Als je namelijk niet de steun krijgt van hogerhand, dan betekent het dat die manager de steun (voorlopig) wél krijgt en dan ga je hier nog een lange ongelukkige tijd tegemoet en dat is het niet waard.
Catch a smile out there!
Verwijderd
Dat een manager die binnenkomt eens goed kijkt naar de verdeling van werkzaamheden en processen die al tig jaar hetzelfde zijn is m.i. alleen maar goed.
Maar je kunt idd naar hogerhand, kijken of ze oren naar je hebben.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 21:18 ]
En natuurlijk, documenteer wat er gebeurt, neem één op één gesprekken desnoods op en zoek je collega's op.
Heel veel sterkte!
PS, komt deze manager van binnen de organisatie of is hij een nieuwe werknemer?
[ Voor 5% gewijzigd door Bernard0343 op 27-10-2023 21:22 ]
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
Gezien het vervelend gedrag van die manager denk ik heel eerlijk gezegd dat je niet veel wint uit de confrontatie aangaan of het hogerop gaan zoeken, tenzij je weet dat hij zelf hogerop niet op een goed blaadje staat. Zo'n conflicten vreten energie en energie kan je beter besteden in het zoeken van een betere werksituatie voor jou. Als je nog verhalen van anderen kan verzamelen en ook hard bewijs hebt, kan een frontale confrontatie zeker goed zijn. Maar helaas is het vaak genoeg zo dat een manager vriendjes is met de bazen en op die manier trek jij toch aan het kortste eind. Maar het gedrag neigt naar mijn inziens zeker naar intimidatie/pestgedrag, goed van je dat je je daar niet zomaar door laat doen.
Bron: ben zelf ook van werk veranderd door een gelijkaardige manager. Uiteindelijk ben ik beter af, en heb van nog andere collega's gehoord dat zij het uiteindelijk ook elders hebben gezocht.
Android developer & dürüm-liefhebber
Maar om eerlijk te zijn, zie ik ook wel paar vreemde dingen van jou uit:
Dit is dus tijdens een overleg? "We fluisteren niet, we praten alleen op een volume zodat andere in overleg het niet kan horen", vind ik niet het sterkste punt.Vorige week maandag wilde die ineens een ongepland overleg met mijn collega en mij. Hij zit alleen maar te zeiken over punten die niet goed gaan volgens hem. Wij mogen niet onderling overleggen, dit vindt hij namelijk fluisteren. Wij zitten tegenover elkaar en zeker wel 1,5m uit elkaar, dus fluisteren doen we zeker niet. Hij zit iets verder weg en zal het wel niet goed kunnen horen, maar als hij het moet weten dan betrekken wij hem er ook bij.
Wanneer de rest ging zoals jij beschrijft, laat dat zien dat hij niet competent is voor zijn positie. En ik snap dat hier al meer is voorgevallen. Maar:Vorige week donderdag negeert die mij de hele ochtend. Zodra de andere collega’s even weg zijn van het kantoor en ik zelf richting de deur loop om naar de wc te gaan, word ik ineens aangesproken. Ik geef kort antwoord en geef aan dat ik naar de wc moet en loop weg.
Gaat hij wachten tot ik naar de wc ben geweest en zodra hij ziet dat ik wat te drinken ga pakken in de kantine, komt hij in de deuropening staan van de kantine. Ik kan op dat moment dus nergens meer heen.
"Hey Anoniem, kan ik je spreken"
- Eerst even naar de WC
En vervolgens ga je naar de kantine toe? Netjes is anders.
(Insta-edit: Of is de kantine waar je nog een bakje koffie haalt?)
Dat heb je op een forum als dit altijd, maar daar staat tegenover dat de adviezen aan diezelfde beperking onderhevig zijn: half/onwaar verhaal levert ook een advies op waar je dus weinig mee kan. Dat komt voor risico van degene die advies vraagtVerwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:16:
Mijn ervaring is dat dit vaak 1 kant van een verhaal is,
Catch a smile out there!
Verwijderd
Ik heb ook een keer meegemaakt dat een financieel manager met pensioen ging. Die heeft er 30 jaar gezeten, en zijn teams zaten er ook al 10+ jaar. Hij was veel te lief en deed heel veel werk wat een manager eigenlijk niet hoort te doen.Glenfiddich schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:30:
[...]
