Wel / niet verhuizen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik ben dol op jullie ongezouten mening, dus vandaar dat ik graag jullie mening wil.

Situatie:
We wonen in basis prima. Ons huis is ruim genoeg (alle drie de kinderen hebben een eigen slaapkamer, we hebben een rommel-/thuiswerkkamertje over), we hebben leuke buren alleen de tuin is wat aan de kleine kant. We hebben alle voorzieningen die we nodig hebben binnen loop- of fietsbereik.
Afgelopen jaren hebben we flink weten af te lossen op de woning, waardoor we nu een lage hypotheek hebben (bruto maandlasten zijn <250 euro per maand). We overwegen zelfs om volgend jaar de hypotheek volledig af te lossen wanneer de rentevaste periode eindigt.
In de straat hebben al diverse woningen te koop gestaan en waren snel verkocht. De huizen hier gaan voor om en nabij 525k in de verkoop (geen idee of er overboden wordt). Ik verwacht dat ons huis (minimaal) hetzelfde oplevert, omdat wij ook nog een groot dakkapel hebben laten plaatsen wat andere woningen niet hadden.

Nu staat er een stadsdeel verderop een mooie nieuwbouw woning (vrijstaand) te koop. De woning is reeds voorzien van een badkamer, toilet en keuken, maar verder nog volledig casco (de wanden zijn saus/behangklaar). De badkamer, toilet en keuken hadden we bij wijze van zelf gekozen kunnen hebben. De wanden, vloer, tuin en dergelijke moeten nog gedaan worden en kunnen we dus volledig naar eigen hand zetten.
De kinderen zouden op dezelfde school kunnen blijven als waar ze nu zitten, iets wat vrouwlief ook wel belangrijk vindt. Er zijn meerdere schoolgenootjes die ook uit dit stadsdeel komen, dus na schooltijd spelen e.d. blijft gewoon mogelijk. De afstand ten opzichte van onze huidige woning is qua afstand ongeveer even groot (+/- 5km).

Nu heb ik even een snelle berekening gemaakt via de tool van de Rabobank. Zoals verwacht, zouden we op basis van ons huidige inkomen de woning kunnen kopen, ook wanneer ik nog 50k extra kosten opvoer voor verbouwingen (bijv. afwerking muur, vloer en tuin). Financieel ligt het dus binnen handbereik.
Nu hebben wij het voordeel een nagenoeg afgelost huis te hebben. Ik zie mijzelf niet als verhuurder, dus verkoop liever de woning dan dat ik 'm aflos en vervolgens te huur beschikbaar stel.

Als ik de berekening doortrek en onze huidige woning voor 500k weet te verkopen (verwacht dat dit dus minimaal 25k meer zal opleveren) en in de berekening aangeef verder geen eigen geld in te brengen (dat is overigens wel) dan kom ik op een bruto maandbedrag wat 10 tot 11 keer meer is dan we nu betalen. Een bedrag wat fors is, maar met ons huidige inkomen nog wel betaalbaar. Het sparen zal absoluut afnemen, maar blijft nog wel mogelijk. Onder aan de streep zullen we er absoluut geen boterham minder om eten.
Ook met de huidige CAO onderhandelingen, is het vooruitzicht positief dat onze inkomens vanaf 1 januari ook weer met enkele procenten zullen stijgen. De inkomstenkant groeit dus nog gestaag door, terwijl de uitgave kant stabiel is.

Ergens vind ik het te zot voor woorden om zoveel geld aan een hypotheek / woning uit te geven. Maar de realiteit is nou eenmaal dat huizen onbetaalbaar zijn geworden.

Maar wat zouden jullie doen? Zouden jullie de stap nemen om te verhuizen zodat je een grotere tuin hebt ? In basis hebben we nu qua woon- en slaapruimte genoeg ruimte. Ook als de kinderen straks groter zijn, kunnen ze qua grootte prima in de kamers blijven. Natuurlijk is het huis weer 10-11 jaar nieuwer dan ons huidige huis (toen ook nieuwbouw gekocht) en gaan we er qua woonruimte +/- 20m2 op vooruit. Qua tuin gaan we er wel fors op vooruit (+/- 350 m2). Echter, onze vaste lasten stijgen met een factor 10-11. Nog los van de belastingen e.d. die er natuurlijk ook bij komen kijken.

Ergens denk ik van fck it! We gaan er voor. We kunnen het betalen, maar aan de andere kant heb ik de twijfel of ik wel 10-11 keer meer wil betalen om een grotere tuin te hebben...

Dus, kom maar door met jullie (ongezouten) meningen waarom wel/niet door te stromen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Te weinig info. hoe oud zijn jullie, hoe groot is de risk appetite? Hoe erg zijn die extra maandlasten (10-11 keer lijkt wel erg veel maar hoe verhoudt dit zich?)

wil je genieten van je tijd of zoveel mogelijk werken? bijt dit elkaar?

Vergeet niet dat de tijd met je kinderen van onschatbare waarde is. Daarnaast is een gevoelsmatig hoge hypotheek nu, over een paar jaar niks meer. etc

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:46
Goed, waarom zou je willen verhuizen? De grotere tuin? Is de woning echt zoveel groter? Of zit de 20m2 alleen in de woonkamer of verdeeld over alle verdiepingen? Is het dat het extra geld waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-06 16:14

Nullifiel

╞═══════╡

Ik weet niet hoor, maar volgens mij ga je meer inleveren dan dat je ermee wint.
Veel hogere hypotheek + hogere andere lasten versus grotere tuin en iets nieuwer huis.
En je weet je nu wat je aan je leefomgeving hebt en dat is maar afwachten op de nieuwe locatie.

Daar komt het op neer toch?

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Hoe lager de hypotheek (lasten in het algemeen), hoe beter. Persoonlijk zou ik blijven zitten.
Wij zijn heel blij met ons nieuwbouw huis van 2 jaar oud, maar het kost aardig wat in de maand. We kunnen het prima betalen maar ik zou liever een hypotheek van 20% hebben van wat ik nu betaal en dan wat inleveren op het huis.

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 26-10-2023 16:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
BastaRhymez schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:46:
Dus, kom maar door met jullie (ongezouten) meningen waarom wel/niet door te stromen 8)
Geen mening, wel een vraag: is een tuin jou een paar ton waard? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Dinictus208 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:51:
Te weinig info. hoe oud zijn jullie, hoe groot is de risk appetite? Hoe erg zijn die extra maandlasten (10-11 keer lijkt wel erg veel maar hoe verhoudt dit zich?)

wil je genieten van je tijd of zoveel mogelijk werken? bijt dit elkaar?

Vergeet niet dat de tijd met je kinderen van onschatbare waarde is. Daarnast is een gevoelsmatig hoge hypotheek nu, over een paar jaar niks meer. etc
We zijn nog jong (37 en 35), net als de kinderen (10, 8 en 6). Ik werk full time (4 dagen kantoor / 1 dag thuis) en vrouwlief werkt 3,5 dag. Ik heb in het verleden wel eens part time gewerkt, maar merkte dat ik op mijn vrije dag dan toch vanuit huis aan het werk was (telefoon ging continu, brandje hier blussen, brandje daar blussen) dus toen ook besloten dat ik daar weer betaald voor wilde krijgen 8)
Wel heb ik 43 vrije dagen per jaar en die gaan er ook makkelijk door heen (volgend jaar ga ik extra vrije dagen bij kopen). De verhouding werk - privé is wat mij betreft dus prima in balans en zal hierdoor ook niet gaan veranderen. Beide hebben we ook niet de ambitie om nu al minder te gaan werken (financieel kan het, maar we hebben er beide nog te veel plezier in en de kinderen hoeven maar 1 dag naar de BSO die ze zelf ook erg leuk vinden).

