Vloerverwarming aansluiting lijkt verkeerd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:19
Hallo, ik heb een nieuwe vloerverwarming laten plaatsen maar ik heb zo mijn vraagtekens bij hoe de toe en afvoer aangesloten zijn, ze hebben gewoon een stuk buis verbogen en het ziet er niet heel fraai uit, nu zit het verstopt in een kast maar ik vraag me af of dit uberhaupt gangbaar is en niet gaat falen in de nabije toekomst, wellicht dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Nb7LsJySdBpdBtg0qObJ4HxX-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smK87Ul7LyHi5tMGk7xUcKce.jpg?f=fotoalbum_large

Portfolio

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
netjes, nee
gaat het stuk, ook nee.

een beugeltje had ik mooi gevonden, zodat de 2 leidingen strak tegen de muur komen en er niks tussen kan dat ze kan verbuigen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voor de doorstroming is het zo fijner.. Voor het zicht niet..

Beugeltje had natuurlijk prima gekunt..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
Bedankt voor de reacties, het is allemaal uit het zicht in een kast dus hoe het er uit ziet maakt me niet zoveel uit, beugeltje kan ik nog even vragen, maar goed om te weten dat het in ieder geval correct is aangesloten.

Portfolio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-06 14:37
a ik zou even voelen met de hand welke leiding er kouder en warmer zijn. aanvoer en retour checken.
b ik mis ontluchters in de aanvoer en retour 1 belletje lucht en je bent de klos met deze opstelling.
(ja je kan hem doorpompen vanaf de cv ketel/alle radiatoren dichtzetten en hopen dat je dan voldoende druk kan creren. soms lukt deze truc. cv pomp vermogen even opschroeven . en soms lukt het gewoon niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
Hi, ik heb geen CV maar stadsverwarming.
De bovenste buis is aanvoer en deze wordt ook direct warm als ik de temperatuur verhoog dus lijkt goed te werken.
Dat witte draaiknopje links op de verdeler is om te ontluchten, hier kwam na het opstarten ook behoorlijk wat lucht uit, maar lijkt nu in orde.
Ik neem aan dat met een ontluchter op de verdeler deze overbodig zijn voor de buizen?

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
DapperKonijntje schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:23:
Hi, ik heb geen CV maar stadsverwarming.
De bovenste buis is aanvoer en deze wordt ook direct warm als ik de temperatuur verhoog dus lijkt goed te werken.
Dat witte draaiknopje links op de verdeler is om te ontluchten, hier kwam na het opstarten ook behoorlijk wat lucht uit, maar lijkt nu in orde.
Ik neem aan dat met een ontluchter op de verdeler deze overbodig zijn voor de buizen?
1 stadsverwarming en flex, (eigenlijk een nogo maar goed/andere matrialen hebben we niet)
2 eigenlijk de verkeerde verdeler voor stadverwarming. hoort nog een keerklep in te zitten.
na is dit wel een betere verdeler en een goed merk maar het zou niet mijn voorkeur hebben.
3 de vraag of er nog een extra ontluchter nodig is ja ik zie het liefst 3 ontluchter 1 op de verdeler. en 2 op de leidingen waarom? lucht is lichter dan water en heeft daardoor de neiging om optestijgen. en kan nergens heen. het blijft dus in de gebogen leidingen zitten. je perst lucht niet zomaar naar benden (soms ook wel)
4 ik mag hopen dat je naast je stadsverwarming ook nog een zoneklep hebt en thermostaat voor de betreffende woning ? anders wordt het een hele dure winter voor je.

bronvermeldinghttps://www.youtube.com/watch?v=0xjuQNBSBSU
bronvermeldinghttps://www.youtube.com/watch?v=CZAyrSVYaLQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:37

Freakie1NL

Grote Baas

miciel schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:43:
[...]

1 stadsverwarming en flex, (eigenlijk een nogo maar goed/andere matrialen hebben we niet)
2 eigenlijk de verkeerde verdeler voor stadverwarming. hoort nog een keerklep in te zitten.
na is dit wel een betere verdeler en een goed merk maar het zou niet mijn voorkeur hebben.
3 de vraag of er nog een extra ontluchter nodig is ja ik zie het liefst 3 ontluchter 1 op de verdeler. en 2 op de leidingen waarom? lucht is lichter dan water en heeft daardoor de neiging om optestijgen. en kan nergens heen. het blijft dus in de gebogen leidingen zitten. je perst lucht niet zomaar naar benden (soms ook wel)
4 ik mag hopen dat je naast je stadsverwarming ook nog een zoneklep hebt en thermostaat voor de betreffende woning ? anders wordt het een hele dure winter voor je.

1) het is PEX valt ook of te lezen welk merk en die hebben een rating tot 93c. Stadsverwarming is hoogstens 90c. Bandbreedte 70-90. Gaat dus goed.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Freakie1NL schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:49:
[...]

1) het is PEX valt ook of te lezen welk merk en die hebben een rating tot 93c. Stadsverwarming is hoogstens 90c. Bandbreedte 70-90. Gaat dus goed.
hitte beperkt vooral de levensduur/ maar de komende 10/20 jaar gaat het echt wel mee. dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
miciel schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:43:
[...]

