Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Welk slim stopcontact voldoet aan mijn eisen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eviler
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-03-2024
Hallo,

ik zou graag een slimme stopcontact willen plaatsen in mijn huis, maar ik heb bepaalde eisen waaraan die zouden moeten voldoen en ik vind niet direct de juiste soort online.

Ik ben dus op zoek naar een slim stopcontact dat:

- inbouw is (dus geen opzetstuk, maar een vervanging van een bestaand stopcontact)

- zomaar een bestaand inbouw stopcontact kan vervangen (dus geen extra draden)

- te bedienen is via een API (zodat ik zelf commando's kan uitsturen)

- aanspringt als er een toestel ingestoken wordt (zelfs al staat de slimme stekker 'uit')

Heeft er iemand ervaring hiermee die mij in de juiste richting wilt duwen?

Het hoofddoel is dat:

- ik mijn gsm + lader insteek

- mijn batterij oplaadt

- wanneer deze opgeladen is, er een signaal uitgaat naar het stopcontact om te stoppen (ofte: geen stroom meer door te laten)

- ik mijn gsm kan uitpluggen zonder dat deze overladen geraakt

- wanneer ik de volgende dag mijn gsm terug wil opladen, deze onder extra actie oplaadt (en dus niet het stopcontact ingeschakeld moet worden)

Bedankt!

Alle reacties

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:50
Al is gekeken naar Shelly?

Al ken ik geen stekkers die ook herkennen of er een stekker in zit of niet.
Wel kan je automatisch de stekker weer laten inschakelen na een bepaalde tijd.

T.Net Creality 3D Printer Discord

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:48
Wat denk je hiermee te bereiken?

Een gsm lader zal als de telefoon vol is gewoon niets meer doen en enkel zijn eigen verbruik hebben.
Ik denk dat het eigen gebruik van een gsm lader ongeveer hetzelfde zal zijn als het eigen gebruik van de door jouw gewenste slimme stopcontact.

Verder zijn er een heleboel "standby killers" op de markt die afschakelen als er weinig stroom verbruikt wordt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:43

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ken eigenlijk al geen complete slimme stopcontacten, dat is gebruikelijker met een module erachter, immers dan geen geklooi met hetzelfde uiterlijk.

Maar ik ken er geen die een schakelaar/detectie hebben voor een stekker. Zou wel een leuke zijn maar ben bang dat de markt erg klein is.

Maar paar losse opmerkingen:
- je batterij zal niet overladen worden, daar zorgt je telefoon echt wel voor. Tenzij je zelf wilt regelen dat je voor 100% stopt ofzo.
- Standby verbruik van moderne lader is waarschijnlijk vergelijkbaar of midner dan een slim stopcontact
- Je zou ook de stekker kunnen laten zitten en starten emt druk op de knop. Eigenlijk ook beter voor je stopcontact
- Of je schakelt je stopcontact gewoon elke dag weer om een bepaald tijdstip in

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:09
Voor welk probleem zoek je een oplossing? Want volgens mij is het tegenwoordig geen ramp meer om een telefoon aan de lader te hebben liggen?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:54

paQ

Een beetje telefoon regelt (en leert) zelf hoe snel en wanneer hij tot welk percentage moet opladen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:53

PinusRigida

I put the p in pool.

Eviler schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:02:
Hallo,

Het hoofddoel is dat:

- ik mijn gsm + lader insteek

- mijn batterij oplaadt

- wanneer deze opgeladen is, er een signaal uitgaat naar het stopcontact om te stoppen (ofte: geen stroom meer door te laten)

- ik mijn gsm kan uitpluggen zonder dat deze overladen geraakt

- wanneer ik de volgende dag mijn gsm terug wil opladen, deze onder extra actie oplaadt (en dus niet het stopcontact ingeschakeld moet worden)
Zoals anderen hier aangeven: "een beetje telefoon regelt dit zelf"... zolang je telefoon idd. geen 10 jaar oud is ofzo... moderne, zelfs midrange toestellen regelen dit allemaal zelf.

Als dit de reden is voor je smart-stopcontact, doe geen moeite.

Bijkomend: zet in de configuratie van je telefoon de batterij-spaar functie aan dat ie slechts tot 85% oplaadt (vaak OEM, zo niet: daar zijn tal van handige appjes voor) en zo wordt je accu ook gespaard.

Niet persé van overladen of oververhitting (want dat regelen je telefoon en lader zelf): gewoon telkens tot 100% opladen is even nefast voor een Li-Ion batterij als telkens tot 0% laten ontladen...

Dus TL:DR: als je telefoon ietwat modern is, geen zorgen, die doet al het bovenstaande zélf al, i.c.m. de lader.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:32
Septillion schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:34:
Ik ken eigenlijk al geen complete slimme stopcontacten, dat is gebruikelijker met een module erachter, immers dan geen geklooi met hetzelfde uiterlijk.
Ze bestaan wel. Twee voorbeelden zijn:
Fibaro Walli Outlet type F
BSEED Zigbee Socket
Septillion schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:34:
Maar ik ken er geen die een schakelaar/detectie hebben voor een stekker. Zou wel een leuke zijn maar ben bang dat de markt erg klein is.
Maar geen van die genoemde hebben detectie voor een stekker naar mijn weten.

• HopNotch
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:12
het opladen van mijn telefoon stuur ik aan dmv Home-Assistant, de ha companion app en een shelly plug-s.

Ik wil dat mijn telefoon 's morgens als ik om 06:30 opsta opgeladen is. Afhankelijk van het batterij percentage moet het laden dus vroeger of later beginnen.
De ha companion app geeft het batterij percentage door aan HA. HA berekent vervolgens op basis van het percentage en de tijd 06:30 hoe laat gestart moet worden met laden om op tijd vol te zijn.
HA stuurt vervolgens de shelly plug-s aan om het laden te starten.
De telefoon geeft via ha companion vervolgens de status opgeladen aan en dat is weer de trigger om de shelly plug uit te schakelen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:48
Tja als je de telefoon 's avonds gewoon aan de oplader legt is hij de volgende morgen vol.
Lijkt met een oplossing voor een niet bestaand probleem.

Waarom zou je met die shelly willen uitschakelen en ik weet niet of je een wifi shelly gebruikt, maar als dat zo is zal die heel veel meer energie gebruiken dan dat je op deze manier bespaart.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1