De titel kon ik niet beter verwoorden dan dit, maar het dekt de lading redelijk. Het punt is dat we al diverse problemen hebben ondervonden (en ondervinden) op en aan de motor van onze relatief nieuwe camperbus (disclaimer: de dealer staat ons goed bij en alles valt ook onder garantie. De garage is ook weer aangehaakt dus alles loopt, echter blijft iedereen roepen dat ze het 'denken' te weten.). Waar het mij nu om gaat is om eens vanuit jullie te horen waar jullie aan denken als jullie onderstaand stuk lezen en de video's bekijken, foto zien. Een klein stukje van deze vraag gaat over 'ons recht' als de dealer en de garage er niet uit gaan komen.
Sinds begin dit jaar zijn wij in het bezig van een Ford nugget plus (hefdak) uit 2021. Toen wij hem kochten stond er ca. 25.000 km op de teller, inmiddels zitten we op ca. 42.000km. Voor mijn gevoel hebben we allemaal euvels die passen bij een oude motor en zijn het allemaal slijtagegevallen? Het vertrouwen van mij in de camper neemt in ieder geval wel steeds meer af... Even onderstaande tijdlijn:
Sinds begin dit jaar zijn wij in het bezig van een Ford nugget plus (hefdak) uit 2021. Toen wij hem kochten stond er ca. 25.000 km op de teller, inmiddels zitten we op ca. 42.000km. Voor mijn gevoel hebben we allemaal euvels die passen bij een oude motor en zijn het allemaal slijtagegevallen? Het vertrouwen van mij in de camper neemt in ieder geval wel steeds meer af... Even onderstaande tijdlijn:
- Eigenlijk al vanaf de tweede maand heeft de motor bij een koude start (na een klein dagje stil te hebben gestaan) een gekke ratel van ongeveer 10 seconden (bij koud weer). Hier te zien en te horen: YouTube: Movie one, sound stationery transit Aangezien het geluid moeilijk te reproduceren is en niet altijd aanwezig is zijn we bij de ford garage in Amersfoort weggestuurd met: 'Het zal wel dikke olie zijn ofzo...'. De camper dealer zelf gaf overigens aan dat dit geluid niet normaal en dat we het in de gaten moeten houden. Motor is wel uitgelezen, maar dit leverde niets op.
- Het geluid bleef zo nu en dan terugkomen (bij de koude start), maar niemand had enig idee. Van de zomer zijn we vervolgens 4 weken naar Noorwegen/Zweden gegaan. Na ongeveer drie weken schoot de camper in de noodloop en moesten wij vanuit midden Zweden worden opgepikt (wel via ford garantie overigens). De bus viel flink terug in vermogen, er lekte een boel olie uit, er was een stevige brandlucht aanwezig en harder dan 40km/h konden we niet. Er brandde geen lampjes overigens! In zweden bleek geen diagnose mogelijk, maar in NL bleek dat de turbo flink kapot was. Ik ben een rustige rijder (rijd nooit harder van ca. 110km/h), dus aan mijn rijstijl kan het niet liggen. Ons vermoeden was dat het geluid eerder een aanloop was naar de defecte turbo. De turbo is vervangen inmiddels (ford garage Naarden) en de camper kon weer de weg op.
- Helaas, het geluid van de ratelende motor bij een koude start is er nog steeds. Het lijkt naast bij koud weer, ook op te treden bij een flink natte nacht (maar kan toeval zijn). Op deze twee video's is het geluid zeer goed hoorbaar en ook te lokaliseren: YouTube: Movie 3 / YouTube: Movie 4 . Het probleem ligt nu bij de camper dealer overigens, maar deze heeft contact gehad met de garage van ford in Hilversum. Een monteur daar gaf aan dat het wellicht een defect kan zijn van de vrijloop van de dynamo. Als ik dit opzoek dat lijkt het geluid inderdaad daar op, maar wat ik dan zelf gek vind is dat het geluid maar ca. 10seconden aanwezig is, er alleen bij een koude start is (gedurende de dag komt het niet terug) en ook niet altijd aanwezig is, maar wellicht is het zo (ik hoop het). De bus gaat volgende week dus ook weer naar de dealer/garage en dan gaan ze kijken.
- Daarnaast kan de motor aan de voorzijde flink ruiken naar uitlaatgas, ook is dit soms in de cabine goed te ruiken. Bij nat weer lopen er ook sporen onder camper uit (het lijkt geen olie te zijn, want een 'regenboog' mist., zie foto voor 'dit spoor'
. Inmiddels ga ik nu in alles wat zien natuurlijk... Aan de voorzijde was dit spoor ook eerder zichtbaar. Kan dit diesel zijn? Iets dat ook de lucht uit het vorige puntje kan verklaren
- Kortom, het vertrouwen neemt wat af en er lijkt vanalles aan de hand. Wat mij betreft zijn dit zaken die vrij normaal zijn bij een oude motor, maar deze motor is dat toch echt niet. Nu werkt de dealer aan alle kanten mee, dus daar licht het niet aan, maar ik zit toch met een beetje 'wat als' in mijn hoofd. Wat nou als dit geluid blijft terugkeren, dan ga ik niet meer lekker op vakantie (er vanuit gaan dat ze de oorzaak niet kunnen vinden). En hoe lang moet je nog akkoord gaan met allerlei garantiedingen en regelingen, ofwel, wanneer heb je recht of op geld terug, een nieuwe camper of misschien nieuwe motor? En wat kunnen al deze dingen voor oorzaak hebben? Hoe kan een turbo zo snel kapot gaan en kan het inderdaad een defecte vrijloop zijn van de dynamo (ondanks het grillige karakter).
superB