Krachtstroomgroep bijplaatsen: gewoon zo?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:16

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
tl;dr: tweede 3f groep op dezelfde ALS?

Volledige verhaal:
In mijn meterkast is een paar maanden geleden de groepenkast volledig vervangen.
Hoofdzekeringen zijn 3x25A.
De groepenkast is van Hager en voorbedraad vanuit Elektromat gekomen en werkt op zich gewoon prima.

Nu heb ik in de groepenkast een krachtstroomgroep zitten: vanuit hoofdzekering naar de hoofdschakelaar, die door naar een 3 fase ALS en die weer door naar een 3 fase aansluitgroep.

Ik wil een tweede krachtstroomgroep hierin hebben om zowel kookplaat als warmtepomp kunnen aansluiten. Fysieke plek is er in de groepenkast. De 3f zekering heb ik al liggen.
Mijn visie: vanuit de 3f ALS de tweede krachtstroomgroep aansluiten met 4mm draden.
Klopt dit?
Of moet daar ook een extra ALS tussen? Lijkt mij niet, persoonlijk...

Achtergrond: ik ben een hobbybob die in het vorige huis de volledige elektrische installatie heeft vervangen en bij het laten aansluiten op de hoofdzekering de complimenten kreeg van de (bevriende) installateur. Die heeft het voor gebruik even nagelopen om te kijken wat-ie nou ging aansluiten. Ik weet dus prima hoe elektra werkt, maar ben niet volledig op de hoogte van regeltjes (want niet opgeleid).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Meerdere groepen achter een ALS is gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44
Heb je echt een 3Fase ALS zitten en daarachter nu een 3fase automaat? Zo ja dan kan het.
Als je nu een 3Fase Alamat hebt, wat ook heel goed kan. Dan weer niet.
Indien mogelijk zou ik wel met een KAM-rail gaan doorverbinden.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Bedankt, ik ga die groep er dan achter deze ALS in zetten naast de andere.
Zodra ik wat 4mm draad heb dan... en die rail ga ik ook nog eens naar kijken!

Het is overigens echt een 3f ALS, los van de zekering zelf :) en er staan nog 3 1f ALS 'in de buurt' voor allerlei losse 1f groepen. Dat bijt elkaar sowieso niet dus.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:41
The-Source schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:28:
Heb je echt een 3Fase ALS zitten en daarachter nu een 3fase automaat? Zo ja dan kan het.
Als je nu een 3Fase Alamat hebt, wat ook heel goed kan. Dan weer niet.
Indien mogelijk zou ik wel met een KAM-rail gaan doorverbinden.
Of soepel 4mm2 en een twin adereindhuls gebruiken aan de kant van de ALS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
ybos schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:28:
[...]

Of soepel 4mm2 en een twin adereindhuls gebruiken aan de kant van de ALS.
Eigenlijk wil je niet meer dan 20A door de 4mm2 laten lopen en omdat ik niet weet hoe zwaar zijn automaat is (ja hoofdzekering is dan wel 3x 25A maar dat zegt niet alles) zou mijn minimaal advies toch wel 6mm2 zijn.
Daarom was het advies kam-rail, deze komen namelijk overeen met 10mm2 dus zit je altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
Waterbeesje schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:17:
tl;dr: tweede 3f groep op dezelfde ALS?
Geen probleem. d:)b Volgens de huidige aangewezen normen mogen er 4 eindgroepen achter een aardlekschakelaar. Let wel dat er voor sommige toestellen wel een aparte aardlekschakelaar wordt voorgeschreven, bijvoorbeeld voor een laadpaal.
Mijn visie: vanuit de 3f ALS de tweede krachtstroomgroep aansluiten met 4mm draden.
Klopt dit?
Ik weet niet hoe de aardlekschakelaar nu precies is aangesloten, maar je mag niet zomaar 2 draden in dezelfde klem aansluiten.
Waterbeesje schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:34:
Bedankt, ik ga die groep er dan achter deze ALS in zetten naast de andere.
Zodra ik wat 4mm draad heb dan... en die rail ga ik ook nog eens naar kijken!
Als je 2x 3P+N Hager automaten naast elkaar hebt zitten past deze kam eronder: https://hager.com/nl/cata...rail-vork-3pn-10-mm-8-mod
Je hoeft dan maar op één van de automaten draad aan te sluiten, de andere is via de kam verbonden.

Als je de ruimte hebt kun je eventueel voorsorteren op een 3e automaat in de toekomst met een bredere kamrail: https://hager.com/nl/cata...rail-vork-4p-10-mm-12-mod
Dan wel de vorkjes die je niet gebruikt netjes aanraakveilig isoleren met deze kapjes: https://hager.com/nl/cata...anraakveilige-afscherming

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Nu zit de groep inderdaad met 4 draadjes op de ALS dus daarvoor had ik al zo'n hulsje bedacht. Maar die kam ziet er wel erg makkelijk uit ja!

Beide 3f zekeringen zijn trouwens 16A. Met een kookplaat en warmtepomp verwacht ik eigenlijk niet dat er een volle 25A doorheen wordt getrokken. Die kookplaat zal zelden op vol vermogen staan en ik hoop dat de toekomstige WP van 5 à 7 kW afgifte ook niet snel 16A zal doen :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Gewoon voor het overzicht trouwens nog een plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmIxa6AEhQF1GtccMLNC6smAPrU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxwJ66HIIB6tqUYWWVVjDVnU.jpg?f=fotoalbum_medium

Net rechts van het midden zit onderin de ALS en daar recht boven de zekering. De tweede zekering komt daar net naast te zitten.

Mocht daar ooit nog een derde naast komen kan ik altijd nog de beltrafo een schop naar de andere kant toe geven :P
Maar dan mag ik ook serieus nadenken over de totale capaciteit...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Aangezien kam-rail eigenlijk een simpele koper koppeling is zou deze wellicht ook prima passen https://www.elektramat.nl...-polig-2-voudig-85220019/
Maar of dat met eventuele afstanden goed uit komt durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-08 20:53
Die extra automaat kun je gewoon naast de bestaande 3 fase automaat zetten en aansluiten achter dezelfde aardlekschakelaar. KAM rail is het mooiste en anders 6mm2 draden gebruiken (niet 4).

Ik zie trouwens dat je nu vier groepen in gebruik hebt en daardoor maar één aardlek aan hebt staan? Betekend dit dat nu ook all lichtgroepen op dezelfde aardlek zitten? Indien ja, dan is het advies (geen verplichting) om de lichtgroepen te verdelen over verschillende aardlekschakelaars. BIj uitval van één aardlekschakelaar zit je dan niet compleet in het donker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Schep opgemerkt @Skubba , alles draait momenteel op 1 als. Dat komt doordat bij het aanbrengen van de kast nog niet alle toekomstige leidingen zijn aangesloten. Zodra ik meer de nieuwe keuken en bijkeuken alle nieuw aan te leggen groepen rond heb, ga ik hier reorganisatie ;)

In de praktijk komen we nu nooit boven de 3200W uit, dus heeft het ook geen probleem tot het zo ver is :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:16
Waarom niet gelijk een 3 fase automaat erin? Die is ook vier posities. Dat scheelt dus een volledige module, maar is wel iets duurder.
En dan een KDN463A kamrail. En voor de aansluiting die je niet gebruikt, netjes afschermen met KZ059.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
De zekering heb ik al liggen, die heb ik via via voor niks gekregen, dus daar klaag ik niet over ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1