In de erfenis van mijn ouders zitten een aantal Super 8 films. Deze zijn al eens eerder in 1993 op video gezet en helaas is de oudste film na het overzetten niet goed gedroogd. Recent is alles opnieuw gescand en ik wil de oudste, beschadigde zwartwitfilm uit 1958 restaureren. Ik heb al een aantal programma's geprobeerd zoals Shotcut. Laatste doet z'n werk met stabiliseren, maar helaas niet met de artefacten.
Daarom kijk ik nu naar Adobe Premiere Pro. Waarom twijfel? De leercurve, de prijs en kan het wat ik wil?
De zwartwitfilm is in kleur gescand en heeft oranje pitten met een zwarte halo. Dat varieert van veel en klein tot een paar pitten per frame. Het gaat om totaal 15.000 frames in een film van circa 15 minuten. Met Gimp kan ik frame voor frame editen, alle frames zijn ook als tif gescand. Theoretisch mogelijk, maar niet echt leuk.
Ik zit overigens vast aan mac os, dus Windows tools vallen af. Maar kan Premiere Pro wat ik wil, liefst een beetje automatisch? Benieuwd naar de reacties.
Voorbeeld van de artefacten:
:strip_exif()/f/image/X4cvcNdxpaYVyLgn76Xcx7hQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarom kijk ik nu naar Adobe Premiere Pro. Waarom twijfel? De leercurve, de prijs en kan het wat ik wil?
De zwartwitfilm is in kleur gescand en heeft oranje pitten met een zwarte halo. Dat varieert van veel en klein tot een paar pitten per frame. Het gaat om totaal 15.000 frames in een film van circa 15 minuten. Met Gimp kan ik frame voor frame editen, alle frames zijn ook als tif gescand. Theoretisch mogelijk, maar niet echt leuk.
Ik zit overigens vast aan mac os, dus Windows tools vallen af. Maar kan Premiere Pro wat ik wil, liefst een beetje automatisch? Benieuwd naar de reacties.
Voorbeeld van de artefacten:
:strip_exif()/f/image/X4cvcNdxpaYVyLgn76Xcx7hQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wFrBtD7NJ5gvxd4IYiJ1PPqA.jpg?f=fotoalbum_large)
A'dam PVOutput