Aanschaf nieuwe 1440p monitor voor thuiswerken en gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:16

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Graag zou ik een nieuwe monitor willen kopen. Hier de details:
  • Budget ~400 euro
  • Displayport + USB C (ik sluit nu mijn werk laptop via USB C aan, en vind dit wel erg prettig ivm minder kabels benodigd)
  • VA paneel (ik houd van goed zwart)
  • Vesa 75 of 100mm (heb al een monitor arm)
  • 30+ inch
  • 1440p
Het liefst zou ik 10-bit kleurdiepte hebben, want dat lijkt me beter. Is dit ook zo? Wanneer ik op bovenstaande filter, dan komen er maar 2 monitoren naar voren: categorie: Monitors

Het lijkt erop dat mijn USB C wens roet in het eten gooit, haal ik die uit het filter, dan komen er namelijk wel 40 monitoren tevoorschijn. Is USB C zo ongebruikelijk bij deze monitoren? Ik vind het wel erg prettig dat ik mijn werk laptop zo met 2 kabels kan verbinden (audio/video/power via USB C, rest via USB hub kabel). Maarja, als er een andere monitor superieur zou zijn aan 1 van de 2 met USB C, en sowieso ook al een stuk goedkoper met deze specs, dan vraag ik me of of ik die eis wellicht beter kan laten varen?

Graag jullie advies :)

[ Voor 55% gewijzigd door LankHoar op 13-11-2023 21:44 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
De OP is aangepast adhv vandaag. Graag hoor ik jullie advies :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 19:46
Zoals je zelf al gemerkt hebt is er weinig te kiezen met je wensen lijstje en komt het er min of meer op neer dat je of een meer zakelijk ingestelde monitor moet kiezen en dus de gaming features moet afschalen of USB-C functionaliteit moet laten vervallen. Persoonlijk zou ik dan de USB-C laten vallen, dit kan je vrij eenvoudig oplossen met een dockingstation (bijvoorbeeld: uitvoering: HP USB-C dock G5 (26D32AA)) en uiteraard een monitor die over de benodigde videoingangen beschikt om zowel je pc als dockingstation te kunnen aansluiten.

Het nadeel is dat dockingstations die USB-PD (power delivery) ondersteunen algauw een kwart van je budget opsnoepen. Daarnaast zijn een hoop docks zijn gelimiteerd op 60 fps al is dat voor het meeste zakelijk gebruik niet zo'n groot issue.

8 vs 10 bits lijkt me voor gaming niet zo relevant, 10 bits monitoren is vaak in gebruik voor bijvoorbeeld grafisch werk, waar een goede kleurweergave vrij essentieel is, maar een dergelijke feature staat vaak weer op een gespannen voet met gaming features.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Oeps, notificatie gemist!
squaddie schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:50:
Zoals je zelf al gemerkt hebt is er weinig te kiezen met je wensen lijstje en komt het er min of meer op neer dat je of een meer zakelijk ingestelde monitor moet kiezen en dus de gaming features moet afschalen of USB-C functionaliteit moet laten vervallen. Persoonlijk zou ik dan de USB-C laten vallen, dit kan je vrij eenvoudig oplossen met een dockingstation (bijvoorbeeld: uitvoering: HP USB-C dock G5 (26D32AA)) en uiteraard een monitor die over de benodigde videoingangen beschikt om zowel je pc als dockingstation te kunnen aansluiten.

Het nadeel is dat dockingstations die USB-PD (power delivery) ondersteunen algauw een kwart van je budget opsnoepen. Daarnaast zijn een hoop docks zijn gelimiteerd op 60 fps al is dat voor het meeste zakelijk gebruik niet zo'n groot issue.

8 vs 10 bits lijkt me voor gaming niet zo relevant, 10 bits monitoren is vaak in gebruik voor bijvoorbeeld grafisch werk, waar een goede kleurweergave vrij essentieel is, maar een dergelijke feature staat vaak weer op een gespannen voet met gaming features.
Bedankt voor je reactie, very helpful! :)

Duidelijk - USB C als harde eis ga ik dan loslaten. Een docking station vind ik erg duur, dus ik zal het houden op losse lader, HDMI kabel en USB hub kabel. Het is dan wel wat rommeliger met een extra stroomblok/kabels maar sobeit.

Ook duidelijk betreft kleurdiepte. Laat ik daar dan maar niet meer nakijken, gezien ik geen videobewerking doe ofzo :)

Dan nog vind ik het heel lastig kiezen wat nu een goede optie is. In dit geval heb ik geken naar aantal goede reviews, en dan kom ik bijvoorbeeld op 3 G5 monitoren van Samsung uit, die visueel hetzelfde lijken en weinig afwijken in de specs (voornamelijk stroomverbruik wijkt af). Dan zie ik dat 2 van deze 3 door Tweakers zelf als weinig goeds beoordeeld worden, maar andere Tweakers zijn redelijk enthousiast over deze monitors. Hoe kan ik daar nou uit kiezen? Of waar moet ik anders op letten in deze categorie? Een monitor van 250-300 euro is natuurlijk leuker voor mijn portemonnee dan een van 400 euro, maar ja ik wil wel een degelijke monitor uiteraard. En dan bekijk ik nu 3 vergelijkbare, en zijn er nog tientallen monitors :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Hieronder een aantal goede opties:

1. uitvoering: Gigabyte M32QC Zwart
Heeft volgens mij een heel aantal van de requirements die je graag zou willen, zoals de USB C functionaliteit. Nadeel van dit scherm is de response times zijn niet al te goed waardoor je merkbare black smearing hebt (redelijk common met VA) en heeft wat backlight bleed.

