Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Twee ketels, en zoneregeleing

Pagina: 1
Acties:

• devreejoost73
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-12-2023
Omdat wij een groot huis hebben willen we twee CV ketels in cascade (parallel) laten installeren (onze oude Topline 70 is aan vervanging toe). Heeft iemand ervaring met deze opstelling en zoneregeling met EVOHome of Tado of een ander 'slim' systeem?

Groeten Joost

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:25
Waarom wil je 2 ketels parallel ipv 1 grotere ketel?
1 ketel kan hoger rendement halen...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:32
Ik heb ooit met cascade mogen werken in een monumentaal bedrijfspand, was er niet kapot van eerlijk gezegd. Hoe groot is je huis en wat is je gasverbruik per jaar dat jij denkt dat je het met 1 ketel niet af kan?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-11 18:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Meestal gebruik je een cascade controller met opentherm, zijn diverse producten van.

Ik ben het niet mee eens dat 1 ketel een hoger rendement haalt, bij lage loads zal een grotere ketel eerder gaan pendelen. En het is ook wel fijn dat als er storing is in een ketel je nog verder kan storen op de andere.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:32
In geval van dat bedrijfspand hadden we 7300 kuub gas per jaar. Volgens koevlaas formule voor warmtepompen heb je dan 35,4KW nodig. Als je dan bedenkt dat er in principe alleen op werkdagen en tijdens kantooruren verwarmd wordt ipv 24/7 is het benodigde vermogen hoger en is het niet gek om dan 2 28KW ketels in cascade te zetten.

Voor een groot uitgevallen woonhuis echter...

• devreejoost73
_JGC_ schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:06:
Ik heb ooit met cascade mogen werken in een monumentaal bedrijfspand, was er niet kapot van eerlijk gezegd. Hoe groot is je huis en wat is je gasverbruik per jaar dat jij denkt dat je het met 1 ketel niet af kan?
We zitten op ca. 3.500 m3 per jaar, oppervlakte huis (ook rijksmonument) is 450 m2.

• devreejoost73
99ruud99 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:05:
Waarom wil je 2 ketels parallel ipv 1 grotere ketel?
1 ketel kan hoger rendement halen...
We hebben momenteel een Nefit Topline 70 uit 2017 en een Intergas 36 HRE uit 2022. Die laatste zorgt alleen voor het warm water nu. De Nefit willen we vervangen (teveel haperingen). En ook willen we overstappen op zoneregeling met slimme thermostaten. We hebben kantoor aan de achterzijde van onze woonboerderij en dan willen we heel makkelijk de rest kunnen uitzetten op doordeweekse dagen overdag.

Ik heb geen idee wat nu de slimste oplossing is.

[ Voor 32% gewijzigd door devreejoost73 op 28-10-2023 13:59 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:01
Een ketel uit 2017 die einde levensduur is? Hoe dan?

Dat terzijde.

Ligt een oplossing die de Intergas 36 kW (toch al best lekker vermogen) combineert met een L/W wp die in de herfst/lente het meeste werk kan doen? Met een gasverbruik van 3500 m3 geloof ik niet dat je meer dan 36 kW nodig hebt - op 36 kW gaat er 4 m3 gas per uur doorheen, dus bijna 100 m3 per dag. Dat zal toch hopelijk niet vaak gebeuren.

Is er vloerverwarming of (hoge temperatuur) radiatoren? In dat laatste geval werkt een WP niet goed (te weinig warmte-afgifte).

[ Voor 90% gewijzigd door Wilke op 28-10-2023 14:05 ]

• devreejoost73
Ik bedoelde 2007 ;-)
WP is volgens mijn installateur geen optie vanwege alle convectorputten in huis.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
devreejoost73 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:03:
Ik bedoelde 2007 ;-)
WP is volgens mijn installateur geen optie vanwege alle convectorputten in huis.
Convectorputten zijn ideaal om met ventilatoren uit te rusten. En hoge temperatuur WP's zijn er ook gewoon.

Het kan zijn dat je een cascade nodig hebt, maar je behoort tot de laatsten die dit gaan installeren.
Bijna iedereen is zich aan het oriënteren op WP, ook bijvoorbeeld lucht verwarmde huizen.

Persoonlijk zou ik nog eens goed narekenen of 1 ketel niet haalbaar is. Uiteindelijk draai je 2-3 weken per jaar op de max. als je dat al haalt. Met een mooie naregeling kun je het vermogen sturen naar de leefruimtes en een stel ruimtes onverwarmd laten. Bijvoorbeeld niet gaan lezen in de mooie tuinkamer of serre als het buiten -10°C is.

• joostdejonge123
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-11 12:04
Ter info: ik zelf heb een huis van vergelijkbare grootte. Wel goed geïsoleerd en alles vloerverwaming. Gasverbruik was ca. 4000 m3 per jaar met een 44 kW Nefit ketel. Inmiddels over op 16kW warmtepomp (afgelopen jaar 7500 kWh verbruikt), dat werkt uitstekend Via buffervat staat CV paraat mocht het echt heel erg koud gaan worden, tot nu toe niet nodig gehad. Ketel gebruik ik verder voor warm tapwater.

Misschien heb je er iets aan.
Pagina: 1