Nefit Trendline HRC 30 ZONDER GAS aan boilervat: Kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjantje
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-11-2023
Technische vraag: Ik heb een Pelletcv die een 500 liter buffervat verwarmt. Mijn oude Nefit Trendline heb ik nog hangen. Die gebruik ik momenteel als doorstroomtoestel. Dat gaat prima voor warm tapwater, want er zit een sensor op de leiding, die registreert dat er warm water aangevoerd wordt. De ketel wil dus niet ontsteken.
Bij verwarmen van de vloerverwarming, kan het zijn dat de temperatuur van het buffervat dusdaning afneemt, dat de ketel wil gaan bijverwarmen: Daar gaat het mis. De ketel zit niet meer aan het gas en geeft de foutmelding 6a ionisatie brander niet gelukt (o.i.d)
Is er iemand die weet of dit op te lossen is met een sensor. De maximale aanvoertemperatuur in de nefit heb ik al ingesteld op 30 graden, maar ondanks dat komt het te regelmatig voor dat de ketel in de noodloop gaat. De pomp blijft dan draaien met een megawarm huis tot gevolg. Niet echt duurzaam :-)

Ik ben erg benieuwd of dit op te lossen is. In het uiterste geval haal ik de ketel er tussenuit. Ik gebruik hem nu vooral voor de klosthermostaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:02

martijn v o

Certified by Enphase.

Je kunt de ketel instellen op alleen WW zodat hij niet aangaat als er CV wordt gevraagd. Aangaan op warmwater doet hij niet als er voldoende warm water wordt aangevoerd.

Maar wat doe je met de klokthermostaat dan? kijken hoe laat het is, want de ketel doet niets meer als ie van het gas afgesloten is.
Wij gebruiken daarvoor een klok zonder de thermostaat :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjantje
Haha. Ja ik snap je opmerking. Ik gebruik de thermostaat om zijn programma's en de al bestaande CV ketel gebruik ik als pomp om bij warmtevraag water uit het buffervat richting de vloerverwarmingverdeler te sturen en als het nodig is naar een paar radiatoren op de bovenverdieping.

Als ik cv uitzet, dan werkt dat dus niet meer. Ik weet eigenlijk niet hoe ik het op moet lossen zonder het heel ingewikkeld te maken. Ik vraag me af of het softwarematig mogelijk is e.e.a. anders in te stellen, of dat er een sensor op de aanvoerleiding warmwater geplaatst kan worden, zodat bij aanvoer warm water (minimaal 30 graden) de ketel niet ontsteekt.

[ Voor 21% gewijzigd door gertjantje op 28-10-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 17:43
gertjantje schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:10:
Haha. Ja ik snap je opmerking. Ik gebruik de thermostaat om zijn programma's en de al bestaande CV ketel gebruik ik als pomp om bij warmtevraag water uit het buffervat richting de vloerverwarmingverdeler te sturen en als het nodig is naar een paar radiatoren op de bovenverdieping.

Als ik cv uitzet, dan werkt dat dus niet meer. Ik weet eigenlijk niet hoe ik het op moet lossen zonder het heel ingewikkeld te maken. Ik vraag me af of het softwarematig mogelijk is e.e.a. anders in te stellen, of dat er een sensor op de aanvoerleiding warmwater geplaatst kan worden, zodat bij aanvoer warm water (minimaal 30 graden) de ketel niet ontsteekt.
ik ben niet staat om je sotwarematig te helpen. maar als die weerstand eruit pakt hang die in glas met 60 graden water. doormeten en er een vergelijkbare waarde inhangen/droog gemonteerdt. of denk ik nu te simpel. eventueel pak je een keramische weestand als er veel vermogen doorheen moet. of metaalfilm.
mits het natuurlijk een weerstand is die tegen water kan. (andere optie is hem in de oven zetten op 60 graden)

wat betreft je cv ketel doet deze niets wat betreft warmwater. als ik het topic goed volg/en mijn kennis ernaast leg. waarom sloop je die er niet tussenuit. en pak je niet een 230 thermostaat zoals lyric t6 ?
(maximaal 3 ampere dus wel een enrgiezuinige pomp eratcher hangen en zomers handmatig laten lopen.

tweede optie is een bypassysteem. (maak een cirquitje met een bypasventiel erin en een zone klep
naar de rest van de instalatie. een zone klep heeft een aansluting voor een kamerthermostaat.
nadeel je pomp blijft 24/7 lopen. en je moet het kleine ciquitje goed isoleren.

derde optie. zelf een systeempje fabriceren met een 24 volt voeding een relais 24 volt/230
en een kamerthermostaat op de 24 volt kant /en natuurlijk de pomp aan de 230 kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjantje
Ha Michiel, Dank voor je reactie. Ik heb er eens over nagedacht. Ik denk dat de laatste optie het gaat worden. Dan kan ik mijn bestaande thermostaat (nefit easy) denk ik gewoon blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
gertjantje schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:42:
Ha Michiel, Dank voor je reactie. Ik heb er eens over nagedacht. Ik denk dat de laatste optie het gaat worden. Dan kan ik mijn bestaande thermostaat (nefit easy) denk ik gewoon blijven gebruiken.
helaas kan dat niet. nefit easy heeft een ems singaal. een modulerendt singaal. maar is geen opentherm
jij hebt een aan/uit regeling nodig. het relais is namelijk niet zo slim 8)

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 30-10-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjantje
Oke. Dat lukt dus niet helaas. Ik las wel dat je een Lyric T6 230 noemde. Ik heb net even zitten kijken op youtube, maar werd er nog niet meteen wijzer van. Begrijp ik het goed dat die thermostaat rechtstreeks een losse cv pomp kan aansturen?
Zo ja, dan is dat idd de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:02

martijn v o

Certified by Enphase.

CV ketel eruit, pomp op 230 ertussen en die zet je op een slimme stekker.
Moet je alleen nog iets vinden om die slimme stekker te schakelen, of via een klok, of handmatig of wil je dat op temperatuur?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
https://www.amazon.nl/TRO...thermostaat/dp/B081FG3QFZ
dit sneller simpeler goedkoper.
edit maar je kan ook voor de lyric t6 gaan deze heeft een 230 volt schakel contact.
of hij nou een brander of een pomp aanstuurt maakt fysiek niet zoveel uit.

[ Voor 39% gewijzigd door miciel op 02-11-2023 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjantje
Bedankt voor de reacties! Ik laat weten wat het geworden is!
Pagina: 1