Kopie van harddisk - Ghost??

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hoe maak ik een directe kopie van een harddisk? Dwz: Van primary master naar secundary master? Het moet dus een exacte kopie zijn. Hoe gaat dit met Ghost? Ik weet wel dat je het allemaal eerst in een image file kunt zetten, maar dan moet je het weer extracten. Kan het ook gelijk???

Verwijderd

ik geloof dat je met ghost wel van partitie naar partitie (of van HD -> HD2) kan imagen ja..

probeer het eens met een ghost bootflopje en let goed op wat je als source/target instelt... ;)

Verwijderd

Ghost is een zeer fijn proggie :)
Ik heb ook een image-file gemaakt van mijn HD.
Je moet optie Partition to Image hebben.
Je kiest dan welke schijf je een image file van wilt hebben, daarna op welke schijf die image file moet komen (automatisch op de andere HD dus). Je kan geen image file maken op dezelfde HD, vandaar :)
Als laatste moet je kiezen voor geen compressie, enter, VOILA! :)

Suc6!

Greetz,

Myst_

• wiho
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-08 20:01

wiho

Certified Nerd

Als ik het me goed herinner, kun je met Ghost ook zonder image werken (dus direct van de ene naar de andere partitie of schijf), mits beide schijven in dezelfde machine zitten.

Tegenwoordig gebruik ik een zelfgemaakte Linux floppy waarmee ik zelfs over het netwerk direct partities en schijven kan kopieren. Ik wil 'm wel aan je opsturen, maar je zal Linux nodig hebben om de instellingen aan te passen.

"Pas als het proces gecrashed is, dumpt men de core"

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Je moet dus NIET partition to image hebben.
(hij wil GEEN image, en z'n SCHIJF ipv partitie)

Maar "clone mode=copy". Lees ff het switches.txt bestand. daar staat alles in. Als je een oude versie hebt, ghost /? doet wonderen.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Nu we het er toch over hebben (sorry koelkast):

Ik maak dus ook altijd ghost images van m'n Windows partitie, en ik weet dat je een hoop kan automatiseren mbv switches. Nou wil ik hetvolgende:

Ik start op met een bootflop, dan moet er een batch filetje ofzo gestart worden die op m'n F-schijf gaat kijken wat de oudste image is, deze weggooien en een nieuwe image maken op deze F schijf terechtkomt met de naam W2K_xxx . xxx is dan het volgnummer. Dus bijv, W2K_003 wordt weggegooid en er wordt een nieuwe gemaakt met naam W2K_006. 004 en 005 staan er dan nog op als backup, zoveel schijfruimte heb ik wel.

Welke wizzkid draait dit in 5 minuten in elkaar? :)

TIA!
- Jarno

• wiho
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-08 20:01

wiho

Certified Nerd

Onder linux heb je zoiets zelfs in twee minuten voor elkaar (sorry kon 't niet laten :) ):

---------------------------------------------
#!/bin/csh

setenv imgdir "/images"
setenv partition "/dev/hda1"

setenv oldest `ls -t $imgdir/W2K_* | tail -1`
setenv newest `ls -t $imgdir/W2K_* | head -1`
setenv newnum `echo $newest | cut -c5-`
@ newnum++

rm -f $imgdir/$oldest
dd if=$partition of=$imgdir/W2K_$newnum
---------------------------------------------

"Pas als het proces gecrashed is, dumpt men de core"

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik weet het, ik weet het (dd is geweldig).
Stomme is dat ik 't met bash ofzo nog wel had kunnen verzinnen, maar ik heb geen zin om me zo diep in die rare batch filetjes te storten :)

- Jarno
Pagina: 1