Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale46
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-03-2024
Ik bevind me in een dilemma en zou graag wat advies ontvangen. Momenteel ben ik tevreden bij mijn huidige werkgever, echter heb ik een ander aanbod ontvangen waarbij ik twijfel vanwege de potentiële groeimogelijkheden binnen de organisatie.

Huidige situatie:
- Brutosalaris: €4700,-
- Leaseauto: Tesla Model Y RWD
- Eigen bijdrage leaseauto: €54,-
- Woon werk afstand 82km.

Nieuw aanbod:
- Brutosalaris: €6250,-
- Geen leaseauto, wel kilometervergoeding van €0,21 per kilometer.
- Woon werk afstand 60km.

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Vanwege gezinssituatie is een wat grotere auto wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:37
Denk je dat je voor 1500 euro per maand een auto kan rijden, of private leasen?

En zou je ook van baan wisselen als je er helemaal niet op vooruit ging?

[ Voor 32% gewijzigd door Compuchip87 op 28-10-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Compuchip87 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:48:
Denk je dat je voor 1500 euro per maand een auto kan rijden, of private leasen?

En zou je ook van baan wisselen als je er helemaal niet op vooruit ging?
Het verschil is ~800 netto. Gaat hard als je daar van auto wil nemen.

————-
Denk je dat je vrolijker wordt bij je nieuwe baan? 20km, 40km elke dag minder afleggen. Opzich. Als je genoeg cash hebt om ook een auto te kopen.

Als je leasebudget weet bij je huidige WG, kun je die bij bruto bedrag optellen. Krijg je beter gevoel bij je vergelijking.

[ Voor 16% gewijzigd door graceful op 28-10-2023 14:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:31
Naast bruto/netto zijn er nog wel meer variabelen:
- bijtelling die je niet meer hebt
- de kilometer vergoeding is 25 euro per dag dat je naar kantoor gaat. Is dat 20x per maand, of 1x per drie weken?
- Hoe duur wordt je verzekering? Heb je schadevrije jaren?
- Wat voor auto wil je zelf gaan kopen / leasen? Nieuw, 2e hands? Brandstof, electrisch (heb je zonnepanelen waardoor)?
- Heb je een boetebedrag op het moment dat je de auto inlevert?
- Hoe stabiel is je 'auto-behoefte'?

Maar goed, dat zijn allemaal aspecten waar alleen de TS iets over kan zeggen. En zodra je dit uitschrijft, kan je ook zelf de berekening doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:04
graceful schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:51:
[...]

Het verschil is ~800 netto. Gaat hard als je daar van auto wil nemen.
800 euro plus de bijtelling plus de eigen bijdrage plus de kilometervergoeding. Ga je denk ik toch al weer gauw naar 1200/1300 euro verschil?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:12
Vale46 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:45:
Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Ja, je vergeet nogal wat. Aantal vakantiedagen, pensioenopbouw, wel/niet 13e maand enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale46
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-03-2024
Dank voor uw reacties. De vakantiedagen zijn vergelijkbaar. De pensioenopbouw bij de potentiële nieuwe werkgever is goed geregeld. Mijn huidige functie is een managementpositie, terwijl de nieuwe functie een starterfunctie is met doorgroeimogelijkheden. Ik overweeg zelf om, indien ik de overstap maak, te kiezen voor een private lease auto. Ik hoop een soortgelijke auto te kunnen rijden. Daarnaast ben ik in het bezit van zonnepanelen, waardoor dit wellicht interessant is. In eerste instantie ben ik fulltime op kantoor, vijf dagen per week. Ik hoef geen boete te betalen bij het inleveren van de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ligt er ook nog aan of je een ander/groter huis wilt. Leasesuto doet niks voor je hypotheek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Vale46 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:23:
Dank voor uw reacties. De vakantiedagen zijn vergelijkbaar. De pensioenopbouw bij de potentiële nieuwe werkgever is goed geregeld. Mijn huidige functie is een managementpositie, terwijl de nieuwe functie een starterfunctie is met doorgroeimogelijkheden. Ik overweeg zelf om, indien ik de overstap maak, te kiezen voor een private lease auto. Ik hoop een soortgelijke auto te kunnen rijden. Daarnaast ben ik in het bezit van zonnepanelen, waardoor dit wellicht interessant is. In eerste instantie ben ik fulltime op kantoor, vijf dagen per week. Ik hoef geen boete te betalen bij het inleveren van de auto.
Een management positie met 4700? Hoe hard kan die tesla? bedoel je niet manager positie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:58

FreakNL

Well do ya punk?