De maandlasten zijn nu <250 bruto per maand en volgens de snelle berekening zou dit ergens tussen de 2.500 en 2.750 bruto per maand worden.
RonnieKo schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:54:
Goed, waarom zou je willen verhuizen? De grotere tuin? Is de woning echt zoveel groter? Of zit de 20m2 alleen in de woonkamer of verdeeld over alle verdiepingen? Is het dat het extra geld waard?
Waarom willen verhuizen? Enerzijds omdat het kan en omdat we nu de tuin toch echt wel een beetje missen... Maar aan de andere kant, het zijn een hoop centen iedere maand voor die tuin. Vandaar ook het dubbele gevoel.
Onze huidige woning (rijtjes woning) is +/- 140 m2, de andere woning (vrijstaand) is 176 m2, maar daarin is tevens een kamer verloren ruimte vanwege de warmtepomp en boiler). Effectief gaan we er in geheel wel iets op vooruit, maar dat is dan wel over alle verdiepingen heen uitgesmeerd. De woonkamer is dus niet 20m2 groter.
Nullifiel schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:56:
Ik weet niet hoor, maar volgens mij ga je meer inleveren dan dat je ermee wint.
Veel hogere hypotheek + hogere andere lasten versus grotere tuin en iets nieuwer huis.
En je weet je nu wat je aan je leefomgeving hebt en dat is maar afwachten op de nieuwe locatie.

Daar komt het op neer toch?
Tja, financieel gaan we 2.000 - 2.500 euro per maand meer betalen, maar kunnen we betalen zonder die boterham minder te eten.
Qua huidige woning zitten we goed qua buren, maar ik blijf niet per se voor m'n buren wonen. Wie weet welke plannen zij op den duur hebben...
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:58:
Hoe lager de hypotheek (lasten in het algemeen), hoe beter. Persoonlijk zou ik blijven zitten.
Wij zijn heel blij met ons nieuwbouw huis van 2 jaar oud, maar het kost aardig wat in de maand. We kunnen het prima betalen maar ik zou liever een hypotheek van 20% hebben van wat ik nu betaal en dan wat inleveren op het huis.
Dat is wel enigszins waar de schoen wringt... We zitten in basis goed waar we zitten en is financieel heerlijk. Maar aan de andere kant, we kunnen het ander ook prima bekostigen zonder in te leveren op wat we nu doen (behalve sparen, maargoed geld is ook niet alles).
TMDC schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:00:
[...]
Geen mening, wel een vraag: is een tuin jou een paar ton waard? >:)
Grond is duur tegenwoordig :'(
Ja, ik zou best een paar euro meer betalen om wat meer ruimte te krijgen. Dit is echter wel meteen 2.000 - 2.500 euro per maand meer en dat zijn een hoop knaken... Vandaar de reality check van hier :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jacco91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:00
Ik zou de voors en tegens even heel goed op een rijtje zetten. €2500/m is heel veel geld voor een iets grotere tuin. Stop dat geld in een ETF (beleggen) en je hebt met een rendement van 5% na 15 jaar zo'n 6,5ton. Dan ben je rond de 50 en kan je flink minder gaan werken of heel veel vrije dagen kopen en lekker op vakantie gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:26
Qua verblijfstijd zit je (grove schatting) 80% in huis en 20% in de tuin (incl. het tuinonderhoud).
Wanneer je groen wilt zien is er vast ook wel een park of bos in de buurt.
Ik zou lekker blijven zitten en de 2000 euro die ik per maand(!) overhou besteden aan andere, nuttige dingen (oudedagsvoorziening, opleiding kinderen, opwaarderen/zuiniger maken huidige woning, etc).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
van 250 naar 2500 bruto met verkoop eigen woning?
Dat vind ik wel flink bedrag hoor, waar komt dat vandaag? Oude woning 500.000 en nieuwe woning 1mio oid?

Ik vind 2k extra per maand wel erg veel voor een tuin. Is er niets te vinden voor, laten we zeggen 750k met tuin waardoor je nog maar 250.000 hoeft bij te lenen?

Persoonlijk zou ik 24K per jaar er niet voor over hebben als je, behalve de tuin, prima woont. Zelf heb ik met geld wat ik over had een chaletje gekocht op een natuurcamping en geniet ik nu van een tuin (en meer) voor 2500 per jaar :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:07

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Een andere insteek: Ik weet niet of je zelf gestudeerd hebt / op kamers / vroeg uit huis bent gegaan, maar je hebt 3 kinderen. Wil je niet geld sparen om hun een goede start op de huizenmarkt te kunnen geven over 10 jaar?

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:55
Tjsa ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar het klinkt als een hoop geld voor een betrekkelijk geringe groei in ruimte binnenshuis, en of de extra ruimte buitenhuis je dat geld waard is, dat is iets aan jouzelf om te bepalen. Het nieuwe huis kan misschien wel weer meer comfort bieden dan je oude huis, of een prettiger indeling, dat weet ik allemaal niet.

Wat ik nog wel in overweging kan geven is dit. Het huis dat je op het oog hebt is nieuwbouw. Is de hele wijk nieuwbouw en moet iedereen daar nog in trekken? Zijn het allemaal vergelijkbare woningen qua segment? Beste kans dan dat de meesten die daar gaan komen wonen in dezelfde levensfase zitten.

Bij ons zie je dat ook: in ons groene buurtje met ruime jaren '70 woningen is het heel verschillend wat er woont. Alles van jong/beginnend tot senioren. Een erg fijne buurt. Een paar honderd meter verderop is een nieuwe wijk gebouwd in relatief korte tijd, naar mijn idee vrijwel allemaal jonge gezinnen met kinderen, iedereen in dezelfde fase. Dat moet je wel net willen :P

Ook is een nieuwbouwwijk die net klaar is of nog in ontwikkeling is naar mijn idee vaak nog wat kaal in het begin, weinig groen etc. Moet je ook net willen.

Maar of dat het geval is in de woning waar jij nu naar kijkt, weet ik niet.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:51
Het is een flink verschil, dat zul je zelf moeten bepalen.

Maar aangezien de woning een stuk nieuwer is, zou ik qua maandbedrag niet alleen naar de hypotheek kijken, maar ook naar verwachte energieverbruik. Is de woning een stuk zuiniger wellicht? Wellicht zakt het dan iets onder de €2000.

Maar voor dat bedrag zou ik inderdaad ook blijven zitten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

BastaRhymez schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:14:
[...]

We zijn nog jong (37 en 35), net als de kinderen (10, 8 en 6). Ik werk full time (4 dagen kantoor / 1 dag thuis) en vrouwlief werkt 3,5 dag. Ik heb in het verleden wel eens part time gewerkt, maar merkte dat ik op mijn vrije dag dan toch vanuit huis aan het werk was (telefoon ging continu, brandje hier blussen, brandje daar blussen) dus toen ook besloten dat ik daar weer betaald voor wilde krijgen 8)
Wel heb ik 43 vrije dagen per jaar en die gaan er ook makkelijk door heen (volgend jaar ga ik extra vrije dagen bij kopen). De verhouding werk - privé is wat mij betreft dus prima in balans en zal hierdoor ook niet gaan veranderen. Beide hebben we ook niet de ambitie om nu al minder te gaan werken (financieel kan het, maar we hebben er beide nog te veel plezier in en de kinderen hoeven maar 1 dag naar de BSO die ze zelf ook erg leuk vinden).

De maandlasten zijn nu <250 bruto per maand en volgens de snelle berekening zou dit ergens tussen de 2.500 en 2.750 bruto per maand worden.
herkenbaar ;) voordat dat thuis werken terwijl je "oppast".
De sprong naar 2500 zou mij teveel zijn voor wat er tegenover staat. Meer gevoelsmatig dan financieel overigens en dat lijkt mij bij jullie ook zo. Zonder plan om hier snel vanaf te zijn zou ik het niet doen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:03
@BastaRhymez
Zit zelf in een vergelijkbare situatie maar dan met een appartement en wil tzt naar een mooie woning. Dus ik begrijp het gevoel van, f*ck it, ik kan het betalen en genieten van een mooi huis.

