Randaarde stopcontacten zonder randaarde

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CydexTM
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-02 18:48
Hi Tweakers, ik heb al meerdere topics hierover voorbij zien komen, maar ik vraag me af wat nu daadwerkelijk de risico's zijn. Dat is me nog niet helemaal duidelijk.

We hebben een huisje gekocht uit 1986. De bestaande stopcontacten zijn helemaal verkleurd, dus die wil ik simpelweg vervangen. Nu vind ik esthetisch gezien de stopcontacten met randaarde een heel stuk mooier dan stopcontacten zonder randaarde. Maar je raadt het al, alleen in de keuken, badkamer en op zolder is randaarde te vinden. Nu heb ik een paar kabels al moeten vervangen en dat ging enorm moeizaam, dus ik zie het niet echt zitten om overal randaarde aan te sluiten.

Wat zijn nu de risico's, buiten schijnveiligheid, van het aansluiten van randaarde wandcontactdozen terwijl er geen randaarde naar toe loopt?

Ik heb ook wat dingen over verzekering gelezen bij brand, maar ook dat wordt nergens echt bevestigd.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:29
Hoezo is dat risico van schijnveiligheid voor jou niet voldoende dan?
Hoeveel redenen heb je nog meer nodig?

Het is juist dus vanwege die reden gewoon niet toegestaan.
Dus ook gewoon niet doen.

"Ja, ik weet dat je gordels om moet doen in de auto, maar wat zijn nu eigenlijk de risico's, behalve bij een botsing door de voorruit geslingerd te worden?" |:(

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:51
Randaarde in de stopcontacten wekt wel de verwachting dat die randaarde ook aangesloten is. En apparaten die stekkers hebben met randaarde, veelal apparaten met metalen behuizingen, hebben niet voor niets randaarde.

Waar je in je huidige situatie duidelijk ziet waar wel en niet randaarde is aangesloten, en je er dus rekening mee kan houden dat apparaten met randaarde ook op stopcontacten komen met randaarde, is dat straks niet meer duidelijk.

Ik had het in ons huidige huis ook, dat er in de bijkeuken een aantal stopcontacten zaten met randaarde waar dat niet aangesloten bleek te zijn. Je mag raden hoe ik daar achter kwam.

[ Voor 17% gewijzigd door Glenfiddich op 26-10-2023 14:28 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:04
Kan je foto's laten zien, want ik vind precies het omgekeerde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:32

Standeman

Prutser 1e klasse

Het risico is dat er 120v op de metalen behuizing van een apparaat, zoals een PC, kan komen te staan. Zoek gewoon knappe wandcontactdozen zonder randaarde. :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CydexTM
Duidelijk, bedankt voor de snelle replies. Ik was er eigenlijk al bang voor, maar toch zoek je nog even die extra bevestiging. We gaan maar op zoek naar mooie stopcontacten zonder randaarde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Standeman schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:33:
Het risico is dat er 120v op de metalen behuizing van een apparaat, zoals een PC, kan komen te staan. Zoek gewoon knappe wandcontactdozen zonder randaarde. :)
Sterker nog: het risico kan zelfs zijn dat er gewoon de volle 230V op de metalen behuizing van een apparaat komt te staan, als er intern in het apparaat iets mis is met de bedrading..

Gevolg is dan dat het mogelijk pas opgemerkt wordt zodra je zelf met je tengels die behuizing vastpakt, een opsodemieter krijgt, en dan maar mag hopen dat de aardlekschakelaar op tijd afschakelt.

Mét een geaard stopcontact zou ten eerste de metalen behuizing al veilig zijn (want geaard aangesloten), en ten tweede die bedradingsfout er al direct voor gezorgd hebben dat óf de aardlek, óf zelfs de automaat zelf afgeslagen zou zijn (als de kortsluiting hard genoeg was). Dus al vóórdat je de boel zelf aangeraakt zou hebben.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Bij renovatie is het verplicht om stopcontacten met randaarde te gebruiken. En vanzelfsprekend ook met aangesloten randaarde. Nou kun je twisten over wat 'renovatie' is, maar het vervangen van alle schakelmateriaal neigt bij mij naar 'renovatie'.

Aardedraden erbij trekken is onhandig, maar bestaande bedrading eruit en vervolgens aarde/fase/nul erin trekken, dat gaat doorgaans best goed.