Private lease zou ik niet aan beginnen met deze verwachte kilometers….

Ik denk dat je je verwachtingen bij moet stellen. Een goedkopere auto brengt je overal.

Met jouw verwachte kilometers zou ik zelfs een diesel overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FreakNL schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:52:

Ik denk dat je je verwachtingen bij moet stellen. Een goedkopere auto brengt je overal.

Wel lullig als je ergens midden in een 'groene' gemeente moet zijn en je je auto ergens aan de rand van die gemeente moet parkeren om vervolgens een paar ton aan materiaal te mogen gaan verslepen met het 'Openbaar Vervoer' :P

Diesel wordt helaas meer en meer in een 'verdomhoekje' gedrukt waarbij je ook nog eens afhankelijk bent van de, per gemeente verschillende, lokale wensen en eisen (lees: verordeningen). Met de huidige politieke opties en mogelijke keuzes zie ik daar ook weinig, voor Diesel positieve, verandering in komen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
FreakNL schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:52:

Hoezo diesel? Op kantoor zal hij wellicht gratis kunnen laden en thuis ook als de zon schijnt.....

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Vale46 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:45:
Ik bevind me in een dilemma en zou graag wat advies ontvangen. Momenteel ben ik tevreden bij mijn huidige werkgever, echter heb ik een ander aanbod ontvangen waarbij ik twijfel vanwege de potentiële groeimogelijkheden binnen de organisatie.

Huidige situatie:
- Brutosalaris: €4700,-
- Leaseauto: Tesla Model Y RWD
- Eigen bijdrage leaseauto: €54,-
- Woon werk afstand 82km.

Nieuw aanbod:
- Brutosalaris: €6250,-
- Geen leaseauto, wel kilometervergoeding van €0,21 per kilometer.
- Woon werk afstand 60km.

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Vanwege gezinssituatie is een wat grotere auto wel handig.
toon volledige bericht
Heb je de optie om bij het nieuwe aanbod dichterbij dat werk te gaan wonen al bekeken?
Misschien gaan je woonlasten dan iets omhoog, maar meer tijd over door minder te forensen is onbetaalbaar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Backpacker schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:03:
[...]

Hoezo diesel? Op kantoor zal hij wellicht gratis kunnen laden en thuis ook als de zon schijnt.....
In principe is gratis laden niet aan de orde bij een privé auto. Dat sommige bedrijven dat gedogen is eigenlijk vreemd.

Diesels pik je tegenwoordig voor niks op en je schrijft ze gewoon af naar 0.

Bij mijn collega’s die privé rijden (ipv zakelijke lease) zijn de dieselrijders nog altijd het goedkoopste af als we gaan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Will_M schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:03:
[...]

Wel lullig als je ergens midden in een 'groene' gemeente moet zijn en je je auto ergens aan de rand van die gemeente moet parkeren om vervolgens een paar ton aan materiaal te mogen gaan verslepen met het 'Openbaar Vervoer' :P

Diesel wordt helaas meer en meer in een 'verdomhoekje' gedrukt waarbij je ook nog eens afhankelijk bent van de, per gemeente verschillende, lokale wensen en eisen (lees: verordeningen). Met de huidige politieke opties en mogelijke keuzes zie ik daar ook weinig, voor Diesel positieve, verandering in komen.
Vooralsnog is dat vooral bangmakerij.

Je moet ook geen diesel kopen van 30k. Maar als je er nu 1 koopt van zeg 15k en accepteert dat je hem afschrijft naar 0 in 7 jaar tijd (nog geen 200/maand) is er weinig aan de hand. En daarna kijk je weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-07 19:10
Vale46 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:23:
Als je voor de nieuwe baan gaat, overweeg dan een "in between auto" voor een jaartje.
Volgend jaar word de markt overspoelt door model 3's die uit de lease komen. Dan kan je misschien voor een leuk bedrag gewoon een gebruikte 3 kopen.
Er stond trouwens recent ook al een Kona met niet al teveel km's te koop voor 28K.
Als je dat geld niet hebt is financial lease misschien beter dan private lease (dan word de auto tenminste nog van jou)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mbe81 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:17:
[...]

