Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucifertje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:22
Hi all,

Sinds een paar maanden ben ik wat bezig, stap voor stap, om wat verslimmingen aan te brengen in mijn huis. Het is gestart met een Eve Energy en nu draait er het nodige. Diverse hubs, zowel HomePods als bijv. M2 van Aqara. Daarnaast wat sensoren e.d.

Waar ik slim dacht te zijn en smart bulbs heb gekocht, zit daar direct de beginnersfout. Als iemand de schakelaar omzet, no power, no light en vooral veel frustratie.

Nu heb ik de Aqara single/double rockers ontdekt, in de badkamer heb ik er eentje geinstalleerd maar ik vind het design niet optimaal om overal in huis te monteren. Daarom geef ik liever de voorkeur aan de standaard schakelaars en daar bijv. de T1 module achter te installeren.

Nu zit ik vooral met de verlichting die op de overloop hangt, deze kan ik beneden in de hal aanzetten via specificieke lichtschakelaar als uiteraard op de overloop zelf. Dus ik bedien één lamp met twee schakelaars. Nu zat ik me te bedenken dat ik dit wellicht kan oplossen door de T1's zowel beneden als boven te installeren. Werkt dat, hoe sluit ik dat aan en waar moet ik rekening mee houden? Via diverse fora zie ik zelfde vragen maar weinig "bruikbare" antwoorden. Ik las wel ergens dit je zo'n vergelijkbaar scenario met de single/double rcoker + een wireless rocker van Aqara kunt realiseren. In dat geval is configureer je het zo dat je bij gebruik van de ene schakelaar de andere bedient. Dat moet ook te realiseren zijn met de T1 achter de standaard schakelaars toch?

Iemand hier ervaring mee of een gelijkwaardige oplossing (al dan niet met een ander merk)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:56
De meeste van die dingen hebben wel een aansluitschema met een hotelschakeling ergens staan.
Zo ook deze.

https://cdn.webshopapp.co...-switch-t1-no-neutral.jpg

Zie onderste diagram, daar is de hotelschakeling op de s0.

Makkelijkste is om de aqara bij de lamp te plaatsen, schakeldraad op de s0, en dan lamp op l1

[ Voor 12% gewijzigd door S-te-fan op 26-10-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucifertje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:22
Bedankt voor je reactie! Dat ga ik later dan eens verder uitzoeken en (laten) aansluiten. Ik ben nu vooral bezig om alle vertrekken (zonder dubbele schakelaars of zonder twee schakelaars op één lichtbron) te voorzien.

Ik heb inmiddels twee á drie T1's (met neutrale) draad werkend. Vervolgens was ik op onderzoek uit in de andere vertrekken, dacht ik dat we boven dus GEEN blauwe draad hebben. Ik heb vervolgens T1's no neutral gekocht.

Deze vanmorgen aangesloten maar helaas doet het weinig. Het ledje blinkt enkele seconden maar vervolgens doet ie niets meer. De lamp staat aan, gaat ook niet uit als ik het knopje indruk. Ook niet als ik de schakelaar aansluit.

Vervolgens de boel weer losgehaald, zie ik dat het geen bruine draad is, maar een blauwe draad (die zwart omhulsel heeft op het uiteinde). Is dat dan vervolgens wel een blauwe draad en heb ik wel de "with neutral" versie nodig?

Vervolgens heb ik een andere schakelaar losgehaald, daar heb ik wel tweemaal bruine draad (ook eentje met zwart omhulsel op uiteinde), een blauwe draad en geaarde draad. Ik heb hem daar, om te testen, zonder blauwe draad aangesloten. Vervolgens werkt alles wel (zowel fysieke knopje als via Aqara als Woning app).

Daarnaast; ik heb vervolgens geen draad om aan te sluiten om L1? Zie onderstaande foto's, heb betreft een normale schakelaar, geen gekkigheid, geen dimmer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmRwNyvcJYKWKI2N3XI-oyoH-Uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDWNaNFc9TC0MI4faYSHgZjj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpqVXZrP8TgKR6LVTq7vwf1bEHk=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/awjSvxA7ZE34syWmv1QZBKfp.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3VJBhksgE5kQC9o8hNsNU12c40=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/qjeGK6l9vZGPltWgJLoX7L3F.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Lucifertje op 30-10-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:56
In dit geval is die blauwe draad met zwarte tape zien als je schakeldraad.

Dus de versie no neutral zou hier moeten werken.
Kijk vooral even goed naar de installatieschema's. En teken even je eigen situatie uit.

Dat geeft altijd inzicht.