kalkzand of poriso

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provid3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-06 10:40
Mijn vraag

Hallo forumleden,

Wij zitten in het proces van de bouw van een woning. Het gaat om een vrijstaand huis met 3 verdiepingen (plat dak).Nu hebben we bij de start aangegeven dat we de binnenmuren graag in kalkzandsteen zouden willen. We hebben hier zelf niet heel veel verstand van, alleen dat het mij handiger lijkt met ophangen van dingen aan je muur. De aannemer heeft nu Poriso snelbouwstenen met holle ruimtes besteld en deze staan nu op de bouwplaats.
Heb contact gehad met de aannemer en deze geeft aan dat dit beter is ivm krimpscheuren. De aannemer geeft ook aan dat kalkzand alleen te krijgen is in 150mm dikte ipv 120mm en dat we dan 6 cm verliezen qua ruimte. De prijs die de aannemer hanteert is gelijk voor beide soorten.
CONCREET: KALKZAND OF PORISO.
heb me suf googled maar kan niet echt voors en tegen vinden

dit is wat er nu op de bouwplaats staatAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGh4C4QIcv--Yx1ci3EjfxxQLl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54jYd8aGobn0CUXGL8y6rd8c.jpg?f=fotoalbum_large
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jouw persoonlijk rede om voor kalkzandsteen te willen kiezen (het ophangen van 'dingen') vind ik persoonlijk een vreemde beredenering. Ook bij het gebruik van Poriso blokken kun je, bij het gebruik van de juiste bevestigingsmaterialen, genoeg gewicht kwijt aan een schroef / beugel / e.d.

Qua thermische isolatiewaarde zijn de (holle) Poriso blokken een slag beter dan kalkzandstenen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:55
Wat betreft krimpscheuren heeft je aannemer wel gelijk denk ik. Niet voor niets moet je kalkzandsteen om de 6 meter dilateren, terwijl zo’n porotherm muur 16 meter mag zijn zonder dilataties. Qua thermische isolatie is het ook beter dan kalkzandsteen. Zo uit m’n hoofd wel wat minder qua geluidsisolatie. Vind het wel vreemd dat hij aangeeft dat kalkzandsteen niet in 120mm te krijgen zou zijn, die zijn er wel gewoon:

https://www.sleiderink.nl...lijmblokken-l120-198-cs20

Wa tbetreft zaken ophangen is een kalkzandsteenmuur wel eenvoudiger dan zo’n hol blok, maar wel goed mogelijk met de juiste pluggen etc.

[ Voor 4% gewijzigd door decipherer op 28-10-2023 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-06 21:29
Kalkzandsteen is er ook in 120mm
https://www.calduran.nl/stenen-blokken/lijmblokken

Ophangen van dingen aan muren heeft meestal meer met kennis en juiste materialen te maken. Op alle muren kan je dingen ophangen, je moet alleen de juiste spullen gebruiken.

Er is niet echt een betere keuze qua deze muurtypes. Iets met appels en peren.

Poriso is lichter, minder druk op de fundering, iets goedkooper, lichter en dus makkelijker te verwerken, holle kamers en dus iets beter isolarend qua warmte. Nadeel is dat ze tijdens de bouw veel vocht opnemen en duurt iets langer voor ze droog zijn voor het stucen bv.

Kalkzandsteen is zwaarder, isoleert dus beter qua geluid, is te lijmen ipv te ver metselen en werkt dus weer iets sneller, door de homogene blokken kunnen ze meer dragen en zijn dus sterker.

Het een is dus niet beter of slechter dan de ander, een beetje afhankelijk van wat de voorkeur van je aannemer is, hij heeft hier waarschijnlijk vaker mee gewerkt en daardoor meer kundig met dit materiaal en zal er dus ook sneller en beter me kunnen werken, wat jou dus tijdwinst geeft en een beter eindproduct t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@BBB-Nick Als je met kalkzandsteen gaat metselen dan is het ook ten zeerste aan te raden om die stenen (net zoals baksteen) 'nat' te verwerken zodat de steen je mortel / metselspecie niet té snel droog trekt ;)

Helaas willen veel mensen tegenwoordig vaak al direct nadat de stukadoor z'n stuc-loper amper opgeruimd heeft aan het schilderen om daarna z.s.m. d'r 'Eigen huis in Puin' look van TV direct te kunnen ervaren..... Goed werk heeft (gewoon én vooral) TIJD nodig, maar dat is voor veel mensen een onmogelijk gezegde.

