Eerste build, game PC.

Pagina: 1
Acties:

• Rwintje
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-12 14:27
Dag Tweakers,

Na 25 jaar console gamer te zijn geweest, maak ik eindelijk de overstap naar pc gaming.
Nu lijkt het me ook erg leuk om m'n eerste pc zelf bouwen, zodoende ben ik hier terecht gekomen.
Pc kennis is niet mega, maar heb verder veel ervaring met technisch werk en modelbouwen, dus verwacht dat het wel goed komt.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Dit zal voornamelijk gaming worden en zal draaien als Plex server.
Qua resoluties zal ik met shooters (voornamelijk CoD) op een LG 1440p/144hz monitor spelen.
En voor single-player games (Cyberpunk, Jedi Survivor, Armored Core 6) zal ik spelen op een LG C1 waar ik richt op 4k tussen de 60 en 120 fps.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Tussen de 2000 - 2500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Zoals hierboven genoemd de monitor en de tv.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik heb al een nagenoeg compleet lijstje, waar ik voornamelijk nog met twijfel loop over de keuze tussen een 7900 XTX of een RTX 4080(ook voorzichtig gedacht aan de perfect geschikte 4090, maar die is absurd aan de prijs).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Geen merk voorkeur, kwaliteit is belangrijker dan een naam.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Staat in de woonkamer, dus stil is prettig maar geen harde eis.

Ga je overklokken?

Staat niet in de planning, zie daar nu (nog) niet de meerwaarde van.

Wat verwacht je van ons?

Voornamelijk een check of alles past en geschikt is en wat advies of betere suggesties.

Over het verschil tussen een 7900 XTX en een RTX 4080 heb ik al flink wat info opgezocht en ben ik zal ik zelf een knoop moeten doorhakken.
-Zijn hier misschien mensen met ervaringen met 1 of beide?
-Zijn de rest van de componenten geschikt met beide kaarten?

Mbt de case, waar mijn oog opgevallen is dankzij de laatste BBG.
- Zal alles in deze, voor zover ik begrijp, ietswat krappe kast passen?

En dan mijn laatste vraag.
- Is deze koeler groot/zwaar genoeg?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 213,-€ 213,-
1VideokaartenXFX Speedster MERC 310 AMD Radeon RX 7900 XTX Black Edition€ 1.059,-€ 1.059,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 132,50€ 132,50
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB€ 68,90€ 68,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 114,90€ 114,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 132,-€ 132,-
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 92,90€ 92,90
Totaal€ 2.212,20

Hoop dat er genoeg info staat en zal zo snel mogelijk terug reageren.
Alvast bedankt voor de hulp.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:31
Een vergelijkbaar systeem is hier wel vaker voorbij gekomen en het lijkt ook veel op de laatste BBG en het systeem wat ik zelf hier heb samengesteld. Wat ik er van gelezen heb hier is dat die AMD CPU helemaal niet zo zwaar gekoeld hoeft te worden en dus die duurdere waterkoeler niet eens nodig is. Of wil je ook een zo stil mogelijk systeem?

Wat betreft de GPU keuze, daar zit ik zelf ook nog op te broeden. Wil je raytracing gaan gebruiken in Cyberpunk bijvoorbeeld? Dan zal de 4080 wel sneller zijn. Maar ja, die is wel ongeveer €200 duurder.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:20
Waterkoeling is niet nodig voor deze CPU, en vaak is een luchtkoeler stiller - de pomp in een waterkoeler hoor je. Neem de Scythe Fuma 3.

De ventilatoren in de kast zijn volgens de recensie op deze site luidruchtig, vervang deze door bv drie Noctua NF-A12x25 PWM Bruin, 120mm voor in de kast en eentje achterin voor een stiller resultaat.

• Rwintje
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-12 14:27
martyw schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:26:
Waterkoeling is niet nodig voor deze CPU, en vaak is een luchtkoeler stiller - de pomp in een waterkoeler hoor je. Neem de Scythe Fuma 3.

De ventilatoren in de kast zijn volgens de recensie op deze site luidruchtig, vervang deze door bv drie Noctua NF-A12x25 PWM Bruin, 120mm voor in de kast en eentje achterin voor een stiller resultaat.
Bedankt voor de tip mbt het geluid. Mijn gevoel dacht dat een waterkoeler stiller zou zijn vandaar dat m'n keuze daarop was gevallen.
PatrickC schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:06:

Wat betreft de GPU keuze, daar zit ik zelf ook nog op te broeden. Wil je raytracing gaan gebruiken in Cyberpunk bijvoorbeeld? Dan zal de 4080 wel sneller zijn. Maar ja, die is wel ongeveer €200 duurder.
Het is een lastige keuze, al neig ik nu naar de kant dat raytracing voor mij minder belangrijk gaat zijn en daarom voor de 7900 kies aangezien die op andere vlakken iets beter scoort.
En de prijs telt mee natuurlijk.