Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
1. Foto’s
Betreft een rijtjes woning met dak op oost/west oriëntatie. Circa 280W / 100 oost met beide kanten een helling van 45graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWPywI1jYBKPXYGz9tABVKctQEE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e4cIaEqKbU9OagDrye3148Ct.png?f=fotoalbum_large

2. Beschikbare dakruimte + schaduw
Zover ik kan beoordelen weinig schaduw. Geen bomen op 11 meter hoog. Wel een muurtje van de buren en twee schoorstenen die een schaduw kan werpen op 1 paneel op het oosten. Nog onduidelijk wat het muurtje doet, maar probeer de zonnepanelen zo hoog mogelijk te zetten richting de nok (slecht in sunnydesign getekend mbt de schoorstenen, maar moet passen omdat andere huizen in de buurt het al hebben geinstalleerd)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

4. Jaarverbruik
Zit nu op 3500 + 400 gas. En ga naar gasloos. Verwachting 5000 per jaar
Op termijn een plugin hybrid

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase. Er is al een dakdoorvoer en er loopt een 3x2.5 kabel naar de meterkast (helaas niet mogelijk destijds om een loze leiding aan te vragen)

6. Budget en doel
Heb 3 jaar geleden 5000 begroot, maar wellicht is dat te weinig.
We willen best wat meer uitgeven als daarmee het dak vol kan, maar niet meer dan ±40% budgetoverschrijding.

7. Wie gaat het project uitvoeren
Volledig uitbesteed een installateur

8. Bijhouden van data
Zou mooi zijn om alles te kunnen inzien en slim energie in te zetten met HA.

9. Offertes
Ik heb gevraagd om de daken vol te leggen. Bijna allen komen met standaard 430w panelen.
Ze ontlopen elkaar niet heel veel.

Members only:

Die met de optimizers ziet er wel goed uit mocht dat muurtje en de schoorstenen toch roet in het eten gooien.
De enphases zijn wel beduidend duurder. Wel kan een van de aanbieders het al binnen 3 weken plaatsen, dan valt de meerprijs opzich ook wel weer mee? De rest zitten tussen de 2 tot 3 maanden installatie.

Wat vinden jullie?

[ Voor 18% gewijzigd door Eierkoekie op 06-11-2023 20:47 ]

Beste antwoord (via Eierkoekie op 08-11-2023 14:53)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Welke extra kwaliteit en service bij 1.2?

Prima, maar 13 in een dozijn panelen?
Prima, maar 13 in een dozijn omvormer?

En als bonus een belachelijk overgedimensioneerde omvormer.. 8kW voor 6,8kWp verdeeld over 2 daken.

Met dergelijke onzin roep ik: Over de spreekwoordelijke schutting.

3-fase omvormer is mijns inziens echt ongeschikt voor je oost dak.
Omdat .... de minimum Vmpp te hoog is om de onderste panelen op je oost dak bij lage zon te bypassen.

Goodwe GW5k-DT 180V - ofwel 6 panelen (18 paneeldelen) - dus alleen de onderste 1/3e kan in bypass door deze omvormer.
Growatt MOD 5k TL3-XH doet het een fractie beter met 140V... Red misschien net - in goed licht - de onderste 2/3e.
De Huawei kan zelfs niet full load met deze string lengte...

Wat een stel prutssmurfen.

Enkelfase 3,6 kW / 4kW is de enige juiste oplossing.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-11 21:12
1.2 of 2.2

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Ronald
  • Nu online
Welk type omvormer wordt er geboden bij 1.2 en 2.2?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Eierkoekie
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:08:
Welk type omvormer wordt er geboden bij 1.2 en 2.2?
@Ronald
1.2 geeft alleen aan dat het een Goodwe of een Growatt wordt.
2.2 geeft aan: 1 x Goodwe GW6K-DT 3-fase omvormer

Wel grappig dat de enphases voor de meeste meteen afvallen. Terwijl daar altijd lovend over wordt geadverteerd door de zonneboeren.

[ Voor 62% gewijzigd door Eierkoekie op 26-10-2023 21:14 ]

• Lardman
2.2 verkeerde omvormer.
Laat die partij maar zitten dan :(

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Eierkoekie
  • Niet online
Lardman schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:14:
2.2 verkeerde omvormer.
Verkeerd omdat het een oost/west opstelling is?