2. uitvoering: Dell S3222DGM Zwart
In het algemeen gewoon een hele sterke monitor qua gaming features, alleen geen support voor USB C

3. uitvoering: LG UltraGear 32GN650-B Rood, Zwart
Is ook gewoon een hele sterke optie qua gaming features, alleen net zoals de Dell heeft deze geen support voor USB C en zijn de viewing angles iets slechter.

In die Samsung monitoren die je hebt gelist zitten niet veel verschillen zoals je zelf al zegt en daarnaast zijn het best matige schermen qua kleurprestaties, response times etc.

Hoe ik hier altijd een keuze in maak is door of via de website https://www.rtings.com/ (Kijk vooral naar de data en niet per se de scores, gezien deze meestal aan de veilige kant zijn) een review van de betreffende monitor op te zoeken of Tweakers reviews door te kijken van de betreffende monitor. Hierdoor krijg ik meestal een wat beter beeld (get it?) hoe de monitor presteert.

Uiteraard komt het uiteindelijk neer door de monitor zelf uit te proberen, dus als je veel moeite hebt met kiezen is dat wel iets wat ik je kan voorstellen.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
KilleBladhark schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:44:
Hieronder een aantal goede opties:

1. uitvoering: Gigabyte M32QC Zwart
Heeft volgens mij een heel aantal van de requirements die je graag zou willen, zoals de USB C functionaliteit. Nadeel van dit scherm is de response times zijn niet al te goed waardoor je merkbare black smearing hebt (redelijk common met VA) en heeft wat backlight bleed.

2. uitvoering: Dell S3222DGM Zwart
In het algemeen gewoon een hele sterke monitor qua gaming features, alleen geen support voor USB C

3. uitvoering: LG UltraGear 32GN650-B Rood, Zwart
Is ook gewoon een hele sterke optie qua gaming features, alleen net zoals de Dell heeft deze geen support voor USB C en zijn de viewing angles iets slechter.

In die Samsung monitoren die je hebt gelist zitten niet veel verschillen zoals je zelf al zegt en daarnaast zijn het best matige schermen qua kleurprestaties, response times etc.

Hoe ik hier altijd een keuze in maak is door of via de website https://www.rtings.com/ (Kijk vooral naar de data en niet per se de scores, gezien deze meestal aan de veilige kant zijn) een review van de betreffende monitor op te zoeken of Tweakers reviews door te kijken van de betreffende monitor. Hierdoor krijg ik meestal een wat beter beeld (get it?) hoe de monitor presteert.

Uiteraard komt het uiteindelijk neer door de monitor zelf uit te proberen, dus als je veel moeite hebt met kiezen is dat wel iets wat ik je kan voorstellen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga de Dell en de Gigabyte bestellen. Ik heb op die website gekeken die je linkte, en de Gigabyte komt er daar wel echt beter uit (minder smearing e.d.), en heeft ook minder response lag. Dat i.c.m. USB C vind ik het een goede kanshebber. Maar gezien je de Dell als goede gaming monitor aanduid, wil ik het zeker met elkaar vergelijken.

En tot Cyber Monday gewacht hebben lijkt ook de moeite waard te zijn geweest: de Dell is nu 20% goedkoper dan vorige week :+

Ik plaats nog wel even een update wat de conclusie is nadat ik ze heb kunnen vergelijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Het heeft even geduurd maar ik heb de monitoren binnen! Eerst was er 1 niet op voorraad, toen duurde de verzending lang ivm feestdagen. Enfin, nu moet ik ze goed testen en vergelijken. Maar hoe doe ik dat eigenlijk? Ik heb de Gigabyte nu aangesloten op mijn PC. Pixels gecheckt en dat is allemaal in orde. Heb dit filmpje afgespeeld en ziet er allemaal prachtig uit (duidelijk beter dan mijn vorige monitor). Wel valt me gelijk op dat zwart niet echt zwart is en er wat blacklight smearing/bleeding is (op twee plekken voornamelijk).

Nu kan ik hetzelfde doen met de Dell, maar hoe maak ik nu een afweging? Kan bijvoorbeeld ook met instellingen spelen om de kleuren beter te krijgen (heb dit overigens nog nooit bij een monitor gedaan). Of hoe zal ik dit aanpakken om een keuze te maken?

-EDIT- voor zij die dit later nog lezen, het is de Dell geworden! :)

[ Voor 8% gewijzigd door LankHoar op 26-12-2023 13:50 ]

Pagina: 1