Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 22:34
Als systeembeheerder wordt je vaak geacht ook buiten werktijd onderhoud te verrichten. Bijvoorbeeld het patchen van systemen, upgrades, etc.

Nu vroeg ik me af wat acceptabel is wat een bedrijf kan vragen. I.v.m. een potentieel nieuwe baan heb ik contact met een bedrijf, maar vanwege de uptime, mag het onderhoud alleen in het weekend plaats vinden.

Omdat het maar gaat om enkele beheerders betekent dit in de praktijk vaak meerdere keren per maand in het weekend aan de slag. Dit vindt ik wel een lastige zaak. Ook al omdat ik weekend ook gebruik om wat op te laden. Ik was benieuwd naar ervaringen en meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Komen deze werkzaamheden bovenop de reguliere werkdagen of is het in plaats van (aangezien het planbaar is)?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:00
Zaterdag werken is maandag vrij ;)

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 26-10-2023 21:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:49

bonzz.netninja

Niente baffi

sniper20 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:49:
Als systeembeheerder wordt je vaak geacht ook buiten werktijd onderhoud te verrichten. Bijvoorbeeld het patchen van systemen, upgrades, etc.

Nu vroeg ik me af wat acceptabel is wat een bedrijf kan vragen. I.v.m. een potentieel nieuwe baan heb ik contact met een bedrijf, maar vanwege de uptime, mag het onderhoud alleen in het weekend plaats vinden.

Omdat het maar gaat om enkele beheerders betekent dit in de praktijk vaak meerdere keren per maand in het weekend aan de slag. Dit vindt ik wel een lastige zaak. Ook al omdat ik weekend ook gebruik om wat op te laden. Ik was benieuwd naar ervaringen en meningen.
Als het vast onderdeel is van je functie is het niet gek, maar moet dat natuurlijk wel gewoon netjes geregeld worden. Tijd voor tijd op zijn minst, evt. nog een extra vergoeding omdat je ook in eigen tijd standby moet staan,

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:07

FreakNL

Well do ya punk?

Ik werk ook met enige regelmaat in het weekend. Vaak is dat ook nog eens in het buitenland (maar niet altijd).

Ik krijg dat terug op mijn verlof-saldo. Daarna kan ik het opnemen (op een ander ogenblik) of verkopen. (24 uur per weekend of anders gezegd 150%).

Ik heb ook weleens bij een bedrijf gezeten waar werk in het weekend meteen de week erna opgenomen moest worden. Daar was ik minder fan van, liever spaar ik het op.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 26-10-2023 21:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:12
Is het tijd voor tijd? Als in: zaterdag werken betekent maandag vrij? Of is het gewoon uitbetaald worden tegen 150% of 200%?

Daarnaast verbaas ik mij erover dat er meerdere weekenden per maand onderhoud moet plaatsvinden? Is dat dan uren lang werk?

[ Voor 5% gewijzigd door President op 26-10-2023 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Soms moet je netwerkapparaten updaten, en het is niet aan te raden dat je het netwerk nog nodig hebt om andere updates te downloaden. Soms kost dat dus inderdaad veel tijd buiten kantooruren. Als je een internationaal bedrijf hebt over meerdere tijdszones verdeeld, komt het er op aan dat je te maken hebt met tijdssloten en je vlak voor het eind van zo'n tijdsslot geen risico wilt nemen met een grote update. Maar doorgaans werken er dan meerdere systeembeheerders waardoor je niet elk tijdsslot de klos bent.

Doorgaans is een werkweek 36 tot 40 uur. Als er structureel verwacht wordt dat je meer dan 40 uur per week werkt en hier geen vergoeding tegenover staat, dan klopt er iets niet. Doorgaans wordt er tijd voor tijd afgesproken of je krijgt het extra uitbetaald.

@jeroen3 Zaterdag werken is maandagochtend vroeg aanwezig zijn om eventuele problemen meteen op te lossen. ;) Gewoon dat weekend daarna een lang weekend van maken. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sniper20
President schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:56:
Is het tijd voor tijd? Als in: zaterdag werken betekent maandag vrij? Of is het gewoon uitbetaald worden tegen 150% of 200%?