• Eierkoekie
  • Niet online
Hmm nog even gespeeld met sunny design, maar lijkt erop dat er wel wat schaduw van het muurtje.
Ter illustratie in de zomer 30 juli genomen.

Vanaf 8:00 is het dak schaduw vrij en vanaf 16:30 begint het muurtje schaduw op te werpen.

Heeft een non enphase en non optimizer set-up dan nog steeds de voorkeur?

[ Voor 62% gewijzigd door Eierkoekie op 29-10-2023 08:55 ]

• Ronald
  • Nu online
4kW is al riant

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.32&max2=0

Een 3,6 voldoet eigenlijk al.

En met een enkelfase heb je dan ook betere efficiëntie en schaduw beheer… iets waar een 3 fase omvormer veel en veel hogere spanning voor moet hebben.

• Ronald
  • Nu online
Eierkoekie schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:53:
Hmm nog even gespeeld met sunny design, maar lijkt erop dat er wel wat schaduw van het muurtje.
Optimizers en Enphase redden bar weinig van dergelijke schaduw. Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Maar om hier mee om te gaan heb je gewoon een enkelfase omvormer nodig.
GoodWe D-NS G3 heeft Vmpp vanaf 50V… daarmee kan hij ook 4 bovenste strookjes van de Trina bij laagstaande zon nog in bedrijf houden

• Eierkoekie
  • Niet online
Thnx, als ik het zo hoor, dan hadden de aanbieders mij in principe moeten aanbieden
  • 1 fase omvormer
  • Ivm oost/west zou elke zijde 8 panelen a 430 wat max 3,44kW bedragen, dus een hele zware omvormer is helemaal niet nodig
  • Daarnaast zouden ze ook mijn huidige bekabeling kunnen hergebruiken. Die 3x2.5mm is al voldoende voor 3,6kW, dus upgraden naar 5x4mm zoals een aanbieder suggereerde is niet nodig
Dus de offertes zouden nog wat gunstiger uit kunnen vallen. Helaas dat mijn dak niet goed toegankelijk is, dus er is altijd een hoogte toeslag.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-11 23:24
Eierkoekie schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:13:
Wel grappig dat de enphases voor de meeste meteen afvallen. Terwijl daar altijd lovend over wordt geadverteerd door de zonneboeren.
Ze zijn ook wel goed - als je ze nodig hebt. En dat heb jij niet (weinig/geen zachte schaduw)

Ze zijn vermoedelijk ook goed voor de marge van de panelenboer.

3600W kan op zich zonder problemen door 2,5mm2, als in het wordt niet te heet, maar de vraag is wel hoeveel je ermee verliest. Dat kan tot enkele procenten zijn, afhankelijk van lengte. De kabel is vermoedelijk zo'n 5-10 meter lang, eerder 5 dan 10? Ik zou het dan lekker zo laten. 3x4 mm2 krijg je vermoedelijk ook niet door dezelfde buis namelijk dus dan wordt het best een gedoe.

@Ronald zou je hier vanwege de schaduw van naastgelegen dak en verticale panelen nog naar Hyundai shingled panelen vragen, of zal het een klein genoeg deel van de tijd zijn dat het allemaal niet zo veel uitmaakt?

[ Voor 13% gewijzigd door Wilke op 27-10-2023 15:36 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wilke , @Eierkoekie Misschien deze voltage drop calculator gebruiken?
Het vermogensverlies kan je dan ook berekenen/schatten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ronald
  • Nu online
@Wilke In portrait zou er wat te zeggen zijn voor de Hyundai / TW Solar. In landscape juist niet.

@Eierkoekie Kabel upgraden is niet per se nodig (Vanwege elektrische veiligheid), maar helpt wel iets als er bij jou ook netcongestie speelt.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-11 23:24
Oh ik zie nu dat ik niet goed heb gekeken, er liggen twee panelen horizontaal boven elkaar, dus dat is prima zo.

• Eierkoekie
  • Niet online
Lardman schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:14:
2.2 verkeerde omvormer.
Inmiddels ook van 1.2 een antwoord gekregen qua omvormer.

MOD 3000~9000TL3-X

Zo te zien dus ook eentje die niet nodig in mijn situatie.

Hoe gingen jullie hiermee om? Gewoon een complete voorstel terugsturen met “zou dit ook een optie zijn”?

Overigens heb ik de laatste offerte ook binnen gekregen. Zelfde verhaal qua omvormer, 3fase, enphase.

