Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yoyomama
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-04-2024
Hi tweakers, Ik ben 28 jaar oud servicedesk medewerker en ik heb al een aantal jaren hobbymatig geprogrammeerd. Nu wil ik me volledig omscholen met een HBO opleiding Informatica/ICT. Ik heb al een toelating gekregen van Hogeschool Rotterdam en Haagse Hogeschool en ik wil misschien bij Avans studeren omdat ik daar goede dingen hoor.

Ik schrik me een beetje van de google reviews van Haagse Hogeschool, is het daar zo slecht geregeld? Iemand daar ervaring mee? En ik heb bij een eerdere forum van 5 jaar geleden gezien dat er een tekort aan informatica docenten waar toen die tijd. Is dat sindsdien veranderd?

Over Avans hoor ik alleen maar positieve dingen en ik heb een open avond bijgewoond, zijn er misschien huidige studenten van Avans die hun ervaringen kunnen delen?

Bedankt alvast :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Gewoon doen, ik ga het ook doen, heel veel mensen kijken naar het papiertje terwijl ik zoveel meer kan.
Ik laat ook letterlijkk zien.

Ik zou wel eens willen weten hoe en waar ik als volwassene terecht kan voor volwassen onderwijs, zonder gezeur van mensen dat 0 discipline heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoyomama
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-04-2024
Ja ik ga het ook doen en dan de deeltijd variant, ik hoor wel dat er geregeld volwassenen die opleidingen doen, dan heb ik alleen maar met serieuze studenten te maken.

Alleen heb keuzestress van waar 😭. Dichtstbijzijnde voor mij is Rotterdam maar als ik mijn rijbewijs dit jaar haal kan ik net zo goed naar Avans die jaar op jaar als nummer 1 is beoordeeld door studenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 17:26

BoGu5

hmmmz

Probeer vooral eens wat deeltijdstudenten te spreken. Zeker voor deeltijdstudie zou voor mij de afstand zwaar wegen.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:11
Berlinetta schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:00:
Gewoon doen, ik ga het ook doen, heel veel mensen kijken naar het papiertje terwijl ik zoveel meer kan.
Ik laat ook letterlijkk zien.

Ik zou wel eens willen weten hoe en waar ik als volwassene terecht kan voor volwassen onderwijs, zonder gezeur van mensen dat 0 discipline heeft.
Open Universiteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Ben je serieus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
De meeste hogescholen zijn prima in nederland plus als je opleiding gehaald heb maakt het voor veel bedrijven echt niet uit of je het hier of daar gehaald heb een hbo diploma staat wel voor iets. en dat is redelijk goed regelt in nederland.

Maar ga naar de school waar jij het beste bij voelt. Als jij een paar jaar lang er heen moet is dat super belangrijk. Dus ga naar opendagen en kijk of het wat is.

Locatie is super belangrijk omdat reisafstand zeker bij deel tijd erg er toe doet. Je moet werken en leren. Dus elke uur gewonen is belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:11
Het is niet voor iedereen weggelegd uiteraard. Maar als je VWO wiskunde B aankan als ingangsniveau, dan lijkt me dat je daar minder gezeur van ongedisciplineerden hebt (zoals je zelf zegt) dan bij HBO.

[ Voor 4% gewijzigd door proef op 27-10-2023 11:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-05 23:36
Het is goed om te weten dat je als deeltijd student een gezonde dosis aan discipline en doorzettingsvermogen nodig heb om de opleiding te voltooien.

Mijn ervaring is dat je er bovenop moet blijven. Ook je thuis situatie moet op orde zijn, de opleiding die ik heb gevolgd was bij Windesheim, en zij benadrukken dit ook. Er haken veel mensen af zodra je privé situatie niet in balans is. Maak ook met je partner goede afspraken over je tijd indeling.

Na 4 jaar ploeteren en geregeld vragen krijgen van vrienden waar je bent op vr/za avond, kan ik nu wel de vruchten plukken. Een erg fijne baan waar ik van geniet omdat je meer keuzes hebt op de arbeidsmarkt, een koophuis met een fijne auto en ik kan met mijn vrouw geregeld op vakantie. HBO is niet het antwoord maar het opent wel deuren.

Mijn advies is om het zeker te doen.
Heb je vragen stuur gerust een DM.

[ Voor 4% gewijzigd door Zaratrass op 27-10-2023 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:08
Mensen schrijven vaker reviews als ze hoog in hun emotie zitten (bij boosheid dus) en dat gaat gepaard met negativiteit. Ik zou als ik jou was voorzichtig zijn om reviews als metriek te gebruiken en vooral zelf naar open dagen te gaan. Dan kun je de sfeer proeven en je informeren over de lesprogramma's.

Ik kende persoonlijk een aantal mensen die van Avans komen en wat ik van hen te horen kreeg was tevredenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
ach scholen krijgen over het algemeen slechte review omdat mensen die positief zijn vaak geen review achterlaten. alleen mensen die boos zijn doen dat sneller en vaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik ben sinds september begonnen met deeltijd HBO ICT bij de HAN. Ik vind het leuk en het valt me echt reuze mee qua tijdsinvestering. Als je vragen hebt, laat maar weten.

