Advies - Zorginstelling schoonouders uitdaging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3st0r
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-12-2024
Beste allen,

Edit: mocht dit topic in het verkeerde forum staan, excuus. Wist niet zo goed waar ik deze het beste kon plaatsen omdat het zowel Internet als Interactieve Televisie omvat.

Ben erg benieuwd of iemand een creatieve suggestie en/of idee heeft voor de volgende situatie.

Mijn schoonouders zijn zojuist verhuisd naar een zorginstelling. Deze zorginstelling heeft zeer slecht internet (alleen WIFI - 20 mbit) en alleen kabel TV (geen interactieve mogelijkheden en opties). Tevens biedt deze zorginstelling niet de mogelijkheid om een persoonlijk abonnement mee te nemen. Ze hebben alleen een aansluiting op hun hoofd adres, en geven geen optie om een specifieke aansluiting aan te laten leggen naar de kamers die achter dat hoofd adres zitten.

Mijn schoonvader is erg autistisch, en hecht heel erg aan vaste structuren. Één van zijn passies is TV, en dan in het bijzonder buitenlandse TV en sport, waar hij graag programma's van opneemt en dan op terugkijkt. Ik probeer al enkele weken voor hem te regelen dat hij op die kamer fatsoenlijke internet en TV krijgt, echter blijkt dat erg lastig... Ik heb contact gehad met zowel de zorginstelling, als de huidige provider van het internet en TV (Ziggo). De zorginstelling geeft na meerdere malen overleg aan geen wijzigingen te willen aanbrengen in hun beleid, dus die willen niet voorzien in een rechtstreekse aansluiting op de kamer van mijn schoonouders. De huidige provider (Ziggo) geeft aan alleen maar mee te kunnen werken als de zorginstelling dat ook doet. We zijn dus genoodzaakt om voor de aansluitingen van Kabel / Internet gebruik te maken van wat de zorginstelling biedt, of met een creatieve oplossing te komen via een andere manier. Kortom: een impasse.

Ik ben dus op zoek naar een optie om voor hun iets van TV via Internet te regelen, via hun Smart TV, en om daarbij behorend internet te regelen dat snel genoeg is om dat te ondersteunen. Dat alles kan alleen maar door niet gebruik te maken van de aansluitingen die er liggen, kabels, TV boxen, enzovoorts.

De eerste grote uitdaging is dat de meeste grote providers wel de optie bieden om interactieve TV via een App, of via een computer te kijken, maar daarbij de eis stellen dat het Internet moet worden afgenomen en worden gebruikt. Bijvoorbeeld Odido geeft aan dat je via de app gewoon TV kan kijken, mits er dan wel via het internet van Odido gebruik van wordt gemaakt, en dat kan ik dus niet regelen op die kamer. Ziggo bijvoorbeeld heeft een mooie Ziggo Go app, maar die kan alleen gebruikt worden als er ergens op het adres een mediabox staat, die een signaal krijgt van Ziggo, wat in deze situatie dus ook weer niet kan.

De tweede grote uitdaging is dat mijn schoonvader dermate oud en slechthorend is, dat wanneer we het niet op de TV krijgen (waar al zijn gehoorapparaten / ringleidingen op aangesloten zijn) hij eigenlijk niet kan kijken. Ze hebben een vrij nieuwe LG Smart-tv met alles erop en eraan, waar al zijn gehoor apparatuur op aangesloten zit. Ik ben dus echt op zoek naar iets dat via een App op een TV kan worden bekeken (last-resort via de browser van zo'n TV, maar dat werkt natuurlijk weer lastiger).

Waar ik eigenlijk naar zoek is:

- Iets van een 5G verbinding aanleggen via een MIFI router, zodat het internet op die kamer van 20 mbit sneller wordt zodat er fatsoenlijk kan worden gestreamed, en dan maar via onbeperkt 5g via een routertje hun PC en TV voorzien van internet. Gewoon hun eigen netwerkje creëren daar in die kamer, helemaal los van alle aansluitingen van de zorginstelling.
- Een TV abonnement via internet / een app dat gebruikmaakt van dat internet netwerkje, bij voorkeur op de TV (LG), waar internationale zenders op beschikbaar zijn zonder dat je daar ook specifiek internet voor moet afnemen (en ook gebruiken) want dat staat de zorginstelling niet toe. Mede door de wens voor internationale zenders valt zoiets als NLZiet dan af... want daar zitten vrijwel alleen Nederlandse zenders op.

