Aansluiten combischakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 20:53

-pollem-

Are you threatening me?

Topicstarter
In mijn trapkast heb ik nu geen wandcontactdoos. Wel een lichtpunt met schakelaar. Nu heb ik een combischakelaar (schakelaar en stopcontact) gekocht om toch een wandcontactdoos te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deGqssXdnib_99opjibzSVt_WtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIzK238o7pDMwwvLTKsXax2W.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het lichtpunt heb ik een bruine fasedraad, blauwe nuldraad, geel/groene aardedraad en een zwarte schakeldraad.

Bij de schakelaar heb ik een bruine fasedraad en een zwarte schakeldraad. Om de combischakelaar aan te sluiten heb ik hier ook de nul- en aardedraad nodig. Kan ik deze van boven naar beneden verlengen met een lasklem of moeten deze van een centraaldoos komen?

Beste antwoord (via -pollem- op 26-10-2023 19:12)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik zou verwachten dat bij je lichtpunt vanuit boven een bruine, blauwe en groengele draad komen (die komen dan vanaf de centraaldoos), en naar beneden een bruine en zwarte vertrekken (die gaan naar het schakelpunt). Klopt dat?

Als dat zo is, dan lijkt verlengen me geen probleem. Waarschijnlijk loopt er een keurig buisje rechtstreeks tussen je lichtpunt en schakelpunt. Even vier nieuwe draden trekken tussen lichtpunt en schakelpunt, en aansluiten maar.

[ Voor 89% gewijzigd door eamelink op 26-10-2023 19:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik zou verwachten dat bij je lichtpunt vanuit boven een bruine, blauwe en groengele draad komen (die komen dan vanaf de centraaldoos), en naar beneden een bruine en zwarte vertrekken (die gaan naar het schakelpunt). Klopt dat?

Als dat zo is, dan lijkt verlengen me geen probleem. Waarschijnlijk loopt er een keurig buisje rechtstreeks tussen je lichtpunt en schakelpunt. Even vier nieuwe draden trekken tussen lichtpunt en schakelpunt, en aansluiten maar.

[ Voor 89% gewijzigd door eamelink op 26-10-2023 19:11 ]

• -pollem-

-pollem-

Are you threatening me?

Topicstarter
@eamelink Vanuit de centraaldoos komen bruin, groen/geel en blauw naar het lichtpunt. Vanuit het lichtpunt gaan een zwarte en bruine naar het schakelpunt.

Het is dus centraaldoos > lichtpunt > schakelpunt en niet centraaldoos > schakelpunt > lichtpunt.

Komt op het zelfde neer toch?

[ Voor 6% gewijzigd door -pollem- op 26-10-2023 17:26 ]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ja. Ik zie dat ik in m’n post een keer schakelpunt noemde waar ik lichtpunt bedoelde. Is nu gecorrigeerd.

Dan is je situatie volkomen normaal, en kan je inderdaad gemakkelijk doen wat je wilt :)

• -pollem-

-pollem-

Are you threatening me?

Topicstarter
@eamelink Top. Thanks voor de bevestiging.