Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Simsalabim
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-10-2023
Hallo,

Ik zit met een vraag over het aansluiten van een perilex stekker op mijn inductie fornuis. Veel kennis over elektra heb ik niet, dus ik zal proberen het duidelijk mogelijk te formuleren.

In mijn woning heb ik een perilex stopcontact:
Foto 1. Hier heb ik de meting gedaan wat plus is en wat geen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8s8-xhdwC95WI1zPi4QKulKLgP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEuFUDSko9T4GNyvfBI4NmLB.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast heb ik een fornuis met inductie waar ik de stekker met draad nog aan vast moet maken
Foto 2. Geeft afbeelding weer wat op het fornuis staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omF5fZ_0tuGBoZ8lVf-Vrg33LKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5N7F1f2ILIrLqIjCnvvhjv1.jpg?f=fotoalbum_large

De bedrading in het fornuis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOTLWb4IsvOP4sq7KOv_svgZmLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9Yjjj2gQS3oYxOkJHVA65fx.jpg?f=fotoalbum_large
------
Ik kom vanaf deze stap niet verder hoe ik de bekabeling moet doen van de stekker op het fornuis.

De stekker heeft . Blauw, zwart, grijs, bruin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crjqzqxVL6Mk23R9tLJi9qwKSvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uZ7Sgx4dJj5xb1aNeXMWGD8.jpg?f=fotoalbum_large

Maar corresponderend aan het stopcontact en de afbeelding die ik heb op het fornuis, snap ik niet hoe de bedrading van de stekker op het fornuis moet

Misschien kan iemand van jullie mij hierbij helpen :)
Mijn dank

Addendum:
De stekker heb ik los erbij gekocht om aan te sluiten

Ik dacht dus dat van de stekker aan het fornuis verbinden op deze manier moet:
L1 (bruin) op 5
L2 (grijs) op 4
N (blauw) op 3
L3 (zwart) op 1

Zodat bruin en grijs op de + van het stopcontact komt
En blauw en zwart op de - van het stopcontact komt

[ Voor 29% gewijzigd door Simsalabim op 26-10-2023 18:26 ]

Beste antwoord (via Simsalabim op 26-10-2023 18:56)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-11 16:46

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Het grote probleem met Perilex aansluitingen is dat er een grote diversiteit van bedradingen bestaat. Op een krachtstroom configuratie (400V 3fase) is de layout over het algemeen (startende van linksboven met de klok mee) N, L1, L2, L3. Voor een kookgroep is de volgorde over het algemeen N, N, L2, L1.

Als ik de bedrading en markeringen mag geloven van je Perilex stopcontact dan passen bovenstaande schema's allebei niet. Het contactpunt in het midden (aarde) bepaalt of het een 16 ampère of 25 ampère aansluiting is. Jouw N zit rechts onderin. Als het stopcontact 180º is gedraaid, dan zou de oriëntatie van de aarde betekenen dat je een 25 ampère variant hebt. Dat lijkt me eerlijk gezegd onwaarschijnlijk, waarschijnlijker is de bedrading gewoon random aangesloten.

Als daadwerkelijk de twee +'en op twee groepen aangesloten zit en de twee -'en de N zijn van de respectabele groepen, dan moet je allereerst bepalen welke N bij welke L hoort. Als je dat zeker weet kun je de boel aansluiten volgens aansluitschema #2

Gezien het niveau wat je zelf claimt te bezitten (lees: niet) is het wellicht niet onverstandig om hier een professional naar te laten kijken. Er is hier op het forum overigens ook heel veel over gevraagd en beantwoord. In het ergste geval (als je jezelf niet elektrocuteert) molesteer je je inductiefornuis.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-11 16:46

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Het grote probleem met Perilex aansluitingen is dat er een grote diversiteit van bedradingen bestaat. Op een krachtstroom configuratie (400V 3fase) is de layout over het algemeen (startende van linksboven met de klok mee) N, L1, L2, L3. Voor een kookgroep is de volgorde over het algemeen N, N, L2, L1.

Als ik de bedrading en markeringen mag geloven van je Perilex stopcontact dan passen bovenstaande schema's allebei niet. Het contactpunt in het midden (aarde) bepaalt of het een 16 ampère of 25 ampère aansluiting is. Jouw N zit rechts onderin. Als het stopcontact 180º is gedraaid, dan zou de oriëntatie van de aarde betekenen dat je een 25 ampère variant hebt. Dat lijkt me eerlijk gezegd onwaarschijnlijk, waarschijnlijker is de bedrading gewoon random aangesloten.

Als daadwerkelijk de twee +'en op twee groepen aangesloten zit en de twee -'en de N zijn van de respectabele groepen, dan moet je allereerst bepalen welke N bij welke L hoort. Als je dat zeker weet kun je de boel aansluiten volgens aansluitschema #2

Gezien het niveau wat je zelf claimt te bezitten (lees: niet) is het wellicht niet onverstandig om hier een professional naar te laten kijken. Er is hier op het forum overigens ook heel veel over gevraagd en beantwoord. In het ergste geval (als je jezelf niet elektrocuteert) molesteer je je inductiefornuis.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW