Nieuwe router, problemen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milado
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-03 02:12
Goedemiddag!

Ik heb sinds gisteren een nieuwe gamingrouter in huis en ervaar verspringende Ping tijdens het zoeken van wedstrijden met fifa, van vaak 40 en dan weer 30,20, en springt het weer naar omhoog en omlaag. Is dat iets om zorgen te maken of is het onschuldig? En wat is de reden hiervan?

Ik heb de ASUS RT-AX86S, en heb mijn modem (Connectbox van ziggo) op bridge mode gezet. Hiervoor had ik het dus rechtstreeks op de modem aangesloten, en versprong mijn Ping niet.

Bedankt alvast!
Mvg Milad

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Milado op 28-10-2023 18:22)

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:02

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Afhankelijk van welke Connectbox je precies hebt zijn die uitschieters in pingplotter "normaal". TCP en ICMP (echte pings) verkeer ervaart behoorlijk wat jitter vanwege de puma 6 chipset in de oude witte connectbox van Compal en Arris.
UDP (meeste gameverkeer, in-game "ping") heeft dit probleem niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Kanarie op 28-10-2023 17:47 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Waarom heb je dan ervoor gekozen om een eigen router te gebruiken ipv de connectbox?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:40
met hierboven

En als je die asus wilt blijven gebruiken:
Zet alle "optimization" zaken uit zoals QoS

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milado
@jongetje

Ik had die vraag al verwacht. Omdat de gameplay toch niet lekker voelde, het spel voelt nu zeker smoother aan spelers lopen bijv. beter, maar heb toch wat button delay. De WiFi is natuurlijk ook beter. Wat zou de reden hiervan kunnen zijn? Er zijn veel mensen die hun modem op bridge modus zetten en een eigen router achter plaatsen? Dealt iedereen met dezelfde probleem die ik aangeef? Of zou de Asus mankementen hebben?

@laurens0619

Ik ben op het moment niet thuis, maar heb de settings van qos niet aangeraakt, staan ze standaard aan?

[ Voor 10% gewijzigd door Milado op 27-10-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
vast wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-09 19:22
40ms is 0,04 seconden ... tenzij je iets ervaart als lag of stream haperingen ... zou ik me dr geen zorgen om maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milado
ijske schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:33:
40ms is 0,04 seconden ... tenzij je iets ervaart als lag of stream haperingen ... zou ik me dr geen zorgen om maken :)
Ok thanks! Maar uit nieuwsgierigheid, zou de modem en router kunnen storen ook als de modem in bridge modus zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-09 19:22
Milado schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:43:
[...]

Ok thanks! Maar uit nieuwsgierigheid, zou de modem en router kunnen storen ook als de modem in bridge modus zit?
Definieer storen ...

bij gebrek aan specifieke vraag ga ik Nee antwoorden

(bedoel je : kan ik routeringsproblemen krijgen als ik het ziggo modem in bridge zet ? nee , want de ziggo modem routeerd niet meer in bridge modus... dus "storen" is iets te vaag als term/vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milado
ijske schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:48:
[...]

Definieer storen ...

bij gebrek aan specifieke vraag ga ik Nee antwoorden

(bedoel je : kan ik routeringsproblemen krijgen als ik het ziggo modem in bridge zet ? nee , want de ziggo modem routeerd niet meer in bridge modus... dus "storen" is iets te vaag als term/vraag)
Storen in de zin van wat ik hier boven aangegeven heb, dat de Ping telkens verspringt en onstabiel is, terwijl het probleem niet eerder is voorgekomen op het moment mijn Xbox rechtstreeks was aangesloten op de modem. Het is een gamingrouter van 180 euro, vandaar mijn vraag of dit normaal is en of meerder mensen hier last van hebben. Je verwacht stabiliteit van een dure router, tenzij de router misschien defect kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 14:29
Ik zie niks onstabiels, je hebt wel iets meer vertraging maar vaak komt dat omdat er een extra apparaat tussen zit. Hoe minder apparaten hoe sneller de verbinding. Er zijn dan namelijk minder tussenstations die vertraging opleveren.