En zelfs al houd je je niet aan die verplichting om randaarde te gebruiken: stopcontacten met randaarde monteren waarbij die niet is aangesloten is echt heel dom en gevaarlijk.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:26
Hoeveel kost het je om die kabels te laten trekken?
Als dit behapbaar is, zou ik er zeker over nadenken om dit gewoon meteen uit te laten voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Qua veiligheid is het vergelijkbaar met de remmen van je wagen: het kan een tijdje goed gaan, maar vroeg of laat kom jij in de problemen, of nog erger, iemand anders.
Risico's zijn dood, zware verwondingen, brand, lichte verwondingen; en gevolgschade als zware schadeclaims (die jij mag ophoesten want met dit topic toon je aan dat je bewust je verantwoordelijkheid niet wil nemen).

Als het nog zou gaan om een zeer tijdelijke situatie, waar alleen jij (met voldoende kennis om bewust van de risco's veilig te werken) aanwezig bent; en je een nieuwe aardlekschakelaar hebt voorzien; dan kan ik het nog begrijpen.

En ik heb het al eerder gezegd, een huis met stopcontacten zonder aarding is vandaag de dag vergelijkbaar met een grot verlicht door fakkels: geen weldenkend mens wil daar in wonen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:31

AlphaRomeo

FP PowerMod
naftebakje schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:07:
En ik heb het al eerder gezegd, een huis met stopcontacten zonder aarding is vandaag de dag vergelijkbaar met een grot verlicht door fakkels: geen weldenkend mens wil daar in wonen.
Overdrijven is ook een vak, stopcontacten met randaarde zijn pas sinds 1996 verplicht. Er zijn nog flink wat huizen in Nederland (de meerderheid?) die sinds dat jaar nog niet gerenoveerd zijn, inclusief een vrij groot gedeelte sociale woningbouw.

Je kunt dan stellen dat de meerderheid van de mensen in een grot woont, of je kunt stellen dat een stopcontact zonder randaarde best redelijk veilig is sinds de invoering van de verplichting tot een aardlekschakelaar in 1975.

Verder ben ik het er wel mee eens dat TS geen schijnveiligheid moet gaan creëren door stopcontacten met randaarde te gebruiken zonder dat die laatste aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Niet gebruiken, geen schijnveiligheid creëeren.

Als je een stopcontact zonder randaarde vervangt met een die wel randaarde bevat. Ben je volgens mij verplicht om deze van aarde te voorzien. Ik kan het mis hebben dat het slechts een voorschrift is, maar pin me daar niet op vast.

De groothandels die bereikbaar zijn voor de particulier zoals bijvoorbeeld sander vunderink en elektramat hebben een groot assortiment, ook zonder randaarde. Vaak is het oude spul zelfs nog te krijgen. Dit maak ik in de praktijk regelmatig mee met bijvoorbeeld gira s-color.

Kortom: even goed zoeken. Plaats anders hier een foto van een van de elementen en een foto van het bijhorende binnenwerk. Wellicht dat ik dan zo kan zeggen welk merk en welke serie het is.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CydexTM
Qua veiligheid is het vergelijkbaar met de remmen van je wagen: het kan een tijdje goed gaan, maar vroeg of laat kom jij in de problemen, of nog erger, iemand anders.
Risico's zijn dood, zware verwondingen, brand, lichte verwondingen; en gevolgschade als zware schadeclaims (die jij mag ophoesten want met dit topic toon je aan dat je bewust je verantwoordelijkheid niet wil nemen).

Als het nog zou gaan om een zeer tijdelijke situatie, waar alleen jij (met voldoende kennis om bewust van de risco's veilig te werken) aanwezig bent; en je een nieuwe aardlekschakelaar hebt voorzien; dan kan ik het nog begrijpen.

Heb me even verder verdiept en inderdaad ook gekeken naar de verplichting sinds 1996.
Dus bovenstaande gaat het uiteindelijk worden. Qua tijdsbestek ga ik het op korte termijn niet redden om alles te vervangen voor randaarde, maar we gaan er zeker voor zorgen dat dit jaar nog alle stopcontacten van randaarde zijn voorzien. Kost wat tijd en moeite, maar lijkt me de enige juiste keuze na goed nagedacht te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:57
1986, dan heb je vermoedelijk wel centraaldozen (met aarde, hopelijk).

