Verkoop beschadigde artikelen aan eigen personeel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FVerh
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-05 18:23
Ik zoek me suf, maar heb helaas nog geen duidelijk antwoord gevonden:

wat zijn de belastingtechnische regels voor het verkopen of doneren van beschadigde artikelen aan eigen personeel ? Ik weet dat je 20% korting mag verstrekken op de winkelprijs bij verkoop van artikelen aan eigen personeel. Maar hoe zit dat met beschadigde artikelen ? We hebben hierbij drie keuzes: we kunnen het vernietigen (niet erg milieuvriendelijk en het kost nog extra geld ook), we kunnen het doneren aan goede doelen (doen we al in overvloed) maar we kunnen het natuurlijk ook meegeven aan eigen personeel.

Het betreft productie van conservengoederen. Momenteel wordt het met enige regelmaat gedoneerd aan goede doelen indien er bijvoorbeeld een fout etiket op zit of het blik gedeukt is. De klant wil het uiteraard niet hebben. Vernietigen is vrij kostbaar en niet erg milieuvriendelijk wat tegen de normen en waarden van het bedrijf ingaat.
Voor werknemers is het best wel frustrerend dat veel goederen gedoneerd worden, terwijl collega's het in deze dure tijden graag zelf zouden willen overnemen. Let wel: we hebben het hier niet over grote bedragen. Misschien 20 euro per maand per werknemer als we deze goederen gratis mee zouden willen geven.

Iemand tips ?
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: alleen verwijzingen gevonden naar de 20% korting op de winkelprijs op niet beschadigde producten. Maar in mijn vraag gaat het om afgeschreven, beschadigde producten.
...

Beste antwoord (via FVerh op 28-10-2023 13:17)

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:42
Niks mee doen, zolang het om peanuts gaat (paar blikken in de ......) Dit valt in de categorie elke werkgever heeft zo zijn voordelen, bij een aannemer kun je wel eens een karretje of trilplaat huren, op kantoor maak je vast wel eens een prive printje, als kapper maak je voor je eigen kinderen gebruik van je werkschaar, bij KLM kun je IPB-en, ......

Ook niets laten tekenen, dit soort dingen moet je juist niet willen regelen, maar bespreekbaar houden, twee kanten op.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:22

Thompson

Beeromaniac

Dit is niet wettelijk onderbouwd, maar ik kan me indenken dat het personeel de kans geven om het te kopen voor 20% korting op de prijs die je anders zou betalen om het te vernietigen lijkt mij sowieso fair.

Puur persoonlijk zou ik het ze gewoon mee laten nemen, wel een documentje laten ondertekenen dat dit enkel voor eigen gebruik is en niet doorverkocht mag worden, zeker als het om grotere aantallen gaat. Ik heb ook een hekel aan dergelijke verspilling.

Beeromaniac

Acties:
  • Beste antwoord
  • +17 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:42
Niks mee doen, zolang het om peanuts gaat (paar blikken in de ......) Dit valt in de categorie elke werkgever heeft zo zijn voordelen, bij een aannemer kun je wel eens een karretje of trilplaat huren, op kantoor maak je vast wel eens een prive printje, als kapper maak je voor je eigen kinderen gebruik van je werkschaar, bij KLM kun je IPB-en, ......

Ook niets laten tekenen, dit soort dingen moet je juist niet willen regelen, maar bespreekbaar houden, twee kanten op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:49
Houd er ook rekening mee dat dit fraude gevoelig is. Een 'bestelfoutje' of 'deukje' is vlot gemaakt als je het daarna met korting mee mag nemen. Doe dit dus altijd na goedkeuring leidinggevende die dat wat in de gaten houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FVerh
Ikke_niet schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:27:
Houd er ook rekening mee dat dit fraude gevoelig is. Een 'bestelfoutje' of 'deukje' is vlot gemaakt als je het daarna met korting mee mag nemen. Doe dit dus altijd na goedkeuring leidinggevende die dat wat in de gaten houdt.
Helemaal mee eens. Heb bij een vorige werkgever al eens meegemaakt dat beschadigde producten met opzet werden geproduceerd. Gelukkig is hier voldoende toezicht en kwaliteitscontrole gedurende productie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09:36
@Ikke_niet @FVerh en hier een derde persoon met die ervaring. Dat ging overigens niet om schades maar overjarige producten in een elektronica zaak. Personeel verstopte dan dure artikelen achter stellingen in het magazijn in afwachting van de uitverkoop. Showmodel was dan allang verkocht. De uitverkoop prijzen werden landelijk bepaald en lagen ver onder de normale prijzen. Want schoon schip maken voor de nieuwe modellen. In de laatste ronde van de uitverkoop werd dan het artikel ineens "gevonden" in het magazijn en door het personeel met flinke kortingen gekocht.