Wilde je alleen betere/snellere wifi dan had je beter een losse accesspoint kunnen nemen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Je Ziggo modem is in bridge mode in feite een doorgeefluik, zonder vertragingen.
Ik zou het zoeken in die gamingrouter.
Vermoedelijk staan daar settings in die te maken hebben met QoS en optimalisatie (gaming).
Check eens wat daar zoal in staat wat mogelijk "knijpt" of invloed kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milado
Goedenavond Heren!

Ik zag trouwens Indd dat qos aanstond, dacht altijd dat je qos handmatig moest inschakelen. Dit zijn mijn screenshots van de belangrijke settings voor het gamen. Heb trouwens zel gear accelator aangezet, en het vinkje Port forwarding ingeschakeld en poorten geopend voor de Xbox series x en fifa 24, met de gedachten zo goed mogelijk de router op gaming gebied te benutten. Maar misschien was het toch niet zo slim om die opties in te schakelen, wat is jullie mening?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNPPJnVTbSEggHZMPryg-0k_mUI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bs5pVIQELPsz5T34nZfmvIAY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzv27Qqk4BGNBedPh1n5ITWQ1nM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Zl6JwYLW9e8dHiSSlfo87akq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApdDuVGyZHzsbqrqIL54esYyvbQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yi9BGWs5adwME8ORDtKlFjUE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:29
Asus software blinkt niet uit.
Zet DD-WRT op of gebruik gewoon de betere Connectbox

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-09 23:43
Geen ervaring met de connectbox maar als die in bridge staat, staat het wi-fi signaal van dat ding dan ook uit.

Bij ons glasvezel modem moet je namelijk de wi-fi zelf alsnog uitzetten al staat die in bridged modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milado
@Ben(V)

Wat is DD-WRT? Ik heb veelal positieve reactie gelezen over deze Asus router, en ook op tweakers zelf. En de Connectbox is de reden waarom ik deze router heb gekocht.

@reller

Bij de Connectbox schakelt de WiFi zichzelf uit op het moment die op bridge modus zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je moet niet alles geloven wat er geschreven wordt.
Mensen die iets zelf aanschaffen hebben de neiging hun verkeerde beslissing goed te praten door hun aankoop op te hemelen.

Die Connectbox is een prima router en heeft ook prima wifi.

Asus software blinkt zelden uit in kwaliteit weet ik uit ervaring.
En dat is een van de redenen waarom zo ontzettend veel mensen er alternatieve firmware uit het public domain zoals dd-wrt op flashen.

Asus blinkt uit in vormgeving, fantastische specs en "toeter en bellen", maar zelden in kwaliteit.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 27-10-2023 23:48 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Met bovenstaande, dat noemen. ze trouwens het Endowment effect.
Het endowment effect (in het Nederlands: eigendomseffect of bezitseffect) is een economisch en psychologisch fenomeen waarbij we de waarde overschatten van iets wat we bezitten, ongeacht hoeveel het daadwerkelijk waard is. Als je iets bezit, of je hebt een gevoel van eigendom, dan ga je het product onbewust meer waarde geven dan dat het daadwerkelijk waard is. Dit komt omdat mensen bezit associëren met controle, identiteit en waardevolle emoties en ervaringen.
Maar ontopic :p
@Milado gewoon experimenteren met die instellingen. Uitzetten en kijken of t iets met de ping doet.
Persoonlijk ben ik ook geen fan van die asus “alienships”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milado
Goedenacht!

Heb allerlei manieren geprobeerd, en dingen uitgeschakeld. Heb pingplotter laten lopen met dit resultaat. Is dit een aanvaardbaar/normale Ping inclusief spikes, en stel ik me een beetje aan en heeft het geen effect op gameplay ? Of is het beter om de router terug te sturen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vK2qojj7yv8sCwJMypfYfFnWqnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcJCC5yxuUelQePEFXWnMf8Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Milado op 28-10-2023 04:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik zou zeggen doe dezelfde test nog eens maar dan de Connectbox als router en die Asus ertussenuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ben je jezelf niet aan het verliezen in specs en metingen die iets lijken waar te nemen maar je weet niet of het ook zo is. Als je niet weet hoe je een meting moet interpreteren dan heb je niets aan die meting.
Kortom wat is je eigen ervaring nu en ga daarvan uit. Ik lees ook wifi game je via wifi? Wifi is per definitie iets wat niet 100% stabiel is zelfs een kabel niet afhankelijk met welke precisie je gaat meten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milado
Frogmen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:08:
Ben je jezelf niet aan het verliezen in specs en metingen die iets lijken waar te nemen maar je weet niet of het ook zo is. Als je niet weet hoe je een meting moet interpreteren dan heb je niets aan die meting.
Kortom wat is je eigen ervaring nu en ga daarvan uit. Ik lees ook wifi game je via wifi? Wifi is per definitie iets wat niet 100% stabiel is zelfs een kabel niet afhankelijk met welke precisie je gaat meten.
Goedemorgen!