800 euro plus de bijtelling plus de eigen bijdrage plus de kilometervergoeding. Ga je denk ik toch al weer gauw naar 1200/1300 euro verschil?
Tegelijk is €800 netto ook erg optimistisch, het is minder dan €700 netto.

Dat gezegd hebbende, als je doorgroeit zal dat salaris sneller groeien dan je leaseauto zeer waarschijnlijk. Maar ligt er ook aan wat je doet met die auto privé, want als je 20k per jaar privé rijdt, levert leasecontract een heel stuk meer op dan als je nauwelijks privé rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Laatst online: 18:35

Bolletje

Moderator Harde Waren
De titel en de bulletpoints gaan voornamelijk over salaris, de auto en de reisafstand

Wat mij opvalt is dit zinnetje "twijfel vanwege de potentiële groeimogelijkheden binnen de organisatie."
Dat is denk ik even belangrijker. Bedoel je hiermee de groeimogelijkheden in het oude bedrijf? Omdat je in je tweede reactie zegt dat bij het nieuwe bedrijf functie met doorgroeimogelijkheden.

Wat is je idee hierbij? Daar moet de groei een beetje zitten.

Een auto is leuk, vooral zo'n Tesla (heb er zelf ook een .. hehe), maar dat moet niet leidend zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KamriAvine
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-07 08:06
SituatieNuAlternatief
Salaris*± 61k± 78k
Bijtelling± 3750± 0
Salaris65k78k
Effectieve belasting**20k27k
Netto (besteedbaar) inkomen***40k50k

* salaris = maandloon * 12.96
** Effectieve belasting is inclusief toeslagen (excl. kindgebonden toeslagen)
*** Gecorrigeerd voor bijtelling en eigen bijdrage (beide afgetrokken).

Effectief zo'n 9400 (780/md) netto verschil. exclusief de 25 per dag aan reiskostenvergoeding ( 3600/jaar [300/md] bij 3x/wk [o.b.v. 48 werkweken] )

Nu is dit enkel financieel. Het verschil in reistijd zal gemiddeld zo'n 40min per dag omvatten (68kph gemiddeld) wat tijd is die je anders in kan zetten. De potentiele groeimogelijkheden niet meegenomen. Moet wel een auto van te rijden zijn en iets overblijven.

Food for thought ;)

A3 E-tron | Segway E100SE+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bijtelling zou ik aftrekken van, niet optellen bij salaris. Idem de eigen bijdrage: beide zijn kosten. En aan de rechterkant kan je er een paar duizend aan kilometervergoeding bij optellen.
Als het om het geld gaat, zou ik sowieso geen auto rijden die een bruto jaarsalaris kost. Een goedkopere kan ook.

[ Voor 20% gewijzigd door F_J_K op 28-10-2023 17:35 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KamriAvine
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-07 08:06
F_J_K schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:34:
[...]

Bijtelling zou ik aftrekken van, niet optellen bij salaris. Idem de eigen bijdrage: beide zijn kosten. En aan de rechterkant kan je er een paar duizend aan kilometervergoeding bij optellen.
Als het om het geld gaat, zou ik sowieso geen auto rijden die een bruto jaarsalaris kost. Een goedkopere kan ook.
offtopic:
Op basis van de beschikbare informatie moet er belasting betaald worden over de bijtelling., hierdoor wordt deze eerst toegevoegd voor de belastingberekening en vervolgens in mindering gebracht op het netto-inkomen (tezamen de eigen bijdrage).

A3 E-tron | Segway E100SE+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bolletje
  • Laatst online: 18:35

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je moet ook nog de eigen bijdrage verrekenen met je bijtelling.

Fiscale waarde (A)49990 EURTesla Model Y RWD model, 2021
Bijtelling tot max 40k - 12% (2021 regel) 480040k * 12%
Bijtelling resterend - 22%22009990 * 22%
Bijtelling totaal (jaarlijks)7000sum
Bijtelling totaal (maandelijks) (B )583,33/12
Eigen bijdrage (maandelijks) (C)54
Bijtelling minus eigen bijdrage (maandelijks) (D)529,33= B - C
Netto effect ex eigen bijdrage (maandelijks) (E)296,48= D * 0.5601 . LH TBB = 56.01%
Netto effect inc eigen bijdrage (maandelijks) (F) 350,48= E + C

Dus die F (350,48) ben je netto kwijt voor je auto, wat al ingehouden is op het salaris.