Maar in jou geval heb je nu wel een prima woning wat voor 90% aan je wensen voldoet. Gevoelsmatig zou ik nog een paar jaar wachten, lekker doorsparen en een woning kopen op een gunstiger moment. De huidige rentes zijn relatief hoog en de woningmarkt is nog steeds overspannen. Droom scenario zou zijn voor jou, huizenmarkt stort in + lagere hypotheek rentes (situatie medio 2013/2014). In absolute zin, zal je nieuwe woning goedkoper worden dan de waardevermindering van je huidige woning. En jij kan wel verhuizen want je hebt overwaarde. Dit kan uiteraard nog jaren duren maar tot dit tijd heb je volgens mij een prima leven/situatie.
Wellicht wil je tegen die tijd wel heel iets anders en ben je blij dat je ben blijven zitten. Of heb je spijt dat je nu niet de stap hebt gemaakt. Erg lastige keuze en helaas eentje die alleen jij kan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Tja maar daar zou ik niet op gaan wachten. Huizenmarkt gaat niet "instorten". Dat kan alleen als alles compleet inklapt. Er zijn te weinig huizen. Rentes gaan stabiliseren (wellicht) huizenprijzen zullen op korte termijn zelfs weer aantrekken. Op lange termijn wrs licht stijgend waarbij wachten op een "colapse" m.i. naief is. Maar dit is teveel OT denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31
Die nieuwe hypotheek van ca. €2700 bruto, is dat dan helemaal annuïteiten/lineair, of deels aflossingsvrij?

Je hebt duidelijk de discipline om af te lossen. Een van de redenen dat je momenteel snel hoge maandbedragen krijgt, is de hoge rente. Als jullie trouw zijn met zo snel mogelijk extra aflossen, kun je het bedrag vermoedelijk snel omlaag brengen naar een acceptabeler niveau, ook omdat je dan in een lagere rente basis terecht komt - zeker als de huizenprijzen door blijven stijgen gaat dat vlotter dan je zou denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:01

ST10©DE

Dus.............

Waarom wil je een grotere tuin? Voor de kinderen? Naarmate die groter worden spelen ze steeds minder in de tuin. Misschien kan je huidige tuin opnieuw aan laten leggen waardoor die meer voldoening gaat geven?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:38
Ik zou eerst alle bedragen wat concreter zien te krijgen. Je kunt vrijblijvend naar de hypotheker om je maandlasten precies te laten berekenen, en je kunt een makelaar vrijblijvend een prijsbepaling laten doen van je huidige woning. Dan weet je echt over welke bedragen het gaat.

Dat gezegd hebbende: ik zou die concrete bedragen gebruiken om de beslissing, die ik emotioneel eigenlijk allang heb genomen, te rationaliseren.

Een aardig gedachtenexperiment is het volgende: gooi een muntje op. Kop is blijven, munt is verhuizen. En dan volg je niet direct de uitkomst van het muntje, maar je kijkt naar je reactie op de uitkomst van het muntje.

Voel je je opgelucht of teleurgesteld bij hoe het muntje valt? Dit geeft je inzicht in wat je diep van binnen wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 19:15
Even een gok, maar volgens mij zit je naar een woning te kijken van rond de 1,2 - 1,5 miljoen? Klopt dat? Zo ja, dan gaat het natuurlijk niet alleen over de tuin. De enige vraag die je jezelf moet stellen is: heb je dit er per maand voor over? Wat moet je laten in de nieuwe situatie?

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:13
Je hypotheek is bijna afgelost en je hebt al een relatief nieuw huis.
Doe gek en investeer flink in zonnepanelen en een warmtepomp en je bent klaar met je huis.

Wat je overhoud besteed dat liever aan een paar goede en gezellige vakanties met je gezin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:48
Ik heb exact in dezelfde situatie gezeten, alleen niet zoveel afgelost. Ons huis was prima en enorm up2date, lieve fijne buren (echte vrienden), alles binnen handbereik en een kleine tuin.
Wij hebben de keuze gemaakt om wel te verhuizen. Ons nieuwe huis was ouder, lelijker en qua energie vele malen minder comfortabel, maar de ruimte die we ervoor terug hebben gekregen om het huis is heerlijk! Het enige wat ik mis, zijn de fijne buren. Best gek, maar ik zou er bijna weer voor terug naar verhuizen.
Dat is natuurlijk overdreven om te doen, want zij blijven daar ook niet eeuwig wonen en je kunt gewoon blijven afspreken, allen dan meer gepland ipv over de vloer vallen.

Als je het huis en tuin echt gaaf vindt: DOEN.

Succes met de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:58
@BastaRhymez Ik snap je dilemma. Wij zitten in dezelfde levensfase (kids zijn even oud) alleen dan een paar jaar ouder :D.

Ik hou de markt ook nog in de gaten voor een leuk vrijstaand huis of de kavels om er zelf 1 te bouwen (we zitten nu in een zelfbouw 2-kapper, qua ruimte/tuin hoeven we niet weg. Alleen als je voor zeg een ton bijleggen een leuke stap kan maken dan wel). Dit is in jullie geval anders natuurlijk.

Daarom een grote kans dat wij mooi blijven zitten en ik zou over een jaar of 10 (als de jongste ook alleen thuis kan blijven) graag een vakantiehuis in Spanje/Portugal willen kopen. Voor de verhuur en waar we zelf een maand/2maanden kunnen zitten in de winter (en remote werken).

Zo heeft iedereen zijn/haar eigen wensen natuurlik :)

Als ik in jullie schoenen zou staan zou ik wel blijven zitten, of een tussen stap waarbij je niet 2500 per maand kwijt bent. Leuke hoekwoning of 2-kapper met voldoende tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:08
Ik denk dat je in jouw levensfase naar een aantal opties kan kijken. Verhuizen is daar 1 van. Je kan ook vaker op vakantie, of minder werken, dure materialistische zooi kopen, of een combinatie van die factoren. Of heel wat anders.
Of gewoon doorgaan zoals je gaat, en op een gegeven opgebouwd vermogen aan je kinderen schenken :P

Wat je daarvan wilt, is uiteindelijk persoonlijk :)

Hoe dan ook, in de basis is het 'geld kan je niet eten'. Aan woongenot heb je een heel stuk meer zou ik zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 26-10-2023 17:34 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:18
BastaRhymez schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:46:

We wonen in basis prima. Ons huis is ruim genoeg (alle drie de kinderen hebben een eigen slaapkamer, we hebben een rommel-/thuiswerkkamertje over), we hebben leuke buren
Lekker daar blijven wonen als je het naar het zin heb ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:23
Leuke casus. Waar natuurlijk geen goed of fout is.

Wij hebben iets vergelijkbaars, maar minder extreem. Zitten nu in 2 kapper die ruim genoeg is, wat gemoderniseerd kan worden, maar qua woningwaarde kunnen we wel x3 - en dus vrijstaand, grote tuin, etc.

Heel recent besloten om lekker te blijven zitten. De financiële rust (spaargeld > hypotheek) is voor ons belangrijker dan groter, beter, meer. Ik zie het als een mogelijkheid om uit de rat race te stappen wanneer ik maar wil. Lekker sparen en leuke dingen doen; en ik hou van mooie spullen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hoeveel ga je netto echt meer betalen? In die 2,5k zal een flink deel aflossing zitten die je spaart en dus niet uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 19:11
Misschien een wild idee, maar is er ook nog een middenweg? Iets grotere woning, meer tuin, maar dan ergens tussen de 250 en 2500 euro?

