Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-09 17:30

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Heb hier in de woonkamer 3 verwarmingen hangen.

2 in de kamer zoals oorspronkelijk gebouwd.
1 in de uitbouw die vast zit aan de woonkamer en de woonkamer dus vergroot.
Deze 3 verwarmingen zitten op stads verwarming, staan vol open en worden geregeld door een Nest thermostaat deze Nest zit het verste weg van de uitbouw.

Nu zit de aanbouw er aan vast met open doorgang maar er zit wel een 35cm stuk muur nog aan het plafond daar waar een draagbalk loopt ivm later geplaatste aanbouw.
Deze verlaging houdt denk ik ook warme lucht tegen die opstijgt in de woonkamer want het plafond is dus onderbroken naar de uitbouw door de verlaging.

Probleem:
In de uitbouw is de tv/zit hoek.
Deze ruimte is altijd zon 1 graad koeler dan de andere woonkamer. Losse thermometer in de woonkamer zegt b.v 20.5gr, leg ik hem dan in de uitbouw, 19.5gr.....
Reden aanbouw heeft platdak +14m2 groot raam en koelt daardoor sneller af denk ik ook heeft huis een kruipruimte. Vloer uitbouw is voelbaar tikje koeler deze heeft geen kruipruimte...
Huis is goed geisoleerd maar temp verschil is vervelend.

Wat is dan een slimme oplossing? Hr++ of extra isoleren platdak? Zal ooit gebeuren maar voornu is het meer hoe temp gelijkhouden.... Optie:
Verwarming woonkamer beide van standje 6 naar 3 zodat verwarming uitbouw langer door gaat? Voordat hij afslaat.
Maar kost dat niet meer?
Kan me voorstellen dat nu 100Liter water door 3x verwarming, straks zelfde 100L door 3 waarvan 2 stuk meer dicht staan= 100L verbruikt maar 2 verwarmingen geven wel minder warmte...

Bij stadsverwarming komt het binnen en gaat het weg is geen cv die rond blijft pompen natuurlijk...

Iemand tips?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:45

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je zegt "de 3 radiatoren staan vol open" en "Nest zit het verste weg van de uitbouw". Dat betekent dus dat de Nest geen rekening houdt met de temp in de uitbouw, terwijl je daar juist het vaakst zit.
Je kan dan een paar dingen doen:
1) Nest in de uitbouw plaatsen. Dit moet eigenlijk met optie 2), om te voorkomen dat de woonkamer te ver opwarmt zodra de uitbouw de 21 heeft bereikt. Anders zit je straks met 23 in je woonkamer...
2) radiatoren voorzien van thermostatische knoppen en die op 3 zetten (is ong 21 graden). Het zal dan bij elke radiator nooit warmer worden. Dus stel dat er meer gestookt moet worden in de uitbouw omdat je daar meer verlies hebt, dan wordt het in de woonkamer toch niet warmer dan 21. (je kan de woonkamer natuurlijk ook wat lager zetten als je wilt). Deze optie moet wel met optie 1, want als de Nest in woonkamer blijft hangen en de gewenste temp is daar bereikt, dan zal de uitbouw nooit verder opwarmen.
3) overstappen op zoneverwarming, zoals HoneyWell Evohome. Daarmee kan je elke radiator van een digitale thermostatische knop voorzien en elke radiator zijn eigen temp laten regelen. Dan kan je bijv. het zo regelen dat het 21 is in de uitbouw en 20 in de woonkamer. Dit kost wel geld en ik weet niet hoe je stadsverwarming in elkaar zit, aangezien je natuurlijk wel de vraag naar warmte moet kunnen regelen (ergens met een klep ofzo)

[ Voor 13% gewijzigd door Microkid op 28-10-2023 12:50 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-11 23:16
Dat komt waarschijnlijk mede doordat de uitbouw meer warmteverlies heeft.
Bij de doorsnee Nederlandse woning heeft de 'basis' namelijk een bovenverdieping en de uitbouw een plat dak.

De 'oude' woonkamer heeft daardoor veel minder warmteverlies naar boven toe dan de uitbouw.
Bij onze eigen uitbouw komt daar bij dat er een lichtstraat in zit. Ook al zit er HR++ glad in, geeft glas veel meer warmteverlies dan een muur of dak met isolatie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• r.marijnissen

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Ovestappen op losse knoppen heb ik ook over nagedacht. Had ik
in vorig huis. Al had ik toen voor de woonkamer 3 knopen laten regelen door 1 thermostaat.
Maar wel fijn dat een badkamer nog op warmt apart.

Zon nest regelt hoofdkraan/open/ dicht dat is toch anders.
@microkid Zal nadenken over je opties maar nest zit ook nog bedraad. Dus stiekem hele ombouw. stuucwerk herstellen etc. Je punt 3 kan maar je wil vaak in je woonkamer 1 thermostaat die die 3 losse thermostaat regelt. dat kan ook met losse regelknopen maar weet niet of je de thermostaat kunt instellen dat alle 3 de knoppen opengaan maar knop uitbouw langer doorgaat... Als je geen thermostaat neemt om de knoppen te sturen moet je bij verlaten huis 3x een knop uitzetten of alles alleen op een schema.
2. Kost dit extra? Kan me voorstellen dat nu 100Liter water door 3x verwarming, straks zelfde 100L door 3 waarvan 2 stuk meer dicht staan= 100L verbruikt maar 2 verwarmingen geven wel minder warmte...