Overigens wel heel anders dan je eigen casus maar verbaasde mij destijds zo erg dat ik het wel leuk vind om hier te delen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Laatst online: 19:49
Dit soort dingen zijn prima geregeld, maar vallen helaas wel onder de werkkostenregeling. En dus 1,2% (? zelf googlen voor juiste percentage) van de totale loonsom die hieraan besteed mag worden. Met 20% en een maximum van x euro per jaar kom je een heel eind, maar hier zitten dus wel regels aan. Over het percentage gaan levert je een boete op van 80% belasting... Niet heel interessant dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Om het ook nog eerlijk te houden, zou je een soort pool moeten maken waar die blikken in terecht komen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:18

RobertowNL

For your gear!

Het gaat om producten die je niet meer aan een normale retailer kan verkopen?

Je ziet dit soort producten ook wel eens bij partijen als die Grenze of Budget food staan. Je zou ook deze prijs als basis mogen aanhouden. En daar 20% korting over geven.

Het gaat namelijk over de prijs in het economische verkeer. Dit kan ook de laagste prijs elders zijn. Daar heb je dan een vergelijk op bv fout gelabelde producten.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

€ 20 per maand is toch € 240 per jaar per werknemer. Dat zijn flinke ‘kerstpakketten’ zeg maar… ik zou dit toch gewoon registreren onder de WKR, zoals @Paultje3181 ook al aangaf. Als je dit niet goed doet en de fiscus komt er achter, hang je. Dit moet je goed willen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003

Barrycade

Through the...

Echt ook rework proces achter hangen met qa/qc die aftekent. Je wil als merk niet dat mislabels zoals met bv niet vermelden van allergenen op de vrije markt komt. Dus kan me niet voorstellen dat rework /afkeur zomaar meegegeven kan worden.

Waar je wel aan kan denken is dus kopen in de kantine tegen gangbare prijs van breukgoed van b2b prijzen.
Maar zou er wel een limiet aan hangen. Dat er geen handeltjes ontstaan.

Werk ook bij een voedingproducent. Wij mogen af en toe wat kopen (denk aan 1x per jaar). Maar met een limiet en tegen productiekosten. En het zijn gewoon vrijgegeven producten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 91634

FVerh schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:24:
Momenteel wordt het met enige regelmaat gedoneerd aan goede doelen indien er bijvoorbeeld een fout etiket op zit of het blik gedeukt is. De klant wil het uiteraard niet hebben.
Ik ben zelf een verbaasd dat dit zo wordt ingevuld en waar komt dit vandaan?
Gezien de prijzen zo gestegen zijn is er hier complete run ontstaan op brood van 1 dag oud en artikelen met een 30% korting sticker.
Ik weet haast zeker dat je dit soort producten zo in no-time hebt verkocht in de winkel als nee dit aanbied met 30% korting vanwege een deukje in de verpakking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:13:
[...]

Ik ben zelf een verbaasd dat dit zo wordt ingevuld en waar komt dit vandaan?
Gezien de prijzen zo gestegen zijn is er hier complete run ontstaan op brood van 1 dag oud en artikelen met een 30% korting sticker.
Ik weet haast zeker dat je dit soort producten zo in no-time hebt verkocht in de winkel als nee dit aanbied met 30% korting vanwege een deukje in de verpakking.
Dan moet je dus echter ook nieuwe prijzen maken om dit aan de winkel te gaan verkopen. Want het product voldoet niet aan de eisen dus die kan je niet voor de volle mep verkopen. Dat is flink wat gedoe en gebeurt in de praktijk dus niet.

Alles wat heel binnenkomt en in de supermarkt zelf gedeukt wordt (of tijdens transport) dat wordt wel met korting in de winkel gezet uiteraard. Maar daar is door de supermarkt gewoon de reguliere prijs voor betaald.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Iets als Toogoodtogo geen optie? Daar biedt het platform ook interne verkoop aan, zodat enkel werknemers dit soort pakketten kunnen kopen van jullie.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mocht je het toch op papier willen doen:
FVerh schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:24:
we kunnen het doneren aan goede doelen (doen we al in overvloed)
Hoeveel wordt er daarvoor van belastingen afgetrokken? Dat is de waarde. Als het niet wordt afgetrokken, is de waarde dus nul?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
F_J_K schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:11:
Hoeveel wordt er daarvoor van belastingen afgetrokken? Dat is de waarde. Als het niet wordt afgetrokken, is de waarde dus nul?
Als die goederen beschadigd en onverkoopbaar zijn, dan kun je ze toch 100% afschrijven? Als je vervolgens iets met 0 waarde doneert aan personeel dan zie ik belastingtechnisch geen gekkigheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:15
ouweklimgeit schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:16:
[...]

Als die goederen beschadigd en onverkoopbaar zijn, dan kun je ze toch 100% afschrijven? Als je vervolgens iets met 0 waarde doneert aan personeel dan zie ik belastingtechnisch geen gekkigheden.
Zo makkelijk gaat dat niet onder de WKR. Alles wat je geeft aan werknemers is inkomen. Zou deze specifieke case eens met een fiscalist bespreken, uurtje werk en je weet waar je wettelijk gezien aan toe bent.

Daarna is het de sport om de grenzen van de lijntjes op te zoeken 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:15
@FVerh
Je zou deze casus eens moeten voorleggen aan iemand met verstand van zaken.