Bedankt voor de info, wat ik opmaak uit de handleiding is dat deze verdeler een ingebouwde keerklep heeft (zie fotos)

Ik heb verder geen zoneklep of thermostaat, de vloerverwarming is alleen beneden en warmt de hele vloer gelijkwaardig op, gaat om zo'n 45 m2
De radiatoren boven staan eigenlijk nooit aan, soms zet ik hem even aan in mijn kantoortje als het echt koud is, waarom zou me dit heel veel geld gaan kosten? Wat ik begreep van de installateur is dat de themostaat knop op de verdeler in principe voldoende is om alles beneden goed te regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkXBqXoy2clZtjQZwMlayJZtnOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Emq7sMfTGQOk0EBes6wGTbGx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gw-Ac3BsXzs-8ECMhN9uriiz7IU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TH2xDbWy8Bbmk0COMPwhACYp.jpg?f=fotoalbum_large

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:37

Freakie1NL

Grote Baas

miciel schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:08:
[...]

hitte beperkt vooral de levensduur/ maar de komende 10/20 jaar gaat het echt wel mee. dat klopt.
Heb je daar ook onderbouwing voor? Of is dat het onder buik gevoel wat aan het spreken is?

Laatste meters van nieuwe stadswarmte projecten leggen leveranciers nota bene zelf ook vaak met PEX aan.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
DapperKonijntje schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:09:
[...]

Bedankt voor de info, wat ik opmaak uit de handleiding is dat deze verdeler een ingebouwde keerklep heeft (zie fotos)

Ik heb verder geen zoneklep of thermostaat, de vloerverwarming is alleen beneden en warmt de hele vloer gelijkwaardig op, gaat om zo'n 45 m2
De radiatoren boven staan eigenlijk nooit aan, soms zet ik hem even aan in mijn kantoortje als het echt koud is, waarom zou me dit heel veel geld gaan kosten? Wat ik begreep van de installateur is dat de themostaat knop op de verdeler in principe voldoende is om alles beneden goed te regelen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
zo tenminste een monteur die zijn huiswerk heeft gedaan. (robot heeft 3 soorten verdelers.)
1 zonder plug. (vooral oudere serie)
2 stadverwarming. (die jij dus hebt) (ik mis wel me rtl ventiel/begrenzer maar daar kan ik wel inkomen)
3 met verstelbare plug. (voor normale situatie)

wat betreft de kosten gezien je de juiste verdeler hebt. scheelt het nogal. (het zal hopelijk wel loslopen)
maar eigenlijk zie ik liever een zoneklep zoals danfoss amz met kamerthermostaat in de aanvoer.
voor/achter de thermostaatkraan. de thermostaatkraan moet blijven zitten waar deze zit.
waarom omdat de thermostaatkraan alleen de watertemp meet. en niet de ruimte temperatuur.
ja je kan de watertemp omlaag draaien totdat het net lekker warm wordt. ik gok zo,n 30 graden.
maar omdat het iedere dag buiten anders is kwa weer zal je regelmatig de knop wat moeten verstellen.
(1 a 2 graden en per dag een beetje onthouden welke temp er nodig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
Ah dus als ik het goed begrijp kun je met zo'n zoneklep en thermostaat de temperatuur automatisch regelen gebaseerd op de kamer temperatuur?
Dat is goed om te weten en wellicht iets voor volgend jaar (hebben al veel kosten gemaakt met renovatie)
Ik zal voor nu het verbruik even extra in de gaten houden.

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Freakie1NL schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:23:
[...]

Heb je daar ook onderbouwing voor? Of is dat het onder buik gevoel wat aan het spreken is?

Laatste meters van nieuwe stadswarmte projecten leggen leveranciers nota bene zelf ook vaak met PEX aan.
pagina 10 technisch handboek van henco, maar goed het is hier uponur mischien kan dat er wel beter tegen.
https://www.henco.nl/site..._FR_EN_DE_IT_lowresNL.pdf maar mischien lees ik de tabel verkeerdt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43
Even een foto van onze stadsverwarming met vloerverwarmer verdeler opgezocht.

Ik zou me toch zorgen maken dat je geen ontluchting op het hoogste punt hebt zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vo2CjkiVJ-IAIFn75DoYw08DWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TD2soSrTfx3vX2AYFG3JWyDm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
Bedankt voor je bericht, ik ga het toch nog maar eens navragen.

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:47

paQ

Ja, idd waar blijft de lucht :S
Dat kan er nooit uit op deze manier.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
Er zit een ontluchtingsventiel op de verdeler zelf, hiermee heb ik al succesvol mee ontlucht, ook heeft de pomp een ontlucht functie, zoals ik het begrijp forceerd die 10 minuten lang een hogere druk om de lucht door het systeem te persen.

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus717
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-06 22:46
Topic titel past precies bij wat ik bij mijn eigen vloerverwarming denk te zien.
Is deze verkeerd aangesloten en moet de retourleiding niet naar rechtsachter verplaatst worden ?
Als ik het filmpje nummer #53 van John Visser bekijk wel of zie ik toch iets over het hoofd ?
Vloerverwarming is aangesloten op een CV ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIZzk5rsJEcWtZinYOg0eZclrlM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GkAx2lLnmoYWmuD8T3xYd7jL.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Bertus717 op 19-12-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
DapperKonijntje schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:47:
Er zit een ontluchtingsventiel op de verdeler zelf, hiermee heb ik al succesvol mee ontlucht, ook heeft de pomp een ontlucht functie, zoals ik het begrijp forceerd die 10 minuten lang een hogere druk om de lucht door het systeem te persen.
Het gaat juist over de 2 gebogen stukken die je verdeler in/uit gaan, Dat is je hoogste punt bij dat stuk installatie en kan nu heel makkelijk lucht blijven zitten. Daar had dus een ontluchter moeten zitten (in beide buizen).
Betekend niet dat het niet mogelijk is om een eventuele bel door waterstroming te verplaatsen naar je VW verdeler en daar via de ontluchter eruit te laten komen maar al dit niet het enige punt is waar het water langs komt dan is de kans wel klein om deze eruit te krijgen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1