Dan de bestaande bedrading vanaf daar er uit trekken met een trekveer er aan vast, en met die trekveer opnieuw de draden trekken met aarde erbij.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

Dat men niet de verkeerde stopcontacten moet gebruiken ok, het niet aanwezig zijn van randaarde op zich moet ook niet gedramatiseerd worden.

Maak zelf eens een rondje welke toestellen in huis er allemaal geen randaarde hebben. Veel meer niet dan wel.

Stopcontacten in badkamers is ook zoiets waar men moord en brand over roept en wat steek je daar in: scheerapparaat, haardroger, krultang, stofzuiger... Allemaal toestellen zonder aarde. (Jaja, het is verplicht maar om maar een idee te geven)

[ Voor 32% gewijzigd door Ligone op 27-10-2023 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Dan woon ik schijnbaar in een grot.
In mijn woning is boven ook geen randaarde. Beneden wel.
Boven zitten er enkel wat nachtlampjes, opladers en wekkers op. En de airco unit. Maar die heeft intern diverse beveiligingen dus zal wel goed zijn.

Soms is het niet anders. En dat geld voor heel veel huizen. Mijn moeders huis heeft het ook beneden niet. Is sociale huur en wordt gewoon weinig aan gedaan.
Ons koophuis komt het wel hoor, zodra we boven ooit gaan renoveren. Maar kan best dat ik nog 10 jaar in een grot met fakkels woon.

@ts, ik zou dan ook gewoon contactdozen zonder randaarde hangen. Dan heb je ook geen schijnveiligheid. Die zijn vast ook mooie te vinden. Anders ga je toch onduidelijkheid krijgen of het er nu wel of niet is.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:46
CydexTM schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:20:
Hi Tweakers, ik heb al meerdere topics hierover voorbij zien komen, maar ik vraag me af wat nu daadwerkelijk de risico's zijn. Dat is me nog niet helemaal duidelijk.

We hebben een huisje gekocht uit 1986. De bestaande stopcontacten zijn helemaal verkleurd, dus die wil ik simpelweg vervangen. Nu vind ik esthetisch gezien de stopcontacten met randaarde een heel stuk mooier dan stopcontacten zonder randaarde. Maar je raadt het al, alleen in de keuken, badkamer en op zolder is randaarde te vinden. Nu heb ik een paar kabels al moeten vervangen en dat ging enorm moeizaam, dus ik zie het niet echt zitten om overal randaarde aan te sluiten.

Wat zijn nu de risico's, buiten schijnveiligheid, van het aansluiten van randaarde wandcontactdozen terwijl er geen randaarde naar toe loopt?

Ik heb ook wat dingen over verzekering gelezen bij brand, maar ook dat wordt nergens echt bevestigd.
Ik heb een woning uit dezelfde tijd. De randaarde was wel getrokken maar niet verder dan de dozen in het plafond. Het was daardoor niet heel ingewikkeld om deze door te trekken. Controleer dus even of er niet ergens een begin aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CydexTM
Nog een vraagje, wellicht dat jullie het antwoord weten. Ik zag dat heel veel van mijn elektrische leidingen naar beneden lopen door de vloer. Is dit gebruikelijk voor woningen uit die tijd? Vond het zelf een beetje gek en hoop niet dat dat het aanleggen van randaarde lastiger maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

CydexTM schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:07:
Nog een vraagje, wellicht dat jullie het antwoord weten. Ik zag dat heel veel van mijn elektrische leidingen naar beneden lopen door de vloer. Is dit gebruikelijk voor woningen uit die tijd? Vond het zelf een beetje gek en hoop niet dat dat het aanleggen van randaarde lastiger maakt
Bedoel je door de verdiepingsvloer? dan heb je kans dat je in de centraaldozen in het plafond uitkomt.

tsja, het is altijd een beetje dokteren waar het allemaal heen gaat.

Als je geluk hebt gaat het naar een centraaldoos waar wel randaarde aanwezig is. Door de vloer kan ook betekenen dat het doorgelust zit van stopcontact naar stopcontact.

