Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-09 08:34

Solid Seal

3D Printer N00b

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb een MSI Pro Z690-P DDR4 ( https://www.msi.com/Motherboard/PRO-Z690-P-DDR4 ) en ik heb daar nu 2x M.2 (1x 512GB en 1x 2TB) er kunnen volgens de fabrikant 4 op : Lightning Gen4 x4 M.2

Ik heb op deze mobo een i7-12700 en een 3070 gpu

Nu zit de van 2TB vol :/

Zou ik daar nog 1 of 2 M.2 op zetten . De een zegt van wel de ander zegt van niet (snoept van GPU af) ligt het aan type Mobo(chipset) of beter gewoon 3.5" SSD ?

Ik hoor het graag maar dan niet alleen ja of nee :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:15
Nope gaat niet lukken. Bij de specificaties staat duidelijk: M.2 slot | 2

Die x4 bij Lightning Gen4 x4 M.2 slaat niet op het aantal maar op het aantal M.2 aansluitingen maar op het aantal PCIe kanalen van de M.2 aansluiting.

Voor "gewone" 2.5" SATA SSD's zijn er nog wel mogelijkheden.

[ Voor 12% gewijzigd door Dronium op 27-10-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 23:43
er zit wel een 3e M2 slot op maar die heeft een 'E' key dus daar passen alleen wifi modules etc in.
Dat wordt dus een sata ssd (of die 512G M2 vervangen door een grotere)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

Topicstarter
Dronium schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:33:
Nope gaat niet lukken. Bij de specificaties staat duidelijk: M.2 slot | 2

Die x4 bij Lightning Gen4 x4 M.2 slaat niet op het aantal maar op het aantal M.2 aansluitingen maar op het aantal PCIe kanalen van de M.2 aansluiting.

Voor "gewone" 2.5" SATA SSD's zijn er nog wel mogelijkheden.
AH ja nu ik deze zin nog een keer lees : Lightning Gen4 x4 M.2 zie ik dat het niet 4 dingen zijn maar 4 (lanes?)

Maar stel nu als je een mobo hebt met daadwerkelijk 4 M.2 slots. kan je ze alle 4 bezetten zonder gedoe met bandbreedte van je GPU ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 23:43
Solid Seal schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:41:
[...]

AH ja nu ik deze zin nog een keer lees : Lightning Gen4 x4 M.2 zie ik dat het niet 4 dingen zijn maar 4 (lanes?)

Maar stel nu als je een mobo hebt met daadwerkelijk 4 M.2 slots. kan je ze alle 4 bezetten zonder gedoe met bandbreedte van je GPU ?
dat hangt af van de gpu, cou en mobo....
de meeste gpu's trekken de pcie lanes die in hun specs staan lang niet vol en de meeste ssd's ook niet dus dan kan je prima een paar lanes delen volgens mij.
En vaak lopen de extra M2 slots via de chipset van het mobo dus niet rechtstreeks naar de CPU, dus dan hinderen de ssd's eerder elkaar (als ze hun lanes al vol krijgen) en niet de gpu.
En los daarvan, wat wil je doen zodat je tegelijk je CPU en 4 ssd's vol belast?

[ Voor 5% gewijzigd door Rrob op 27-10-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

Topicstarter
Rrob schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:48:
[...]

dat hangt af van de gpu, cou en mobo....
de meeste gpu's trekken de pcie lanes die in hun specs staan lang niet vol en de meeste ssd's ook niet dus dan kan je prima een paar lanes delen volgens mij.
En vaak lopen de extra M2 slots via de chipset van het mobo dus niet rechtstreeks naar de CPU, dus dan hinderen de ssd's eerder elkaar (als ze hun lanes al vol krijgen) en niet de gpu.
En los daarvan, wat wil je doen zodat je tegelijk je CPU en 4 ssd's vol belast?
Ja was gewoon een vraag. De M.2's zijn natuurlijk veel sneller dan de Sata drives. (ook duurder per GB)
Ik kan natuurlijk gewoon de SATA kopen en klaar maar was gewoon benieuwd of het kan en waar je dan op moet letten . Dus basicly CPU en Mobo-chipset . Ik had ergens gelezen dat je nieuwste Z790 daar geen problemen mee hebben .

Vol belasten niet, is puur opslag kan natuurlijk ook met SATA ssd. Maar dacht dat ik nog M.2 ruimte had maar de Lightning Gen4 x4 M.2 verkeerd geinterpreteerd :)

[ Voor 8% gewijzigd door Solid Seal op 27-10-2023 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Je kunt gewoon een PCIe NVMe Adapter plaatsen als je nog een PCIe x4 slot vrij hebt (PCI_E3?). Booten is van die drive waarschijnlijk niet mogelijk, maar verder werkt het gewoon. Wel zijn de meeste NVME adapters beperkt tot Gen3, hoewel er ook brackets zijn die claimen Gen4 aan te kunnen (voorbeeld).

[ Voor 17% gewijzigd door Flitzer op 27-10-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kijk gewoon in de handleiding van het moederbord? Daar staat het meestal wel in. Zelfs in de handleiding van mijn uitvoering: Gigabyte Z390 Aorus Master kon ik dit soort info perfect terugvinden.

[ Voor 55% gewijzigd door CH4OS op 27-10-2023 16:12 ]

Pagina: 1