Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
Beste,

Ik zal even een schets doen. Ik heb een handicap en helaas daardoor heb ik weinig middelen. Gelukkig is er in Belgie wel wat tussenkomst voor lage inkomens zoals een sociaal tarief voor gas en elektriciteit.

2 Jaar geleden plaatste ik(aannemers) in een renovatiewoning een gascondensatieketel van bosch. Voor vloerverwarming en sanitair water. De woning die toen een E (energiecertificaat) had heeft nu een A (energiecertificaat) door allerlei isolatiewerken e.d.

Ondertussen liggen er ook zonnepanelen en boven ligt 1 verwarming in de badkamer maar toilet, en slaapkamers zijn niet verwarmd. Er is wel leiding voorzien voor slaapkamer 1 noorderkant en zolder.

Het plan was om airco beneden en slaapkamer 2 te hangen om te koelen en bij te warmen om goedkoper te komen voor gas factuur (die verdubbelt is in prijs in belgie tegenover 2 jaar geleden).

Qua stroom betaal ik ook minder wegens het sociale tarief 0.21 per kwh (injectie 0.052 cent per kwh) en voor gas 0.05 per kwh.

Nu lees ik verhalen over electrische boiler, warmtepomp, superzuinige airco's voor het verwarmen en koelen van de woning maar vraag ik mijzelf af of deze investering mij baadt zou doen. En zo ja welke juist?

Wat zou u in mijn geval doen of aanraden? Ik ben voorlopig alleenstaande maar de woning is groot genoeg voor een gezin van +/- 4, max 5 personen. Ik ben weldra 37 dus indien ik niet voor een samengesteld gezin ga en toch voor een eigen kind zal het eerder 3 en met minder grote kans max 4 personen zijn.

Enige advies van experten qua energiezuinigheid en zulke installaties hier?

Hartelijk bedankt voor uw tijd en begrip.

Beste antwoord (via Crust op 29-10-2023 08:43)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:34
@Crust Alles terugrekenen naat €ct/kWh warmte

Zonnestroom kost je 5,2ct/kWh 'derving' (= niet geïnjecteerd naar net)
Netstroom kostje 21ct/kWh (afname van net)
Gas kost je 5ct/kWh

Een boiler verliest de hele dag warmte (minimaal 1kWh/dag, of je nu water gebruikt of niet).
Vandaar dat gas met 5ct/kWh altijd wint.

Het siert je overigens dat je ondanks beperkte financiële positie naar mogelijkheden zoekt. Mijn kudos heb je.
Zouden velen met meer geld op de bank ernstig snel een voorbeeld aan moeten nemen.

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 28-10-2023 20:34 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Crust
Nu had ik gehoopt enkele inzichten te lezen? Niemand met wat ervaring?

• Ronald
Voor jou zou verwarmen met een WP (Airco of Lucht/Water) amper financieel voordeel bieden.

Deze halen gemiddeld rond COP4, dus een kWh warmte uit gas en stroom zou gelijk zijn.

De enige kWh warmte die goedkoper zouden zijn wanneer de zon schijnt: dan derf je immers de 5ct injectie in plaats van 21ct betalen.

Er is echter wel een milieu voordeel: de airco verbruikt minder primaire energie. Dus als je het met eventuele subsidies zou kunnen betalen: dan zijn er maatschappelijke baten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:53
De vraag is erg algemeen. Ik denk dat je daardoor weinig response krijgt. Basically vraag je of er energiebesparende maatregelen zijn die werken.

Om toch een poging te wagen:
Warmtepompen (daar vallen airco’s ook onder) zijn razend efficiënt, maar met de gesubsidieerde tarieven die jij noemt waarschijnlijk niet interessant. 5cent voor gas en 21 cent voor elektra betekend dat je warmtepomp een COP van 4,2 moet halen om quitte te spelen. Dat is wel haalbaar, maar niet veel meer, dus dan blijft er weinig ruimte om nog wat te verdienen.