Daarnaast verbaas ik mij erover dat er meerdere weekenden per maand onderhoud moet plaatsvinden? Is dat dan uren lang werk?
Gaat inderdaad om tijd voor tijd. Het is niet altijd uren lang werk, maar wel checken of updates afgelopen nacht zijn geslaagd bijvoorbeeld. Met de bijbehorende stress in het weekend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:50
Als systeembeheerder hoort het tot zekere hoogte wel bij jouw functie, maar daar moet wel wat tegenover staan (extra verlof of vergoedingen bijvoorbeeld). Ook lijkt enkele keren per maand wel erg vaak, tenzij je bij een hele kleine partij zit klinkt dat meer alsof er iets niet helemaal goed zit bij het bedrijf (niet genoeg beheerders, slechte planning waardoor er teveel update momenten zijn, management dat onredelijke uptime voor niet kritische applicaties eist, geen OTAP straat om updates op niet kritische omgevingen te testen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniper20
Transportman schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:56:
Als systeembeheerder hoort het tot zekere hoogte wel bij jouw functie, maar daar moet wel wat tegenover staan (extra verlof of vergoedingen bijvoorbeeld). Ook lijkt enkele keren per maand wel erg vaak, tenzij je bij een hele kleine partij zit klinkt dat meer alsof er iets niet helemaal goed zit bij het bedrijf (niet genoeg beheerders, slechte planning waardoor er teveel update momenten zijn, management dat onredelijke uptime voor niet kritische applicaties eist, geen OTAP straat om updates op niet kritische omgevingen te testen).
Ik ben me er zeker van bewust dat het bij de functie hoort. Gemiddeld 1x per maand zou ik geen probleem vinden. Vaker door de week ook niet. Maar het kan alleen in een vast tijdslot in het weekend.

Men besteed veel uit met als gevolg weinig beheerders. Meerdere keren per maand vind ik gevoelsmatig ook veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:24

Normaal gesproken doe je dan een ritme van eens in de 2 a 3 maanden een groot onderhoudsweekend.
Tussendoor alleen echt dringende security patches waarvoor iets echt down moet.

Maar als de uptime echt zo belangrijk is dan is de andere optie de omgevingen extra redundant uitterusten.
Dan zou er in de avond of overdag al onderhoud kunnen worden uitgevoerd op de helft van het cluster waarbij je de omschakeling op een rustig moment in de avond doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:17
Ze hebben bij mijn werk vannacht een topdesk migratie gedaan, ik zal eens vragen hoe ze die uren verdisconteren. Maar ik denk tijd voor 1.5*tijd eerlijk gezegd. (softe organisatie, hoge uptime, moeilijke uren)

[ Voor 9% gewijzigd door MrAngry op 26-10-2023 23:15 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat ik in het verleden wel meegemaakt hebt is dat zaterdag voor 150% geld, en de zondag voor 200%. En dan lag de keuze hoe dit verder gecompenseerd werd bij de medewerker. Kan tijd voor tijd, maar ook een gedeelte tijd voor tijd en de rest laten uitbetalen...

Overigens, als je vanwege de gewenste uptime geen enkel onderhoud tijdens kantooruren kan uitvoeren scheelt er ook wel iets aan de huidige inrichting... Ik zou zeker adviseren om daar - mocht je daar gaan werken - naar te kijken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:46
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar werken in de avonden en weekenden is voor mij meer waard dan 1-op-1 tijd voor tijd. Daar gaat wel een factor bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:13
Het nadeel is dat er vaak allerlei 'verplichtingen' op een zaterdag vallen. Ik heb een lange tijd op zaterdag gewerkt en dat brak mij uiteindelijk op. Ik heb de zaterdag vrijgespeeld en dat gaf mij een hoop mogelijkheden. Nu mis ik niet snel verjaardagen, uitjes etc. Anderzijds was die vrije maandag wel extra lekker doordat je juist geen verplichtingen had en eigenlijk altijd een dag voor jezelf had zonder steeds heen en weer te hoeven rennen.

Nu ik wat meer huisje-boompje-beestje heb kan ik de zaterdag niet meer kwijtraken helaas. Dan loopt er een hoop in de soep. Zeker het onzekere element maakt het lastig. Als je zou weten dat je altijd de eerste week van de maand o.i.d. het weekend werkt is het prima te doen. Maar juist bij het onregelmatige moet je eigenlijk altijd de zaterdag vrij houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:51

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Question Mark schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:28:
Wat ik in het verleden wel meegemaakt hebt is dat zaterdag voor 150% geld, en de zondag voor 200%. En dan lag de keuze hoe dit verder gecompenseerd werd bij de medewerker. Kan tijd voor tijd, maar ook een gedeelte tijd voor tijd en de rest laten uitbetalen...

Overigens, als je vanwege de gewenste uptime geen enkel onderhoud tijdens kantooruren kan uitvoeren scheelt er ook wel iets aan de huidige inrichting... Ik zou zeker adviseren om daar - mocht je daar gaan werken - naar te kijken.
Idd in het weekend 200% door de weeks in de de avond 150%.