Ikzelf merk zeker button delay, maar twijfel of dat aan mezelf ligt, of het spel zelf? Vandaar mijn vraag, of men uitsluitsel kan geven op basis van de gemeten statistieken. Zeker, als je een router gekocht hebt van 180 euro verwacht je geen button delay toch? Of zorgt de modem van ziggo die in bridge modus zit voor de vertraging, daar lees je ook verschillende meningen over. Tegelijkertijd twijfel ik of de router misschien gebruikt is en defect is aangekomen? Ik heb een topic hier gestart vanuit gaand dat jullie met mij mee kunnen denken, daar is deze forum ook voor toch?

Ik game altijd met kabel, daar houd ik altijd wel rekening mee…

[ Voor 11% gewijzigd door Milado op 28-10-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Hierboven gaf iemand al aan dat je je ping tests eens moet laten lopen via de Ziggo router, zonder je eigen router ertussen. Als dat consequent beter is, dan zou ik die router terugbrengen idd.

Het betreft idd 0,04 seconde. Of dat je game verstoort . . . Laat je die ping tests ook lopen tijdens het gamen?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Afhankelijk van welke Connectbox je precies hebt zijn die uitschieters in pingplotter "normaal". TCP en ICMP (echte pings) verkeer ervaart behoorlijk wat jitter vanwege de puma 6 chipset in de oude witte connectbox van Compal en Arris.

[ Voor 3% gewijzigd door Kanarie op 28-10-2023 17:47 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milado
@Kanarie

Bedankt voor je heldere antwoord! En de rest uiteraard.

Fijne avond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 14:29
Button delay zit in bijna alle gevallen in je pc en randapparatuur. Het heeft weinig met je ping te maken.

Een hoge ping zorgt er alleen voor dat je telkens terug gaat of op een andere plek terecht komt dan je verwacht.

Ik zou de problemen die je ervaart dus eerder in je pc zoeken dan daarvoor een ASUS router aanschaffen. Misschien had je er meer aan gehad om een gaming toetsenbord en muis te kopen. Maar dat is een beetje gissen aangezien ik niks weet over je pc en randapparatuur.

De meeste mensen die een extra router aanschaffen doen dat omdat het router deel van het modem te beperkt is. Bijvoorbeeld om er een VPN server op te draaien.

Zoals ik al zei is het vrijwel nooit sneller om er een extra apparaat tussen te zetten. Zelfs al staat de connectbox in bridge, dan nog is het een extra hop die genomen moet worden met de bijbehorende vertraging. De vertraging is misschien niet direct merkbaar tenzij je het gaat meten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Kanarie schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:46:
Weer iemand die met achterhaalde feiten onzin verkoopt.
Het probleem met de puma chips is al heel lang geleden met een software patch opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Ben(V) schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:58:
[...]

Weer iemand die met achterhaalde feiten onzin verkoopt.
Het probleem met de puma chips is al heel lang geleden met een software patch opgelost.
Nee hoor, je weet blijkbaar niet waar je over praat. Deze jitter is nooit opgelost. Ze hebben wel wat workarounds voor DoS issues toegepast, de jitter op TCP en ICMP is nooit verdwenen.

Een upgrade naar een Ubee 1318 loste dat hier onmiddelijk op, ook de "stalls" in download snelheid met vele TCP connecties verdwenen daar mee.

[ Voor 19% gewijzigd door Kanarie op 28-10-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik weet echt wel waar ik het over heb.
Jij praat gewoon na wat je van anderen gehoord hebt.
Als je gewoon meet zie je dat er geen enkel probleem meer is.

Pagina: 1