Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Onverklaarbaar verbruik (volgens HomeWizard)

Pagina: 1
Acties:

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-11 20:03
Beste mede-tweakers,

de afgelopen weken was ik op vakantie en heb ik zoveel mogelijk zaken uitgeschakeld om sluipverbruik te minimaliseren. In de nachten is het verbruik heel constant, 55 W in de dalletjes en 130 W in de piekjes (1 koelvries combi die aan stond). Echter tussen 11 en 17h zijn er (in mijn ogen) onverklaarbare pieken. Daarnaast; als ik het gemiddelde pak van het 'nachtverbruik' en dat vermenigvuldig met 24 uur, kom ik wél op het totale verbruik uit van 2,2kWh per dag. En juist daardoor trek ik die grote pieken nog meer in twijfel, dan zou mijn totale verbruik ook hoger moeten zijn. Er is niks wat zulke stroompieken kan veroorzaken in huis. Alle grote apparaten stonden fysiek uitgeschakeld.

Ik vermoed dat het te maken heeft met ofwel een onjuiste weergave, of iets met de opwek van zonnestroom. De koppeling met Growatt omvormers lag er enige tijd uit, en dat deed gelijk iets met het stroomverbruik grafiekje.

Zie bijgevoegde screenshots. De screenshot van 27 sept geeft weer hoe het nagenoeg iedere dag was. Grillig verloop, telkens tussen 11 en 17h.

Hoor het graag ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5RuBxeyZfM6oEGLaSEzlfzCUS0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/i4ITr5xCGrVjx3EzaUJMUCos.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wlF78-FApOx9jKT2U-2YrA2iW8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aloqt4yiH3UCY9cUZgYT3He9.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 30% gewijzigd door KoningPaulus op 26-10-2023 16:17 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:53
Dat kan zeker door de zonnepanelen veroorzaakt worden. De waarde van je omvormer wordt maar 1x per minuut naar HomeWizard verzonden vermoed ik. Als er dan in die minuut opeens veel minder of juist meer opwek is (wolk voor de zon), dan is deze waarde niet meer actueel, maar wordt er nog wel mee gerekend.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:51

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@KoningPaulus Idd. "volgens HomeWizard" - heb je maar het detailaanzicht geopend?
Soms zie je dan wat meer en meer realistische vermogenswaarden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• KoningPaulus
dunklefaser schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:00:
@KoningPaulus Idd. "volgens HomeWizard" - heb je maar het detailaanzicht geopend?
Soms zie je dan wat meer en meer realistische vermogenswaarden.
Wat bedoel je met detailaanzicht? Horizontale weergave? Laat weinig anders zien dan wat er nu in beeld staat. Pieken tot 1000W.
Knielen schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:49:
Dat kan zeker door de zonnepanelen veroorzaakt worden. De waarde van je omvormer wordt maar 1x per minuut naar HomeWizard verzonden vermoed ik. Als er dan in die minuut opeens veel minder of juist meer opwek is (wolk voor de zon), dan is deze waarde niet meer actueel, maar wordt er nog wel mee gerekend.
Maar hoe resulteert dat dan in hoger verbruik? Die link is me nog niet duidelijk.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:53
HomeWizard rekent elke keer opnieuw je verbruik uit als er nieuwe getallen uit je P1 meter komen, maar omdat de waardes van de omvormer langzamer updaten krijg je verschillen in de grafieken.

Voorbeeld:

op tijdstip 11:55:30 komen er nieuwe waardes binnen: slimme meter meet 200 watt teruglevering en omvormer meet 1000 watt levering. HomeWizard rekent dan uit dat je 800 watt verbruik hebt in huis (1000 - 200)

op tijdstip 11:55:35 is er een wolk voor de zon, dus veel minder opbrengst: slimme meter meet 800 watt verbruik, maar omdat de waarde van je omvormer nog niet vernieuwd is denkt HomeWizard dat dit nog steeds 1000 watt is, HomeWizard doet weer een rekensom en denk dat je op dat moment 1800 watt verbruikt (1000 + 800).

In werkelijkheid is dit natuurlijk niet zo, maar dat is het effect van traag updaten van getallen uit je omvormer.

Dit is puur theoretisch he? Ik kan hiervandaan niet zien hoe vaak je omvormer een update stuurt, maar weet dat die van mij standaard op 1x per minuut stond.

• KoningPaulus
De theorie snap ik, maar dat strookt niet met het verbruik wat het zou moeten zijn volgens mij. Oftewel 24 uur lang pieken en dalen zoals die snachts te zien zijn (dus 55-130W verbruik). Ik zou dan eerder 0 verbruik verwachten, of pieken met 0, maar niet de andere kant op.

Pagina: 1