Advies bij samenstellen kleine media server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim De Winter
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-06 17:36
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil cd's kunnen afspelen om er via een externe amp en mijn passieve boxen naar te kunnen luisteren.
Ik wil cd's kunnen afspelen en via mijn bluetooth hoofdtelefoon naar luisteren.
Ik wil kodi kunnen draaien en H.264 en H.265 gecodeerde video kunnen afspelen die is opgeslagen op dit media servertje.
Ik wil via kodi online content bezien.
Ik wil via kodi DVD's kunnen afspelen en via hdmi op beamer of scherm kunnen bezien.
Ik wil Logitech Media Server draaien om muziek te beluisteren via Sqeezebox radiootjes of andere compatibele dingetjes.

Wat mag het systeem gaan kosten?
geen echte maximumprijs. Ik heb tijd en zou toch een groot aantal componenten tweedehands willen kopen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen. Dit zijn zaken die me wel bevallen tot nu toe:
De behuizing: https://tweakers.net/pric.../inter-tech-itx-a80s.html
De cpu: https://tweakers.net/aanb...l-core-i5-7500t-tray.html Ik heb minstens een zesde generatie intel core nodig ivm H.265 hardware decoding.
cpu-koeler: https://tweakers.net/pric...93/lc-power-lc-cc-65.html (moet laag en klein zijn om in de case te passen).
moederbordje: https://tweakers.net/aanbod/3471720/asus-h110i-plus.html
DVD/CD: ik vind wel ergens een slimline DVD lezer voor €10-€20 die ik kan inbouwen.
geheugen: bijvoorbeeld dit: https://tweakers.net/aanb...ung-m378a1k43cb2-crc.html
SSD: deze misschien https://tweakers.net/aanb...sung-850-pro-2tb-ssd.html
Er is plek voor twee case fans, deze misschien: https://tweakers.net/pric...0-flx-40mm/specificaties/ (klein, dun en stil)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee (zie hierboven)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
zo klein en stil mogelijk. Ik weet dat groter vaak stiller is, maar wil het toch proberen.

Ga je overklokken?
standaard is prima.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zoek iemand met meer ervaring in het samenstellen van zulke kleine kistjes om even na te zien of alles klopt. Soms wil je dingen zo graag dat je sommige zaken over het hoofd ziet (compatibiliteit, overkill, ...)
Wat denken jullie, kan dit werken en is dit doenbaar?
Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Beste antwoord (via Wim De Winter op 27-10-2023 07:40)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:01
Ik zou ZEKER niet dergelijke ouwe meuk gaan gebruiken aan CPU/Mobo...

Pak dan zoiets ultranieuws: moederbordje met onboard fanless CPU: (dus lekker stil)

uitvoering: ASRock N100DC-ITX
uitvoering: ASUS Prime N100I-D D4
(die laatste is nog zo nieuw, verdwijnt af en toe in de pricewatch als er even geen voorraad is... gewoon even af en toe terugkijken.. Ik heb hem zelf ook al thuis, fijn bordje)

Het prijsverschil (hooguit een paar tientjes) heb je er waarschijnlijk het eerste jaar al uit aan het verschil in stroomkosten..

Beide CPU's zijn zelfs ongeveer even krachtig:
https://www.cpubenchmark....tel-i5-7500-vs-Intel-N100

Maar die nieuwe N100 is natuurlijk wel veel meer uptodate met moderne media decoding functies enzo..
Verder.. power:

i7500 TDP = 65W
n100 TDP = 6W...
tel uit je winst...

En over power gesproken:
Die ouwe i5 combo kun je met dat vermogen volgens mij helemaal niet poweren met de ingebouwde voeding in die inter-tech behuizing...

EDIT:
Ik zie dat die case uberhaupt geen ingebouwde DCDC voeding heeft..
Ik heb zelf een inter-tech kastje wat dat wel heeft. deze niet.
Dat betekent dat je zowiezo óf een 19V DC input moederbord nodig hebt (eerste link van mij), óf iets met een ultra-small DCDC ATX supply moet gaan werken..
In beide gevallen kun je een ouwe i5-7500 poweren wel vergeten... die vraagt veel te veel vermogen.

Je geselecteerde koeler zou ik ook zeker niet gebruiken op een I5-7500..
Er staat wel op de doos dat ie tot 75W TDP kan koelen zie ik, maar daarbij gaat dat mini dingetje waarschijnlijk wel een teringherrie maken.. dat is precies het tegenovergestelde als wat je eisen zijn dus :)

[ Voor 33% gewijzigd door BrainCrash op 26-10-2023 18:50 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:31
Ik zou geen 99 euro overhebben voor deze SSD als je voor minder een nieuwe Samsung 870 QVO 2TB koopt. Verder neem ik aan dat je op Linux draait? Deze CPU is niet compatibel met Windows 11.
Voor zover ik zie heb je een werkend systeempje - als je werkende onderdelen krijgt, maar ben wel bang dat dat CPU koelertje veel herrie gaat maken als je de CPU op zijn staart trapt.