Lager dan €1,04 - € 1,15 per kWh kom ik overigens nergens.

• Ronald
  • Nu online
Eierkoekie schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:36:
[...]

Inmiddels ook van 1.2 een antwoord gekregen qua omvormer.

MOD 3000~9000TL3-X
Ik word beetje saai van dergelijke antwoorden…
Die geen antwoorden zijn… tussen de 3 en 9 kW 8)7
Hoe gingen jullie hiermee om? Gewoon een complete voorstel terugsturen met “zou dit ook een optie zijn”?
Jahoor, maar stuur het dan naar Solar bouwmarkt of Outlet… (webshops met installatie bemiddeling) als je alles toch zelf ontwerpt zijn zij als het goed is de voordeligste optie

• Eierkoekie
  • Niet online
Ja ik was een beetje te snel met kopie pasten. Ze geven wel aan dat het een 6kW wordt.

Ik heb wel even gekeken naar de solar bouwmarkt. Scheelt al gauw 1500-2000 euro op de gehele kostenplaatje incl plaatsing. Maar nog wat onzeker welke kabels er allemaal benodigd zijn.

(Omvormer even voor de vorm erbij, specifieke niet op voorraad).

Zoiets + 2100 installatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CnG1e4RFx0kwckadmOgyqZiB4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CsALCPoXer9va1OI3IZGr6p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Eierkoekie op 27-10-2023 22:22 ]

• Ronald
  • Nu online
De webshops klik je alleen omvormer, panelen en montage. De rest zit in de installatie kosten.

• Lardman
@Eierkoekie
Ik bedoelde laat een partij die 6 oost en 6 west op een 3 fasen omvormer aanbied maar zitten omdat die zijn vak niet verstaat. Kan en moet op een 1 fase omvormer ( max 3680 watt )en dan gewoon lekker aftoppen op die momentjes dat het goed zonnig is. Wordt je op de langeduur veel blijer van.

• Eierkoekie
  • Niet online
Members only:

Ik dacht dat ik er uit was, maar na jullie advies doorgegeven te hebben. Met complete onderbouwing met Thomasberger Calc etc. Wil geen enkele zich wagen aan een non 3fase setup of te ver onder schalen van de omvormer. Ze geven allemaal aan dat er voldoende panelen per string zijn voor de vmmpt en hebben meer vertrouwen in een 3fase Setup ook voor de toekomst.

4.1 heeft een aanbieding er overheen gedaan waardoor ze heel scherp zijn en aanbieder 1.2 opeens stukken duurder.

Overigens heeft partij 2.2 geschouwd en hun panelen opzet aangepast. Volgens hun passen er geen 16 panelen.
Partij 4 heeft origineel een paneel op het dak geplaatst vanuit de bouw.

Members only:

Ik hoef niet de goedkoopste dacht ik. Is 28% (omgerekend 1700 euro) meer betalen voor kwaliteit en service het waard?

[ Voor 11% gewijzigd door Eierkoekie op 06-11-2023 20:44 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
  • Nu online

En als bonus een belachelijk overgedimensioneerde omvormer.. 8kW voor 6,8kWp verdeeld over 2 daken.

Omdat .... de minimum Vmpp te hoog is om de onderste panelen op je oost dak bij lage zon te bypassen.

Goodwe GW5k-DT 180V - ofwel 6 panelen (18 paneeldelen) - dus alleen de onderste 1/3e kan in bypass door deze omvormer.
Growatt MOD 5k TL3-XH doet het een fractie beter met 140V... Red misschien net - in goed licht - de onderste 2/3e.

• Eierkoekie
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:35:

Dank je Ronald. Na een zoektocht en de verkregen input hier heb ik deze aangepaste offerte ontvangen.
Eigenlijk eindelijk precies goed. Nog zin om de Growatt om te laten wisselen voor een Goodwe of patato patato? (ze werken standaard et Growatt en niet met Goodwe)

Prijs technisch ook het aller scherpst.

Members only:

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:49
Eierkoekie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:12:
[...]

Dank je Ronald. Na een zoektocht en de verkregen input hier heb ik deze aangepaste offerte ontvangen.
Eigenlijk eindelijk precies goed. Nog zin om de Growatt om te laten wisselen voor een Goodwe of patato patato? (ze werken standaard et Growatt en niet met Goodwe)

Prijs technisch ook het aller scherpst.

