Cat5 kabel vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
In ons nieuwe huis loopt een cat5 kabel van de meterkast naar zolder. Deze gaat door een kabel op de eerste verdieping. Daar heb ik de kabel geknipt en de nieuwe cat6 kabel naar boven getrokken door deze vast te maken aan de cat5 kabel.

Tot dusver succes. In die kamer ga ik een switch of router/AP plaatsen en de kabel vanuit daar doorlussen naar zolder. Nu komt echter de moeilijkheid. De kabel gaat in die kamer het plafond in, maar komt op zolder aan de andere kant uit de muur. Die kabel loopt op zolder dus nog ergens achter de schotten en/of via de vloer. De schotten zitten helemaal dicht en hebben we recent nog geschilderd. Het zou erg zonde zijn om die nu weg te moeten halen.

Ik heb al eens flink getrokken aan de cat5 kabel op zolder, maar daar zit 0,0 beweging in helaas. Op de ruimte op de eerste verdieping is het gat waar de kabel doorheen loopt dicht gesmeerd, dus dat zou ook kunnen verklaren waarom er geen beweging in dit, maar ik vermoed dat dit niet de oorzaak zal zijn.

Hier zie je waar de kabel omhoog loopt (de andere kabel is een coax kabel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2FeGptnxwtwWtZj3iCeDW2b0o8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X9mz4qKonTFxjWgSgLo18rtA.png?f=fotoalbum_large

Hier achter moet die kabel als het goed is ergens omhoog komen, of hij loopt in een buis...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3BBrUCm7FSgDnz8xaEMxzHshZo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/REalm4uLMVp24E3N2mM3nXOn.png?f=fotoalbum_large

Wat is nu wijsheid? Of is er een bedrijf die dit voor niet al te veel geld eenvoudig kan oplossen. Ik heb bijvoorbeeld zelf geen trekveer of iets.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kun je ook achter die knieschotten komen? Als dat niet kan kun je wel een bedrijf laten komen maar die zal er toch ook achter moeten zien te komen.

Kijk eerst eens of je er zelf achter kunt komen en kunt zien hoe de kabel daar zit. Een kabel die met een aantal spijkerclips vastzit, nadat de kabel om een bocht is gegaan, krijg je niet zomaar losgetrokken. Als die kabel door/over die hele kamer gaat en aan de andere kant weer uitkomt kun je er in ieder geval weinig mee.

De vraag is alleen: waarom wil je die CAT5 vervangen door CAT6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
sypie schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:29:
Kun je ook achter die knieschotten komen? Als dat niet kan kun je wel een bedrijf laten komen maar die zal er toch ook achter moeten zien te komen.

Kijk eerst eens of je er zelf achter kunt komen en kunt zien hoe de kabel daar zit. Een kabel die met een aantal spijkerclips vastzit, nadat de kabel om een bocht is gegaan, krijg je niet zomaar losgetrokken. Als die kabel door/over die hele kamer gaat en aan de andere kant weer uitkomt kun je er in ieder geval weinig mee.

De vraag is alleen: waarom wil je die CAT5 vervangen door CAT6?
Omdat het een Cat5 kabel is en geen Cat5e, als het Cat5e was had ik hem lekker laten zitten, maar 100mbit is mij te langzaam. Beetje zonde als je glasvezel hebt en je gebruikt vervolgens een 100mbit kabel.

Edit: probleem is dus dat ik de knieschotten nooit mooi weg ga kunnen halen zonder de boel te slopen.

[ Voor 5% gewijzigd door miicker op 28-10-2023 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:53
Je kunt een cat 6 kabel in de hoek vloer muur leggen en er dan een plint voor zetten. Als ik de foto zo zie is er nog geen nette afwerking van de vloer langs de zijkanten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:34
Heb je al geprobeerd of je 1Gbps haalt over de cat5 kabel? De specs van 5e zijn inderdaad wat hoger zodat je altijd 1 Gbps haalt over lengtes tot 100 m, maar dat wil niet zeggen dat je nooit boven de 100 Mbps komt bij cat5, zeker bij kortere lengtes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:09
cat5 haalt makkelijk 1gbit over afstanden in huis. ik heb in 2002 overal (350m)cat5 kabel ingelegd, met max lengte van ca 20m. mijn netwerk met in iedere kamer minimaal 2 wall-outlets functioneert prima op met een 24 poorts managed gigabit switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
miicker schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:25:
Wat is nu wijsheid? Of is er een bedrijf die dit voor niet al te veel geld eenvoudig kan oplossen. Ik heb bijvoorbeeld zelf geen trekveer of iets.
Als je het zelf kunt. Een bedrijf dat tegenwoordig iets voor niet al teveel geld doet is zeldzaam.

Een trekveer (nylon) kost niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:26
Als je het niet voor elkaar krijgt kun je overwegen een moca setje te kopen waarmee je ethernet over coax kunt realiseren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:00
peter-rm schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:41:
cat5 haalt makkelijk 1gbit over afstanden in huis. ik heb in 2002 overal (350m)cat5 kabel ingelegd, met max lengte van ca 20m. mijn netwerk met in iedere kamer minimaal 2 wall-outlets functioneert prima op met een 24 poorts managed gigabit switch.
Als het een cat5 kabel betreft met twee aderparen gaat die vlieger niet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 15:12

nelizmastr

Goed wies kapot

peter-rm schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:41:
Dat is dan al 4-parige cat5, standaard cat5 had 2 paren en daarmee gaat ‘t echt niet werken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:09
inderdaad 4 aderparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-09 09:08
Als de CAT5 geen 1Gb/s haalt zou je nog kunnen overwegen om MoCa te gebruiken over de coax kabel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
gwabber schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:56:
[...]

