Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDknakker
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 14:50
Ik zoek een?
Android smartphone

Wat is je budget?
Tussen de 250-350 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het is niet voor mij, maar voor een vriend die wel veel korte videos maakt en foto's, waarschijnlijk gaat dat allemaal social media ;-)

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik had hier op de site gekeken, maar er zijn zoveel merken. Uiteindelijk in mijn sociale kring wat rondgevraagd en Google, OnePlus, Samsung en Poco waren merken die wel in mijn prijsklasse konden vallen

Welke vragen heb je hier nog over?
Als je een telefoon koopt die Android 12 is, kun je deze dan opwaarderen naar Android 13? Of kun je beter al voor een Android 13 telefoon gaan?

Ik zie bij de lenzen vaak een normale lens, wide lens, macro lens en telefoto lens, dat zijn er 4.
Apple bijvoorbeeld heeft de wide lens en macro lens in 1 gedaan, dus die doet het me een lens minder.
Hoe belangrijk is het hebben van 3 of 4 lenzen?

Welke merk biedt kwalitatief een goede robuuste telefoon. Scherm specificaties hoeven niet top te zijn, als ie maar een beetje goede foto's en filmpjes kan schieten en toch wel rap is

Beste antwoord (via rens-br op 31-10-2023 15:25)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:02
Over het updaten van toestellen, daar kun je niet blind vanuit gaan. Belangrijk is wat een fabrikant belooft bij het uitbrengen van een telefoon. Met name in de lagere prijsklasse zie je dat op ondersteuning bezuinigt wordt.
Maar stel, een toestel heeft Android 12 (software van 2 jaar terug), en krijgt geen upgrades naar Android 13 of 14. Blijft die technisch nog minimaal 3 jaar gewoon werken want Android versies blijven 5 jaar ondersteunt qua API ondersteuning.
Echter ik zou gewoon een toestel nemen die met Android 13 uitkwam dit jaar.
Tweakers heeft de BBG, hier staan hun tips: review: Smartphone Best Buy Guide - September 2023
Ikzelf zou overigens voor 354 Euro de Samsung A54 scoren, toestel is van dit jaar met Android 13, en krijgt gegarandeerd nog Android 14 en 15, plus tot 2028 beveiliging updates.
uitvoering: Samsung Galaxy A54 5G, 128GB opslag Zwart

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
HDknakker schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:42:
Als je een telefoon koopt die Android 12 is, kun je deze dan opwaarderen naar Android 13? Of kun je beter al voor een Android 13 telefoon gaan?

Ik zie bij de lenzen vaak een normale lens, wide lens, macro lens en telefoto lens, dat zijn er 4.
Apple bijvoorbeeld heeft de wide lens en macro lens in 1 gedaan, dus die doet het me een lens minder.
Hoe belangrijk is het hebben van 3 of 4 lenzen?

Welke merk biedt kwalitatief een goede robuuste telefoon. Scherm specificaties hoeven niet top te zijn, als ie maar een beetje goede foto's en filmpjes kan schieten en toch wel rap is
Android 12 toestellen kun je normaal gesproken updaten naar Android 13 (en 14 en afhankelijk van het toestel ook latere versies). Er zijn wel een aantal uitzonderingen, voornamelijk in de laagste budget klasse.

Er zijn ook android toestellen met een ultragroothoek lens die autofocus heeft en daarom ook macro foto's kan nemen. In de budget klasse waar je zoekt zit er ook nog wel eens een waardeloze 2MP macro lens bij puur zodat de fabrikant kan zeggen dat er 3 of 4 camera's op zitten. Als je vriend geen macro foto's maakt is dit echter geen probleem. 1 goede hoofdcamera is in de meeste gevallen al genoeg.

Een aantal toestellen met prima prestaties en goede camera's binnen dit budget zijn de Nothing Phone (1), Samsung Galaxy A54 (op het rand je van het budget, de goedkopere A34 is ook prima maar net wat minder qua foto's maken), Poco X5 Pro 5G en de Xiaomi Redmi Note 12 Pro of iets duurdere Xiaomi Redmi Note 12 Pro+.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:02
Over het updaten van toestellen, daar kun je niet blind vanuit gaan. Belangrijk is wat een fabrikant belooft bij het uitbrengen van een telefoon. Met name in de lagere prijsklasse zie je dat op ondersteuning bezuinigt wordt.
Maar stel, een toestel heeft Android 12 (software van 2 jaar terug), en krijgt geen upgrades naar Android 13 of 14. Blijft die technisch nog minimaal 3 jaar gewoon werken want Android versies blijven 5 jaar ondersteunt qua API ondersteuning.
Echter ik zou gewoon een toestel nemen die met Android 13 uitkwam dit jaar.
Tweakers heeft de BBG, hier staan hun tips: review: Smartphone Best Buy Guide - September 2023
Ikzelf zou overigens voor 354 Euro de Samsung A54 scoren, toestel is van dit jaar met Android 13, en krijgt gegarandeerd nog Android 14 en 15, plus tot 2028 beveiliging updates.
uitvoering: Samsung Galaxy A54 5G, 128GB opslag Zwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDknakker
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 14:50
Bedankt voor jullie antwoord.
Ik was dit weekend eventjes langs wat winkels gegaan om de telefoons te bekijken en voelen.
En ben voor de Samsung A54 gegaan.

@swhnld Dat was een fijne lijst om te bekijken. Bedankt.