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 28-10-2023 14:49 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provid3r
wat ik een beetje lees is er dus niet echt een voordeel met kalkzandsteen, enkel een minimaal verschil qua geluidsisolatie.
de wanden worden gestuct afgeleverd, dus dan zou ik net zo goed voor de snelbouwsteen kunnen gaan ipv kalk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:24
Los van wat hierboven is aangegeven over de verschillen; jij bent toch opdrachtgever en bepaald vooraf hoe het wilt hebben? Tijdens de bouw komt de aannemer met ander materiaal aanzetten? Dat bespreek je toch vooraf? Wat staat er dan in het bestek en heeft dit invloed op de prijs (en kwaliteit, zoals hiervoor is aangegeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provid3r
dat klopt,
we hadden besloten om te gaan voor kalkzand. De aannemer belde mij afgelopen vrijdag dat hij perongeluk was vergeten kalkzand door te geven. De aannemer heeft dus nu paletten vol Poriso op de bouw laten plaatsen, deze heeft hij besteld. Nu was zijn vraag vrijdag, is kalkzand een must of is dit ook goed. Als leek hebben wij hier niet veel verstand van. Er gaan een aantal zaken buiten dit om ook niet goed, vandaar dat we zoiets hebben van bekijk het maar en regel het maar. Uiteindelijk moeten we natuurlijk gewoon vaan voor wat voor ons het beste is

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Poriso is duurder en minder scheur gevoelig, in basis minder dilitaties nodig en zolang ze dezelfde isolatie diktes aanhouden heb je extra isolatie. ik zeg doen.

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 28-10-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Als ik naar de foto kijk dan krijg je met deze stenen 6 cm extra ruimte. Of zie ik het verkeerd dat de stenen van de foto een dikte hebben van 100?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provid3r
ja klopt het scheelt 6 cm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:29

MLLL

Palm Treo 650

Wees blij dat hij Poriso gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:49
Ophangen van dingen is echt geen issue met goede pluggen. Ik ben hier voor poriso gegaan omdat ik bang was voor scheuren met kalkzandsteen. tot nu toe geen enkele scheur. Ik heb wel de volle porisostuc blokken.

Maar ik zou blij zijn met poriso. Tenzij je allemaal fitness apparaten e.d. aan de muur wil hangen

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:35
Hier een huis gebouwd met kalkzandsteen, en je ziet echt wel wat krimpscheuren in de vide, want dillitatievoegen zijn niet gebruikt.

Dat was wel schrikken in het begin, maar volgens de constructeur een eigenschap van de blokken en niets ernstigs verder. Wel iets om rekening te houden bij de afwerking.

Ook wat aannemers gesproken die om die reden met Porizo bouwen. Dus ja…

[ Voor 11% gewijzigd door Flozem op 29-10-2023 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:22
Nee, dat is niet waar @fenrir op doelde…

In de startpost heb je het over
150mm dikte ipv 120mm
Maar die poriso blokken waar je nu een foto van geplaats hebt, zijn maar 100mm dik.

Dat scheelt dus 4 cm met je originele plan, maar wel de andere kant op, en zijn dus, zoals ik begrijp uit je startpost, dunner dan de origineel afgesproken muurdikte van 120mm ??

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
en hoe vaak hang je iets op?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:17
Voor wat betreft die krimpscheuren heeft de aannemer gelijk. Maar wat ik me afvraag: gaat het hier ook om wanden die een vloer dragen of heeft het huis een staalskelet van kolommen en liggers?

In het laatste geval is er niks aan de hand. In het eerste geval zou ik één en ander voorleggen aan de constructeur. Want poriso is minder sterk dan kalkzandsteen en wanneer een binnenmuur een vloer draagt moet je doorgaans een sterkere poriso steen toepassen (vaak porotherm pm25) in diktes van 140 of 200mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:11
Wat zegt het ontwerp? Ik weet niet of dit nog invloed heeft op constructieberekeningen en andere delen van de bouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

D-e-n schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:43:
Voor wat betreft die krimpscheuren heeft de aannemer gelijk. Maar wat ik me afvraag: gaat het hier ook om wanden die een vloer dragen of heeft het huis een staalskelet van kolommen en liggers?

In het laatste geval is er niks aan de hand. In het eerste geval zou ik één en ander voorleggen aan de constructeur. Want poriso is minder sterk dan kalkzandsteen en wanneer een binnenmuur een vloer draagt moet je doorgaans een sterkere poriso steen toepassen (vaak porotherm pm25) in diktes van 140 of 200mm
Is dat wel zo?

Ik lees 15N/mm2 voor poriso stuc en 18N/mm2 voor porotherm.

Dat is voor veel kalkzandsteen ook in die range volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
AtomicShockwave schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

Dat is voor veel kalkzandsteen ook in die range volgens mij.
Je hebt diverse sterkteklassen voor kalkzandsteen dus het is maar net waar er origineel rekening mee is gehouden. Maar op de foto van TS staan stenen van 100mm en het is uitgesloten dat je met die dikte dragende wanden gaat realiseren. Dus hij moet sowieso even terug naar de constructeur.