Eigenlijk moet je gewoon een keer alle dozen loshalen en een diagrammetje tekenen. Je kunt dan met z'n tweeën uitzoeken waar de draden heengaan door een beetje te rukken aan de bedrading. Als je ergens anders iets ziet bewegen weet je waar je de andere zijde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:39

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Heb je een kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Er zijn huizen waar de meeste contactdozen, etc. verbonden zijn met de centraaldoos in dezelfde kamer (mijn jaren '70 woning was zo).
Er zijn huizen waar de meeste contactdozen op de verdiepingen, etc. verbonden zijn met een centraaldoos in de verdieping eronder (mijn jaren '90 woning is zo).
En er zijn huizen ( :'( )waar de bouwer YOLO dacht en buiten bovenstaande ook wandcontactdozen doorlust van een wandcontactdoos een verdieping eronder, doorsteekjes door muren, een stuk zonder buis, etc.

In mijn huidige woning heb ik een aantal wandcontactdozen waar het behoorlijk lastig bleek om een extra aardedraad te trekken. Een aantal wandcontactdozen heeft (bijna) onmogelijke bochten erin zitten naar de centraaldoos eronder. Echter, het is tot op heden overal gelukt behalve 1 wandcontactdoos waar de bestaande kabels vast leken te zitten. De grootste factor in moeilijk/makkelijk is of er door de bouwers een beetje netjes is gewerkt.

Als je het kamer voor kamer aanpakt en de randaarde meepakt met het schakelmateriaal dan kom je ook niet in de verleiding om het te laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-05 21:49
dreamscape schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:56:
Bij renovatie is het verplicht om stopcontacten met randaarde te gebruiken. En vanzelfsprekend ook met aangesloten randaarde. Nou kun je twisten over wat 'renovatie' is, maar het vervangen van alle schakelmateriaal neigt bij mij naar 'renovatie'.
bij enkel het vervangen van schakelmateriaal mag je nog altijd zonder randaarde monteren (waarom is het anders nog te koop?). Zo gauw als je besluit dat je je half opbouw stopcontact (die 2 stopcontacten boven elkaar op een enkele doos) gaat vervangen door 2 keer inbouw naast elkaar begint het toch wel naar renovatie te neigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 11:37
Rukapul schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:22:
[...]

Er zijn huizen waar de meeste contactdozen, etc. verbonden zijn met de centraaldoos in dezelfde kamer (mijn jaren '70 woning was zo).
Er zijn huizen waar de meeste contactdozen op de verdiepingen, etc. verbonden zijn met een centraaldoos in de verdieping eronder (mijn jaren '90 woning is zo).
En er zijn huizen ( :'( )waar de bouwer YOLO dacht en buiten bovenstaande ook wandcontactdozen doorlust van een wandcontactdoos een verdieping eronder, doorsteekjes door muren, een stuk zonder buis, etc.

In mijn huidige woning heb ik een aantal wandcontactdozen waar het behoorlijk lastig bleek om een extra aardedraad te trekken. Een aantal wandcontactdozen heeft (bijna) onmogelijke bochten erin zitten naar de centraaldoos eronder. Echter, het is tot op heden overal gelukt behalve 1 wandcontactdoos waar de bestaande kabels vast leken te zitten. De grootste factor in moeilijk/makkelijk is of er door de bouwers een beetje netjes is gewerkt.

Als je het kamer voor kamer aanpakt en de randaarde meepakt met het schakelmateriaal dan kom je ook niet in de verleiding om het te laten zitten.
toon volledige bericht
Euh. Geen idee hoe het zit in zijn huis.

Maar ik heb bij een vriend (jaren 30) gezien hoe het daar zat.

En dat was GEEN centraaldoos in het plafond, maar een doosje in de muur. Vaak ook nog achter het stukwerk. Of deels achter een (misschien later) verlaagd plafond.

Dat was echt niet te doen zonder behoorlijke renovatie van de woning.

Het even laten doen is dus erg afhankelijk van hoe het is aangelegd. Overigens weet niet niet hoe het precies zit, maar daar zaten ook metalen buizen en metalen potjes. Ik weet niet of het mag, maar je kan dat mogelijk als aarde gebruiken?

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:21

Laat ik voorop stellen dat je apparaten met randaarde stekker altijd zoals bedoeld geaard moet aansluiten en ook de vraag van TS een duidelijk NEE is. Je creëert daar immers de verwachting mee dat er randaarde aanwezig is als je er een apparaat op aansluit wat het nodig heeft, en dat kan inderdaad zijn alsof je de airbag in een auto uitschakelt.