Dat heb je op een forum als dit altijd, maar daar staat tegenover dat de adviezen aan diezelfde beperking onderhevig zijn: half/onwaar verhaal levert ook een advies op waar je dus weinig mee kan. Dat komt voor risico van degene die advies vraagt
Toen er een nieuwe echte manager-manager voor in de plaats kwam, waren die teams degene die het hardst schreeuwde. Het was zo overduidelijk dat hun makkelijke baantje in het geding kwam en dat ze nu echt eens moesten werken.
Als je puur objectief naar die twee managers keek, was die nieuwe echt een top manager. Dat was ook wel te zien aan z'n CV.
Hij ging na 2 jaar weer weg, omdat het bedrijf zo vreselijk conservatief was.
Sissors schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:24:
Zoals je het hier beschrijft is het iig simpel genoeg: Dat is onacceptabel gedrag.
Maar om eerlijk te zijn, zie ik ook wel paar vreemde dingen van jou uit:
Dit is dus tijdens een overleg? "We fluisteren niet, we praten alleen op een volume zodat andere in overleg het niet kan horen", vind ik niet het sterkste punt.
Wanneer de rest ging zoals jij beschrijft, laat dat zien dat hij niet competent is voor zijn positie. En ik snap dat hier al meer is voorgevallen. Maar:
"Hey Anoniem, kan ik je spreken"
- Eerst even naar de WC
En vervolgens ga je naar de kantine toe? Netjes is anders.
(Insta-edit: Of is de kantine waar je nog een bakje koffie haalt?)
[ Voor 0% gewijzigd door Zr40 op 28-10-2023 15:51 ]
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:16:
Mijn ervaring is dat dit vaak 1 kant van een verhaal is, vaak van mensen die eigenlijk al te lang op hun functie zitten. Is dat bij jou niet het geval en ben je niet gewoon tegen verandering?
Dat een manager die binnenkomt eens goed kijkt naar de verdeling van werkzaamheden en processen die al tig jaar hetzelfde zijn is m.i. alleen maar goed.
Maar je kunt idd naar hogerhand, kijken of ze oren naar je hebben.
[ Voor 2% gewijzigd door Zr40 op 28-10-2023 15:51 ]
Hoezo, als je QA manager wordt doe je dat toch ook allemaal?Anoniem1234 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:52:
***members only***
Ik zou wat anders zoeken als ik jou zo hoor. Maar das van afstand makkelijker gezegd.***members only***
[ Voor 57% gewijzigd door Zr40 op 28-10-2023 15:54 . Reden: MO op verzoek ]
Moet eerlijk bekennen dat 'er boven staan' niet betekent dat je geen schade oploopt in die 2 jaar. Het heeft zo'n 2 jaar geduurd voordat ik niet meer het idee had dat ik op verschillende manier in de gaten gehouden werd of als iemand over de schouder mee keek - niet in de stress schoot. Nog steeds word ik pissig als ik iemand hoor zeggen 'wanneer valt dat kwartje'
Al met al meer van geleerd dan dat de schade was, maar wat ik ermee wil zeggen is dat die situatie niet te lang moet duren want stiekem doet het je meer dan je vaak denkt.
Op het moment dat er afgesproken is dat jij doorgroeit naar QA-manager, dat spreekt het voor zich dat je de taken die bij de functie horen gaat overnemen. Maar dat betekent natuurlijk wél dat je je 'oude' taken, in ongeveer hetzelfde tempo, zal afstoten / overdragen.
Dat gezegd hebbende, het lijkt wel zo te zijn dat, met de komst van deze nieuwe manager, niemand meer weet wie wat doet. En dat kunnen 'jullie' (je collega's en jij) natuurlijk héél goed aan de orde stellen bij je manager. Taakverdeling vastleggen in een mail en die daar kan geen onduidelijkheid meer over zijn. Is dat er wel? Jullie hebben het besproken en vastgelegd.
Hoe ligt deze manager trouwens bij je collega's? En, zijn je collega's bereid om jouw wat in de luwte te zetten?
