Probleem met vloerverwarming - [Therminon 5000 verdeler]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kidjuh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-12 12:42
Beste allen,

De pomp van mijn verdeler was kapot (geen stroom) en dus een nieuwe Wilo pomp besteld en gemonteerd. Nu probeer ik de leidingen weer te vullen met water, maar datkrijg ik er met geen mogelijkheid in. Ik zelf denk dat het komt doordat het voetventiel bij de retourkraan (nr. 3) niet wordt "ingedrukt". Aan dit kraantje heb ik ook een slang gemonteerd die naar de wc loopt.

Slang van kraan naar toevoer (nr. 4) zit goed, als ik de kraan open zet, lijkt er geen water in de verdeler te komen. Ik denk doordat er geen uitvoer mogelijk is bij de retourkraan (nr 3). Zie ook close up van deze kraan, er ontsnapt pas lucht/water als ik dat middelste deel indruk. Ben al bij de klusboer hier geweest, maar die had hier niet de juiste aansluiting voor (wist ook niet welke dat zou moeten zijn).

Heeft een van jullie tips en/of filmpje hoe dit wel werkend te krijgen?

Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3vZ69SyrVY_1UW-x0dePWGV2JA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6VyUyWhkuVMFBvwqOFxLl5EL.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AVUzKHweLXWksxFi4i1RuFwm-Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dgnXALcjaO8w51RbtiCkECxN.png?f=fotoalbum_tile

PSN: Kidjuh

Alle reacties

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-12 09:05
eigenlijk moet je die kraan in de retour gewoon vervangen voor een normaal voetventiel.
andere optie is een handbediende knop erop zetten. zoals heimer of sar. m29 of m30. geen thermostaatkraan want het zit allemaal in een kast en is dus zinloos/was waarschijnlijk onderdeel van een zoneregeling.
vraagje waarom zit de eerste groep dicht ? is die lek. of is dat onderdeel van een plan de campagne.
bijvoorbeeldt dat je de groepen 1 voor 1 wilt vullen. (ik heb geen idee of dat iets uithaalt maar misschien wel)

verder is het bijvullen en hoeft er alleen maar lucht uit. ik zie drie ontluchters. kwestie van open draaien totdat er water uitkomt. eerste ontluchter zit op de verdeler. en de andere zitten op de knietjes 15 mm.

eventueel kan je ook bij de ketel bijvullen. dan zie je gelijk de druk. dan weer benden ontluchten.
dan weer de trap om bij te vullen. (e klint als een werkdag)/waarschijnlijk moet er wel meer ontlucht worden.

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 28-10-2023 14:14 ]

• Kidjuh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-12 12:42
miciel schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:12:
eigenlijk moet je die kraan in de retour gewoon vervangen voor een normaal voetventiel.
andere optie is een handbediende knop erop zetten. zoals heimer of sar. m29 of m30. geen thermostaatkraan want het zit allemaal in een kast en is dus zinloos/was waarschijnlijk onderdeel van een zoneregeling.
vraagje waarom zit de eerste groep dicht ? is die lek. of is dat onderdeel van een plan de campagne.
bijvoorbeeldt dat je de groepen 1 voor 1 wilt vullen. (ik heb geen idee of dat iets uithaalt maar misschien wel)

verder is het bijvullen en hoeft er alleen maar lucht uit. ik zie drie ontluchters. kwestie van open draaien totdat er water uitkomt. eerste ontluchter zit op de verdeler. en de andere zitten op de knietjes 15 mm.

eventueel kan je ook bij de ketel bijvullen. dan zie je gelijk de druk. dan weer benden ontluchten.
dan weer de trap om bij te vullen. (e klint als een werkdag)/waarschijnlijk moet er wel meer ontlucht worden.
Thanks voor je duidelijke antwoord. 1 voor 1 vullen wordt inderdaad overal aangegeven om te doen. Heb nu gewoon alle kranen open gezet en bij de ketel bijgevuld + overal ontlucht. Lijkt goed te gaan :).

PSN: Kidjuh

• Conteaster
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Het voetventiel (nr 3) gaat open om te spoelen/ontluchten wanneer je het driehoekje indrukt. Dat is dus ook de reden dat je er nu geen water inkrijgt.. Normaal gesproken wordt een slangpilaar/warteltje bij de verdeler geleverd. Wanneer je die op het ventiel schroeft dan zal die het driehoekje indrukken waardoor er water (en lucht) uit het ventiel kan.