[Ford transit 2021] Veel 'slijtage'problemen motor, ratel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:53

inXs

known as inXs

Topicstarter
De titel kon ik niet beter verwoorden dan dit, maar het dekt de lading redelijk. Het punt is dat we al diverse problemen hebben ondervonden (en ondervinden) op en aan de motor van onze relatief nieuwe camperbus (disclaimer: de dealer staat ons goed bij en alles valt ook onder garantie. De garage is ook weer aangehaakt dus alles loopt, echter blijft iedereen roepen dat ze het 'denken' te weten.). Waar het mij nu om gaat is om eens vanuit jullie te horen waar jullie aan denken als jullie onderstaand stuk lezen en de video's bekijken, foto zien. Een klein stukje van deze vraag gaat over 'ons recht' als de dealer en de garage er niet uit gaan komen.

Sinds begin dit jaar zijn wij in het bezig van een Ford nugget plus (hefdak) uit 2021. Toen wij hem kochten stond er ca. 25.000 km op de teller, inmiddels zitten we op ca. 42.000km. Voor mijn gevoel hebben we allemaal euvels die passen bij een oude motor en zijn het allemaal slijtagegevallen? Het vertrouwen van mij in de camper neemt in ieder geval wel steeds meer af... Even onderstaande tijdlijn:
  1. Eigenlijk al vanaf de tweede maand heeft de motor bij een koude start (na een klein dagje stil te hebben gestaan) een gekke ratel van ongeveer 10 seconden (bij koud weer). Hier te zien en te horen: YouTube: Movie one, sound stationery transit Aangezien het geluid moeilijk te reproduceren is en niet altijd aanwezig is zijn we bij de ford garage in Amersfoort weggestuurd met: 'Het zal wel dikke olie zijn ofzo...'. De camper dealer zelf gaf overigens aan dat dit geluid niet normaal en dat we het in de gaten moeten houden. Motor is wel uitgelezen, maar dit leverde niets op.
  2. Het geluid bleef zo nu en dan terugkomen (bij de koude start), maar niemand had enig idee. Van de zomer zijn we vervolgens 4 weken naar Noorwegen/Zweden gegaan. Na ongeveer drie weken schoot de camper in de noodloop en moesten wij vanuit midden Zweden worden opgepikt (wel via ford garantie overigens). De bus viel flink terug in vermogen, er lekte een boel olie uit, er was een stevige brandlucht aanwezig en harder dan 40km/h konden we niet. Er brandde geen lampjes overigens! In zweden bleek geen diagnose mogelijk, maar in NL bleek dat de turbo flink kapot was. Ik ben een rustige rijder (rijd nooit harder van ca. 110km/h), dus aan mijn rijstijl kan het niet liggen. Ons vermoeden was dat het geluid eerder een aanloop was naar de defecte turbo. De turbo is vervangen inmiddels (ford garage Naarden) en de camper kon weer de weg op.
  3. Helaas, het geluid van de ratelende motor bij een koude start is er nog steeds. Het lijkt naast bij koud weer, ook op te treden bij een flink natte nacht (maar kan toeval zijn). Op deze twee video's is het geluid zeer goed hoorbaar en ook te lokaliseren: YouTube: Movie 3 / YouTube: Movie 4 . Het probleem ligt nu bij de camper dealer overigens, maar deze heeft contact gehad met de garage van ford in Hilversum. Een monteur daar gaf aan dat het wellicht een defect kan zijn van de vrijloop van de dynamo. Als ik dit opzoek dat lijkt het geluid inderdaad daar op, maar wat ik dan zelf gek vind is dat het geluid maar ca. 10seconden aanwezig is, er alleen bij een koude start is (gedurende de dag komt het niet terug) en ook niet altijd aanwezig is, maar wellicht is het zo (ik hoop het). De bus gaat volgende week dus ook weer naar de dealer/garage en dan gaan ze kijken.
  4. Daarnaast kan de motor aan de voorzijde flink ruiken naar uitlaatgas, ook is dit soms in de cabine goed te ruiken. Bij nat weer lopen er ook sporen onder camper uit (het lijkt geen olie te zijn, want een 'regenboog' mist., zie foto voor 'dit spoor' Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PQHq9mEyje8iq1KItEB6oVPwaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBxaRBxMbveDO2cciQ6lfLc6.jpg?f=fotoalbum_large . Inmiddels ga ik nu in alles wat zien natuurlijk... Aan de voorzijde was dit spoor ook eerder zichtbaar. Kan dit diesel zijn? Iets dat ook de lucht uit het vorige puntje kan verklaren
  5. Kortom, het vertrouwen neemt wat af en er lijkt vanalles aan de hand. Wat mij betreft zijn dit zaken die vrij normaal zijn bij een oude motor, maar deze motor is dat toch echt niet. Nu werkt de dealer aan alle kanten mee, dus daar licht het niet aan, maar ik zit toch met een beetje 'wat als' in mijn hoofd. Wat nou als dit geluid blijft terugkeren, dan ga ik niet meer lekker op vakantie (er vanuit gaan dat ze de oorzaak niet kunnen vinden). En hoe lang moet je nog akkoord gaan met allerlei garantiedingen en regelingen, ofwel, wanneer heb je recht of op geld terug, een nieuwe camper of misschien nieuwe motor? En wat kunnen al deze dingen voor oorzaak hebben? Hoe kan een turbo zo snel kapot gaan en kan het inderdaad een defecte vrijloop zijn van de dynamo (ondanks het grillige karakter).