Wellicht is het mogelijk om een stichting op de richten waar je deze goederen aan doneert. Je personeel kan vervolgens tegen een zeer lage prijs de goederen kopen van de stichting. Het winkeltje van de stichting is gevestigd in je kantine. Eventueel wordt er ook vanuit dezelfde stichting donaties gedaan aan de instanties waar je dit al aan deed.
Gevoelsmatig is het niet veel anders dan doneren aan de voedselbank om de hoek, die het vervolgens ook gewoon weggeeft.

[ Voor 10% gewijzigd door chrisborst op 29-10-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:38

Theo

moederbord

Formeel gezien mag je een werknemer producten verstrekken met max 20% korting. (personelskorting). Alles hierboven is, strict gezien, verkapt loon en dient dus vanuit de WKR te worden betaald.

Het mooie hierbij is echter is dat er geen 'goede' producten worden weggegeven. Er wordt iets weggegeven aan het personeel dat voor het bedrijf afval is, en waarvoor geen koper te vinden is. Ofwel, de economische waarde van de goederen zijn nul. Het verkaptloonelement van deze goederen is daardoor ook nul.

Mijn inziens kunnen deze goederen dus gewoon aan het personeel worden verstrekt, mits duidelijke gedocumenteerd is/wordt dat het om bedrijfsafval gaat, en producten die in het economisch verkeer geen waarde hebben.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

ouweklimgeit schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:16:
[...]

Yup. Behalve als er bij donaties aan goede doelen wel een waarde wordt opgegeven t.b.v. belastingaftrek. Vandaag de vraag: als die donaties gebeuren zonder aftrek is het aantoonbaar nul waarde. (Als).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissarion53
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-11-2023
Zo'n 40 jaar geleden werkte ik bij Polygram. Platen met een beschadiging aan de hoes gingen voor een fooi weg. Ik meen 1 of 2 gulden. En ook de allernieuwste, ook daarvan waren er op mysterieuze wijze genoeg voor ons met een beschadiging(etje). Nooit iets van de fiscus gehoord, en iets van 40 jaar geleden zal ze nu ook niet tot actie aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:55
De reden van deze regels is volgens mij om te voorkomen dat werkgevers extra gaan betalen via middelen. Het is verkapt salaris. Volgens mij is daar wat mee te doen, dat je het geeft en meetelt in het inkomen (en dus belasting). Maar of het dan nog interessant is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Vissarion53 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:04:
Zo'n 40 jaar geleden werkte ik bij Polygram. Platen met een beschadiging aan de hoes gingen voor een fooi weg. Ik meen 1 of 2 gulden. En ook de allernieuwste, ook daarvan waren er op mysterieuze wijze genoeg voor ons met een beschadiging(etje). Nooit iets van de fiscus gehoord, en iets van 40 jaar geleden zal ze nu ook niet tot actie aanzetten.
Dat niet, maar de regels zijn wel een heel stuk geëvolueerd (lees strenger geworden). Zeker sinds de komst van de WKR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:32
Ik ben eens in de winkel van een personeelsvereniging van een conservenfabriek geweest. Daar verkocht de vereniging alle afgekeurde blikken, die ze van de werkgever hadden gekregen. Het geld ging de kas van de personeelsvereniging is, die daar af en toe wat van organiseerde voor het personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Dit mag niet vanwege de BTW-aftrek regels. (die heb je immers afgetrokken van de grondstoffen met de belofte deze te heffen bij verkoop)

Bij accijns producten is er ook toezicht dat je niet fraudeert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:20
Het probleem hier is dat je hier zelf kijkt naar wat is de waarde in het economisch verkeer, daarvan kan je redelijk stellen dat deze 0 is, aangezien het niet verkocht kan worden. De wet loonbelasting kijkt echter naar wat het voordeel van de werknemer is. Als de werknemer vanavond sperziebonen eet en hij hoeft geen blikje in de supermarkt te kopen omdat hij een blikje heeft gekregen, is zijn voordeel dus gewoon 100% van de prijs van de waarde in de supermarkt.

Ik vermoed dat een beetje schappelijke inspecteur ook wel zal inzien dat de waarheid ergens in het midden ligt, maar waarderen op 0 is mijns inziens wel net wat te makkelijk.

Maar stel dat je nu eens zegt dat je er van uit gaat dat het nog 50% van de waarde heeft. Je geeft ongeveer € 240 per persoon aan materiaal weg. Belaste waarde voor de WKR zou dan € 120 zijn, dat bedrag gebruik je ook voor de BTW. Ik ga even uit van 9% BTW. Eindheffing WKR is 80%. Ofwel € 96 loonheffing, en nog ruim een tientje BTW, dan kom je ergens rond de € 108 per jaar uit. Als je daarmee je personeel tevreden kan krijgen heb je dat denk ik redelijk goedkoop gedaan... Soms is het ook maar net hoe je kijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FVerh
Dank iedereen voor de verstrekte inzichten !
Pagina: 1