Even snel rekenen met Loonheffing Bijzonder Tarief / Bijzonder Belasting (LH TBB) van 56,01% (49.5 + 6.51)

Uit salarisverhoging krijg je dan c. nog 6250 - 4700 = 1550. 1550 * (1-0.5601) = 681,84

350,48 + 681,84 = 1032,32. (c. 12,5k op jaarbasis)

Dit bedrag zal je er circa netto er op vooruit gaan. Aangenomen dat de rest hetzelfde is en dat je met die 21 cent/km de onkosten van reizen voor het nieuwe aanbod dekt (is een beetje de vraag natuurlijk). En dan moet je met je privé geld even een wagen kopen/leasen.

Dit is dus allemaal met de 'overheids'-bril op, omdat die de bijtelling zien als het deel voor je privegebruik.

of die auto je meer of minder waard is dan F hangt van je situatie af.

Maar ik reken dus meer op c. 12,5k op jaarbasis er op vooruit, ipv 10k.

[ Voor 15% gewijzigd door Bolletje op 28-10-2023 21:20 . Reden: Verbeterd met belasting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:50
Is fulltime 40 uur? Per werkweek ga je 2,5 uur minder in de auto zitten. Reken het netto loon eens door in effectieve uren werktijd+woonwerktijd. Die 2,5 uur zijn ook wat waard.

Tuurlijk is een Tesla mooi. Maar er gaan heel wat elektrische voormalige lease-auto's van vier jaar oud op de tweedehands markt komen de komende maanden, dat zijn prima auto's voor 25-30k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:19
beide dingen zijn echt ver weg. Is er niet iets geschikts op <20km van je huis te vinden? met 2x60km per dag, 5 dagen/week en 45 werkweken zit je al op 27.000 km per jaar naar je werk en terug. Dat is 52 werkdagen per jaar in de auto :-00 (ff gemiddeld 64km/h gepakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:48
FreakNL schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:31:
[...]

Vooralsnog is dat vooral bangmakerij.

Je moet ook geen diesel kopen van 30k. Maar als je er nu 1 koopt van zeg 15k en accepteert dat je hem afschrijft naar 0 in 7 jaar tijd (nog geen 200/maand) is er weinig aan de hand. En daarna kijk je weer verder.
Dit, en als je een beetje moderne euro6 diesel koopt heb je geen last van milieuzones. Ik mag tot nu toe ook nog overal in met mijn 17 jaar oude euro4 diesel. Dat kan per 2025 veranderen (dan mogen gemeentes ook euro4 weren), maar dat zien we dan wel weer.

En afschrijven naar 0 doe je niet, er is altijd nog de exportmarkt

Edit: zelfs euro4 mag overal nog in vanaf 2025, euro3 mag dan de milieuzones niet meer in.

[ Voor 6% gewijzigd door _JGC_ op 28-10-2023 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke Skywalker
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02-2024
Verhuizen alvorens je een tijdje bij de nieuwe werkgever gewerkt hebt, lijkt me een groot risico. Zou ik dan toch even mee wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

_JGC_ schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:44:
[...]

Dit, en als je een beetje moderne euro6 diesel koopt heb je geen last van milieuzones. Ik mag tot nu toe ook nog overal in met mijn 17 jaar oude euro4 diesel. Dat kan per 2025 veranderen (dan mogen gemeentes ook euro4 weren), maar dat zien we dan wel weer.

En afschrijven naar 0 doe je niet, er is altijd nog de exportmarkt

Edit: zelfs euro4 mag overal nog in vanaf 2025, euro3 mag dan de milieuzones niet meer in.
Eens. Het is allemaal bangmakerij.. Bovendien, je moet uberhaupt de stad niet inwillen met de auto.

Ik heb een C4 Cactus gehad, BlueHDI.. Uit 2015.. Prima auto. Euro 6.. Kun je nog jaren mee overal het centrum in.. Ik heb hem weggedaan maar daar heb ik achteraf (op sommige vlakken) best wel spijt van... Het zijn echt prima auto's en (toen nog) PSA maakt(e) fantastische diesels...

Afschrijven naar 0 doe je in de boeken, gewoon om defensief de kosten in te schatten..

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 29-10-2023 12:48 ]

Pagina: 1