[ Voor 87% gewijzigd door martyw op 26-10-2023 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Wel lijkt me €300 duur, tweedehands kom je aan een van deze wat upgrade/toevoegd goedkoper uit.
HP ProDesk 400 G3 SFF T4R71EA aangeboden (mot nog wel een SSD bij)
HP ProDesk 400 G4 SFF (i5-7500, 16GB en 240GB SSD) 10 Pro aangeboden
HP ProDesk 400 G4 SFF 1JJ61EA (daar moet wat extra RAM in, en ook een grotere SSD)

[ Voor 27% gewijzigd door martyw op 26-10-2023 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:28
ik zou helemaal geen fans willen hebben bij mijn audio apparatuur en kiezen voor een systeem met passieve koeling. Pas dan heb je echt een stil systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
aljooge schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:16:
ik zou helemaal geen fans willen hebben bij mijn audio apparatuur en kiezen voor een systeem met passieve koeling. Pas dan heb je echt een stil systeem.
Eens, maar we hebben het niet over een high-end hifi, als je CD's via een PC afspeelt en Logitech Music Server en Kodi gebruikt - da's lang geen Roon ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:28
martyw schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:21:
[...]

Eens, maar we hebben het niet over een high-end hifi, als je CD's via een PC, Logitech Music Server en Kodi gebruikt - da's lang geen Roon ;)
ik heb het ook nog niet over high end, maar vind het niet fijn om de fan nog te horen wanneer je muziek luistert. Hoe zacht ook, je gaat er op letten en dan gaat het irriteren.

Een dergelijk fanless computertje hoeft niet zo duur te zijn. Aliexpress staat er vol mee en een wat verouderde processor maakt voor deze kodi toepassing niet uit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Ik zou ZEKER niet dergelijke ouwe meuk gaan gebruiken aan CPU/Mobo...

Pak dan zoiets ultranieuws: moederbordje met onboard fanless CPU: (dus lekker stil)

uitvoering: ASRock N100DC-ITX
uitvoering: ASUS Prime N100I-D D4
(die laatste is nog zo nieuw, verdwijnt af en toe in de pricewatch als er even geen voorraad is... gewoon even af en toe terugkijken.. Ik heb hem zelf ook al thuis, fijn bordje)

Het prijsverschil (hooguit een paar tientjes) heb je er waarschijnlijk het eerste jaar al uit aan het verschil in stroomkosten..

Beide CPU's zijn zelfs ongeveer even krachtig:
https://www.cpubenchmark....tel-i5-7500-vs-Intel-N100

Maar die nieuwe N100 is natuurlijk wel veel meer uptodate met moderne media decoding functies enzo..
Verder.. power:

i7500 TDP = 65W
n100 TDP = 6W...
tel uit je winst...

En over power gesproken:
Die ouwe i5 combo kun je met dat vermogen volgens mij helemaal niet poweren met de ingebouwde voeding in die inter-tech behuizing...

EDIT:
Ik zie dat die case uberhaupt geen ingebouwde DCDC voeding heeft..
Ik heb zelf een inter-tech kastje wat dat wel heeft. deze niet.
Dat betekent dat je zowiezo óf een 19V DC input moederbord nodig hebt (eerste link van mij), óf iets met een ultra-small DCDC ATX supply moet gaan werken..
In beide gevallen kun je een ouwe i5-7500 poweren wel vergeten... die vraagt veel te veel vermogen.

Je geselecteerde koeler zou ik ook zeker niet gebruiken op een I5-7500..
Er staat wel op de doos dat ie tot 75W TDP kan koelen zie ik, maar daarbij gaat dat mini dingetje waarschijnlijk wel een teringherrie maken.. dat is precies het tegenovergestelde als wat je eisen zijn dus :)

[ Voor 33% gewijzigd door BrainCrash op 26-10-2023 18:50 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
@BrainCrash : Dat Intertech kastje komt met een powerbrick, intern wordt het moederbord van stroom voorzien met een EPS kabel, dus werken gaat het lijstje van TS wel.
Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/psuc9j5q.jpg
(https://www.hardwareluxx....ter-tech-itx-a80.1274723/)
Ook heeft TS het over een Intel Core i5-7500T, dat is de teruggeklokte versie met een TDP van 35 Watt. Maar je hebt een goed punt, de Intel N100 presteert vergelijkbaar (Intel N100-processor van 6 watt presteert beter in Geekbench dan Intel Core-cpu's van 65 watt), zo'n bordje als jij noemt gaat een stuk stiller zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 26-10-2023 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim De Winter
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-06 17:36
Hey iedereen, bedankt voor de feedback! Het n100 bordje is een super idee, dankje.
En ik hou die QVO schijfjes in de gaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
@martyw
Inderdaad, ook bij deze behuizing zit een externe 60W adapterblock, en die interne ATX DCDC powersupply uit je foto bijgeleverd.. Was even op het verkeerde been gezet omdat in de pricewatch details stond vermeld dat er géén supply bijgeleverd zou zijn (maar bij de identieke case zonder slimline-slot wel)..
Heb een correctie voor de pricewatch specs ingestuurd.

