Linux Mint 21.2 / suspend to ram en X,org = freeze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:55
Eindelijk na al die jaren permanent overstap gemaakt naar LM 21.2, met secure boot, apparmor en gesignede NVidia driver / kernel modules.

Ik heb zowel kernel 6.2.0-35 en 5.15.0-87 geprobeerd, maar elke keer na een suspend dan krijg ik wel de greeter te zien maar kan niet meer inloggen. Ook zie ik op het lockscreen de tijd staan van de suspend. Ik kan wel naar TTY1 overschakelen en gewoon inloggen alleen dus niet meer werken in de GUI.

Met ctrl-alt-backspace kan ik de window manager wel resetten en inloggen maar dan ben ik wel alles "kwijt". Heeft iemand die probleem ook (gehad) of waar moet ik het zoeken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Aangezien je wel in een TTY kan inloggen heb je de ideale situatie om logs te lezen. Dus ga daar eerst eens in neuzen. Het zou mij niets verbazen als de nVidia module het gewoon niet leuk vind om in slaap gezet te worden.

Btw, ctrl+alt+backspace herstart niet je window manager. Dat zou betekenen dat je gewoon in je GUI kan werken. ;) Het herstart de display manager, zoals LightDM, GDM of SDDM.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Inderdaad LightDM, maar ik kan helemaal niets vinden in de logs. Ik heb het wel kunnen achterhalen, zit in de usb-c docking station. Als ik die loshaal, werkt het wel alleen dan geen monitor dus zal wel een buggy firmware zijn of een usb apparaat welke blijft hangen.

Gelukkig dus geen BIOS, NVidia of kernel issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zou echt iets in de logs moeten vinden. Als het niet xorg.0.log is, dan wel in gewoon journalctl uitvoer.

Waarom heb je geen monitor als je je docking station loshaalt? Heb je een laptop of desktop? Want een laptop zou gewoon een scherm moeten hebben. En als je een desktop hebt, is het even de vraag op welke USB-C poort je 'm hebt aangesloten. Ik ken niet direct een nVidia kaart met USB-C erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hero of Time schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:02:
Je zou echt iets in de logs moeten vinden. Als het niet xorg.0.log is, dan wel in gewoon journalctl uitvoer.

Waarom heb je geen monitor als je je docking station loshaalt? Heb je een laptop of desktop? Want een laptop zou gewoon een scherm moeten hebben. En als je een desktop hebt, is het even de vraag op welke USB-C poort je 'm hebt aangesloten. Ik ken niet direct een nVidia kaart met USB-C erop.
Helaas geen aanwijzingen ook met journalctl gekeken. De laptop is met 1 usb-c kabel aangesloten voor USB apparaten, voeding en extern 4K monitor. Ik weet nu waar het zit dus kan nu gericht zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 18:12

MartinMeijerink

Computerrorist

En als je buiten de display manager inlogt, gaat het dan beter?
Dus in tty1 inloggen als reguliere gebruiker, en dan startx intikken

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vaevictis_ schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:02:
[...]

Helaas geen aanwijzingen ook met journalctl gekeken. De laptop is met 1 usb-c kabel aangesloten voor USB apparaten, voeding en extern 4K monitor. Ik weet nu waar het zit dus kan nu gericht zoeken.
Ok, laptop, dat verduidelijkt al wat meer. Want nergens heb je je exacte hardware genoemd. Nu hebben we iig het soort.

Dat je dan even geen extern scherm hebt, is niet boeiend in het geval dat je je laptop in sleep wilt zetten. Gewoon ontkoppelen en slapen.

Ik heb trouwens zakelijk een laptop gehad met dual graphics, Intel iGPU en nVidia. Die nVidia werd niet eens fatsoenlijk gebruikt voor beeld, alles ging door de iGPU heen. Uiteindelijk heb ik maar de nVidia zut verwijdert, want ik deed er toch niks mee.
MartinMeijerink schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:01:
En als je buiten de display manager inlogt, gaat het dan beter?
Dus in tty1 inloggen als reguliere gebruiker, en dan startx intikken
Lees de TS nog even goed door. Daar zegt 'ie dat een TTY gewoon werkt en de DM herstarten ook weer gewoon de GUI beschikbaar maakt. Maar wat je open hebt is dan wel foetsie, dus het voordeel van slaapstand is weg.
Het is dus niet dat de boel is vastgelopen op zo'n manier dat niks meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 18:12

MartinMeijerink

Computerrorist

Hero of Time schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:18:
[...]

Lees de TS nog even goed door. Daar zegt 'ie dat een TTY gewoon werkt en de DM herstarten ook weer gewoon de GUI beschikbaar maakt. Maar wat je open hebt is dan wel foetsie, dus het voordeel van slaapstand is weg.
Het is dus niet dat de boel is vastgelopen op zo'n manier dat niks meer werkt.
Ik heb het ook gelezen én begrepen, en juist daarom is mijn voorstel om het even zonder DM te proberen, want die DM kan nou juist het probleem veroorzaken. ;)

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
De dockingstation is denk ik het probleem al eerder issues meer gehad met een andere DP monitor heel lang lopen zoeken en na een firmware update werkt het allemaal in 1x. Heb een andere docking station besteld ik verwacht dat het daarin zit. Overigens ook een AMD GPU erin die zal ik eens uitschakelen.

• Vaevictis_
Vaevictis_ schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:37:
De dockingstation is denk ik het probleem al eerder issues meer gehad met een andere DP monitor heel lang lopen zoeken en na een firmware update werkt het allemaal in 1x. Heb een andere docking station besteld ik verwacht dat het daarin zit. Overigens ook een AMD GPU erin die zal ik eens uitschakelen.
Het probleem lag blijkbaar in een update van cinnamon want ik draaide al een recente 6.5 kernel en een half jaar oude Nvidia properitair driver. Met een aantal mint update v21.3 en cinnamon werkte het recent allemaal goed.
Pagina: 1