Lamp aansluiten zonder 0-draad?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander123
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-01-2024
Hoi!

Ik heb een lamp gekocht via marktplaats maar ik loop vast met het aansluiten. Ik heb geprobeerd het op te zoeken maar kan niks vinden en wil ook niet zomaar gaan prutsen want ben geen elektricien.

Uit de lamp komt alleen een enkele stroomdraad (in dit geval 3 want er zitten drie lampen in). Hoe sluit ik deze aan op mijn centraaldoos waar de gebruikelijke schakel en nuldraad zitten? Normaal komt er een zwarte en blauwe kabel uit de lamp, klopt het dat hier dus geen nuldraad zit? Ik laat de aardedraad even buiten beschouwing.

Bedankt voor de hulp!

Sander

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rndfZYA4q53ottZe3WFEyzyhfAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JqKWgouwd0gIDVjqbsDDVXzP.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:00
Heb je een typenummer/model/iets meer info over de lamp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zijn het 2 lampen in 1?
Dus 2x fase en 1x nul?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
Even de amateur opendraaien van binnen?
2 zijn voor de fase en 1 is de null, waarom 2? waarschijnlijk een dimfunctie.

Intern zijn er 2 lampen verbonden op 1 null en 1 fase.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 27-10-2023 11:51 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Op één van de aders zit een dun groen streepje, zou haast zeggen dat dat een aarde draad is en de anderen dus een 0 en fase.
Ik zou iig eerst een multimeter pakken voordat ik de kabels ergens insteek :)

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik zou zeggen probeer er gewoon twee uit en kijk wat er gebeurd. Polariteit is niet van belang omdat het wisselstroom is. als je 3 lampen hebt zou ik minstens 4 draden verwachten (3 heen 1 terug)

Het is wel heel vreemd, niet toevallig een lamp op krachtstroom gekocht? :+

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44
Mijn vermoede is dat er na het snoerdeel weer iets van metaal is qua behuizing?
Zo ja dan denk ik dat 1 van de 3 aders van het snoer voor aarde is (los van de geel groen in de kap)
De andere zijn dan fase & nul.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:52
Meten is weten, gewoon even uitpiepen welke draad waarnaartoe gaat :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander123
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-01-2024
Bedankt voor de snelle reacties! :) Zoals jullie waarschijnlijk al doorhebben ben ik een beetje een leek als het om elektra gaat, ik ben namelijk aan het klussen in mijn eerste huis. Ik zal de vragen beantwoorden.

-Ik zie raar genoeg nergens een typenummer/model/merk staan

-Het zijn 3 lampen in 1

-Ik heb de armatuur opengedraait, daar zijn gelukkig wel duidelijk gekleurde draden (ik heb een foto bijgevoegd)

-Bedankt! Dat dunne groene streepje was mij nog niet op gevallen, is in het echt nog minder goed te zien dan op de foto

-Dat ga ik doen omdat nog steeds niet duidelijk is welke de fase en de nuldraad is. Maar het omwisselen daarvan is geen probleem heb ik begrepen

-Dat vermoeden klopt, de armatuur en de plafondkap zijn van metaal. Vandaar dus ook twee aardedraden

-Toch maar eens een multimeter aanschaffen dan maar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6A0QIET-5jLZHhtuxKoLox1b6kU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIi8oFEyF3pzT0wt5s5Q9iqc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was dus in de verwarring omdat er al een aardedraad uit kwam, en verder naar het leek drie gelijkwaardige kabels (en er zijn toevallig ook drie lampen op aangesloten). Hieruit blijkt: eerst zelf kijken voordat je het vraagt.

Dus de groene kabel uit de lamp is de aarde en de andere twee de fase en nuldraad. Kan ik de aardekabel uit de armatuur en die uit de plafondkap trouwens samenvoegen?

Volgende probleem is dat er geen aardedraad uit mijn centraaldoos komt :'( (ik woon in een oud huis). Maar daar is wel veel informatie over te vinden.

Alvast fijn weekend iedereen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:14

Reptile209

- gers -

mrc4nl schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:53:
ik zou zeggen probeer er gewoon twee uit en kijk wat er gebeurd. Polariteit is niet van belang omdat het wisselstroom is. als je 3 lampen hebt zou ik minstens 4 draden verwachten (3 heen 1 terug)

Het is wel heel vreemd, niet toevallig een lamp op krachtstroom gekocht? :+
"Gewoon proberen" lijkt me een goede manier om per ongeluk via de kap 230V op jezelf te zetten. Zeker als de TS aangeeft geen ervaring te hebben! Slecht plan! Beter even iemand met een multimeter en wat verstand van zaken laten checken!

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

Sander123 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:56:
Dus de groene kabel uit de lamp is de aarde en de andere twee de fase en nuldraad. Kan ik de aardekabel uit de armatuur en die uit de plafondkap trouwens samenvoegen?
Ja dat kan, maar als je geen aardedraad in je centraaldoos hebt, kun je dat beter niet doen. Met het idee dat als ergens de behuizing onder spanning komt te staan, je de rest ook onder spanning zet.
Volgende probleem is dat er geen aardedraad uit mijn centraaldoos komt :'( (ik woon in een oud huis). Maar daar is wel veel informatie over te vinden.
Als je geen aarde hebt, heb je weinig keuze anders dan zonder aarde aansluiten.
Echter jij moet nu wel oplassen met het aansluiten van de overige draden uit je centraaldoos (zwart en blauw) dat je niet spanning op de aardedraad gaat zetten die door je lamp loopt, want dan zet je de behuizing onder stroom ipv de lampen.

Nette oplossing zou zijn om een elektricien laten komen om die aarde kabel te trekken, maar dat zou ik voor een simpel lampje niet doen. Ik schrik niet terug voor aansluiten door te gewoon testten, maar hier op tweakers is het blijkbaar uit de boze. Heb je een multimeter of spanningszoeker?
Alvast fijn weekend iedereen!
jij ook :w

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:52
Je wil eigenlijk het schroefdraad van de fitting aansluiten op de nul en het contact achterop aansluiten op de fase. Zodat je niet per ongeluk de fase kan aanraken, natuurlijk altijd eerst de spanning eraf halen voordat je wat gaat doen :).

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1