Hallo allemaal!
Sinds 3 dagen gebeurt er helemaal niks als ik mijn PC aan wil zetten. Er gaan geen fans draaien, geen lampjes aan, geen QLED branden. Helemaal niks. Alleen de USB poorten op het moederbord geven nog stroom, en de Ethernet poort knippert als er een kabel in zit.
Voeding vervangen, geen resultaat.
Ik heb vandaag vrijwel de hele PC uit elkaar gehad, processor reseated, RAM geheugen eruit gehad. En na een hoop testen kwam ik tot de volgende conclusie:
Als ik ALLEEN de 24-pins aansluiting naar het moederbord aansluit, dan gaat er een rood lampje branden boven de CPU (die waarschijnlijk(?) aangeeft dat deze geen power heeft), voor de rest gebeurt er niks.
Het moment dat ik de 8P CPU voeding aansluit op het moederbord en de PSU dan aanzet dan blijft het rode lampje uit en gebeurt er verder niks. Ook meet ik dan met een multimeter (na de paperclip trick) 0V op alle 24Pins uitgangen.
Dit gedrag doet zich ook voor wanneer de CPU UIT de socket is. Ook dan gaat het lampje boven de CPU branden zonder 8P kabel, met deze kabel is dit lampje ook uit.
Ik heb dus zelf het vermoeden dat er iets mis is met het moederbord of de processor. Iets wat mogelijk sluiting veroorzaakt waardoor de PSU zichzelf uitschakelt.
Wat denken jullie? Is dit een redelijke conclusie? Is dit iets waar ik een RMA proces voor moet starten?
Wat heb ik al geprobeerd:
PC aanzetten door de power pins te jumpen met een schroevendraaier
Moederbord uit de case gehaald (om sluiting uit te sluiten)
Andere PSU
BIOS Flashback (om corrupte BIOS uit te sluiten)
CMOS Reset
CPU Reseat
RAM Reseat
Ben benieuwd naar jullie visie!
Mvg Stijn
Specs:
Sinds 3 dagen gebeurt er helemaal niks als ik mijn PC aan wil zetten. Er gaan geen fans draaien, geen lampjes aan, geen QLED branden. Helemaal niks. Alleen de USB poorten op het moederbord geven nog stroom, en de Ethernet poort knippert als er een kabel in zit.
Voeding vervangen, geen resultaat.
Ik heb vandaag vrijwel de hele PC uit elkaar gehad, processor reseated, RAM geheugen eruit gehad. En na een hoop testen kwam ik tot de volgende conclusie:
Als ik ALLEEN de 24-pins aansluiting naar het moederbord aansluit, dan gaat er een rood lampje branden boven de CPU (die waarschijnlijk(?) aangeeft dat deze geen power heeft), voor de rest gebeurt er niks.
Het moment dat ik de 8P CPU voeding aansluit op het moederbord en de PSU dan aanzet dan blijft het rode lampje uit en gebeurt er verder niks. Ook meet ik dan met een multimeter (na de paperclip trick) 0V op alle 24Pins uitgangen.
Dit gedrag doet zich ook voor wanneer de CPU UIT de socket is. Ook dan gaat het lampje boven de CPU branden zonder 8P kabel, met deze kabel is dit lampje ook uit.
Ik heb dus zelf het vermoeden dat er iets mis is met het moederbord of de processor. Iets wat mogelijk sluiting veroorzaakt waardoor de PSU zichzelf uitschakelt.
Wat denken jullie? Is dit een redelijke conclusie? Is dit iets waar ik een RMA proces voor moet starten?
Wat heb ik al geprobeerd:
PC aanzetten door de power pins te jumpen met een schroevendraaier
Moederbord uit de case gehaald (om sluiting uit te sluiten)
Andere PSU
BIOS Flashback (om corrupte BIOS uit te sluiten)
CMOS Reset
CPU Reseat
RAM Reseat
Ben benieuwd naar jullie visie!
Mvg Stijn
Specs:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 5950X Boxed | € 449,90 | € 449,90 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Nvidia GeForce RTX 3070 Ti Founders Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | be quiet! Silent Base 802 Window Wit | € 169,10 | € 169,10 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 84,62 | € 84,62 |
1 | Ventilators | be quiet! Pure Wings 2, 140mm | € 9,96 | € 9,96 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z RGB F4-4000C16D-32GTZR | € 445,- | € 445,- |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 750W | € 127,20 | € 127,20 |
2 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 500GB | € 215,20 | € 430,40 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro 1TB | € 81,- | € 81,- |
Totaal | € 2.214,01 |
[ Voor 45% gewijzigd door Stjin op 27-10-2023 19:53 ]