Een tuin is leuk en ik kan me voorstellen dat je die wat groter wilt. Het liefst met een mooie buitenkeuken. Alleen het verschil is wel heel groot, je wensen zijn vast te realiseren waarbij je ook meer overhoud voor andere dingen. Daar kan je zelf vast een mooie bestemming voor verzinnen.... en anders help ik je graag :)

Oh, en het gaat waarschijnlijk toch wel gebeuren. Als het nu kriebelt, dan doet dat het ook over 3 jaar ook nog als je nog geen andere woning hebt gekocht. Ga dan gewoon 3 jaar eerder genieten van je tuin.

[ Voor 19% gewijzigd door SmashCruiser op 26-10-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-03 23:17
Ik zou het niet doen. Een iets grotere tuin voor heeeel veel meer geld klinkt als een financiële flater.
Heel veel vrijstaande woningen die tegenwoordig worden gebouwd zijn eigenlijk rijtjeshuizen maar dan op zichzelfstaand op een niet al te grote kavel.

Natuurlijk zijn er ook mensen die een hele dikke BMW kopen, vanwege allerlei redenen. Maar voor ongelooflijk veel geld ga je er weinig op vooruit qua woning. En misschien wel op achteruit omdat je andere dingen niet meer kan doen, zoals drie keer op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Wow, hoop reacties weer, leuk!
Zal morgen even uitgebreider reageren, maar nu al wat reacties geven:

Huis wat we hebben gezien is 900k (+50k verbouwing opgenomen in de berekening).

Hypotheek zal rond de 450k uitkomen (500k overwaarde gaat direct in de hypotheek).

Voor de kinderen sparen we een prima bedrag om straks de studie e.d. van te betalen (+/- 250 euro per kind per maand).

Qua vakanties / weekendjes weg doen we al best veel. We gaan altijd in de zomer 3 tot 4 weken er tussen uit. Gewoon lekker naar de camping (Italie, Frankrijk of Spanje) waar de kinderen zich vermaken. Daarmaast gaan we eigenlijk zo'n 2 (soms 3) keer per kwartaal een weekendje weg binnen Nederland. Gewoon een leuk (vakantie)park in de Achterhoek, Drenthe of waar dan ook. Dat zal met de nieuwe woning wel wat minder worden, maar dan hebben we het nog steeds niet slecht.

Qua energiekosten betalen we nu ook al vrij weinig (100 euro per maand) en dan krijgen we vaak eind van het jaar nog geld terug... dus dat gaat niet ineens een besparing oplweveren in de maandlasten.

We gaan er nog maar (weer) een nachtje over slapen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Houd je er rekening mee dat het heel goed kan zijn dat jullie relatie op de klippen loopt? Daar denk je misschien niet zo snel aan, maar de helft van de relaties gaat ooit uit elkaar. Als je dan net in een peperduur huis zit met hoge maandlasten, dan moet je misschien met verlies verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ondanks dat het financieel wellicht goed haalbaar is, vind ik de kosten erg hoog voor maar iets meer huis. Als je echt stappen wilt maken kun je wellicht beter een kavel kopen en zelf bouwen. Staat je niet blind op deze mogelijkheid. Er volgen er altijd meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:04
@BastaRhymez De vraag waarom je wilt verhuizen is gesteld, 'omdat het kan en de tuin'. Maar hoe ben je op dit huis uitgekomen? Ben serieus rond aan het kijken geweest, of toevallig voorbij gereden? (Of in het topic 'Wat er nu weer te koop staat' gezien? ;) )
Want als je serieus aan het kijken geweest bent, is dat al je antwoord, je wilt verhuizen.
Als je er toevallig op gekomen bent is het dilemma groter.

10 keer zoveel in de maand betalen voor x tijd? 30 jaar? Vind ik wel veel.

Misschien ook alvast bedenken wat je later wilt, als de kinderen het huis uit zijn. Wil je daar blijven wonen (daar, nu, daar, nieuw huis, of heel ergens anders)? Wat is (je) tegen die tijd meer waard. Het gespaarde, of de mogelijk overwaarde op het nieuwe huis, waarmee je wel nog de hypotheek (deels) aflost?

En... OK, het is niet, jullie zijn jong, maar stel dat er iets gebeurd. Als het inkomen van een van jullie wegvalt, of zelfs van beiden. Is het dan nog te betalen?

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@BastaRhymez En wat vind je van de suggestie (meerdere keren genoemd) van een tussenoplossing? Leuke hoekwoning of 2-kapper voor max 750K waarbij je een hypotheek van 250K nodig hebt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Laatst online: 21-06 23:31
Hoe kom je op een maandbedrag van €2500? Als je 4 a 5 ton gaat lenen zit je (netto) richting de €2000. Dat terzijde, ik denk dat je gigantisch vergist in het bedrag dat je nodig hebt aan meerwerk/afwerking.

Wij hebben 3 jaar geleden ook een vrijstaande woning moeten inrichten. Dit waren een beetje onze kosten:
- Meerwerk was ongeveer 50k
- Vloer beneden 12k, vloeren boven ook 6k.
- Alle wanden laten stucen en verven, 12k
- Zonwering hele woning, 11k (gordijnen enzo bedoel ik)
- Keuken en badkamer geef je aan dat deze al zijn inbegrepen. Wil je andere tegels, kastjes, apparatuur en dergelijke, gaat dat ook hard oplopen. Bij ons was dat ongeveer 40k erbij nog.
- Tuin, wat hebben wij ons daarin vergist. Was ongeveer 55k kwijt voor de hovenier. En dan is het meest luxe wat wij hebben 2 houten vlonder en een trampoline.

Heb niet alles benoemd, maar geeft je een beetje beeld. Prijsniveau 2020 overigens. Denk dat je in jouw situatie als je het bescheiden houdt kan rekenen op een bedrag van minimaal 100k.

Dat even voor het reele beeld. Nu de voordelen:
- Het woongenot is geweldig. Wij wonen fantastisch. Grote tuin, geen herrie van de buren en een comfortabele woning die voorzien is van alle gemakken. Alleen al de vloerverwarming op alle verdiepingen is geweldig. Onze vorige woning was nota bene uit 2012, maar een verschil van dag en nacht.

Hoewel je een flink maandbedrag betaalt, is een groot deel ervan ook aflossing. Je bouwt weer extra overwaarde op. Als je de woning over 20 jaar verkoopt heb je ook een opbrengt van 1 miljoen ipv 5 ton (inflatie even buiten beschouwing gelaten). Je spaargeld gaat zitten in je woning. Zou je liever je geld kunnen beleggen? Wellicht, maar dat rendement is onzeker. Het rendement op je woning is waarschijnlijk iets zekerder. 4% per jaar kan je wel rekenen. Daarnaast geniet je ook van de grotere ruimte in de tussentijd. Bij mij persoonlijk speelde mee dat ik mijzelf ken. Als ik per maand €3000 overhoudt om te spenderen, ga ik dat doen ook. Nu gaat een groot deel daarvan naar onze hypotheek en houden we nog altijd genoeg over voor leuke dingen. Over 30 jaar is de woning afgelost en levert dat bij verkoop ook een leuk bedrag op als we weer kleiner gaan wonen.

Persoonlijk vind ik in jullie situatie de vooruitgang in woonruimte wel echt karig. De grote tuin hier wordt wel volop benut door onze kinderen. Kijk even naar het maandbedrag wat je noemt, of dat klopt. Daarnaast kan je ook gerust 100 tot 150 euro ervan aftrekken omdat je met een warmtepomp efficienter en goedkoper stookt.