Heeft iemand ideeën? Ik moet zeggen dat ik erg veel moeite heb met hoe alle partijen hier in staan, en dat iets wat in deze tijd bijna standaard is zo lastig te regelen is. Wil het graag zo veel als 'thuis maken' voor hem, maar dat lijkt heel complex te worden zo. Alle suggesties en ideeën zijn erg welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:34
Krijg je je schoonvader uitgelegd hoe een chromcast werkt?

Je kunt bijvoorbeeld op een laptop via een browser gebruik maken van KPN interactive tv, en dat dan casten naar een chromecast. Zelf gebruik ik dat om af en toe een voetbalwedstrijd te kijken bij vrienden die geen KPN hebben, en dat werkt goed. Het is alleen verre van gebruiksvriendelijk.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hebben ze een tuintje/groot balkon? Dan zou ook Starlink te overwegen zijn voor het internet (niet goedkoop, maar dat is 5G ook niet met veel streamen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:46
De enige optie zo lijkt me via bijvoorbeeld StarLink (als er de ruimte is om de antenne neer te zetten) en een VPN naar jouw netwerk als je zelf bij Ziggo zit ofzo. Dan denkt de Ziggo app bij hem dat hij op het Ziggo netwerk zit en werkt die waarschijnlijk gewoon.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30
Is een 20Mbs verbinding wel een voldoende internetverbinding naar de huidige maatstaven? Is er geen jurisprudentie over? Dit lijkt mij ondermaats en mogelijk zelfs een vorm van gedwongen winkelnering/koppelverkoop? Is er geen landelijke regelgeving op grond van de EHRM/vrijheid van meningsuiting? Ik ben geen jurist. Ik zou hier een jurist naar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Internet: kijk naar een onbeperkt 4G abbo ergens. Met een fatsoenlijke router (dus niet MiFI). Bijvoorbeeld een Peplink. En liefst met een buiten-antenne.

Voor de TV zou ik kijken naar NLziet, Canal Digital, KPN of een andere legale IPTV provider.

Overigens welke zenders krijgt hij nu van de zorginstelling? Zitten daar zenders bij die hij mist? Want een Humax 5200C kan natuurlijk gewoon opnemen :)

En 20mbit is overigens prima voor Ziggo Go dus dat is ook geen probleem, an sich

[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 27-10-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3st0r
Dank voor de suggesties so far. Chromecast heb ik inderdaad geprobeerd. Na 4x uitleggen lukt dat nog steeds niet dus niet echt een optie nee.

Ze hebben tevens geen balkon of iets, dus ik kan nergens goed een Starlink zetten, anders dan voor het raam, en dan hopen dat er voldoende ruimte is voor een stabiel signaal. Leek me niet het beste idee.

Het beste wat ik in dit geval kan doen is iets voor een groot raam zetten. Toen ik daar zelf stond met mijn abonnement van KPN (5g op mobiel) kwam ik tot 200 gbit, lijkt me best prima.

Humax 5200C zal ik eens onderzoeken, dat ken ik helemaal niet. Wat hij wel echt mist in zijn zenders zijn de internationale TV zenders (denk aan de duitse zenders, wat frans/duitse cultuur zenders zoals Arte, en dergelijke). Vraag me niet waarom maar dat is de grote hobby van hem.

KPN heb ik nog niet naar gekeken, ik ging er vanuit dat die net als Ziggo vast zouden houden aan 'zolang je geen Internet van ons afneemt, kun je ook geen TV kijken'.

[ Voor 9% gewijzigd door r3st0r op 27-10-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-10 21:32
Heeft die kamer wel een eigen telefoonaansluiting? Dan kun je eens kijken wat je op ASDL kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3st0r
Ikke_niet schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:37:
Heeft die kamer wel een eigen telefoonaansluiting? Dan kun je eens kijken wat je op ASDL kunt krijgen.
Nee ook niet... ook geen vaste telefonie, ze kunnen alleen nog via Mobiel bellen, dus daar gaat een 'normale telefoon' met een sim kaartje voor in de plaats komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

je moet niet naar chromecast kijken, maar google tv.
chromecast met afstandbediening.
Mijn pa kan niet casten van tablet, maar de remote snapt hij prima zodat hij f1tv kan kijken

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:39
Ziggo Go kan je prima gebruiken over een VPN-verbinding. Dus als je een GL.inet router met wireguard naar jouw eigen locatie (waar je dan Ziggo hebt) achter die TV zet, kan je de Ziggo app gebruiken. Hetzelfde geldt overigens voor de KPN app voor Android TV. 20Mbit zou overigens meer dan genoeg moeten zijn voor streaming, de KPN streams zijn 12Mbit op glas.

