. In een appartement werkt het helaas niet zo.
[/quote]

Besparing zou hierop aanzienlijk zijn. Degene die er nu hangt heeft 80L en een verbruik van 2350w. Lijkt me dat boilers van 28 jaar geleden toch heel wat onzuiniger zijn dan nu.
Djvdb schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:31:
[...]

Ja dan moet je wel een extra spiraal in je boiler hebben zitten. De inventum ecolution heeft al een geïntegreerde 50 liter boiler.
Dank! Ik ben zelf aan het kijken voor een 100l boiler, aangezien 50l echt veel te weinig is voor douchen. deze specifiek: https://electraboiler.nl/...inigen-warmte-pomp-boiler

Kan enkel nergens vinden of deze een extra spiraal heeft.

[ Voor 35% gewijzigd door Lucky0wn op 07-11-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Nu online
Lucky0wn schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:45:
quote]ericplan schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:47:
[...]

[/quote]

Besparing zou hierop aanzienlijk zijn. Degene die er nu hangt heeft 80L en een verbruik van 2350w. Lijkt me dat boilers van 28 jaar geleden toch heel wat onzuiniger zijn dan nu.

[...]

Dank! Ik ben zelf aan het kijken voor een 100l boiler, aangezien 50l echt veel te weinig is voor douchen. deze specifiek: https://electraboiler.nl/...inigen-warmte-pomp-boiler

Kan enkel nergens vinden of deze een extra spiraal heeft.
Denk het dan niet. In principe is het ook niet nodig als je toch een warmtepompboiler gaat aanschaffen. Dan zou ik de ventilatiewarmtepomp alleen de verwarming laten doen. Een hewalex kan voor jou misschien ook nog een optie zijn. Heb je dat topic al eens doorgelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Pfoe lastig dit. In mijn optiek zijn er maar twee goede opties: De stoute schoenen aantrekken en een buitenunit op je balkon zetten (laat maar komen tot in de rechtbank, neem van tevoren even een rechtsbijstandsverzekering ;) ), of verhuizen.

Met een leuke multisplit kan je alles netjes verwarmen. Ga gelijk van infrarood en al het andere ongein af voor in een studeerkamer. Dan een warmtepompboiler, twee goede gaten maken in een buitenmuur en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:41
TereZz schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:21:
Pfoe lastig dit. In mijn optiek zijn er maar twee goede opties: De stoute schoenen aantrekken en een buitenunit op je balkon zetten (laat maar komen tot in de rechtbank, neem van tevoren even een rechtsbijstandsverzekering ;) ), of verhuizen.
Vooral niet de weg van de VVE zoeken? Goed advies. Ik weet uit ervaring dat 't korte rechtzaken zijn die eindigen in tranen en wegegooid geld. Een rechter maakt kortemette van dat eigengerei als je niet eens de wegen van de VVE geprobeert hebt te volgen.

Iedereen die roept om een splitunit op een balkon van 5m2 te plaatsen is blijkbaar niet op de hoogte dat er behalve de VVE ook wetgeving is. ie aanscherping van de regels in 2021 maakt het bijna onmogelijk om een airco op zo'n kleine buitenruimte te plaatsen.

Het voelt en is zeer tegendraads, maar ik denk dat het plaatsen van een CV ketel i.c.m. een aantal radiatoren wellicht de meeste betaalbare oplossing is op dit moment.

In ieder geval een stuk voordeliger dan stoken met elke vorm van electrische verwarming met een COP van 1.

Het idee uit de TS om een warmtepomp op een rookgasafvoer aan te sluiten zou ik maar snel laten varen. Dat is daar niet voor geschikt. En helemaal als het een gemeenschappelijke rookgasafvoer betreft. Elke instalateur die zegt dat 't wel kan, is een beunhaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
PROnline schreef op woensdag 8 november 2023 @ 00:03:
[...]

Vooral niet de weg van de VVE zoeken? Goed advies. Ik weet uit ervaring dat 't korte rechtzaken zijn die eindigen in tranen en wegegooid geld. Een rechter maakt kortemette van dat eigengerei als je niet eens de wegen van de VVE geprobeert hebt te volgen.

