Met welke zaag Keralit én aluminium zagen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:44

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik wil binnenkort Keralit gaan aanbregen aan de zijkant van mijn huis. O,a. tussen 2 kozijnen.
Hiervoor moet het Keralit gezaagd worden. HIervoor wil ik o.a. mijn afkortzaag gaan gebruiken.
Nu lees ik dat ik dit kan doen met een normaal, fijn getand cirkelzaagblad.
Maar ik wil later met datzelfde blad ook nog aluminium profielen gaan zagen.

Kan ik dan niet beter een aluminiumzaag met negatieve vertanding aanschaffen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
Rzaan schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:00:
Ik wil binnenkort Keralit gaan aanbregen aan de zijkant van mijn huis. O,a. tussen 2 kozijnen.
Hiervoor moet het Keralit gezaagd worden. HIervoor wil ik o.a. mijn afkortzaag gaan gebruiken.
Nu lees ik dat ik dit kan doen met een normaal, fijn getand cirkelzaagblad.
Maar ik wil later met datzelfde blad ook nog aluminium profielen gaan zagen.

Kan ik dan niet beter een aluminiumzaag met negatieve vertanding aanschaffen?
Om hoeveel aluminium profielen en hoeveel Keralit panelen gaat het? Nu heb ik geen ervaring met Keralit panelen maar met een aluminiumzaagblad (hier een Festool HW 210x2,4x30 TF72) kun je ook prima kunststof zagen. Een normaal fijn getand zaagblad kun je voor veel meer inzetten dan alleen deze klus. Een aluminiumzaagblad daarentegen is redelijk prijzig tov. een fijn getand zaagblad dus zou ik alleen kopen als je er veel gebruik van gaat maken. In mijn ervaring is aluminium zagen met een cirkelzaag best nauwkeurig alleen loop je al wel snel tegen de zaagdiepte beperking aan van een cirkelzaag, en je hebt echt overal metaalsplinters liggen :)

Offtopic tip: Wanneer je van plan bent om veel metaal te gaan zagen kun je beter een metaallintzaag kopen, deze zagen een stuk rustiger en je kan dan ook staal en rvs zagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:59
Ik heb een zaagblad voor sandwich platen gebruikt in mijn makita afkortzaag.
Was van silverline, goedkoop, iets van €15, maar deed wat het moest doen.
Fijn getand blad en zaagt ook aluminium profielen. Je kunt er ook 2 kopen, een voor als de ander bot is geworden.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Elac schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:29:
Ik heb een zaagblad voor sandwich platen gebruikt in mijn makita afkortzaag.
Was van silverline, goedkoop, iets van €15, maar deed wat het moest doen.
Fijn getand blad en zaagt ook aluminium profielen. Je kunt er ook 2 kopen, een voor als de ander bot is geworden.
Ik zie van Parkside zelfs een 96-tanden zaagblad staan voor € 8,-.
Bijna niet te geloven.
TorxWorx schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:18:
Om hoeveel aluminium profielen en hoeveel Keralit panelen gaat het? Nu heb ik geen ervaring met Keralit panelen maar met een aluminiumzaagblad (hier een Festool HW 210x2,4x30 TF72) kun je ook prima kunststof zagen. Een normaal fijn getand zaagblad kun je voor veel meer inzetten dan alleen deze klus.
Ik ga niet heel veel zagen. Ik moet van een aluminium profiel een 30 0f 40 korte stukjes afzagen.
Maar eerst het Keralit en dat is ook alleen maar voor mijn huis, dus maximaal 100 zaagsnedes (denk ik)
Keralit is niet heel hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elac
Let wel op de slijphoeken van de vertanding. Aluminium profielen zagen met een blad voor hout zou ik niet doen. Ik heb het blad gebruikt voor een hele schuur van 3x4 meet kunststof bekleding, 1mm dik, kunststof funderingsbalken, hdpe 8x16 cm en cls 120mm.
Blad is nu wel versleten😆

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:43
Zagen met een normaal, fijn getand cirkelzaagblad. Voor het aluminium het blad even tegen een kaars houden voor het betere smeerwerk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Elac schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:30:
Let wel op de slijphoeken van de vertanding. Aluminium profielen zagen met een blad voor hout zou ik niet doen. Ik heb het blad gebruikt voor een hele schuur van 3x4 meet kunststof bekleding, 1mm dik, kunststof funderingsbalken, hdpe 8x16 cm en cls 120mm.
Blad is nu wel versleten😆
Bij het blad met 96 tanden staat:
Multi, 96 tanden:
Voor het zagen van aluminium profielen, zeer hard of gecoat hout

Ik denk dat ik gewoon ga proberen. Voor dat geld kun je je er geen bult aan vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elac
Moet wel lukken denk ik. Wees voorzichtig en succes.

Pagina: 1