En als je gewoon een Ziggo kabel TV aansluiting hebt kan je gewoon een receiver (zoals de hierboven genoemde Humax) met smartcard op een ander adres neerzetten, daar kan hij ook mee opnemen.

En als het puur gaat over de internationale zenders, hang een schotel op bij jou thuis met een Enigma2 linux ontvanger met een hybride ontvanger (DVB-S2 en DVB-C) en zet ook een Enigma2 ontvanger in het verzorgingstehuis icm de eerder genoemde GL.Inet router. Dan kan hij echt alles zien wat hij wil en ook opnemen.

[ Voor 22% gewijzigd door RadioAir op 27-10-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:19
r3st0r schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:36:

KPN heb ik nog niet naar gekeken, ik ging er vanuit dat die net als Ziggo vast zouden houden aan 'zolang je geen Internet van ons afneemt, kun je ook geen TV kijken'.
Dat zul je inderdaad denk ik veel tegenkomen, volgens mij is dat namelijk een eis van de rechten verstrekkers aan deze partijen, TV kijken aanbieden op een TV mag vaak alleen als de internet verbinding ook van die partij is. Via een telefoon / tablet heb je deze beperking dan vaak weer niet, al zijn dan soms niet alle zenders beschikbaar.

Via VPN wel op te lossen (als je een goede VPN opgezet krijgt op zo'n netwerk, soms wil dat ook nog wel eens niet lukken omdat je zelf geen router geplaatst zal krijgen binnen de standaard faciliteiten).

[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 27-10-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Hou rekening dat veel providers vereisen dat bij onbeperkt 4G je na bijv. 10 GB iets moet doen om er weer 2 GB bij te krijgen, dus dan loopt het niet automatisch door tot eindig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:19
@RadioAir Dat zou inderdaad wel iets kunnen zijn, echter vraag ik me wel af of je als familie zoiets wil moeten faciliteren. Je zal dan immers ook aanspreek punt bij iedere vraag en ieder ander wissewasje wanneer er eens iets niet werkt. Daar moet je natuurlijk, ook al is het familie, wel zin en tijd voor hebben, want anders ben jij natuurlijk als 'beheerder / aanbieder / bedenker van van de oplossing' de gebeten hond.

Ik zou er zelf denk ik niet snel zin in hebben om 'dienstverlener' te worden. Daar er een aanzienlijk risico is dat het natuurlijk net op het verkeerde moment 'niet werkt' en men verwacht dat jij direct in gang springt of komt opdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:39
Dat is natuurlijk wel een mee te nemen overweging, maar aangezien TS al 3 weken bezig is gok ik dat dit niet zo'n probleem moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3st0r
Klopt, dienstverlener zijn is gecompliceerd in dit geval. Ik had overwogen om een Ziggo abonnement af te sluiten additioneel op mijn eigen adres (heb zelf KPN), en puur de mediabox maar neer te zetten en laten snorren, zodat hij via de Ziggo Go app kan kijken. Maar dat zou echt een last-resort zijn. Bij voorkeur is het dus een combinatie van apparatuur die werkt, maar niet een hele hoge maintenance heeft.

Het internet zou inderdaad afdoende moeten zijn zoals het er nu ligt met die 20 mbit... maar het is enorm traag in algemene zin en valt vaak weg. Ik denk dat het een algemene Wifi is waar de hele verdieping op zit, die een maximale snelheid heeft van 20 mbit, dus in de realiteit veel lager. Ik had geprobeerd om even Viaplay te kijken via mijn account, en ik krijg het niet eens opgestart in verband met "netwerk problemen", dus dat schiet ook niet op.

Ik zal die Humax eens bekijken. Daar heb ik nog nooit eerder van gehoord. Het genoemde model lijkt echter in Nederland niet meer te krijgen op dit moment :)

[ Voor 11% gewijzigd door r3st0r op 27-10-2023 15:45 ]

Pagina: 1