Moederbord doet niks bij aansluiten 8P connector

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stjin
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-09 09:07
Hallo allemaal!

Sinds 3 dagen gebeurt er helemaal niks als ik mijn PC aan wil zetten. Er gaan geen fans draaien, geen lampjes aan, geen QLED branden. Helemaal niks. Alleen de USB poorten op het moederbord geven nog stroom, en de Ethernet poort knippert als er een kabel in zit.

Voeding vervangen, geen resultaat.
Ik heb vandaag vrijwel de hele PC uit elkaar gehad, processor reseated, RAM geheugen eruit gehad. En na een hoop testen kwam ik tot de volgende conclusie:

Als ik ALLEEN de 24-pins aansluiting naar het moederbord aansluit, dan gaat er een rood lampje branden boven de CPU (die waarschijnlijk(?) aangeeft dat deze geen power heeft), voor de rest gebeurt er niks.

Het moment dat ik de 8P CPU voeding aansluit op het moederbord en de PSU dan aanzet dan blijft het rode lampje uit en gebeurt er verder niks. Ook meet ik dan met een multimeter (na de paperclip trick) 0V op alle 24Pins uitgangen.
Dit gedrag doet zich ook voor wanneer de CPU UIT de socket is. Ook dan gaat het lampje boven de CPU branden zonder 8P kabel, met deze kabel is dit lampje ook uit.

Ik heb dus zelf het vermoeden dat er iets mis is met het moederbord of de processor. Iets wat mogelijk sluiting veroorzaakt waardoor de PSU zichzelf uitschakelt.

Wat denken jullie? Is dit een redelijke conclusie? Is dit iets waar ik een RMA proces voor moet starten?

Wat heb ik al geprobeerd:
PC aanzetten door de power pins te jumpen met een schroevendraaier
Moederbord uit de case gehaald (om sluiting uit te sluiten)
Andere PSU
BIOS Flashback (om corrupte BIOS uit te sluiten)
CMOS Reset
CPU Reseat
RAM Reseat

Ben benieuwd naar jullie visie!

Mvg Stijn

Specs:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 449,90€ 449,90
1MoederbordenASUS ROG Strix X570-E Gaming€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3070 Ti Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 802 Window Wit€ 169,10€ 169,10
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1Ventilatorsbe quiet! Pure Wings 2, 140mm€ 9,96€ 9,96
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-4000C16D-32GTZR€ 445,-€ 445,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W€ 127,20€ 127,20
2Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 215,20€ 430,40
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 81,-€ 81,-
Totaal€ 2.214,01

[ Voor 45% gewijzigd door Stjin op 27-10-2023 19:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:44
Ik zou het eerder in de PSU gaan zoeken of eventueel de kabel zelf.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stjin
Dracoz schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:30:
Ik zou het eerder in de PSU gaan zoeken of eventueel de kabel zelf.
Hier ging mijn vermoeden ook al naar uit. Ik heb een nieuwe voeding besteld en de tests in mijn post dan ook uitgevoerd met de nieuwe PSU én nieuwe kabels. Maar hiermee vertoont het moederbord hetzelfde gedrag,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 14:01

M2M

medicijnman

Zelfs met slecht geheugen zou je systeem nog booten, maar je zou 1 reepje kunnen proberen en als dat niet werkt het andere reepje plaatsen. Beide reepjes tegelijk stuk is zeer onwaarschijnlijk.

Mocht het dan nog steeds niet aangaan (en je hebt het geheel uit de kast getrokken en op een kartonnen doos gelegd), dan blijven er nog twee onderdelen over. Het moederbord en de processor. Meestal is het de eerste die de geest geeft.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stjin
M2M schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:48:
Zelfs met slecht geheugen zou je systeem nog booten, maar je zou 1 reepje kunnen proberen en als dat niet werkt het andere reepje plaatsen. Beide reepjes tegelijk stuk is zeer onwaarschijnlijk.

Mocht het dan nog steeds niet aangaan (en je hebt het geheel uit de kast getrokken en op een kartonnen doos gelegd), dan blijven er nog twee onderdelen over. Het moederbord en de processor. Meestal is het de eerste die de geest geeft.
Ik heb het moederbord inderdaad op een kartonnen doos liggen, en het geheugen al verplaats, verwijderd, gewisseld. het QLED op het moederbord gaat niet eens branden, wat mij doet vermoeden dat het inderdaad het moederbord of de cpu is. Maar vooral het moederbord lijkt mij waarschijnlijk.