[ Voor 38% gewijzigd door Zr40 op 28-10-2023 15:55 . Reden: MO op verzoek ]
Bernard0343 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:10:
[...]
Op het moment dat er afgesproken is dat jij doorgroeit naar QA-manager, dat spreekt het voor zich dat je de taken die bij de functie horen gaat overnemen. Maar dat betekent natuurlijk wél dat je je 'oude' taken, in ongeveer hetzelfde tempo, zal afstoten / overdragen.
Dat gezegd hebbende, het lijkt wel zo te zijn dat, met de komst van deze nieuwe manager, niemand meer weet wie wat doet. En dat kunnen 'jullie' (je collega's en jij) natuurlijk héél goed aan de orde stellen bij je manager. Taakverdeling vastleggen in een mail en die daar kan geen onduidelijkheid meer over zijn. Is dat er wel? Jullie hebben het besproken en vastgelegd.
Hoe ligt deze manager trouwens bij je collega's? En, zijn je collega's bereid om jouw wat in de luwte te zetten?
[ Voor 0% gewijzigd door Zr40 op 28-10-2023 15:51 ]
Ik weet niet hoe groot de organisatie is, maar opnemen en delen richting de juiste man/vrouw.
Als deze manager zo snel zoveel mensen tegen hem in het harnas weet te jagen, zal hij geen lange carrière bij jouw werkgever hebben.
Maar jij (én je collega's) moeten er niet aan onderdoor gaan. Zorg dus dat je gezamenlijk deze manager aanspreekt, als je alleen met deze man bent, neem het gesprek, altijd, op. En als laatste, geef deze man geen aanleiding / excuus om de aanval op jou te openen.
[ Voor 50% gewijzigd door Zr40 op 28-10-2023 15:55 . Reden: MO op verzoek ]
Verwijderd
Hij negeert je maar ook toch niet, maar er wordt wel gepraat tegen je collega's. Wat wil je?hij vraagt elke dag waar ik mee bezig ben [..] Hij houdt mij extreem in de gaten,[..] Hij heeft mij al een aantal dagen genegeerd, [..] en wordt er wel gepraat tegen mijn collega’s.
Een ongepland overleg over dingen die niet goed gaan lijkt me niet heel gek. En in een meeting met elkaar gaan smiespelen over het antwoord is bijzonder onbeleefd.Vorige week maandag wilde die ineens een ongepland overleg met mijn collega en mij. Hij zit alleen maar te zeiken over punten die niet goed gaan volgens hem. Wij mogen niet onderling overleggen, dit vindt hij namelijk fluisteren.
Dus je vertrouwt hem niet.maar als hij het moet weten dan betrekken wij hem er ook bij.
Wat gek toch dat hij jullie niet vertrouwt!Wij hebben aangegeven dat het sparren geen zin heeft voor ons, want uiteindelijk moet het toch op zijn manier.
En dan loop je naar de kantine en ga je wat anders doen. Dan zoekt hij je alsnog op, je loopt weg en je verstopt je ergens anders in het pand. Je stuurt een andere collega met een boodschap. Wat een hark ben je dan.Ik geef kort antwoord en geef aan dat ik naar de wc moet en loop weg.
Ik heb geen idee wat er speelt maar hoe jij er nu in zit, ik geef je manager nu al 100% gelijk.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2023 08:25 ]
Inderdaad, TS pakt sommige dingen niet handig aan. Maar goed, ik lees ook dat de collega's van TS moeite hebben met het gedrag van deze manager. En ook al handelt TS niet heel geslepen, iemand de weg blokkeren en een potje gaan schreeuwen, kan écht niet. Ook al had deze manager een punt, als hij gaat schreeuwen, zit hij fout.Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:22:
Ik weet even niet waar ik moet beginnen. Want het gedrag wat je hier vertoont verdient echt geen schoonheidsprijs.
De TS heeft al aangegeven dat dit niet gaat over fluisteren in een meeting maar over onderling overleg op de werkvloer. Dan zou ik willen zeggen: zodanig hard praten dat iedereen in de kamer het kan horen is juist bijzonder onbeleefd.Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:22:
En in een meeting met elkaar gaan smiespelen over het antwoord is bijzonder onbeleefd.
