Synology upgrade DS215j

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-04 16:07
Ik heb al jaren een 215J met 1x een WD20EFRX RED 2TB draaien en die gebruik ik eigenlijk als netwerk schijf voor zakelijke administratie en opslag van foto's vanaf mijn mobiel en Domoticz.

Ik heb een upgrade gedaan naar de nieuwste software om Synology photo's te kunnen gebruiken nadat ik jaren DS Photo heb gebruikt maar het ding is traaaaag geworden.

Dus ik moet er toch maar eens aan geloven en kijken naar een opvolger. Ben niet veeleisend qua functies maar het ding moet wel vlot werken en betrouwbaar blijven en weer 10 jaar mee kunnen.

Ik kijk naar een 224+ en wil mijn 2 TB schijf daar weer in drukken. Nu wil ik en vlotte prestaties en goede veiligheid qua data dus heeft het zin om een 2tb SSD erin te zetten en daarop het os te laten draaien en mijn oude schijf als 2e schijf ?

Kun je de oude schijf zo zonder problemen van de ene in de andere NAS drukken ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:34
Het OS wordt bij Synology over alle schijven geïnstalleerd dus dat gaat niet helemaal op.

In theorie kun je inderdaad de schijf gewoon overzetten en de nieuwe NAS opstarten. Denk dat het wel wijs is om te kijken of je bij bent qua updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:37

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

rscheper schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:36:
Het OS wordt bij Synology over alle schijven geïnstalleerd dus dat gaat niet helemaal op.
Als onderdeel van een interne array, ja. Maar een SSD als cache drive bevat geen OS. Ook wordt er niet altijd een OS geïnstalleerd op drives in expansion units.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
ik zit nu te kijken naar een 2TB SSD ( WD RED SSD bijvoorbeeld ) met een nieuwe 224+ en dan alles installeren en als alles werkt de oude schijf er bij te prikken.

Dan kan ik kiezen voor een "mirror" toch Raid 1
Of kan dat alleen met echt identieke schijven ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:37

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

jjonkie schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:42:
Of kan dat alleen met echt identieke schijven ?
De eis is gelijk of groter al zijn specs (voornamelijk RPM) die overeenkomen wel gewenst. Je kan dus ook niet later een kleine drive erbij zetten, ook niet als vervanging van een bestaande drive als er een grotere in de array zit.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Nieuwer type WD red 2TB hardeschijf geschikt als mirror is nog wel te koop maar een SSD van 2 TB is niet veel duurder. Die dan als primary drive en mijn oude schijf er extra bij als backup schijf. Wellicht nog iets veiliger als raid 1.

SSD en 224+ zou toch een flinke performance boost moeten geven tov mijn huidige oude bakje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:57
Je hoeft echt geen grote performance boost van een ssd te verwachten zoals dat bij Windows het geval is als je daar de systeem disk door een ssd vervangt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
LAN netwerk is de beperkende factor inderdaad maar een SSD is niet veel duurder. En is koeler/stiller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:07

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het enige nadeel van een SSD kan zijn, wanneer deze defect raakt is het gelijk gebeurt met het ding. Ook is datarecovery bijna nooit mogelijk.

(Persoonlijk voor mij zijn dit geen nadelen)

Ik neem aan dat de data niet alleen op je NAS staat? (Ook RAID1 is geen backup)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Mijn data staat vooralsnog alleen op de NAS. Aan de NAS hangt nog wel een externe hardeschijf die belangrijke mappen wekelijks weg schrijft.

Data recovery kan wel handig zijn als je schijf kuren heeft. Snelheid voordeel van een SSD is gering blijkbaar dus dan kan ik toch beter gewoon 2 nieuwe WD red schijven er bij bestellen van 3TB ofzo

De oude data overzetten en de 215J = 2 TB verkopen op markplaats.

Als de nieuwe wat vlotter werkt moet ik denk ik toch maar eens kijken naar een kopie in de cloud van met name de foto's van afgelopen 10 jaar. Die wil ik niet kwijt raken inderdaad. :(

[ Voor 62% gewijzigd door jjonkie op 26-10-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:57
Je kunt ook eerst gewoon beginnen met de harddisk uit je huidige systeem te migreren en dan beslissen of dat werkbaar is.
Eventueel daarna een tweede disk van 2TB erbij zetten om een raidset te maken.

[ Voor 24% gewijzigd door Ben(V) op 27-10-2023 09:54 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1