Maar werken buiten kantooruren vind ik niet meer van deze tijd. Alles moet redundant zijn en dus gewoon tijdens kantooruren kunnen worden geupdate. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen maar dat zal nooit meerdere keren per maand zijn.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:02
Valt het bedrijf onder een CAO? Mogelijk staat daar ook wat vermeld over werktijden en toeslagen.

Los daarvan is er in NL ook nog een arbeidstijdenwet waarin nog wat limieten gesteld worden aan hoeveel uur je mag werken in een bepaalde periode en op hoeveel rust je recht hebt.

Persoonlijk zou ik ook kijken of je iets van een minimale beloning oid kunt afspreken. Wanneer ze bijv. op vrijdagavond een update uitvoeren en jij mag zaterdagochtend controleren of alles goed is gegaan, verwachten ze waarschijnlijk dat je de gehele zaterdag beschikbaar bent wanneer er iets fout zit. Maar heb heb je binnen een half uur al gezien dat alles goed is, dan zou ik wel iets meer willen ontvangen dan dat halve uurtje omdat je toch de hele dag min of meer vrij plant.
Vooral als het op regelmatige basis is.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Acceptabel is wat jij accepteert. Oftewel: Maak afspraken over werktijden en beloning die goed genoeg zijn om die baan te accepteren. Als jij niet op zaterdag wil werken dan is het nu de tijd om dat aan te kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:04
Question Mark schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:28:

Zo is het bij mijn huidige wg geregeld, best prima eigenlijk, feestdagen zijn zelfs 300% volgens mij.
Tikt soms ook best lekker aan qua uurtjes (zeker als je paar uurtjes bezig bent in het weekend á 200%). Vervolgens zelf (per maand) de keuze of je je overuren omzet in verlofuren of uit laat betalen. Sommige collega's houden er dus een leuk extraatje aan over, waar anderen uiteindelijk een week of 7-8 vakantie hebben in een jaar.

Maar het is heel persoonlijk, je moet inderdaad tegen de 'stress' kunnen, en dat lijkt me hier het grootste euvel als ik lees dat je het weekend nodig hebt om bij te tanken en bij een updatecontrole het al hebt over de 'stress die daarbij komt kijken'. Geen verwijt, maar als je het inderdaad stressvol of lastig vindt dat soort taken in een weekend (zelfstandig) uit te voeren zou ik verder kijken, zeker als dit zo'n groot onderdeel van de functie is hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat ook nog groot verschil maakt; is het onsite of remote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Een patroon waarbij je meerdere keren in een maand in de avond of het weekend onderhoud moet uitvoeren is niet houdbaar. In de meeste bedrijven waar ik heb gezeten wordt daar een vaste planning voor gemaakt. Changes die grote impact hebben op (een deel van) de omgeving en niet tijdens werktijden uitgevoerd kunnen worden kan je dan makkelijk plannen en voorbereiden. Dat betekent ook dat je twee changes hebt die elkaar bijten dan van elkaar moet scheiden en op andere momenten moet plannen.

Met een vaste planning weet ook de organisatie zelf dat in dit of dat weekend het systeem niet beschikbaar is. En loop je niet tegen een situatie aan waar je als netwerkbeheerder een kritieke upgrade hebt gepland waarbij je ook hardware wisselt, en er dan ook blijkbaar een volledig administratie team op kantoor zit om bergen met gegevens te verwerken voor de deadline op maandag. En men beide de planning niet weet van elkaar.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 12:45
Onderhoud Windows afstemmen eerste dinsdag van de maand. na 20:00 uur bv

Of iets aders proberen af te spreken met de klant.

Zou als het kan proberen niet op zaterdag of zondag als het kan

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:18
Over wat voor systemen hebben we het?
Windows updaten kan geautomatiseerd met o.a. SCCM.
Voor Unix/Linux zal vast ook zoiets zijn.
Daarvoor hoef je de boel alleen maar klaar te zetten en dat kan vóór het weekend.

Of gaat het om routers/switches waar geen tools voor zijn?

Maar wat al eerder is gezegd, gewerkte tijd keer een x% als extra salaris of extra vrije tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ik zit helemaal niet in het wereldje van beheer, dus dit is meer een vraag uit nieuwsgierigheid, maar is zoiets als green/blue deployment niet gebruikelijk in zo'n omgeving, zoals we dat met software deployments doen?
Dan update je de niet-actieve omgeving tijdens kantooruren, en "swap" je de oude met de geupdate buiten kantooruren...