***members only***
Als ik bij een webshop als Stralendgroen.nl een set van 16 full black panelen van 435Wp, 5kW Growatt omvormer en montagemateriaal bij elkaar klik kom ik op ongeveer 2750 euro totaal. 2500 euro voelt als een wat ruim bedrag voor montage, maar ook niet onredelijk.

• Eierkoekie
  • Niet online
Heronimo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:34:
[...]

Als ik bij een webshop als Stralendgroen.nl een set van 16 full black panelen van 435Wp, 5kW Growatt omvormer en montagemateriaal bij elkaar klik kom ik op ongeveer 2750 euro totaal. 2500 euro voelt als een wat ruim bedrag voor montage, maar ook niet onredelijk.
Ja goedkoopste manier is zelf bestellen + bemiddeling. Maar er is een hoogwerker nodig a 500/600 euro en veel (kleinere) zonnepanelen boeren doen zo’n klus liever niet merk ik. Die doen dan liever een klus waarbij ze met een ladder het dak op kunnen.

Met installatiebemiddeling en hoogwerker kom ik rond de 4,5k uit. Voor die extra 800 besteed ik het liever volledig uit.

• Heronimo
Eierkoekie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:31:
[...]

Ja goedkoopste manier is zelf bestellen + bemiddeling. Maar er is een hoogwerker nodig a 500/600 euro en veel (kleinere) zonnepanelen boeren doen zo’n klus liever niet merk ik. Die doen dan liever een klus waarbij ze met een ladder het dak op kunnen.

Met installatiebemiddeling en hoogwerker kom ik rond de 4,5k uit. Voor die extra 800 besteed ik het liever volledig uit.
Is er nog een specifieke reden voor 15 ipv 16 panelen? En is 16 ook echt de max die op je dak past? Qua, als je nu hoogwerker kosten toch al moet maken zou ik het dak maximaal vol laten leggen.

• Eierkoekie
  • Niet online
Heronimo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:03:
[...]

Is er nog een specifieke reden voor 15 ipv 16 panelen? En is 16 ook echt de max die op je dak past? Qua, als je nu hoogwerker kosten toch al moet maken zou ik het dak maximaal vol laten leggen.
Goeie vraag.

Ik ben even uitgegaan van de installateurs. Maar nu je dat vraag heb ik nog even pannen geteld. 29,5 pannen breed en 7 pannen hoog tussen nok en schoorsteentjes.

Dekkende lengte van 1 pan is 31,2 - 34,0cm
Dekkende breedte is 30cm

Dus dak-oost is 8,85 cm breed, dan zou er portrait 5x(1,762) = 8,81m wel passen. Zit je wel tegen de dakranden aan.
Lengte is ergens tussen de 2,18 en 2,38, dus dan zou er net wel of net niet 2 panelen landscape passen.

Op west zou er wel makkelijk 2x4 kunnen.
Op Oost misschien rij van 4 landscape, rij van 3 landscape en 1 portrait? Weet niet of je paneel orientaties mag mixen?

Maar denk dat t allemaal net wat te krap wordt. En als ze niet heel secuurwerken komt t al niet uit.

• Heronimo
Eierkoekie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:25:
[...]

Goeie vraag.

Ik ben even uitgegaan van de installateurs. Maar nu je dat vraag heb ik nog even pannen geteld. 29,5 pannen breed en 7 pannen hoog tussen nok en schoorsteentjes.

Dekkende lengte van 1 pan is 31,2 - 34,0cm
Dekkende breedte is 30cm

Dus dak-oost is 8,85 cm breed, dan zou er portrait 5x(1,762) = 8,81m wel passen. Zit je wel tegen de dakranden aan.
Lengte is ergens tussen de 2,18 en 2,38, dus dan zou er net wel of net niet 2 panelen landscape passen.

Op west zou er wel makkelijk 2x4 kunnen.
Op Oost misschien rij van 4 landscape, rij van 3 landscape en 1 portrait? Weet niet of je paneel orientaties mag mixen?

Maar denk dat t allemaal net wat te krap wordt. En als ze niet heel secuurwerken komt t al niet uit.
Er zitten ook nog klemmen tussen de panelen om ze op de rails vast te zetten en je wilt iets uit de rand blijven. Dus dak kom je inderdaad op 4 panelen landscape.

Zou in ieder geval wel even bij de offerte waar je mee in zee wil gaan naar het legplan vragen, en vragen of meer panelen eventueel ook zou passen.
Pagina: 1