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06-06 15:33
Waar heb je de camper gekocht? En was dit een consumentenkoop, een zakelijke aankoop of een consignatiekoop?

Ik lees veel verschillende partijen (Ford dealers in Naarden, Hilversum en Amersfoort) maar ook een 'camperdealer'.

Voor garantie moet je zijn bij de partij die jou de camper heeft verkocht. Daar heb jij een overeenkomst gesloten op basis waarvan jij een deugdelijke camper mag verwachten in ruil voor de koopsom.

Vervolgens hangt het geheel af wat voor overeenkomst, en met wie, je hebt gesloten om te bezien wat voor rechten jij hebt op garantie.

Ervan uitgaande dat dit een consumentenkoop was bij de dealer die nu ook het onderzoek doet: je mag verwachten dat hij de camper herstelt en in een staat brengt tot de deugdelijke camper die jij mag verwachten. Dat moet zonder al te veel overlast, maar 'overlast' is een breed begrip (oftwel, één week de camper kwijt zijn is vervelend, maar geen overlast. Al voelt dit wel zo).

Qua rechten op reparatie: je krijgt geen 'nieuwe camper'. Jij kocht een tweedehands camper, dus je zal een vergelijkbaar product terugverwachten. De dealer moet deze dus (laten) repareren. Mocht je veelvuldig terug moeten en telkens de camper kwijt zijn dan kun je mogelijk de koop ontbinden omdat de camper niet voldoet aan hetgeen jij mocht verwachten: een deugdelijke camper. Dan is sprake van non-conformiteit, lees maar eens: https://mijn.bovag.nl/dos...teit,-wettelijke-garantie

Vervangen is lastig, want de dealer zal niet snel een volledig vergelijkbaar model hebben: in dat geval is nakoming onmogelijk en heb je wellicht zelfs recht op geld terug.

Tot slot: auto's zijn een opeenstapeling van techniek. Er zijn veel onderdelen die kapot kunnen gaan, die onzekerheid is altijd part of the game. Begrijpelijk dat je het vertrouwen in je auto verliest, maar dat is deels jouw emotie. Natuurlijk is het vervelend dat het probleem nog niet is gevonden, maar het lijkt erop dat de dealer je klachten serieus neemt en daar ook serieus naar kijkt. Ik zou dus vooral afwachten waar de dealer mee komt en deze relatie in die zin goed houden. Als je nu langsgaat en vraagt om een nieuwe bus kan dit zomaar in het verkeerde keelgat schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Mr. Stom schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:06:
Waar heb je de camper gekocht? En was dit een consumentenkoop, een zakelijke aankoop of een consignatiekoop?

Ik lees veel verschillende partijen (Ford dealers in Naarden, Hilversum en Amersfoort) maar ook een 'camperdealer'.

Voor garantie moet je zijn bij de partij die jou de camper heeft verkocht. Daar heb jij een overeenkomst gesloten op basis waarvan jij een deugdelijke camper mag verwachten in ruil voor de koopsom.

Vervolgens hangt het geheel af wat voor overeenkomst, en met wie, je hebt gesloten om te bezien wat voor rechten jij hebt op garantie.

Ervan uitgaande dat dit een consumentenkoop was bij de dealer die nu ook het onderzoek doet: je mag verwachten dat hij de camper herstelt en in een staat brengt tot de deugdelijke camper die jij mag verwachten. Dat moet zonder al te veel overlast, maar 'overlast' is een breed begrip (oftwel, één week de camper kwijt zijn is vervelend, maar geen overlast. Al voelt dit wel zo).