Normaal gesproken vraagt een aannemer dat overigens vooraf aan de constructeur dus de communicatie lijkt wat gebrekkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
D-e-n schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:34:
[...]
staan stenen van 100mm en het is uitgesloten dat je met die dikte dragende wanden gaat realiseren. Dus hij moet sowieso even terug naar de constructeur.
Nounou, dat is ook wel weer een beetje dramatisch hoor.. "uitgesloten"...

Half Nederland (zo niet meer) is gebouwd met dragende wanden van 100mm dik, in kalkzandsteen of andere materialen, waar gewoon op meerdere verdiepingen betonnen dekvloeren op rusten. Mijn ouderlijk huis, jaren '90, is gebouwd met 100mm kalkzandsteen blokken met drie bouwlagen, met dus twee betonnen verdiepingsvloeren. Mijn huis uit jaren 50 is ouderwets gemetselde kalkzandsteen, ook gewoon 100mm dik, zoals ze vroeger altijd deden.

De druksterkte van de stenen op de foto van TS is 12.3 N/mm2 (staat op de sticker op de foto), en dat is gelijk aan de druksterkte van de meeste standaard kalkzandsteenblokken (CS 12), waarvan de 100mm varianten ook gewoon gebruikt worden voor dragende toepassingen.
Voor woonhuizen dan wel te verstaan natuurlijk...
Voor hoogbouw, apartementencomplexen etc. is het een ander verhaal, daar heb je ook de hogere sterkteklassen voor nodig.

Dus ja, eens, een wijziging van 120 naar 100mm moet zeker even langs de constructeur... maar tis niet zo dat het nu per definitie uitgesloten is dat deze gebruikt mogen worden..
(Een ander verhaal zou het geweest zijn als het blokken van 70mm breed zouden zijn... Die zijn door de meeste steenfabrikanten wel expliciet uitgesloten om te gebruiken voor dragende toepassingen).

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@BrainCrash
Ik druk me misschien wat sterk uit. Het is natuurlijk afhankelijk van de afmetingen van de woning maar als ik drie verdiepingen en vrijstaand lees dan zie ik 100nm niet gebeuren. De regelgeving is natuurlijk wat strenger dan vroeger en ook woonwensen zijn veranderd. En TS gaat ook niet een simpel huisje met een verdieping en een puntdak neerzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
@D-e-n
Ik zou zelf persoonlijk als ik de keus had in zo'n geval ook zeker voor minstens 120 mm gaan hoor..
Maar das misschien deels ook omdat ik vaak de neiging heb om dingen 'voor de zekerheid' wat sterker/degelijker te maken dan wat volgens de regels minimaal vereist is... :P

Als ik TS was, en er was 120mm dikte (dragende) binnenmuur afgesproken, dan zou ik ook zeker niet accoord gaan met 100mm.
Dat dus los van de keuze tussen poriso of kzs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:00
@Provid3r Wij hadden de keus uit kalkzandsteen, plafondhoge Ytong of Poriso waarbij de R waarde belangrijk was. Architect was uitgegaan van Ytong maar vanwege verschil in uitzettingscoefficient zijn we op (dikke, ik meen 18cm oid - moest met een klemmetje geplaatst worden) poriso uitgekomen. Voordeel: Gebakken zoals baksteen en vergelijkbaar gedrag. Nu na > 20 jaar nog steeds geen spijt van al hadden we wel de wandverwarming versie moeten nemen ;-) Maar ja, budget is eindig.

Geen spijt van poriso en dingen ophangen zoals CV ketel of WTW unit is geen probleem.

<aanvulling>, ik zie net dat de max dikte 14cm is. Dat zal dan wel zijn: 14cm poriso, 12cm EPS (zou nu PIR worden denk ik),, luchtspouw en 10cm baksteen, totaal zo'n 40cm muurdikte.

[ Voor 13% gewijzigd door DjoeC op 30-10-2023 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provid3r
ik zal iniedergeval nog eens overleggen of de wanden allemaal 10 zijn dan als ik het zo lees. Ik zal de tekeningen er vanavond ook nog eens even op naslaan. Ik maak uit de meeste opmerkingen zo uit dat het soort materiaal niet echt heel veel uitmaakt, zolang de druksterkte maar inorde is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provid3r
net contact gehad. 2 zijgevel zouden 12 dik zijn, de rest 10. het alternatief is gemetselde kalkzandstenen van 14 dik. deze zijn volgens hem enkel in 14 dikte. prijstechnisch was het gelijk.
Pagina: 1