Nadeel is dan wel dat je een volledige redundante setup nodig hebt. Maar je kunt de niet-actieve omgeving offline houden buiten de update windows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
boxlessness schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:57:
Ik zit helemaal niet in het wereldje van beheer, dus dit is meer een vraag uit nieuwsgierigheid, maar is zoiets als green/blue deployment niet gebruikelijk in zo'n omgeving, zoals we dat met software deployments doen?
Dan update je de niet-actieve omgeving tijdens kantooruren, en "swap" je de oude met de geupdate buiten kantooruren...

Nadeel is dan wel dat je een volledige redundante setup nodig hebt. Maar je kunt de niet-actieve omgeving offline houden buiten de update windows.
Dat is vaak niet te doen in een KA-omgeving. Kijk, je fileservers of domein controllers wel. Maar stel dat je een server hebt voor applicatie X, ga je die dan ook dubbel uitvoeren? Bij de meeste softwareboeren betekent dat ook gewoon twee keer betalen (naast de dubbele kosten voor de infrastructuur). idem met databases, iedere keer even alle connecties omhangen? En natuurlijk, je kan slimme dingen doen met Always-On clusters in SQL, of zorgen dat je ergens een loadbalancer voorhangt als het gaat om een applicatie, maar uiteindelijk voegt het zoveel extra kosten en complexiteit toe dat het in vele gevallen gewoon makkelijker is om een beheerder even 2 á 3 uurtjes buiten kantoortijd z'n ding te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniper20
Raoul.TLS schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:41:
Onderhoud Windows afstemmen eerste dinsdag van de maand. na 20:00 uur bv

Of iets aders proberen af te spreken met de klant.

Zou als het kan proberen niet op zaterdag of zondag als het kan
Dat zou ook mijn voorkeur hebben, maar zondagmorgen tussen 8 en 11 uur is het enige tijdslot dat systemen down mogen. Meestal is remote werk mogelijk. Het gaat om een groothandel in een concurrerende markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sniper20 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:27:
[...]

Dat zou ook mijn voorkeur hebben, maar zondagmorgen tussen 8 en 11 uur is het enige tijdslot dat systemen down mogen. Meestal is remote werk mogelijk. Het gaat om een groothandel in een concurrerende markt.
Op zich niet raar. Ik kom ook uit een bedrijf waar vrijwel alles redundant was uitgevoerd maar tijdens kantoor-uren onderhoud doen was nicht im frage. Want als je onderhoud op je passieve systemen doet ben je niet meer redundant totdat het onderhoud afgerond is. Niet elk bedrijf accepteert dat want ze hebben niet in die redundante systemen geïnvesteerd om het werk van de beheerders makkelijk te maken maar omdat ze echt die 99,9% beschikbaarheid willen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
sniper20 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:27:
[...]

Das nog best een schappelijke tijd, toch? Goed, betekent dat je niet uit kan slapen op zondag, maar je hebt wel nog wat aan je dag daarna. Als je 200% kan pakken en je hebt 2 van die daagjes per maand is het toch gewoon 12u extra aan verlof/centjes.

Maar nogmaals; het is persoonlijk en hangt af van jouw situatie. Heb jij het echt nodig om op zaterdag/zondag uit te slapen tot 11u om bij te tanken van de week dan zou ik het niet doen. Sta je toch al iedere zondag om 7u naast je bed ivm kinderen/huisdieren/biologische klok en vindt je het prima dan met een bakkie koffie ernaast ff te computeren dan is het een leuk extraatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:51

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

The_Admin schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:18:
[...]

Dat is vaak niet te doen in een KA-omgeving. Kijk, je fileservers of domein controllers wel. Maar stel dat je een server hebt voor applicatie X, ga je die dan ook dubbel uitvoeren? Bij de meeste softwareboeren betekent dat ook gewoon twee keer betalen (naast de dubbele kosten voor de infrastructuur). idem met databases, iedere keer even alle connecties omhangen? En natuurlijk, je kan slimme dingen doen met Always-On clusters in SQL, of zorgen dat je ergens een loadbalancer voorhangt als het gaat om een applicatie, maar uiteindelijk voegt het zoveel extra kosten en complexiteit toe dat het in vele gevallen gewoon makkelijker is om een beheerder even 2 á 3 uurtjes buiten kantoortijd z'n ding te laten doen.
Als het een bedrijfskritische app is dan zeker redundant. Is hij dat niet dan kan hij ook wel even uit doordeweeks ;).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 11:19

Croga

The Unreasonable Man

I.v.m. een potentieel nieuwe baan heb ik contact met een bedrijf, maar vanwege de uptime, mag het onderhoud alleen in het weekend plaats vinden.
Eigenlijk is het dus helemaal niet interessant wat het bedrijf kan vragen. Je werkt er nog niet en dus zul je moeten accepteren wat ze vragen of het aanbod afwijzen. Het is echt not-done om eerst aan te horen wat de eisen zijn, dan er te gaan werken en vervolgens zeggen dat je het niet eens bent met de eisen.