[ Voor 12% gewijzigd door B-Bandit op 27-10-2023 00:21 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Aandachtig dit topic en alle adviezen gelezen. Ik ben het met de meeste users eens dat 2 tot 2,5k wel heel veel geld is, maar dat gezegd hebbende, de vraag is natuurlijk: hoeveel heb je nu 'over' iedere maand. Als je iedere maand 6k naar je spaarrekening boekt zou ik er geen seconde over twijfelen en als dit betekent dat je niets meer naar de spaarrekening gaat boeken dan zou ik het nog even heroverwegen...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:22
Ik weet niet uit welk bouwjaar jullie huidige woning zit en hoe het zit met isolatie en duurzaamheid, maar de kans is groot dat de nieuwbouwwoning jullie aanzienlijke verlaging in de energiekosten gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:00
Sito schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:45:
Ik weet niet uit welk bouwjaar jullie huidige woning zit en hoe het zit met isolatie en duurzaamheid, maar de kans is groot dat de nieuwbouwwoning jullie aanzienlijke verlaging in de energiekosten gaat opleveren.
Dat denk ik niet. Huidige huis is ook vrij nieuw en TS geeft aan nu iets minder dan 100 euro per maand voor energie uit te geven. Daar is weinig te halen financieel.
Verder wel een belangrijk punt, dus wel mooi dat je dit aanstipt. Is voor mijn volgende huis ook een belangrijk punt (zit nu al op 0 euro per maand in de huidige woning).

Naarmate je ouder wordt, dan wordt een tuin alleen maar zwaarder om te onderhouden. Nu in je jonge jaren meer moeten werken en betalen en dan later met een grotere tuin zitten als je 60+ bent. Voor een tuin zou ik het persoonlijk nooit doen. Alleen voor meerdere andere punten.

Het is een erg persoonlijke keuze. Ik snap waarom de vraag gesteld wordt, maar ik zou zeggen:
Je komt slim en nuchter over. Denk zelf nog een tijdje na. Praat met de rest van het gezin. Inventariseer de eisen en wensen en kijk of de nieuwe woning voor jou en het gezin het waard is.
Het komt verder iets gehaast over, omdat er ineens een woning op je pad is gekomen. Op zich goed om soms een kans te pakken. Maar huizen komen en gaan, ik zou met een huis niet al te snel beslissen. Er komt vast ergens nog eens een mooie of zelfs betere kans binnen een paar jaar. Omdat je nu al ergens gelukkig woont.

(Zo zijn we hier ook bezig met een vergelijkbare situatie. Wij willen graag een grote garage (heb nu geen garage) en een grotere keuken en een mooie hobby-kamer. Daar sparen we nu voor, zodat we over een paar jaar hiermee aan de slag kunnen zonder nieuwe hypotheek. Wij wachten totdat de kinderen van de basisschool zijn, die kunnen daarna zelfstandig fietsend naar het VO en verder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:02

Dennis1812

Amateur prutser

Is het een levensloopbestendige woning waar je heen zou gaan? Als in, kan je er blijven tot je 85ste?
Is er ruimte voor een mantelzorgunit uiteindelijk in de tuin? Kan alles er gelijkvloers gedaan worden? (Slapen, koken, douchen, toiletteren)
Zaken die wellicht meewegen. Dan kan dit prima je laatste verhuizing worden.

Je hebt je huidige hypotheek fors versneld afgelost. Is het je intentie om dat met deze ook weer te doen? Dan zakt je maandbedrag ook weer snel natuurlijk waardoor je ook weer meer vermogen opbouwt.

Zodra je die kriebels eenmaal hebt gaan ze niet snel meer weg. En als dit huis alle vinkjes afvinkt. Wat let je om minimaal eens te bezichtigen en een gesprek met een Hypotheker/bank/aankoopmakelaar (kies welke je wil) te doen. Je wordt er altijd wijzer van.
Misschien wordt je bij de bezichtiging helemaal verliefd. En misschien vallen zaken toch wel tegen waardoor dit huis toch afvalt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 14:07

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@BastaRhymez hoe komt het dat je huidige hypotheek zo laag is?
Ik hoef het antwoord niet te weten, maar als dat komt door zeer snel aflossen van je huidige hypotheek hoeft die hogere hypotheek natuurlijk niet zo’n probleem te zijn. En als je dan nog steeds sneller kunt aflossen is dat natuurlijk ook weer positief.

Niemand behalve jullie kunnen bepalen hoeveel je levensgenot toeneemt en hoeveel dat je waard is.

Ik herken het probleem want wij zitten precies in hetzelfde schuitje en zoeken ook nog steeds een andere woning, echter wordt er weer enthousiast overboden op huizen van 1M, dus is dat niet zo makkelijk.

En wij zijn ook gewend aan lage woonlasten, maar besef wel dat die lage woonlasten uitermate ongewoon zijn. In onze straat wordt en huis verhuurd voor 2200+ euro per maand terwijl wij 1k betalen. (Kan de hypotheek volledig aflossen, maar als je wilt verhuizen is dat niet per se voordelig, dus kun je het beter laten zitten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesha
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-05 16:36
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mooie woning zou dit zijn maar ik zou t het geld niet waard vinden.
Er zijn genoeg woningen die net niet nieuwnieuw zijn maar hun geld meer dan waard zijn t.o.v. dit soort objecten

[ Voor 29% gewijzigd door jesha op 27-10-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@jesha Beter om even in MO tags te zetten ;)

Als het inderdaad om Almere gaat zie ik hier nog 2 goede opties waarbij je 2/3ton in je zak kan houden:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:15
Je geeft aan dat je 5 km (!) van de basisschool woont, in een stad.
Wat is de reden dat je niet met buiten de stad gaat wonen? Vaak scheelt dat meteen 10% van de prijs, dus zo'n 500 per maand minder betalen.

Welke voorzieningen gebruiken jullie wekelijks? Kan je die overal vinden of lleen daar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:55

Metalfreak

Hoije woh!

Persoonlijk, als ik dan zie dat je ineens naar 2,5k aan hypotheek gaat zou ik het absoluut niet doen. Die financiële vrijheid die je nu hebt, heb je dan niet meer. Ben jij of je vrouw een keer uitgekeken op je baan, dan is de drempel om iets anders te gaan ook zo ontzettend veel lager. Ik zou daar absoluut niet gelukkig van worden.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:59

Honesty

kattenneus!

Hoe zit het met die afstand tussen de 2 woningen als de kinderen naar de middelbare school of vervolg onderwijs gaan?
In onze basisschool tijd hadden we ook makkelijk kunnen verhuizen naar een andere wijk maar nu de oudste 16 is begint dat we naast de campus en CS wonen(en de huidige huizenmarkt) toch wel weer prettig te worden. Ipv een hypotheekvrije woning zouden we zelf ook wat extra ruimte willen hebben met een halve hypotheek, maar sparen is ook wel lekker. En ooit gaan de kinderen weer uit huis en dan zijn er weer kamers is huis waar je nooit meer komt.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 21:55

Metro2002

Memento mori

Vrijstaand wonen is wel heel lekker maar zóveel geld meer per maand zou ik daar niet voor over hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13
Hoe eerder je naar je 'eindwoning' kan hoe beter typisch:
• wooncomfort is een groter deel van je leven hoger
• de eigen woning rendeert historisch enorm hard (versterkt door hefboomwerking van (goedkope) financiering)
• de kans dat je later een betere deal krijgt is beperkt (aanbod, prijs)

Het komt natuurlijk niet zonder risico's (relatiebreuk, ...), maar dat is niets in het leven.