Met ongesubsidieerde tarieven speel je al quitte bij een COP van ~2, dus dan bespaar je met een COP van 4 al snel de helft op de verbruikskosten voor warmte. Daarom hoor je logischerwijs goede verhalen.

Nu interpreteer ik “baad doen” als financieel voordeel opleveren. Als je andere baten zoekt, dan kan het alsnog een goed idee zijn.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:47
"voorlopig alleenstaand in een groot huis"
Is het mogelijk om niet gebruikte ruimten geïsoleerd af te sluiten?, bijvoorbeeld de zolder, niet zelden staat de zolder in open verbinding met de overloop en intree op de begane grond zodat veel warmte naar boven trekt, waar het nutteloos verdwijnt.
Ook slaapkamers zou je kunnen afsluiten door kieren in de deur te dichten en zelfs de deur zelf te voorzien van isolatie.
Verwarmingsbuizen die dóór deze ruimte lopen dien je uiteraard zeer goed te isoleren (15cm isowol eromheen)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Crust
Ronald schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:28:
Voor jou zou verwarmen met een WP (Airco of Lucht/Water) amper financieel voordeel bieden.

Deze halen gemiddeld rond COP4, dus een kWh warmte uit gas en stroom zou gelijk zijn.

De enige kWh warmte die goedkoper zouden zijn wanneer de zon schijnt: dan derf je immers de 5ct injectie in plaats van 21ct betalen.

Er is echter wel een milieu voordeel: de airco verbruikt minder primaire energie. Dus als je het met eventuele subsidies zou kunnen betalen: dan zijn er maatschappelijke baten.
Dus misschien eerder het boilervat dan voor het warm water en vloerverwarming?

• Crust
natural colour schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:18:
"voorlopig alleenstaand in een groot huis"
Is het mogelijk om niet gebruikte ruimten geïsoleerd af te sluiten?, bijvoorbeeld de zolder, niet zelden staat de zolder in open verbinding met de overloop en intree op de begane grond zodat veel warmte naar boven trekt, waar het nutteloos verdwijnt.
Ook slaapkamers zou je kunnen afsluiten door kieren in de deur te dichten en zelfs de deur zelf te voorzien van isolatie.
Verwarmingsbuizen die dóór deze ruimte lopen dien je uiteraard zeer goed te isoleren (15cm isowol eromheen)
Leidingen zijn allemaal verstopt in chape en onder plafonds.

Het afsluiten van de zolder is geen goed idee, ik kom daar toch wel eens per 2 of 3 weken. Er ligt wel wat opgeslagen.

Goed idee van die ruimten af te sluiten maar moeilijk haalbaar. Bedankt voor de input.

• Ronald
Crust schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:19:
[...]

Dus misschien eerder het boilervat dan voor het warm water en vloerverwarming?
Ook dat werkt niet omdat je tarieven verhouding tegen is.

En COP1 elektrisch heeft een (veel) hoger primair energie verbruik dan gas, dus doe dat vooral niet.

• Crust
Ronald schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:54:
[...]

Ook dat werkt niet omdat je tarieven verhouding tegen is.

En COP1 elektrisch heeft een (veel) hoger primair energie verbruik dan gas, dus doe dat vooral niet.
Ik zou die boiler dus ook enkel aan laten gaan als de zon schijnt. Ook dan geen goed idee? Zo'n installatie van 100 liter was iets van een 1800 euro dachtk en normaal als ik het goed begrepen had is er in belgie 300 premie ervoor.

• Ronald
Nee, want je derving kost nog steeds hetzelfde als je gas.

En gas heeft geen standverlies.

• Crust
Ronald schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:42:
Nee, want je derving kost nog steeds hetzelfde als je gas.