Bij stadsverwarming komt het binnen en gaat het weg is geen cv die rond blijft pompen natuurlijk...

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 12:03
Zet de 2 radiatoren waar het te warm is iets minder open en laat de radiator waar het iets warmer moet zijn vol open staan?

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:20
Nopheros schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:00:
Zet de 2 radiatoren waar het te warm is iets minder open en laat de radiator waar het iets warmer moet zijn vol open staan?
Inderdaad, en mocht dat werken dan knijpen op de voetventielen of als het thermostaatkranen en er zit een verstelbare de debietkraan onder, deze wat lager zetten.

• r.marijnissen

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Heeft iemand antwoord op deze vraag:
Kost dit extra?:
verwarming, straks zelfde 100L door 3 waarvan 2 stuk meer dicht staan= 100L verbruikt maar 2 verwarmingen geven wel minder warmte...

Stadsverwarming is geen cv.

Cv: warmt bij met continue circulerend zelfde water.

Stads: 100Liter water komt binnen en 100L verlaat mijn huis.
Ik betaal dan voor 100L warmte afname.

Klik zie b.v 1 leiding warm splitten naar 2 verwarmingen en komt daarna naar 1 leiding.
Kan me voorstellen dat bij gebruik 1 verwarming die 100L met 80gr binnen komt en met 70gr het huis verlaat.
Zet ik 2x die verwarming open dan komt 80gr binnen en verlaat met met 60gr.

Zelfde 100L heb ik dan meer warmte uit onttrokken?
Of zie ik het fout? Als 2 verwarmingen op 1 leiding zitten dan gaat de warmte doorvoor toch niet sneller? Je kunt bij 2 verwarmingen alleen meer warmte afnemen.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:58
ik weet niet of je bereidt bent om veel te investeren ? (eigenlijk geld weggooien)
maar je kan stadsverwarming als dat wilt compleet verbouwen.
https://www.youtube.com/watch?v=0xjuQNBSBSU

[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 03-11-2023 18:28 ]

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:40

m-vw

Dus?

r.marijnissen schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:34:
Heeft iemand antwoord op deze vraag:
Kost dit extra?:
verwarming, straks zelfde 100L door 3 waarvan 2 stuk meer dicht staan= 100L verbruikt maar 2 verwarmingen geven wel minder warmte...

Stadsverwarming is geen cv.

Cv: warmt bij met continue circulerend zelfde water.

Stads: 100Liter water komt binnen en 100L verlaat mijn huis.
Ik betaal dan voor 100L warmte afname.

Klik zie b.v 1 leiding warm splitten naar 2 verwarmingen en komt daarna naar 1 leiding.
Kan me voorstellen dat bij gebruik 1 verwarming die 100L met 80gr binnen komt en met 70gr het huis verlaat.
Zet ik 2x die verwarming open dan komt 80gr binnen en verlaat met met 60gr.

Zelfde 100L heb ik dan meer warmte uit onttrokken?
Of zie ik het fout? Als 2 verwarmingen op 1 leiding zitten dan gaat de warmte doorvoor toch niet sneller? Je kunt bij 2 verwarmingen alleen meer warmte afnemen.
Werkt de verrekening echt per liter?

Ik nog dat er vroeger bij mijn oma in de flat dingen op de radiator geplakt zaten waaruit ze de warmte afgifte konden herleiden.

Of is er wellicht een deltaT meting?

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:01
Stadsverwarming werkt met energiemeters, niet puur hoeveelheid water. De berekening heeft de hoeveelheid water, de toevoertemp en de retourtemp nodig.

https://ennatuurlijk.nl/t...rdt-jouw-verbruik-gemeten

Er zit altijd een warmtewisselaar tussen om het water van de Stadsverwarming te scheiden van jouw installatie. Daarom heeft jouw installatie ook een eigen pomp. Die wordt mogelijk geschakeld door de thermostaat (alle kleppen dicht blaas je de pomp op)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:45

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ricko1 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:13:
Stadsverwarming werkt met energiemeters,
Dat dus. Vaak GigaJoule meters. Wil je zo efficient als mogelijk gebruik maken van je hete water, dan moet je zorgen dat het retourwater flink kouder in. 80 graden in en 70 graden retour is zonde. Je retour wil je lager hebben. Sowieso geldt bij stadsverwarming vaak een maximale retourtemp, bijv. max 40 graden. Een lagere retourtemp bereik je door waterzijdig in te regelen zodat het water de tijd heeft om z'n warmte af te geven aan de omgeving en af te koelen. Zie hiervoor Gas besparen door middel van CV tuning deel IV. Met meer radiatoren open heb je dus meer oppervlakte om het water af te laten koelen (en je huis te verwarmen)

[ Voor 18% gewijzigd door Microkid op 04-11-2023 08:32 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1