Ik heb het een jaar geleden gedaan, Mrs. Rukapul overtuigd, en 500m verhuisd naar een vrijstaande woning, in een straat die ik al 10 jaar in de gaten hield. Worth every penny.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 27-10-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Ik ben zelf 2x kort op elkaar verhuisd omdat we mogelijkheden zagen om zo door te kunnen naar onze droomwoning. Daarbij moet gezegd worden dat het enorm geholpen werd door de lage rente. Die rente is nu voor jouw geschatte tariefsklasse zo'n 4,5% voor 20 jaar en historisch gezien nog steeds niet hoog. Als de historie nog wat anders laat zien, is dat huizenprijzen -met wat fluctuaties o.b.v. economische omstandigheden- altijd door blijven stijgen. Het huis dat je nu op het oog hebt zal vermoedelijk niet goedkoper gaan worden en de bijbehorende maandlast ook niet. Dit gecombineerd met het feit dat inflatie zijn werk zal doen, je elk jaar wat meer gaat verdienen, het grootste deel van jouw maandlast aflossing is en je goede discipline op het gebied van omgaan met geld zou ik het doen. Het is een investering niet alleen in rendement maar ook in woongenot. Ik weet met de actuele rentes niet of het interessant kan zijn een stukje aflossingsvrij te nemen en daar naar eigen inzicht extra op af te lossen maar een hypotheekadviseur kan voor jou diverse scenario's doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:18
Metro2002 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:51:
Vrijstaand wonen is wel heel lekker maar zóveel geld meer per maand zou ik daar niet voor over hebben.
Tja aan de andere kant als je het kan betalen waarom niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Als ik vrijstaand kon wonen had ik dat gelijk gedaan, maar zoveel meer geld per maand betalen dan nu is wel absurb eerlijk gezegd.

Wat ik zou doen, kijken naar een goedkopere vrijstaande woning of verzorgen dat je FO wordt dat is haalbaar voor jullie als ik het zo lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:24
Veel herkenbaarheid hier, wij zitten in dezelfde fase. 8 jaar geleden een nieuwbouw(rijtjes)huis gekocht. Echter geen uitbouw en kleine tuin dus ik zou ook graag wat meer ruimte beneden willen, een ruimere tuin en een garage. Boven is groot zat.

Ik vond alleen onze hypotheek van 1000 euro al laag :+ De afgelopen jaren vaker nagedacht over een vervolgstap vanwege enorme overwaarde. Echter bevalt de huidige locatie ook nog goed: school vlakbij, stad op fietsafstand, snelweg niet ver weg en goed contact met meerdere huizen uit de straat waar de kinderen in en uit kunnen lopen, dat is me nog het meeste waard.
Grootste nadeel behalve de ruimte: lawaai van school en blok sociale huur aan de overkant (vooroordelen komen ergens vandaan, meer zeg ik er niet over). Maar overall bevalt het nu goed.

Gaan we dus verhuizen moet het ook wel meerwaarde hebben, maar dan gaat het in deze regio toch ook al gauw richting een miljoen. En verder weg verhuizen terwijl we hier de contacten hebben lijkt me ook lastig. Dat betekent dus ook al snel (meer dan) een verdubbeling aan hypotheek. En dan denken we toch elke keer “dan gaan we liever goed op vakantie”.

Overigens vond ik die opmerking van iemand betreft stuk lopen relatie ook wel een goede! Zie het genoeg om me heen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:47
Je kinderen zijn 10,8 en 6. Over 3 jaar gaat je oudste al naar het onderwijs. Die zal nog weinig gaan spelen in de tuin op die leeftijd. De rest volgt. En 2000+ euro per maand versus wat je nu hebt of eventueel volgend jaar niks. En dat voor een grotere tuin waar je 5 maanden per jaar echt kunt zitten ivm het weer.
En ook een goede stel je gaat uit elkaar….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 20:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier 35 en 37 met 3 kinderen, werken 28/32u.

Wij hebben een paar jaar geleden wel de stap gemaakt van rijwoning naar vrijstaand, beide nieuwbouw/gerenoveerd en qua grootte zijn we van 170 naar 260M2 gegaan, de kavel is 3x zo groot.
De hypotheek is hierbij van 1.100 naar 1.500 gegaan (bruto), de nieuwe woning kochten we onder de marktprijs (via huispedia ipv Funda) en de oude woning werd goed overboden. En de rente ging van 2,5 naar 1-2%.
Dus voor ons financieel een no brainer .

Dan de woning, hoewel het onze droomwoning is went het ook allemaal wel. De tuin geeft veel privacy en dankzij de ruimte in huis hebben we een bioscoop + fitnessruimte die we vaak gebruiken , dat is de eerste paar maanden leuk en nieuw, daarna weet je eigenlijk niet beter. Hoewel we niet meer terug willen naar een andere woning, zelfs niet als we hypotheek vrij zijn. (Er zit behoorlijke overwaarde op). Uiteindelijk maken we ons inkomen toch nooit op dus dan liever 400 euro extra in de hypotheek/aflossen dan dat we dat beleggen of sparen.

Uiteindelijk zijn het de kinderen, hobby's, vrienden die je levensgeluk bepalen, een woning is een onderdeel maar uiteindelijk maar materialistisch.

Members only:

Hetzelfde met een nieuwe auto, na een paar maanden is de nieuwigheid eraf en dan is het ook maar iets functioneels, of het nou een Kia van 30k is of een Bmw van 90k.

Dat gezegd hebbende zou ik de stap nooit maken als de lasten naar 2.500 gaan, dan zou ik iets kiezen wat ertussen in zit .
Verder vind ik persoonlijk de (vrijstaande) nieuwbouwwoningen weinig bijzonders: kleine kavel, van binnen standaard U- vorm, locatie vaak ver van voorzieningen, alles met het oog op regels/budget.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 28-10-2023 13:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik zit in een soortgelijke situatie. Hebben nu een prima huis, helemaal zelf laten herbouwen etc en volledig zelf betaald.
Huis is ruim zat (170m2), locatie perfect (geen overburen, 1 minuut van het bos aan de overkant) voor ons 3en, maar om ons heen zie ik mooiere en grotere huizen.

Toch kiezen we er bewust voor om lekker te blijven zitten, geen hypotheek lasten te hebben en 'nergens' op te hoeven letten qua financiën. Zelfs verhuizen en er een boel eigen geld insteken doen we bewust niet. Voor ons is geen lasten hebben veel meer waard dan een groter huis.

Ook 37 hier.

[ Voor 7% gewijzigd door Dean Martin op 28-10-2023 08:57 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Laatst online: 21-06 23:31
Sport_Life schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:39:

Dat gezegd hebbende zou ik de stap nooit maken als de lasten naar 2.500 gaan, dan zou ik iets kiezen wat ertussen in zit .
Dat is echter wel de prijs als je beetje normale overwaarde hebt. Denk dat jouw situatie vertekend omdat je je vorige woning goedkoop gekocht en duur verkocht hebt, en/of een hele lage rente hebt. Wij hebben 760 geleend tegen 1.64% en alsnog tegen een bruto last van €2800. Een hypotheek van €1500 krijg je tegenwoordig nog geen rijtjeshuis voor.

Een nieuwe twee-onder-een kap kost je minimaal €850000. Als je dat volledig financiert betaal je makkelijk >€3000 per maand.

Vrijstaand wonen voor €2500 is zo vreemd nog niet met de huidige woningmarkt.

Overigens ben ik stikjaloers op jouw hypotheek :9 hier ook 36 namelijk ...

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 14:36
Vergelijkbare situatie. Lang gezocht maar alles is zoveel duurder. Dat is het mij niet waard. Dan heb ik liever meer financiële ruimte om te leven, dan meer fysieke ruimte om te leven.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

B-Bandit schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

Dat is echter wel de prijs als je beetje normale overwaarde hebt. Denk dat jouw situatie vertekend omdat je je vorige woning goedkoop gekocht en duur verkocht hebt, en/of een hele lage rente hebt. Wij hebben 760 geleend tegen 1.64% en alsnog tegen een bruto last van €2800. Een hypotheek van €1500 krijg je tegenwoordig nog geen rijtjeshuis voor.

Een nieuwe twee-onder-een kap kost je minimaal €850000. Als je dat volledig financiert betaal je makkelijk >€3000 per maand.

Vrijstaand wonen voor €2500 is zo vreemd nog niet met de huidige woningmarkt.