En gas heeft geen standverlies.
Straf ook aan zo'n lage uitkomst electriciteit 5 cent is echt weinig voor het opwarmen van een vat... dat dit de prijs voor gas overbluft vind ik wel special gezien dit met de helft duurder geworden is. Kan kloppen wat u zegt maar ik verschiet er van.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald

Gas kost je 5ct/kWh

Een boiler verliest de hele dag warmte (minimaal 1kWh/dag, of je nu water gebruikt of niet).

Het siert je overigens dat je ondanks beperkte financiële positie naar mogelijkheden zoekt. Mijn kudos heb je.
Zouden velen met meer geld op de bank ernstig snel een voorbeeld aan moeten nemen.

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 28-10-2023 20:34 ]

• Crust
Ronald schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:32:

Gas kost je 5ct/kWh

Dank je. Ik probeer voor het geld dat er is altijd de beste investering te maken en het meest efficiente systeem te vinden. Naar de capaciteiten die ik heb en ken. Dit is voor mij een leuke opdracht. Hierdoor zuiver je niet alleen het milieu maar ook je eigen uitgaven. Met de uitgespaarde waarden kan je positievere dingen doen... zoals herinvesteren in andere domeinen die dan efficiënter worden.

Ik laat geld liever rollen, en al helemaal als het nuttig is. Als het niet nuttig is houd ik er zeer gulzig aan vast. Ik plaats bv niet graag deuren die duur zijn omdat ze er wat beter uitzien. Voor mij moet het ook niet aardslelijk ogen maar decoratieve elementen die x 3 kosten hoef ik niet. Mijn ego krijgt daar geen zelfwaarde van. Het deukt mijn ego zelfs om tevreden te zijn met zulke goedkoop speelgoed. Als u begrijpt wat ik bedoel.

Bedankt voor de info.

Die ketel verliest warmte zoals u zegt, maar in de tussenseizoenen, winter is dat geen ramp eigenlijk want deze staat achter me in mijn studie, computerkamer. En is een naaste, open kamer naast de woonkamer, met een open deur/ scheidingsmuur.

Maar waarschijnlijk is dat niet een verschil dan.

• Ronald
Correct, warmteverlies van boiler zolang de boiler in een door jouw toch al verwarmde ruimte staat komt volledig ten goede aan de ruimte

Maar met name in de winter kan je een e-boiler amper tot niet van de voordeligere zonnestroom verwarmen. De opbrengst van zonnepanelen in de winter is echt heel weinig. Dus moet of dure stroom in gaan kopen, of terug naar gas.

Voor het milieu zou de volledige verwarming en SWW over naar een warmtepomp het beste zijn; maar daarvan zijn de kosten weer stevig. Dit gaat dan ongeveer kostenneutraal op de lopende kosten zijn (WP doet gemiddeld rond de COP4)

Wellicht onderzoeken hoeveel subsidie je daar voor zou kunnen krijgen?

• Crust
Ronald schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:54:
Correct, warmteverlies van boiler zolang de boiler in een door jouw toch al verwarmde ruimte staat komt volledig ten goede aan de ruimte

Maar met name in de winter kan je een e-boiler amper tot niet van de voordeligere zonnestroom verwarmen. De opbrengst van zonnepanelen in de winter is echt heel weinig. Dus moet of dure stroom in gaan kopen, of terug naar gas.

Voor het milieu zou de volledige verwarming en SWW over naar een warmtepomp het beste zijn; maar daarvan zijn de kosten weer stevig. Dit gaat dan ongeveer kostenneutraal op de lopende kosten zijn (WP doet gemiddeld rond de COP4)

Wellicht onderzoeken hoeveel subsidie je daar voor zou kunnen krijgen?
Men kan in Belgie voor een hybride waterpomp tot 3200 euro terugkrijgen via premie.

• Ronald
Klassieke hybride WP maakt weer geen SWW :-)

• Crust
Ronald schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:36:
Klassieke hybride WP maakt weer geen SWW :-)
Als er een boilervat aan komt te zitten wel. Hmmm...
Pagina: 1