Euh, wat, je moet je manager van letterlijk alles op de hoogte stellen van wat er gebeurd want anders "vertouw je hem niet"? Dat is de opvatting van een control-freak op psychopatisch niveau, en zo iemand functioneert niet als manager. Er is een verschil tussen een team aansturen en letterlijk met elk detail binnen het team bezig zijn.Dus je vertrouwt hem niet.
Iemand die gaat schreeuwen en die dat daarna ontkent heeft 100% gelijk, jaja. Prima om ook kritische vragen aan de TS te stellen maar dit heeft veel weg van alle kleine onduidelijkheidjes compleet eenzijdig interpreteren en dan kort door de bocht conclusies trekken. Als dingen onduidelijk zijn kun je er eerst ook over doorvragen... of het topic wat beter lezen.Ik heb geen idee wat er speelt maar hoe jij er nu in zit, ik geef je manager nu al 100% gelijk.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Mensen die het topic niet lezenVerwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:22:
En in een meeting met elkaar gaan smiespelen over het antwoord is bijzonder onbeleefd.
Hij wilt altijd overal op de hoogte zijn? Ieder gesprek wordt dan een mailtje richting hem naast dat je hem betrekt bij het gesprek. Zit hij in overleg en je wilt iets met je collega bespreken? Haal hem uit zijn overleg.
Zet hij je random in een overleg? Mail dit en zeg hierbij dat wegens zijn random overleg escalatie X of werkzaamheid X vertraging oploopt
Tevens alle gesprekken opnemen vanaf nu. Dit kan je ook gewoon aangeven.
Na paar weken materiaal verzameld te hebben dien je een officiele klacht in. Gebeurt er niets mee? Rechtsbijstand inschakelen en / of andere partijen in de organisatie.
Zorg dat je collegas hetzelfde doen als zij dit ervaren. En zelf altijd meewerken. Je manager is eindverantwoordelijk voor jou en de werkzaamheden
[ Voor 28% gewijzigd door Aschtra op 28-10-2023 09:22 ]
Dat kan je doen maar ik vraag me af wat je hiermee bereikt. De "happy flow" is dat je een tijdje zo werkt, na drie weken komt iedereen erachter dat dit niet goed is en daarna besluit iemand dat het anders moet. Maar intussen loopt alles wel in de soep, inclusief het werkplezier van alle betrokkenen. En concluderen dat het niet goed is dat er toestemming gevraagd wordt voor het lenen van een nietmachine kan ook wel zonder dit hele traject.Aschtra schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:20:
Cue malicious compliance.
Hij wilt altijd overal op de hoogte zijn? Ieder gesprek wordt dan een mailtje richting hem naast dat je hem betrekt bij het gesprek. Zit hij in overleg en je wilt iets met je collega bespreken? Haal hem uit zijn overleg.
Zet hij je random in een overleg? Mail dit en zeg hierbij dat wegens zijn random overleg escalatie X of werkzaamheid X vertraging oploopt
Ik zou inderdaad eerder inzetten op aankaarten bij een hogere managementlaag met zoveel mogelijk bewijs. Zet verzoeken, afspraken etc. op mail, of zorg voor getuigen. Telefoonopnames voelen niet helemaal lekker maar met schreeuw-uitbarstingen zonder getuigen zit er weinig anders op. Als hij iets onredelijks doet, netjes en rustig per mail aangeven dat jou dat niet goed lijkt, en bij de opvolgende koffieautomaat-momentjes voorbereid zijn...
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Verwijderd
Wat heb ik gemist dan? Behalve nog meer horkerig gedrag van TS?
Ik mis persoonlijk alle zelfreflectie en oplossingsbereidheid, maar daar heb ik wellicht ook overheen gelezen.
I have stability. The ability to stab.
Het gaat niet om fluisteren tijdens een overleg met de baas, maar om overleg tijdens het reguliere werk.Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:58:
[...]
Wat heb ik gemist dan? Behalve nog meer horkerig gedrag van TS?
Ik zou intiniderend gedrag plus schreeuwen door de manager trouwens direct melden bij een vertrouwenspersoon plus de baas van de baas. Maar op een manier zodat ik zelf niet als huilerige klikspaan te boek kom te staan.
Dit topic is gesloten.