OpenUniversiteit heb ik ook overwogen. Maar dat is wel next level qua wiskunde, dat had ik niet gered denk ik :) Plus dat is 6 jaar ipv 3.5/4 jaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 27-10-2023 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:19
Ik ga in februari beginnen aan een deeltijd studie HBO ICT. Merk toch dat bepaalde vacatures buiten bereik liggen ondanks dat ik dezelfde werkzaamheden al enig tijd doe het vormt nu al een beperking en in de toekomst alleen nog maar erger. Zorg er in ieder geval voor dat je weet waar je aan begint. De studie is een maar het vak op zich is ook een ding wat vaak onderschat word. Al ligt het er ook aan welke richting je wilt gaan.

[ Voor 34% gewijzigd door Puddi Puddin op 30-10-2023 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
proef schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:42:
[...]

Het is niet voor iedereen weggelegd uiteraard. Maar als je VWO wiskunde B aankan als ingangsniveau, dan lijkt me dat je daar minder gezeur van ongedisciplineerden hebt (zoals je zelf zegt) dan bij HBO.
Ben (nog) niet goed genoeg voor universitaire studie, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Puddi Puddin schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:34:
Ik ga in februari beginnen aan een deeltijd studie HBO ICT. Merk toch dat bepaalde vacatures buiten bereik liggen ondanks dat ik dezelfde werkzaamheden al enig tijd doe het vormt nu al een beperking en in de toekomst alleen nog maar erger. Zorg er in ieder geval voor dat je weet waar je aan begint. De studie is een maar het vak op zich is ook een ding wat vaak onderschat word. Al ligt het er ook aan welke richting je wilt gaan.
Dit is precies wat ik ook merk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11-2024
Persoonlijk zou ik kijken naar wat er te vinden is over de reputatie van de hbos. Toen ik hbo deed verschilde het nogal en had bv inholland echt een slechte reputatie.
Mensen laten niet alleen boze reviews achter. Maar probeer eens te kijken of er fora of fb groepen zijn van verschillende scholen. Misschien kan je op die manier wat meer info vinden?
Persoonlijk vind ik verder leren altijd goed. Helaas kijken ze vaak naar een papiertje maar voor je eigen ontwikkeling vond ik hetzelf ook leuk om bezig te zijn. Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Ik kan je niks vertellen over die scholen, ik heb een jaartje in Utrecht HBO ICT gedaan en daarna in Eindhoven bij Fontys alles afgemaakt, steeds in deeltijd. Ik heb geen hoge pet op van het Nederlandse onderwijssysteem dus mijn verwachtingen waren laag, maar ik ben ook zeker niet teleurgesteld door beide opleidingen. Ik had wel het idee een solide basis te krijgen voor wat ik nu doe en de docenten waren wel redelijk goed en gemotiveerd.

Ik ben op mijn 32ste ongeveer afgestudeerd nadat ik op mijn 27ste of zo begonnen was, even uit mijn blote hoofd. Ook ik was een service desk medewerker toen. Ik kan je vertellen dat het meteen vanaf het moment dat ik me ingeschreven had en het op mijn CV en bij recruiters vermelde het direct een positief effect had op mijn carrière. Ik landde vrij snel een fulltime PHP job bij een klein bedrijfje, wat echt perfect was voor dat moment. Veel vrijheid, de mensen die mijn tools gebruikten werkten in het zelfde pand. Zo'n opleiding volgen zegt gewoon wat over je interesses en motivatie.

Near school gaan 's avonds was prima te doen voor mij. Aangezien ik altijd al een computer nerd was, op een internet helpdesk een diep begrip van netwerken en servers had ontwikkeld en al PHP websites met MySQL databases en Flash dingetjes gebouwd had waren veel van de vakken meer het bevestigen en verdiepen van mijn reeds bestaande kennis. Gewoon aanwezig zijn en mijn opdrachten maken was doorgaans voldoende om mijn tentamens ook te halen. Toch heb ik sommige boeken vaker dan één keer gelezen, puur omdat ze zon interessant waren.

Mijn advies is om het meteen te gaan doen en je met name mentaal voor te bereiden voor de groepsprojecten. Als ik iets aan een jongere mezelf zou uitleggen is dat je het beste wat boeken kan uitzoeken die je helpen bij dat soort groepsprocessen. Ook moet je goed plannen bij het vinden van een afstudeeropdracht, dat was echt een crime voor me.

Inmiddels heb ik me weer ingeschreven voor een deeltijd master AI bij de Open Universiteit. Ik ga er van uit dat ik daarmee ook vanaf het begin profijt ga hebben op de arbeidsmarkt, niet pas na het afstuderen. Het gaat een stuk moeilijker worden nu omdat ik een gezin heb maar ik weet ook waar ik het voor doe. Ook gaan ze me nu écht quizzen op mijn wiskunde, iets waar ik me best onzeker over voel.

PM me als je meer wil weten.

[ Voor 8% gewijzigd door BikkelZ op 02-11-2023 10:20 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:21:
Ik ben sinds september begonnen met deeltijd HBO ICT bij de HAN. Ik vind het leuk en het valt me echt reuze mee qua tijdsinvestering. Als je vragen hebt, laat maar weten.

OpenUniversiteit heb ik ook overwogen. Maar dat is wel next level qua wiskunde, dat had ik niet gered denk ik :) Plus dat is 6 jaar ipv 3.5/4 jaar.
Het gekke is dat ik in Utrecht best pittige wiskunde kreeg en in Eindhoven ik nooit wiskunde nodig had, alleen wat algoritme complexiteit dingen heel specifiek voor programmeren.

iOS developer

Pagina: 1