Iedereen die roept om een splitunit op een balkon van 5m2 te plaatsen is blijkbaar niet op de hoogte dat er behalve de VVE ook wetgeving is. ie aanscherping van de regels in 2021 maakt het bijna onmogelijk om een airco op zo'n kleine buitenruimte te plaatsen.

Het voelt en is zeer tegendraads, maar ik denk dat het plaatsen van een CV ketel i.c.m. een aantal radiatoren wellicht de meeste betaalbare oplossing is op dit moment.

In ieder geval een stuk voordeliger dan stoken met elke vorm van electrische verwarming met een COP van 1.

Het idee uit de TS om een warmtepomp op een rookgasafvoer aan te sluiten zou ik maar snel laten varen. Dat is daar niet voor geschikt. En helemaal als het een gemeenschappelijke rookgasafvoer betreft. Elke instalateur die zegt dat 't wel kan, is een beunhaas.
Natuurlijk doe je dat eerst. Weerstand met feiten weerleggen. Experts inschakelen, metingen en berekeningen. Maar met zo’n VVE zou ik er vanuit gaan dat ze niet vrijwillig snel akkoord geven. In dat geval kan je maar beter je paper trial in orde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

De gewone e-boiler van nu heeft dezelfde techniek als de e-boiler van 30 jaar terug. Je stopt er elektrische energie in en je krijgt er warm water voor terug. Verliezen zijn beperkt tot wat het vat verliest aan de omgeving. Het verwarmingselement zit volledig ondergedompeld. Mogelijk is de huidige isolatie iets beter. Het vermogen van een e-boiler (2350 W) zegt alleen iets over hoe snel je die 80 liter weer op temperatuur hebt.

Let er bij een WPB op dat die water met een lagere temperatuur opslaat, meestal rond de 45 graden. Je hebt dus een grotere boiler nodig om net zolang te kunnen douchen als met de e-boiler waar water van 70 graden of meer uitkomt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Leuk probleem dit, en eigenlijk nauwelijks op te lossen.

In de startpost staat 5500 kWh verbruik, niet helemaal duidelijk of dat alleen de VVW is of totaal met boiler en qooker. Even ervan uitgaande dat het alleen VVW is dan had je met gas 680 m3 moeten verstoken, met de prijzen voor de energiecrisis had dat 540 euro gekost. Aan stroom ben je 1210 euro kwijt. Een verdubbeling van je kosten. Wat onduidelijk is of er nog een werkzame gasmeter is om bijv te koken. Inductieplaat erin en gasmeter eruit. Dan bespaar je al 500 per jaar aan vastrecht. Even van de oude prijzen uitgaande was je gasgestookt met meter 85 euro per maand kwijt geweest en zonder gasmeter met je E VVW 100 euro per maand.

En neem ik nog niet eens je PV mee, met die 2400 kWh opbrengst zal je de huidige hoge stroomprijs compenseren t.o.v. de "normale" prijzen.

Dus hoeveel wil je omhalen om een marginale besparing te behalen.....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@ds23man En je vergeet het onderhoudscontract voor je CV, vaak verplicht bij een VvE. Ook weer €100,-.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En als ik even de cijfers van Milieu Centraal erbij pak, zit je met 1 persoon in een nieuw klein appartement gemiddeld op 70 euro per maand met de oude prijzen. En met 2 personen in een oud appartement op 110 euro per jaar. Waar vaak overheen wordt gekeken is dat bij lage verbruiken de kosten van vastrecht, bemeteringskosten en vaste leveringskosten een groot aandeel van je rekening gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
ds23man schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:39:
Wat onduidelijk is of er nog een werkzame gasmeter is om bijv te koken. Inductieplaat erin en gasmeter eruit. Dan bespaar je al 500 per jaar aan vastrecht.
Dat is wel erg veel, bijv. Stedin vraagt €210 incl btw, en ik meen dat er nog iets van max €80 bij komt bij de energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
ds23man schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:39:
Leuk probleem dit, en eigenlijk nauwelijks op te lossen.