Ik denk dat ik deze dan ook voor een RMA ga aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 05:35
Misschien een overbodige vraag; Zijn alle connectoren wel goed in het mobo (aan)gedrukt?
Soms denk je dat een connector er goed in zit, maar dan kan die net nog iets meer in de connector worden gedrukt. Kan net het verschil maken tussen wel- of geen goed contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

ByteDelight

Retro computing is alive!

Mobo.
Geen idee wat het kan zijn, maar alles wijst op je moederbord.

Het zou fijn zijn als je de 5950X op een ander bord kunt testen.
Ik kan me voorstellen dat je sowieso niet wil wachten op een RMA procedure, dus het meest verstandige is misschien een nieuw bord aan te schaffen, dan kun je vooruit.

Misschien één vraagje: zitten er niet teveel standoffs in de behuizing, waar het moederbord geplaatst moet worden? Ik lees nog zo vaak dat iemand daar gewoon niet op let, met sluiting of beschadiging (vroeger of later) tot gevolg..

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stjin
jovadca schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 01:41:
Misschien een overbodige vraag; Zijn alle connectoren wel goed in het mobo (aan)gedrukt?
Soms denk je dat een connector er goed in zit, maar dan kan die net nog iets meer in de connector worden gedrukt. Kan net het verschil maken tussen wel- of geen goed contact.
Hier heb ik op gelet! Connectoren altijd aangedrukt tot een geen opening meer is tussen de connector en de aansluiting. Ook valt de clip helemaal dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stjin
ByteDelight schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 07:46:
Mobo.
Geen idee wat het kan zijn, maar alles wijst op je moederbord.

Het zou fijn zijn als je de 5950X op een ander bord kunt testen.
Ik kan me voorstellen dat je sowieso niet wil wachten op een RMA procedure, dus het meest verstandige is misschien een nieuw bord aan te schaffen, dan kun je vooruit.

Misschien één vraagje: zitten er niet teveel standoffs in de behuizing, waar het moederbord geplaatst moet worden? Ik lees nog zo vaak dat iemand daar gewoon niet op let, met sluiting of beschadiging (vroeger of later) tot gevolg..
Ik ga mijn bord terugsturen naar de webwinkel waar ik deze heb gekocht. Zij zullen dan waarschijnlijk ook nog even (met een andere CPU) kijken of het werkt. Als het rma proces in gang is gezet kijk ik wel even of ik een nieuw bord koop (en mijn gerepareerde/vervangen bord verkoop) of dat ik wacht.

Ik heb 8 stand-offs in mijn case zitten en niet het idee dat die voor sluiting zorgen. Op het moederbord heb je ook een "afgebakend" cirkeltje om de stand off heen zitten (ik denk dat die bedoeld is om sluiting te voorkomen?)

Bedankt voor jullie visie op dit probleem so far!

Ik ga jullie zeker op de hoogte houden van de status!

[ Voor 11% gewijzigd door Stjin op 28-10-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

ByteDelight

Retro computing is alive!

Stjin schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:47:
[...]
Ik heb 8 stand-offs in mijn case zitten en niet het idee dat die voor sluiting zorgen. Op het moederbord heb je ook een "afgebakend" cirkeltje om de stand off heen zitten (ik denk dat die bedoeld is om sluiting te voorkomen?)
Als er maar geen standoffs in de behuizing zitten, op plekken waar er geen gat zit op het moederbord.
Maar als ik je zo hoor, is dat niet het geval.

Hoop dat het snel goedkomt!

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stjin
Update! Het mocht even duren maar ik heb een restitutie gekregen van mijn aankoop.. denk dat Asus het niet meer wilde/kon fixen? :-(

Ik ben nu aan het kijken naar de ASRock X570 PG Velocita als een waardige vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Stjin schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:11:
Update! Het mocht even duren maar ik heb een restitutie gekregen van mijn aankoop.. denk dat Asus het niet meer wilde/kon fixen? :-(

Ik ben nu aan het kijken naar de ASRock X570 PG Velocita als een waardige vervanger.
Ik denk dat je moederbord niet meer geproduceerd wordt en ze daarom geen vervanging aanbieden. Op zich ook niet vreemd met een platform als AM4 dat al 6 jaar mee gaat en inmiddels end of life is qua ontwikkeling.

I reject your reality and substitute my own

• Stjin
Final update! Nieuw moederbord én nieuwe voeding heeft het probleem verholpen.
Denk dat mijn PSU en moederbord beide zijn gesneuveld.
Pagina: 1