Qua rechten op reparatie: je krijgt geen 'nieuwe camper'. Jij kocht een tweedehands camper, dus je zal een vergelijkbaar product terugverwachten. De dealer moet deze dus (laten) repareren. Mocht je veelvuldig terug moeten en telkens de camper kwijt zijn dan kun je mogelijk de koop ontbinden omdat de camper niet voldoet aan hetgeen jij mocht verwachten: een deugdelijke camper. Dan is sprake van non-conformiteit, lees maar eens: https://mijn.bovag.nl/dos...teit,-wettelijke-garantie

Vervangen is lastig, want de dealer zal niet snel een volledig vergelijkbaar model hebben: in dat geval is nakoming onmogelijk en heb je wellicht zelfs recht op geld terug.

Tot slot: auto's zijn een opeenstapeling van techniek. Er zijn veel onderdelen die kapot kunnen gaan, die onzekerheid is altijd part of the game. Begrijpelijk dat je het vertrouwen in je auto verliest, maar dat is deels jouw emotie. Natuurlijk is het vervelend dat het probleem nog niet is gevonden, maar het lijkt erop dat de dealer je klachten serieus neemt en daar ook serieus naar kijkt. Ik zou dus vooral afwachten waar de dealer mee komt en deze relatie in die zin goed houden. Als je nu langsgaat en vraagt om een nieuwe bus kan dit zomaar in het verkeerde keelgat schieten.
Ik heb hem gekocht bij een specifieke camperdealer in Naarden. Motorische zaken moeten worden opgelost bij een garage uiteraard (vooralsnog maken we gebruik van ford garages, alleen is het overal druk, dus hij gaat heen waar er tijd is. Naarden zit naast de camperdealer, maar vol nu. Amersfoort heb ik zelf geen vertrouwen meer in en in Hilversum is er binnenkort tijd). De garantie verloopt dus via de camperdealer die overigens ook netjes alles betaalt en regelt.

Voor nu krijg ik overigens ook gewoon vervangend vervoer en de dealer doet zijn ding goed, ik vertrouw de dealer dan ook gewoon en heb niet de intentie nu om er een ding van te maken, het is meer even het langere termijn 'wat als' scenario. In die zin snap ik ook dat er enige overlast (een gemis van een camper) bij hoort. Aan de andere kant heb ik nu al twee keer een vakantie moeten afbreken vanwege gebreken ;) En volgend jaar willen we bijna een jaar weg met de camper, dus dan moet deze in de basis wel goed werken (dus dat hangt samen met het wat als scenario).

Ik ga ook afwachten waar de dealer nog mee komt als het niet zomaar te verhelpen is, vervangen zou opzich wel kunnen, want er staan wel soortgelijke modellen!

Ben ook benieuwd of jij (of iemand anders) iets van de geluiden kan maken!

Edit: dank voor bovag link, doet mij denken aan de vele uitspraken van mr. Frank Visser ;) Maar nuttige informatie!

superB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:59
lijkt gewoon heel erg op een doorslippende multiriem, ik heb ook zoon bus van mijn werkgeven en die doet ook dit bij nat weer.

als ik zo naar movie 3 en movie 4 luister dan gebeut dit als de airco aanslaat (de zwaarste belasting van de rien)

en al dat water dat er uit de paravan komt lopen over de riem heen lijkt ook niet mee te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
ruzzel schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:07:
lijkt gewoon heel erg op een doorslippende multiriem, ik heb ook zoon bus van mijn werkgeven en die doet ook dit bij nat weer.

als ik zo naar movie 3 en movie 4 luister dan gebeut dit als de airco aanslaat (de zwaarste belasting van de rien)

en al dat water dat er uit de paravan komt lopen over de riem heen lijkt ook niet mee te werken
Klinkt plausibel, ik zal eens starten zonder airco. Is het dan ook iets wat soms optreedt? Want als ik eenmaal ga rijden en daarna de auto weer een keer start dan komt het probleem vooralsnog nooit terug! Het is echt alleen bij de ‘koude’ start (na een nacht bijvoorbeeld). Ook is het maar 10-15 seconden en dan even een gek schurend geluid en het is weg! Is de riem dan lauw/warm waardoor het geluid wegblijft?

superB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:59
nog even een aanvulling, op de plek waar je het water naar beneden ziet druppelen hoort nog en slang aan die moet naar links spatbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
ruzzel schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:11:
nog even een aanvulling, op de plek waar je het water naar beneden ziet druppelen hoort nog en slang aan die moet naar links spatbord
Ah, jij zegt dat er een slang mist? Begrijp ik dat goed? En wat kan het gevolg zijn van deze missende slang? Dat moet toch opvallen bij een garage?

