Afwerking bovenzijde horizontaal geplaatste keralit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-06 18:13

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Voor het afwerken en bevestigen van Keralit sponningsdelen bestaan eindprofielen, hoekjes, afdekprofielen, etc.
Op video's wordt duidelijk uitgelegd hoe deze te gebruiken.
Nergens echter kan ik vinden hoe je het laatste en bovenste (horizontaal geplaatste) sponningsdeel netjes kunt afwerken.
Want vaak zal je dit sponningsdeel over de lengte af moeten zagen.
Zelfs als je het niet afzaagt blijf je de slobgaten zien.

Op een tekening staat wel een profiel, maar dat lijkt bedoeld om verticaal geplaatste sponningsdelen at te dekken.
Deel met het pijltje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdBM1DGaC6ds9atE5FErXOp9nWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gIrzBQwKojDqPZcuSwpbBNZn.jpg?f=fotoalbum_large

Over hoe de horzontale sponningsdelen aan de bovenzijde af te werken kan ik niks vinden.
Welke methode hebben leden hier toegepast?

Ik kan een eindprofiel horizontaal bevestigen, maar er zal waarschijnlijk een andere methode bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChielW
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:33
Zelf heb ik een inderdaad een eindprofiel aan de bovenzijde geplaatst. Het laatste horizontale deel dus op maat gemaakt en daar een een eindprofiel op aangesloten. Het aansluitprofiel wordt volgens mij alleen gebruikt om op een daktrim aan te sluiten.

Maar ligt natuurlijk heel erg aan de situatie. Op de website van keralit staan principe details https://www.keralit.nl/principedetails/

Hier staan voor de meeste situaties een gedetailleerde tekening. Als je bij nr4 kijkt (https://d7rh5s3nxmpy4.clo...-detail-4-horizontaal.pdf) dan gebruiken ze daar ook een eindprofiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Het is volgens mij altijd de bedoeling dat er nog iets boven zo'n profiel komt. Zoals een trespa boeiboord of een daktrim.

Dat bovenste profiel zit namelijk tegen de rachel geschroefd, en daar wil je geen regen achter. Het is een overgangsprofiel naar een ander materiaal. Geen eindstop.

Kun je niet een hoekprofiel aan de bovenzijde gebruiken?

[ Voor 13% gewijzigd door AtomicShockwave op 28-10-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
eind profielen. die bestaan uit 2 delen ik denk dat @Rzaan dat niet weet . je schroeft dus eerst de helft van het profiel op de gevel dan je laatste plank en dan klik je het afwerk gedeelte erop.

Afbeeldingslocatie: https://eppinga.nl/wp-content/uploads/2021/07/Zoom-E88220-keralit-eindprofiel-2806-2807.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
twain4me schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:41:
eind profielen. die bestaan uit 2 delen ik denk dat @Rzaan dat niet weet . je schroeft dus eerst de helft van het profiel op de gevel dan je laatste plank en dan klik je het afwerk gedeelte erop.

[Afbeelding]
Zo zit het hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
ChielW schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:40:
Zelf heb ik een inderdaad een eindprofiel aan de bovenzijde geplaatst. Het laatste horizontale deel dus op maat gemaakt en daar een een eindprofiel op aangesloten. Het aansluitprofiel wordt volgens mij alleen gebruikt om op een daktrim aan te sluiten.

Maar ligt natuurlijk heel erg aan de situatie. Op de website van keralit staan principe details https://www.keralit.nl/principedetails/

Hier staan voor de meeste situaties een gedetailleerde tekening. Als je bij nr4 kijkt (https://d7rh5s3nxmpy4.clo...-detail-4-horizontaal.pdf) dan gebruiken ze daar ook een eindprofiel.
Ik had al die PDF's met bestektekeningen bekeken.
En hier heb ik overheen gekeken. Dank.
In hun video's en andere verduidelijkingen reppen ze er nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:44:
Kun je niet een hoekprofiel aan de bovenzijde gebruiken?
Ja, dat ga ik doen. Maar ik dacht dat ze hier in hun systeem wel iets voor zouden hebben.
Want je moet ook het sponningsdeel vastzetten met schroeven. Daarvoor zitten in een complete plank speciale slobgaten. Dus die moet je dan ook gaan aanbrengen in je afgezaagde sponningsdeel. Tenminste als je hun aanwijzingen over uitzetten door zou voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
twain4me schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:41:
Ja, ik wist dat wel. Maar vind het een beetje suf van een totaalsysteem zoals Keralit dat ze daar geen andere oplossing voor hebben.
Dit werkt natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rzaan schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:52:
[...]

Ja, ik wist dat wel. Maar vind het een beetje suf van een totaalsysteem zoals Keralit dat ze daar geen andere oplossing voor hebben.
Dit werkt natuurlijk ook.
naja, afwerk strips zijn qua afwerking natuurlijk meestal een last resort je kan ook het detail aanpassen. en je eigen oplossing verzinnen. zodat dat soort afwerkstrips helemaal niet nodig is. dat is niet zozeer aan keralit maar meer aan de ontwerper / architect. als je zoekt naar voorbeelden van keralit zie je duidelijk dat veel de eindprofielen helemaal niet hebben door een beetje na te denken bij het ontwerp.
Pagina: 1