In de startpost staat 5500 kWh verbruik, niet helemaal duidelijk of dat alleen de VVW is of totaal met boiler en qooker. Even ervan uitgaande dat het alleen VVW is dan had je met gas 680 m3 moeten verstoken, met de prijzen voor de energiecrisis had dat 540 euro gekost. Aan stroom ben je 1210 euro kwijt. Een verdubbeling van je kosten. Wat onduidelijk is of er nog een werkzame gasmeter is om bijv te koken. Inductieplaat erin en gasmeter eruit. Dan bespaar je al 500 per jaar aan vastrecht. Even van de oude prijzen uitgaande was je gasgestookt met meter 85 euro per maand kwijt geweest en zonder gasmeter met je E VVW 100 euro per maand.

En neem ik nog niet eens je PV mee, met die 2400 kWh opbrengst zal je de huidige hoge stroomprijs compenseren t.o.v. de "normale" prijzen.

Dus hoeveel wil je omhalen om een marginale besparing te behalen.....
Verbruik vorig jaar (zojuist VanDeBron verlengd) was 5631 kwH tegen bijna 2000 euro aan totale kosten. Dit komt door een slecht contract met 0,54 ct/kWh. Wordt vanaf maart 0,31 ct/kWh.

Dit bovenstaande met alles elektrisch, aangezien gas volledig is afgesloten. Gasmeter is door Stedin weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Lucky0wn schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:52:
[...]

Verbruik vorig jaar (zojuist VanDeBron verlengd) was 5631 kwH tegen bijna 2000 euro aan totale kosten. Dit komt door een slecht contract met 0,54 ct/kWh. Wordt vanaf maart 0,31 ct/kWh.

Dit bovenstaande met alles elektrisch, aangezien gas volledig is afgesloten. Gasmeter is door Stedin weggehaald.
Dan zou ik het contract verbreken. Is dat verbruik met of zonder panelen?

Overigens is dat verbruik conform de gemiddelde cijfers, met de "normale" tarieven was je 100 euro per maand kwijt geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
ds23man schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:05:
[...]

Dan zou ik het contract verbreken. Is dat verbruik met of zonder panelen?

Overigens is dat verbruik conform de gemiddelde cijfers, met de "normale" tarieven was je 100 euro per maand kwijt geweest.
Panelen komen in Q1 2024, die liggen er nog niet.

Daarnaast ben ik inderdaad bezig dit contract op te zeggen, kreeg vorige week het vernieuw aanbod, en kijken wat daarmee mogelijk is. Daar is de prijs al vele malen vriendelijker en ruim 30% lager dan nu.

Maandbedrag is nu 150 euro en niet toerijkend. (inclusief prijsplafond e.d.)
Verbruik is ongeveer 25-30 kWh per dag nu de verwarming aangaat. 1 Enkele e-convector op de laagste stand met de thermostaat ervan op 19c tussen 10:00 en 19:00. Verbruik is dan 750w als er verwarmd wordt.

Rekening mee houden dat er 2 personen volledig thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Bij VDB moet je gelijk weg wezen als je PV hebt. Smerig spelletje die ze spelen met een forse ophoging van je vaste leverkosten per dag met PV. Ik betaal nu 39 cent bij Essent variabel en geen PV toeslag ondanks dat ik 60 panelen heb liggen en het grootste deel van mijn verbruik saldeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
ds23man schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:35:
Bij VDB moet je gelijk weg wezen als je PV hebt. Smerig spelletje die ze spelen met een forse ophoging van je vaste leverkosten per dag met PV. Ik betaal nu 39 cent bij Essent variabel en geen PV toeslag ondanks dat ik 60 panelen heb liggen en het grootste deel van mijn verbruik saldeer.
Daar had ik nog niet naar gekeken! Gelukkig 14 dagen bedenktijd. Stond ook nergens duidelijk vermeld. Pas toen ik ging Googlen was dit te vinden! Enorm bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Lucky0wn schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:33:
[...]

Daar had ik nog niet naar gekeken! Gelukkig 14 dagen bedenktijd. Stond ook nergens duidelijk vermeld. Pas toen ik ging Googlen was dit te vinden! Enorm bedankt!
Graag gedaan, was ruim in het nieuws tot zelfs kamervragen aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Er zijn wel meer spelletjes, Essent sluit een vast contract alleen maar voor een jaar af als je PV hebt.

Pagina: 1