Als het een cat5 kabel betreft met twee aderparen gaat die vlieger niet op...
Onzin, cat5 heeft gewoon 4 aderparen er wordt voor 100Bps daar maar 2 van gebruikt maar ze zijn echt alle 4 aanwezig.
En je kunt best even proberen of je over deze korte afstand daar 1Gbps overheen kunt krijgen, ik geef he een goede kans dat het gewoon werkt.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 28-10-2023 22:04 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
Ben(V) schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:01:
[...]

Onzin, cat5 heeft gewoon 4 aderparen er wordt voor 100Bps daar maar 2 van gebruikt maar ze zijn echt alle 4 aanwezig.
En je kunt best even proberen of je over deze korte afstand daar 1Gbps overheen kunt krijgen, ik geef he een goede kans dat het gewoon werkt.
Je bent heel stellig, maar er zijn wel degelijk UTP kabels met slechts vier aders. In een ver verleden werd die bijvoorbeeld door Ziggo (toen @home) geleverd bij een nieuw abonnement. Een dergelijke kabel heb ik onlangs nog ergens vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee dan is het geen Cat 5.
De specs van cat 5 schrijven 4 twiste aderparen voor.

Overigens is kabel met 2 aderparen meestal ouderwetse telefoonkabel of isdn kabel en zeker geen cat 5.

[ Voor 39% gewijzigd door Ben(V) op 28-10-2023 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
Ben(V) schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:15:
Nee dan is het geen Cat 5.
De specs van cat 5 schrijven 4 twiste aderparen voor.

Overigens is kabel met 2 aderparen meestal ouderwetse telefoonkabel en zeker geen cat 5.
Dergelijke kabels worden vaak wel als zodanig aangeduid. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat TS met een dergelijke kabel te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee daar zal nooit cat 5 op staan.
Deze normen zijn al heel oud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gwabber
Ja. Ze bestaan wel degelijk. Wellicht niet volgens spec, maar het gebeurd wel. Bijgevoegd een foto van een korte prefab kabel. Eenzelfde soort heb ik eens vervangen die 30 meter lang was. Ook die had twee aderparen en was gelabeld als cat5. Vandaar dat het kan zijn dat TS met eenzelfde kabel van doen heeft.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnSP3SnAwfLX7qAklJi_8pVOnRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZzVbKWS1y1Os1DbaAp9KlLs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/485za4t57zBTq9RSpLJ4A5sHLZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hWSGIZpC3R1oqdcAkKlYTMe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@Out.of.Control
@peter-rm
@gwabber
@nelizmastr
@Ben(V)

Ik had de kabel al geknipt. Zojuist een nieuwe connector er op gezet en getest. Helaas kom ik niet boven de 100mbit, ondanks dat de kabel 4 aderparen heeft (wit oranje, oranje, wit groen, blauw, wit blauw, groen, wit bruin, bruin).

Ik heb een mesh setje gekocht. 1 van de APs staat op zolder (met Cat5 kabel). Als ik met dat AP verbonden ben haal ik Max 95 mbit. Trek ik de stekker van het AP op zolder uit het stopcontact (en ik blijf op zolder en verbind met de AP op de 1e verdieping), dan haal ik 180 mbit.

Lijkt me dus dat het wel aan de kabel moet liggen.

Edit: op de eerste verdieping ligt dus cat6.

[ Voor 3% gewijzigd door miicker op 31-10-2023 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 15:12

nelizmastr

Goed wies kapot

miicker schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:04:

Ik had de kabel al geknipt. Zojuist een nieuwe connector er op gezet en getest. Helaas kom ik niet boven de 100mbit, ondanks dat de kabel 4 aderparen heeft (wit oranje, oranje, wit groen, blauw, wit blauw, groen, wit bruin, bruin).

Ik heb een mesh setje gekocht. 1 van de APs staat op zolder (met Cat5 kabel). Als ik met dat AP verbonden ben haal ik Max 95 mbit. Trek ik de stekker van het AP op zolder uit het stopcontact (en ik blijf op zolder en verbind met de AP op de 1e verdieping), dan haal ik 180 mbit.

Lijkt me dus dat het wel aan de kabel moet liggen.

Edit: op de eerste verdieping ligt dus cat6.
Dan zit er ergens een ader met een breuk, alle 8 aders moeten in perfecte staat zijn voor gigabit. Helaas kom je er niet achter waar zonder een goede tester die over de gehele lengte van de kabel kan testen of de kabel geheel te verwijderen en opnieuw te trekken, incl. evt. breekwerk wat daarbij komt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Heel onwaarschijnlijk dat binnen een kabel maar een ader defect raakt.
De praktijk wijst uit dat het probleem altijd aan een of beide connector zit.

Pagina: 1