[ Voor 12% gewijzigd door inXs op 28-10-2023 21:45 ]

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06-06 15:33
inXs schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

Ik heb hem gekocht bij een specifieke camperdealer in Naarden. Motorische zaken moeten worden opgelost bij een garage uiteraard (vooralsnog maken we gebruik van ford garages, alleen is het overal druk, dus hij gaat heen waar er tijd is. Naarden zit naast de camperdealer, maar vol nu. Amersfoort heb ik zelf geen vertrouwen meer in en in Hilversum is er binnenkort tijd). De garantie verloopt dus via de camperdealer die overigens ook netjes alles betaalt en regelt.

Voor nu krijg ik overigens ook gewoon vervangend vervoer en de dealer doet zijn ding goed, ik vertrouw de dealer dan ook gewoon en heb niet de intentie nu om er een ding van te maken, het is meer even het langere termijn 'wat als' scenario. In die zin snap ik ook dat er enige overlast (een gemis van een camper) bij hoort. Aan de andere kant heb ik nu al twee keer een vakantie moeten afbreken vanwege gebreken ;) En volgend jaar willen we bijna een jaar weg met de camper, dus dan moet deze in de basis wel goed werken (dus dat hangt samen met het wat als scenario).

Ik ga ook afwachten waar de dealer nog mee komt als het niet zomaar te verhelpen is, vervangen zou opzich wel kunnen, want er staan wel soortgelijke modellen!

Ben ook benieuwd of jij (of iemand anders) iets van de geluiden kan maken!

Edit: dank voor bovag link, doet mij denken aan de vele uitspraken van mr. Frank Visser ;) Maar nuttige informatie!
Fijn dat de camperdealer dit goed oppakt. Blijf tijdens het hele traject goed opletten dat je alles via de camperdealer laat lopen. Mocht er straks in een later stadium blijken dat er geld op tafel moet komen (aankoopsom terug of prijzige reparaties) wil je voorkomen dat de beschuldigende vinger naar jou komt te wijzen: bijvoorbeeld omdat jij naar een andere garage bent gegaan, werkzaamheden hebt laten verrichten die niet vooraf zijn besproken met de camperdealer etc. Of je krijgt straks de situatie dat alle garages vol zitten en hij alleen maar naar Amersfoort kan, en jij dat weigert: dan krijg je een hele discussie voor wiens rekening het dan komt dat reparaties te lang duren.

Van de geluiden kan ik niks maken, ik heb daar geen verstand van. Maar wel genoeg om te begrijpen dat een camper die moet worden afgesleept niet in orde is :+

Ik ben benieuwd of de Ford garage iets kan vinden. Ze moeten de camper gewoon goed onderzoeken. Mocht er bij geen enkele garage plek zijn, of mocht de Ford garage in Hilversum niks kunnen vinden, dan is het tijd voor een volgende stap. Maar gezien de houding van je camperdealer verwacht ik dat deze daar zelf ook wel mee zal komen.

Kortom zou ik zeggen: sit back, relax en wacht af wat er uit het uitgebreide onderzoek komt. Komen daarna de vervolgstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-06 17:16
ruzzel schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:11:
Dat kan een slippende multiriem wel verklaren. Het drupt precies op de regio waar de riem zit 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 19:38

empy

Rijdt rondjes

Is de bus origineel Nederlands geleverd, of is hij geimporteerd? Origineel Nederlands, kenteken is zichtbaar in een van de filmpjes :)

Gezien er inderdaad onderdelen lijken te missen en er damp van uitlaatgas te ruiken is, lijkt het alsof de bus schade heeft gehad aan de voorzijde die niet goed hersteld is. Is hier iets over bekend?

[ Voor 12% gewijzigd door empy op 30-10-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59
Gezien het veelvoud aan symptomen, misschien de €40 waard bij https://www.carfax.eu/nl ?

Want als er schades niet goed hersteld blijken te zijn kun je daar maar beter tijdens de garantieperiode achter komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-06 17:16
En even langs een schadehersteller brengen om te checken of zij sporen zien van een eerdere schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Wilke schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:57:
Gezien het veelvoud aan symptomen, misschien de €40 waard bij https://www.carfax.eu/nl ?

Want als er schades niet goed hersteld blijken te zijn kun je daar maar beter tijdens de garantieperiode achter komen.
Ik heb even de éénmalige gedaan, maar bij carfax komt niets geks uit! Voor de rest maar even afwachten... 7 november gaat de ford garage hem weer eens doorlichten en vandaag breng ik hem naar de camper dealer (die brengt hem dan naar de garage).

Edit: de slang hing er naast! Goed gezien, dus die heeft de monteur bij het vervangen van de turbo gemist gok ik? Misschien was het ook al langer zo overigens, want heb eerder geen filmpjes gemaakt met motorkap open.

[ Voor 34% gewijzigd door inXs op 30-10-2023 15:23 ]

superB

Pagina: 1