Sanity check: 1.000 vs 500 vs 100 Mbit/s

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:40
Also. In het oord waar ik woon gaat glasvezel aangelegd worden. We hebben nu een 8Mbit/s koperen aansluiting, de verbetering gaat dus sowieso "relatief groot" zijn. :)

We kunnen bij de Vodafone kiezen tussen 1.000, 500 of 100 Mbit/s, resp. 500, 250 en 50Mbit upload. Vodafone is de enige aanbieder, 3/4/5G bereik hebben we niet, Elon Musk wil ik niet nog rijker maken. :p

Hier thuis wonen we met drie mensen. Het internet wordt eigenlijk voornamelijk gebruik voor streaming tv/Netflix/Amazon Prime, een beetje internetten en m'n vrouw (zelfstandig grafisch vormgeefster met zo nu en dan een klus) moet soms wat grafische bestanden uploaden. Met onze huidige aansluiting lopen we daar natuurlijk zo nu en dan tegen grenzen aan. :)

Vraag: de 100Mbit/s aansluiting volstaat dan toch voor ons?

Ik weet: toekomst enzo, maar de technische aansluiting is voor een 1.000Mbit/s niet anders als voor een 100Mbit/s aansluiting (neem ik aan?). Dan is het puur een kwestie van het pakket aanpassen bij de Vodafone.

Hello. Is it me you're looking for?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-07 18:27
iamerwin schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:37:
Vraag: de 100Mbit/s aansluiting volstaat dan toch voor ons?
Ja.
de technische aansluiting is voor een 1.000Mbit/s niet anders als voor een 100Mbit/s aansluiting (neem ik aan?)
Ja.
Dan is het puur een kwestie van het pakket aanpassen bij de Vodafone.
Ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:27

Kraz

Saving the world

Lekker 100mbit pakken.

Als later blijkt dat het echt nog te lang duurt of niet snel genoeg is, kun je altijd nog upgraden in je abb periode.
Downgraden is altijd wat lastiger en moet je eerst je contract uitzitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
Korte antwoorden, ik hou er van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
Kraz schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:40:
Lekker 100mbit pakken.

Als later blijkt dat het echt nog te lang duurt of niet snel genoeg is, kun je altijd nog upgraden in je abb periode.
Downgraden is altijd wat lastiger en moet je eerst je contract uitzitten.
Danke schön. 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:26
@iamerwin
Nu je sneller internet krijgt zou ik ook even je thuisnetwerk kritisch bekijken. Waarschijnlijk zet Vodafone de modem neer in je meterkast. Vanaf daar ik het dus handig als je netwerkkabel hebt lopen naar de plekken waar een netwerkaansluiting nodig hebt. Vaak is de standaard WIFI van een modem niet geweldig. Dus op een centrale plek in je woning een WIFI-accesspoint neerzetten (aangesloten op een netwerkkabel) is erg prettig.
Ben je ook direct voorbereid in de toekomst als je wel sneller internet neemt/nodig hebt.
Met een stabiel netwerk is 100mbit waarschijnlijk al ruim voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thelink2thepast
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-07 21:04
50/50 glas hier. Gaat prima met streamen, thuiswerken, MS Teams, Virtual Classrooms. Backups van remote server draai ik 's nachts dus geen last van, dan zie je wel dat we de 50/50 halen. Zoneminder server met ca 10 camera's prima werkbaar. Tot op heden ( nu 2 jaar ) geen spijt gehad om laag in te stappen en wanneer nodig te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
chrisborst schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:47:
@iamerwin
Nu je sneller internet krijgt zou ik ook even je thuisnetwerk kritisch bekijken. Waarschijnlijk zet Vodafone de modem neer in je meterkast. Vanaf daar ik het dus handig als je netwerkkabel hebt lopen naar de plekken waar een netwerkaansluiting nodig hebt. Vaak is de standaard WIFI van een modem niet geweldig. Dus op een centrale plek in je woning een WIFI-accesspoint neerzetten (aangesloten op een netwerkkabel) is erg prettig.
Ben je ook direct voorbereid in de toekomst als je wel sneller internet neemt/nodig hebt.
Met een stabiel netwerk is 100mbit waarschijnlijk al ruim voldoende.
We hebben geen meterkast. :P

Maar ik snap je punt. We hebben dit jaar een oud huis in de renovatie gegooid en de goed meedenkende Elektriker heeft vanaf het punt waar internet binnenkomt, kabels (cat 7 of 6a, ik weet het niet zeker) getrokken en netwerkaansluitingen aangelegd in de relevante kamers en twee of drie aansluitingen voor access points. Nu met 8Mbit/s een beetje overkill, maar goed voor later inderdaad. :)

(zelfs onze heel normale deurbel hangt aan een cat 7 kabel: voor het geval dat 🤷🏼‍♂️)

[ Voor 4% gewijzigd door iamerwin op 28-10-2023 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:26
@iamerwin
Zo te lezen heb alles goed ingericht dan!
Pagina: 1