Hoe glazen schuifwand boven opvullen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 08:47
Binnenkort ga ik zelf glazen schuifwanden monteren voor mijn veranda. De hoogte maten komen net niet uit, dus ik moet iets lagere schuifwanden bestellen en dan bovenin 70 tot 90 mm opvullen met bijv een houten balk. De bovenrail is 86mm breed, dus de balk moet dan ook ongeveer deze breedte hebben.

Dit is mijn veranda, waar ik 3 wanden ga plaatsen met elk 4 schuifdeuren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_hQ3u-36oUZXsrHvR7hFe6kN6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFn4F6lSuZaRj3WQSjwS8uRX.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het beeld, dit is een exploded view van zo'n schuifwand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mm8NNjaHNSlWhC7UEZy-X3FYXs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/62Y4tJwzgUQ76UzKAr4Rh1Wm.png?f=user_large

Nu ben ik voornemens om dit met een azobe hardhouten palen van 85x85 te doen. De lengte die ik nodig heb is zo'n 3250 en 3600.

Hoe kan ik dit het beste plaatsen aan mijn veranda? Het plafond is van multiplex, en hol aan de bovenkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78i-GN_NiAryOIaCixqr8CATwFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiN7Szm8e6kACrwdl7raUClS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht zelf aan voorboren in paal en plafond, dan hollewandplug in plafond en dan dus van onder de paal vast maken aan het plafond. Is dit niet te zwaar?

Ik heb ook gedacht aan balkendragers, maar ik vind geen goede maat.

Of zijn er betere opties, zoals hier wordt gedaan met planken een grotere holle balk maken:

Afbeeldingslocatie: https://www.huis-inrichten.com/wp-content/uploads/houten-balken-maken-aan-plafond-4.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:29
De balk waar je de bovenrail tegen gaat monteren ga je toch wel heel meer 2 plekken vastzetten? ( dus niet alleen de uiteinden)
De vul stukjes zal je dan onder de juiste hoek moeten zagen om zo je montage van waterpas te krijgen...( loopt je vloer wel waterpas ;) )
Tegen je balk kan je dan zelf de gewenste afwerking tegen schroeven of plakken.

Voor je spotjes kies wel minimaal spotjes die geschikt zijn voor badkamers of beter nog echt voor buiten. Ik zou zelf gewoon gat maken in het plafond. Wel de gezaagde kanten in de grondverf zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door The-Source op 27-10-2023 18:21 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:41
Waarom wil je Azobe gebruiken?
Volgens mij volstaat een vuren balk van 85 ook prima.
Alleen je geleiderail komt erop.
Vuren is lichter en makkelijker te schilderen.
Zou het zelf gewoon schroeven aan je plafond er komt geen trekbelasting aan je balk dus holle wand pluggen zijn niet nodig

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Gewoon vuren regel en daar aan monteren. Azobe is nogal overkill en lastiger te verwerken. Het hangt toch droog onder die veranda?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
The-Source schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:20:
De balk waar je de bovenrail tegen gaat monteren ga je toch wel heel meer 2 plekken vastzetten? ( dus niet alleen de uiteinden)
De vul stukjes zal je dan onder de juiste hoek moeten zagen om zo je montage van waterpas te krijgen...( loopt je vloer wel waterpas ;) )
Tegen je balk kan je dan zelf de gewenste afwerking tegen schroeven of plakken.

Voor je spotjes kies wel minimaal spotjes die geschikt zijn voor badkamers of beter nog echt voor buiten. Ik zou zelf gewoon gat maken in het plafond. Wel de gezaagde kanten in de grondverf zetten.
Ja, enkel balkendragers zou niet volstaan. Dus er moet sowieso ook op meer plekken schroeven komen.

Bestrating is onlangs opnieuw gedaan en goed waterpas. Het plafond zal ik nog controleren, goed punt!

Ik snap niet wat je bedoelt met vul stukjes onder hoek zagen.

De spotjes zitten er al enkele jaren in en zijn voor buiten geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
rmr1 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:24:
Waarom wil je Azobe gebruiken?
Volgens mij volstaat een vuren balk van 85 ook prima.
Alleen je geleiderail komt erop.
Vuren is lichter en makkelijker te schilderen.
Zou het zelf gewoon schroeven aan je plafond er komt geen trekbelasting aan je balk dus holle wand pluggen zijn niet nodig
Ik hoef niet perse azobe of hardhout te gebruiken, maar ik kan 3 van die 4m palen overnemen voor 30,- per stuk. Het zit wel aan de rand, dus het wordt wel nat. Ik ga het wel schilderen, weet niet of dat voldoende is. En als ik wel de hardhouten palen gebruik, moet ik dan wel holle wandpluggen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
No Hands schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:37:
Gewoon vuren regel en daar aan monteren. Azobe is nogal overkill en lastiger te verwerken. Het hangt toch droog onder die veranda?
Het hangt wel aan de rand, dus er komt wel regen op. Hoe bedoel je het met een regel? Gewoon het hardhout vervangen door vuren of bedoel je net zoiets als ik boven postte, met de holle balk?

Zou douglas anders beter zijn? Maar dat wordt net zo duur als de azobe die ik kan overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:29
echthard schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:03:
[...]

Ja, enkel balkendragers zou niet volstaan. Dus er moet sowieso ook op meer plekken schroeven komen.

Bestrating is onlangs opnieuw gedaan en goed waterpas. Het plafond zal ik nog controleren, goed punt!

Ik snap niet wat je bedoelt met vul stukjes onder hoek zagen.

De spotjes zitten er al enkele jaren in en zijn voor buiten geschikt.
Als het goed is loopt je bestrating onder afschot, tenzij specifiek aangegeven.
En normaal ga je dit op een gefundeerd stuk plaatsen, niet vanwege het gewicht maar tegen het verzakken. Maar ik ben geen bouwkundige :p

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
The-Source schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:31:
[...]

Als het goed is loopt je bestrating onder afschot, tenzij specifiek aangegeven.
En normaal ga je dit op een gefundeerd stuk plaatsen, niet vanwege het gewicht maar tegen het verzakken. Maar ik ben geen bouwkundige :p
Ah ja, de zijkant van de veranda moet een schuine opvulling krijgen inderdaad. Het zal niet verzakken als het goed is, want er ligt puin onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:02
Ga je de zijkanten (vanwege de verdikking aan de onderzijde van de staanders) ook uitvullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• echthard
cverkooyen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 00:22:
Ga je de zijkanten (vanwege de verdikking aan de onderzijde van de staanders) ook uitvullen
Ik denk de plinten in te gaan zagen, zodat de U-profielen er in kunnen en vlak tegen de staanders gemonteerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 14:57
Bovenste regel zou ik gewoon vuren hout nemen en goed schilderen. Vuren kozijnen gaan, met onderhoud, ook 50jr mee. Met een magneet kun je evt de plekken zoeken waar je plafond platen geschroefd zitten en daar kun je de regel vastzetten
Ik zou meer aandacht geven aan de onderkant . Hoe waterpas is de straat en m’n de zijkant. De rails waar je deuren over lopen moeten behoorlijk pas staan en vlak
Pagina: 1