Ofwel: De hamvraag is: Kun jij leven met deze eisen? Zo niet dan gewoon nee zeggen en verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Tylen schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:13:
[...]

Als het een bedrijfskritische app is dan zeker redundant. Is hij dat niet dan kan hij ook wel even uit doordeweeks ;).
Was het maar zo'n feest :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Als je in bepaalde sectoren werkt (als Systeem beheerder) kan je blijkbaar niet zeggen eerdere of laatste dinsdag van de maand is onderhoud window.

Dat is lastig dan.
Gewoon accepteren dat het eenmaal zo is of een ander baan zoeken of ene collega dat werk laten doen zodat je zondag vrij bent.

Heb het vroeger ook meegemaakt dat sommige zaken onderhoud alleen op zondag wilden doen. (was nou eenmaal zo en had ik gewoon mee te doen)

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Applicatie / server in cluster van 3 servers zetten
Of met load balancer erboven.

Dan kan je een in onderhoud zetten en patchen. (maar dan hebben ze wat meer zekerheid)

Dit kan en gaat niet altijd werken.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

downtime schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:39:
[...]
Niet elk bedrijf accepteert dat want ze hebben niet in die redundante systemen geïnvesteerd om het werk van de beheerders makkelijk te maken maar omdat ze echt die 99,9% beschikbaarheid willen halen.
Uiteindelijk is het een business-case. Wegen de kosten van dat in dit geval derde (cold-standby) systeem op tegen de continue terugkerende relatief dure overuren?

Een uitgeschakeld systeem kost op wat storage na, nagenoeg niks. Eén keer in de maand inschakelen voor patching en updating, en hij kan weer uit... En zelfs dat is te automatiseren. MS Licenties kunnen daarnaast afgedekt worden vanuit het virtualisatieplatform.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sniper20
Croga schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:24:
[...]
Ofwel: De hamvraag is: Kun jij leven met deze eisen? Zo niet dan gewoon nee zeggen en verder kijken.
Dat gaat hem dan niet worden. Systeembeheerder is leuke baan, maar ook intensief. Als je dan ook nog gebroken weekenden hebt meerdere keren per maand. Dan gaat die baan toch je leven beheersen. Dus ik kijk wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:19
Heeft het bedrijf zich aangesloten bij een CAO?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniper20
Yaksa schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:48:
Heeft het bedrijf zich aangesloten bij een CAO?
Ze hebben een CAO, maar dit soort werk staat er niet in gespecificeerd. Er zijn wel wettelijke regels. Per week heb je recht op 36 uur aangesloten en dit mag ook in 14 dagen, maar dan wordt het 72 uur verdeeld over deze periode. Dus dat begint wettelijk gezien al wat te schuren als je het daaropvolgend weekend geen dag vrij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:19
sniper20 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:49:
[...]Ze hebben een CAO, maar dit soort werk staat er niet in gespecificeerd. Er zijn wel wettelijke regels. Per week heb je recht op 36 uur aangesloten en dit mag ook in 14 dagen, maar dan wordt het 72 uur verdeeld over deze periode. Dus dat begint wettelijk gezien al wat te schuren als je het daaropvolgend weekend geen dag vrij krijgt.
Rare CAO dan wanneer overuren / avondwerk / weekendwerk daar niet apart in vastgelegd zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:48
Wat is er zo belangrijk dat er bijna elk weekend een sysadmin moet werken? Als je door de week ook nog een 36-40 moet werken, stand-by lopen, enz, dan is dit bedrijf een zootje wat IT betreft.
IT-Systemen, applicaties en hun infrastructuur behoren aanpassingen on-the-fly aan te kunnen, niet met reboots en andere dingen. Dat moeten uitzonderingen zijn.
Ik betwijfel ook dat ze de correcte supportopties hebben. Wat als een doos niet uit zijn boot komt, hoe de contingency dan geregeld?

[ Voor 15% gewijzigd door n8tur3 op 28-10-2023 00:51 ]

Pagina: 1