Overigens ben ik stikjaloers op jouw hypotheek :9 hier ook 36 namelijk ...
Mja ik heb nog een aanzienlijk deel aflossingsvrij met HRA, dat stamt nog van voor 2013 (appartement gekocht met 100% bankspaar wat later omgezet is naar aflossingsvrij). Die rente staat 20 jaar vast op 1,52% dus die laat ik mooi staan :P.

Hoe dan ook vind ik >2.500 maandlasten vrij fors (daar komt met kinderen ook makkelijk 1500-2000 netto kinderopvang kosten bij), even ervan uitgaande dat inkomen niet >200k per jaar is want dan zijn de verhoudingen weer anders.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 28-10-2023 13:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-06 09:29
Jullie zijn nog jong. Kunnen nu een huis kopen van bijna 1 miljoen.
Waarom zou je het niet doen?
Het hoeft niet, maar het is altijd wel weer leuk.

En ja vrijstaand he....kunnen mensen zeggen wat ze willen, maar geen buren is altijd beter dan goede buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kx22 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:47:
Jullie zijn nog jong. Kunnen nu een huis kopen van bijna 1 miljoen.
Waarom zou je het niet doen?
Het hoeft niet, maar het is altijd wel weer leuk.

En ja vrijstaand he....kunnen mensen zeggen wat ze willen, maar geen buren is altijd beter dan goede buren.
Buren heb je in Nederland altijd. Zelfs al woon je op het platteland kun je nog te maken krijgen met een boer die een nieuwe stal neerzet of een ontwikkelaar die precies naast jouw huis een nieuwe woonwijk gaat opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 19:11
Sport_Life schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:43:
[...]

Hoe dan ook vind ik >2.500 maandlasten vrij fors (daar komt met kinderen ook makkelijk 1500-2000 netto kinderopvang kosten bij), even ervan uitgaande dat inkomen niet >200k per jaar is want dan zijn de verhoudingen weer anders.
Dat is nu wel de realiteit voor de gemiddelde starter, die zitten op ruim 2k bruto per maand voor een woning van circa 4-5 ton. Dat is op dit moment gangbaar voor een mooi (afgewerkt) rijtjeshuis in de randstad. De vaste lasten, zijn dan zoals je aangaf met kinderopvang een flinke vaste last per maand.

TS kan dit vanuit een luxe positie, met eenzelfde maandlast, maar zit er dan nog steeds warmpjes bij. Ik zou het gewoon doen, het is ook niet zo dat een hypotheek een bodemloze put is. Dat moet hij naast de extra lasten ook meenemen. Hij pist de 2-2,5k niet volledig weg. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Deze keuze was met de lage rente standen veel makkelijker en in onze omgeving redelijk wat families zien doen. Dan kon je met relatief lage verhoging van bruto hypotheek verhuizen naar iets groters.

Het huis dat je hebt gevonden is helaas niet veel groter, anders was de keuze wel makkelijker. Hier zijn wij een paar jaar geleden van 120m2 tussenwoning naar vrijstaand 260m2 gegaan met een tuin van 325m2. Het afwerken van ons huis heeft veel meer gekost dan initieel begroot. De offerte van de tuin was al meer dan de hele begroting toen (was bij ons een sluitpost). 50k is tegenwoordig niet veel meer.

Achteraf zijn we heel blij met de stap die we hebben genomen. De maandelijkse lasten verhoging was in het begin voor ons echt aanpassen en veel minder leuke dingen kunnen doen voor een paar jaar. Nu zijn wij heel blij met het huis: genoeg kamers voor thuiswerken en hobbies.
De tuin is bij ons nog niet af, maar heeft vanwege de ruimte veel mogelijkheden. In de tuin spelen zien wij hier wel steeds minder worden nu de kinderen ouder worden.

Tikt het nieuwe huis genoeg boxjes aan gewoon doen, maar aan de andere kant is volgend jaar eventueel hypotheek vrij te zijn wel echt iets om jaloers op te zijn op jullie leeftijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Zelfde situatie als @Sport_Life hier.
Geluk gehad met timing zeg maar.
Ook 3 kinderen en hiervoor een rijtjeswoning met kleine tuin. Nu vrijstaand 220m2 met 800m2 perceel. Maandlasten van €1500,-.
We wonen hier super maar alles meegenomen is maandlasten daar natuurlijk ook onderdeel van.
Ondanks dat je iets makkelijk kan betalen wil dat niet zeggen dat je het dan maar moet doen.

Als je maandlasten met €2000 netto per maand toenemen en je daarover twijfelt dan is je vermogen niet groot genoeg om zomaar die stap even te zetten anders had je het hier niet gevraagd. Je gaat dus fors inleveren in je opties en daar komt bij dat de duurste periodes nog gaan komen. (Studerende kinderen)
Wie doe je er nu echt een plezier mee?

Deze stap had je waarschijnlijk zonder twijfel 2 jaar geleden wel gemaakt doordat toen je maandlasten maar met €750,- verhoogd zouden worden door de extreem lage rentes.
De woning waardes noemen zou ook een beter beeld geven denk ik.

Members only:

[ Voor 23% gewijzigd door GeeMoney op 29-10-2023 09:55 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Bedankt weer voor alle reacties. Mijn reactie heeft iets langer op zich laten wachten dan verwacht. Onverwacht een zeer druk weekend gehad, waardoor ik geen tijd heb genomen om hier te reageren. De reacties zullen soms wat hak op de tak zijn, maar probeer op de meeste zaken een antwoord te geven.

Ik ben het helemaal met jullie eens, dat de stijging van <250 euro naar 2.500 euro echt fors is en dat het eigenlijk bizar is om dat te betalen voor inderdaad een stukje meer grond (en wat meer woning, maar wat we in basis niet nodig hebben. Leuk dat het er is, absoluut, maar niet nodig omdat we nu te weinig ruimte hebben).
Afgelopen weekend heb ik het er ook nog met mijn vrouw over gehad en die deelt dezelfde mening als velen van jullie. Die geeft ook aan, liever 2.000+ euro in de maand in eigen zak te steken, dan weer -voor ons gevoel- opnieuw te moeten beginnen met (extra) aflossen. Van 2.000 euro per maand kan je gewoon heel erg veel leuke dingen doen.

Ik las ook opmerkingen / vragen over de relatie en de "wat als scenario's". Tuurlijk kan ook onze relatie vandaag of morgen kapot gaan. In basis ben ik daar niet zo heel bang voor, maar je weet natuurlijk nooit wat de toekomst brengt. Met verlies verkopen zal niet aan de orde zijn, aangezien we ongeveer de helft al aflossen (vanwege overwaarde op de huidige woning). Dat we wellicht verlies zullen hebben, dat zal maar dat zal dan voornamelijk financiële schade zijn die we ook wel weer weten op te vangen (we hebben in basis een meer dan gezonde buffer).