Die T in de processor had ik inderdaad even over het hoofd gezien, dat maakt veel verschil in vereiste power, maar dan nog is de N100 natuurlijk nog steeds een heel stuk zuiniger (en ook sneller dan de T versie van de oude CPU)

@Wim De Winter :

Let erop bij de N100 bordjes:

- Als je voor het Asrock bordje wat ik linkte kiest, dan moet deze direct gevoed worden met een externe 19V DC power adapter.. Je kunt dan de meegeleverde voedingsadapter van de behuizing NIET gebruiken (die is 12V), en de interne DCDC adapter (op bovenstaande foto van Martyw) heb je dan niet nodig.
Zover ik kan lezen (volgens de Asrock website), wordt die 19V adapter niet meegeleverd.

- Als je voor het Asus Prime bordje kiest, dan kun je deze wel voeden met de meegeleverde voeding van de Inter-tech behuizing, aangezien die Asus een gewone ATX power connector heeft.

Het Asus Prime bordje heeft echter maar één SATA poort beschikbaar.... en als je een interne slimline optical drive wilt aansluiten, heb je daar dus de SATA poort voor nodig, maar dat betekent dus ook dat je een SATA SSD drive, zoals die Samsung QVO, niet kunt gebruiken. Je zult dan een Nvme M.2 drive moeten gebruiken. (die overigens veel sneller is dan SATA).
Het Asrock bordje heeft wel twee reguliere SATA poorten, dus daar kun je wel een losse sata SSD aansluiten (mits de behuizing daar plaatst voor heeft...).. maar goed, das wel trager dan een M.2 drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Overigens....

Voor beide Intel N100 bordjes gaan we er dan wel vanuit dat je de HDMI aansluiting gebruikt om ook de audio mee door te sturen... dus dat je een (moderne) versterker/receiver hebt met HDMI aansluitingen die daaruit de audio kan processen...
Als je dat niet hebt, is het enige alternatief met die bordjes namelijk dat je de (multichannel) audio analoog moet aansluiten, en dat is natuurlijk de minst ideale oplossing.

Als je geen receiver met HDMI hebt, en dus op de versterker waarschijnlijk een optical Toslink als eerstvolgende beste aansluitmogelijkheid hebt om digitaal, multichannel audio te kunnen weergeven, dan is het wellicht een idee om naar dit moederbordje te kijken:

uitvoering: ASRock J5040-ITX

Eveneens passief gekoelde processor (intel J5040).
Deze heeft wél een onboard optical toslink audio ouput...
Kan gevoed worden met de ingebouwde voeding van je behuizing, én heeft meerdere SATA poorten onboard. (4 zelfs)
Echter wel weer van een oudere generatie dan de N100, en dus ook trager qua processing power, en íetsje minder zuinig. (maar nog steeds praktisch niks in verhouding met je eerste optie van de oude i5-7500(t) hoor).
Ook de ingebouwde graphics unit van de J5040 is aanzienlijk zwakker dan die van de nieuwe N100, als ik de benchmarks mag geloven..
Ik heb een zeer vergelijkbaar bord (met J5005 processor) zelf al een aantal jaar in gebruik in mijn Kodi (LibreElec) mediaplayer bij de TV.

Als ik nu opnieuw zou moeten kiezen, zou ik zelf waarschijnlijk voor de N100 gaan.. (maar ik heb dan ook een receiver met HDMI inputs)

[ Voor 8% gewijzigd door BrainCrash op 27-10-2023 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
BrainCrash schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:24:
Overigens....

Voor beide Intel N100 bordjes gaan we er dan wel vanuit dat je de HDMI aansluiting gebruikt om ook de audio mee door te sturen... dus dat je een (moderne) versterker/receiver hebt met HDMI aansluitingen die daaruit de audio kan processen...
Als je dat niet hebt, is het enige alternatief met die bordjes namelijk dat je de (multichannel) audio analoog moet aansluiten, en dat is natuurlijk de minst ideale oplossing.

Als je geen receiver met HDMI hebt, en dus op de versterker waarschijnlijk een optical Toslink als eerstvolgende beste aansluitmogelijkheid hebt om digitaal, multichannel audio te kunnen weergeven, dan is het wellicht een idee om naar dit moederbordje te kijken:

uitvoering: ASRock J5040-ITX

Eveneens passief gekoelde processor (intel J5040).
Deze heeft wél een onboard optical toslink audio ouput...
Kan gevoed worden met de ingebouwde voeding van je behuizing, én heeft meerdere SATA poorten onboard. (4 zelfs)
Echter wel weer van een oudere generatie dan de N100, en dus ook trager qua processing power, en íetsje minder zuinig. (maar nog steeds praktisch niks in verhouding met je eerste optie van de oude i5-7500(t) hoor).
Ik heb een zeer vergelijkbaar bord (met J5005 processor) zelf al een aantal jaar in gebruik in mijn Kodi (OpenElec) mediaplayer bij de TV.
toon volledige bericht
Audio analoog aangesloten op het moederbord kan inderdaad nogal brak klinken, naast HDMI werkt een USB DAC ook prima (bv. deze)
Pagina: 1