Ook het kijken naar een kavel en zelfbouwen hebben we wel eens bekeken. De kavels in de omgeving vind ik persoonlijk te klein. Ja, je kan vrijstaand wonen, maar geeft vervolgens wel je buurman de hand via het keukenraam omdat de woningen toch te dicht op elkaar gebouwd mogen worden. Daarnaast in het verleden ook wel eens serieuze gesprekken gehad met een Groothuisbouw naar mogelijkheden, maar kwamen toen ook tot de conclusie dat de kavels die beschikbaar waren op dat moment geen recht deden aan het huis dat wij graag zouden willen.
Mocht er toch een keer een mooie kavel te koop komen, dan zou het mij ook zeker niet verbazen als we daarvoor zouden gaan. Maar net als met dit huis: We zijn niet heel actief op zoek. We zitten goed waar we zitten, maar hebben altijd wel onze wensen en dromen. Dus soms komt er wel eens iets voorbij, waarvan een van ons (of we allebei) wel eens denkt: Goh, ik zie het wel voor me! Maar dan komen we uit bij waar ook dit topic om draait: vinden we de stijging in maandlasten die extra ruimte / tuin / etc. het waard ten opzichte van wat we nu hebben. In bijna alle gevallen komen we dan toch tot de conclusie dat we nu gewoon goed zitten en liever genieten van andere dingen doen dan alles in een hypotheek te stoppen.
Het is dus ook niet dat we dag en nacht Funda of andere pagina's afstruinen op zoek naar andere woningen. Soms kijken we gewoon eens wat beschikbaar is en 99 van de 100 keer blijft het daar ook bij. Soms komen we dan wel eens iets tegen waar we echt wel het serieuze gesprek met elkaar voeren. Vaak ben je dan al te laat om echt kans te maken, maar ergens zit bij ons beide wel het zaadje gepland dat we nog niet op onze eindbestemming zitten qua woning.
Het is dus zeker niet dat we ons hierop blind staren. Andere opties hebben ook wel eens de revue gepasseerd, maar afgevallen omdat we daar toch te veel mitsen en maaren zagen of het simpelweg het geld het niet waard zouden vinden. Komt er bij wijze van een andere mooie woning voorbij (tussenwoning, hoekwoning, twee onder een kap, vrijstaand) die biedt wat we zoeken én betaalbaar is, dan zouden we daarvoor wellicht gaan. We geven er namelijk weinig om wat anderen vinden. Allebei zijn we verre van materialistisch ingesteld. We hoeven beide niet het nieuwste van het nieuwste of aan anderen te laten zien hoe goed dat we het hebben. Goed is goed genoeg voor ons.

Ver weg gaan en naar een locatie te gaan waar je meer ruimte voor je geld krijgt, willen we niet. De omgeving waar we nu wonen bevalt ons erg goed. Ja, de kinderen spelen zeker een rol in de overweging en het liefst blijven we dus in een bepaalde straal wonen van de school waar ze nu zitten. Uiteraard is dat een momentopname en gaan ze over een paar jaar daar van school en gaan ze door naar het voortgezet onderwijs. Waar ze dat gaan doen, geen idee! Maar er zijn mogelijkheden om dit op de fiets te doen en anders pakken ze -net als ik vroeger- het OV naar een naastgelegen gemeente om naar het v.o. te gaan.
Voorlopig wonen de kinderen nog thuis. Als ze gaan studeren (maar dat duurt nog wel een paar jaar) zien we wel of ze thuis willen blijven of liever op kamers gaan. Maar tot die tijd, zullen ze toch echt hun eigen kamer hebben. Als ze uitvliegen is dat prima, hebben we meer ruimte over die we ter zijner tijd ook wel weten te vullen.

Ook qua betaalbaarheid zie ik wel belangrijke zaken voorbij komen: Op dit moment kunnen we het prima betalen. Wilt een van ons minder werken, zou dat nog steeds mogelijk zijn (ook met een maandlast van > 2.500 euro). Valt mijn salaris weg, dan hebben we absoluut wel een uitdaging. Echter, er moet wel iets heel geks gebeuren wil ik in 1x terug vallen naar 0 euro inkomen. Enerzijds ben ik daar via mijn werkgever voor verzekerd en anderzijds zouden we ook een verzekering daarvoor afsluiten bij inkomensterugval groter dan een X percentage.
Val ik (of mijn vrouw) terug naar 70% inkomen, dan kunnen we het ook nog steeds betalen, maar dat gaat dan wel ten koste van leuke dingen doen.

De vraag hoe ik aan het maandbedrag kwam: Simpel. Via de Rabobank pagina heb ik gewoon ingevuld wat de woning kost, wat de huidige woning bij verkoop zou opbrengen, dat we 50k extra zouden willen lenen voor verbouwingen en dat we verder geen eigen geld inleggen. Nee, dat laatste betekend niet dat geen geld hebben of inleggen, maar dat zou eerder bovenop die 50k van de verbouwing komen dan dat het gebruikt wordt om meteen al de hypotheek wat te drukken. Ik besef mij namelijk ook wel, dat de hele aankleding van de woning + tuin wel meer dan 50k zou kosten.
Members only:
.

Ook duurzaamheid / elektriciteitsrekening zie ik nog veel voorbij komen. Ik dacht daar vorige keer ook al kort op gereageerd te hebben maar we betalen nu 100 euro per maand en krijgen eind van het jaar vaak nog wat geld terug. Qua energielasten zal ik er dus niet heel veel op besparen door te verhuizen. Huidige huis is goed geïsoleerd en we stoken vrij weinig (komt mede omdat we in een tussenwoning zitten).

De woning zou levensloopbestendig gemaakt kunnen worden. Maar dat is zeker niet het doel of uitgangspunt om wel/niet voor een woning te gaan. Zoals gezegd: we zijn nog relatief jong met onze 37 en 35. Nu al nadenken waar ik tot mijn door wil blijven wonen is nog een ver van mijn bed show. Ja, er zijn mogelijkheden, maar daar kijken we nu niet bewust naar.

De huidige hypotheek is momenteel zo laag, omdat we de afgelopen jaren -tegen alle adviezen van vrienden en adviseurs in- gewoon extra hebben afgelost met spaargeld dat we overhielden naast een goede buffer. Door het aflossen, bleef er eind van de maand steeds meer over, wat uiteindelijk ook weer terug de hypotheek in ging. En tja, voor je het weet betaal je niet meer zo extreem veel.

@jesha goed gevonden ;-) dat is inderdaad de woning waar het om gaat / ging. Er moet nog veel gebeuren en dat is ook wat ons doet twijfelen. Was het kant en klaar voor dat bedrag (en naar onze wens) dan was het wellicht al anders geweest. Hier moet echter nog veel gebeuren en daardoor ga je straks gewoon richting de 1 miljoen euro. En nu ik dat ook op deze manier schrijf, is dat eigenlijk te bizar voor woorden! Vroeger nooit gedacht dit te overwegen of dat het uberhaubt binnen het bereik zou liggen...

Zoals gezegd: afgelopen weekend ook met mijn vrouw het gesprek hierover gehad. We kwamen daarbij allebei wel tot de conclusie dat de markt echt rot is momenteel. We genieten liever nu van hetgeen we over hebben gaan dan liever een paar mooie reizen maken (hebben daar ook meteen over zitten wegdromen) dan dat we ons vastleggen aan een hypotheek waar we toch wel u tegen zeggen. Ondanks dat we het zouden kunnen betalen, vinden we de vrijheid die we nu hebben ook erg veel waard. En jullie bevestigen voor een groot deel dit onderbuikgevoel dat wij ook hebben.
Voelt het nu als een gemiste kans? Nee, dat niet.
Voelt het nu als een teleurstelling? Ja en nee. Ja, het zou een mooie kans zijn, maar niet ten koste van alles... Hadden we dit huis met een maandlast van 1k minder kunnen doen, dan waren we er waarschijnlijk volle bak voor gegaan (en mogelijk waren we dan ook al te laat geweest).
Zijn we tevreden met wat we nu hebben? Jazeker! Het gesprek dat we hebben gehad, bevestigd ook dat we nu in een uitzonderlijke situatie zitten waarin we ook gewoon ontzettend veel kunnen en dat we ook echt tevreden mogen zijn hoe we er voor staan. Toen we dit huis kochten wisten we dat dit niet onze eindbestemming was, dat vinden we nu ook nog steeds, maar we wonen er nog wel met heel veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

jesha schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:53:
***members only***

Mooie woning zou dit zijn maar ik zou t het geld niet waard vinden.
Er zijn genoeg woningen die net niet nieuwnieuw zijn maar hun geld meer dan waard zijn t.o.v. dit soort objecten
Uhuh als je die woning mooi wil afmaken kom je ruim boven de 1m uit, de afwerking is echt om te janken (type C ventilatie, kleine kavel, opdekdeuren).

Als je per se nieuwbouw wilt dan zijn er veel mooiere vrijstaande woningen te vinden voor dat geld !

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 30-10-2023 20:52 ]

Pagina: 1