Echter je opmerking dat elk huis van voor 1996 waarbij alleen aarding is voorzien in de keuken, badkamer en eventueel de schuur/zolder een tikkende tijdbom is waarin niemand wil wonen is ook wel heel erg overtreden. Maak eens een rondje door een gemiddelde woonslaap/kamer en je zult 0 apparaten tegenkomen welke het nodig hebben: Stofzuiger, verlichting, wekker, TV/Audio/Console en laptop/telefoonladers zijn 99% allemaal voorzien van een normale stekker. De enige uitzondering in de praktijk is de desktopcomputer + toebehoren, zolang je die maar ergens geaard kan aansluiten dan is dat voor 99% van de mensen voldoende samen met de natte ruimtes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:35
Of je het vergelijkbaar met een grot vindt, of niet, maakt niet uit.
Het is een verborgen gebrek bij verkoop.

Jung heeft contactdozen met hetzelfde uiterlijk met en zonder randaarde in in ieder geval de AS lijn.

Met rand aarde:
https://www.goedkopermets...eiligheid-alpine-wit.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Woxn9bXed4Z77tf_5YyVtTfx4QQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PNLNtRqhvA6WHwHwrodneoif.png?f=user_large

Zonder rand aarde:
https://www.goedkopermets...eiligheid-alpine-wit.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwPHIMTWhq31gjzBnSVpCGOHkSQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mvUkcOoYkMB51Au6lDnqaZhQ.png?f=user_large

Deze zijn beide aanraakveilig voor kinderen, er zit een zwart plasticje in de gaten.
Ik heb ze nu sinds 2011 in gebruik in heel het huis (de versie met randaarde) en je merkt niks van die beveiliging met het insteken van een stekker.

Geen lelijke plastic frutsels in de stopcontacten als je aan kleintjes begint _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door FRANQ op 01-11-2023 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
Kevinp schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:56:
[...]
daar zaten ook metalen buizen en metalen potjes. Ik weet niet of het mag,
Nee, mag niet.
maar je kan dat mogelijk als aarde gebruiken?
En nee, kan je ook absoluut NIET als aarde gebruiken.

Alleen omdat het iets van metaal is, wil zeker niet zeggen dat het ook "geaard" is.

Er is geen enkele garantie dat dergelijke metalen dozen en buizen uberhaupt érgens aan aarde vast zitten,
én er is geen enkele garantie dat alle overgangen / koppelingen / dozen / sokken van die buizen in de muur 100% gegarandeerd contact maken met de volgende aaneensluitende buis/koppeling/inbouwdoos,
én er is geen enkele garantie dat niet ergens in de muur zo'n metalen buizenstelsel onderbroken wordt door een stuk plastic buis of een plastic koppeldoos.
Oorspronkelijk waren de buizen zelfs ook nog voorzien van een verflaag (want anders gaat het ijzer roesten), en daardoor is er dus al helemaal geen elektrische verbinding tussen twee stukken buis.En vaak zitten ze allemaal ook nog wat losje in elkaar geschoven.

Dus dat idee voorstellen is net zo onzinning als je metalen handdoekrekje op de badkamer willen gebruiken om je stopcontacten mee te aarden, om maar een voorbeeld te noemen. :+

(overigens is dat hier helemaal niet van toepassing.. het huis van TS is van 1986, daar zitten geen stalen elektraleidingen meer in)

[ Voor 4% gewijzigd door BrainCrash op 01-11-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Rukapul schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:22:
[...]

Dat is niet zozeer YOLO (met uitzondering van "stuk zonder buis"), dat is een gemodificeerd centraaldoos systeem en dat is gewoon toegestaan (weet niet of het bij nieuwbouw nog mag). Het spaart materiaal en soms heul veul werk.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

M.i. wordt er wel een beetje 'des Tweakers' gekeken in dit topic.
Ik heb een woning uit '94 vóór de verplichting van randaarde. Wij hebben onze prachtige gele WCDs vervangen voor een strak ogende serie in zowel WCD+PE als WCD zonder randaarde toen wij hier even terug kwamen wonen.
'Mag het' dat wij voor de WCDs zonder PE vervangen hebben voor WCDs zonder PE? Wellicht niet, maar is het nu echt zo'n dramatisch probleem? De keuken, garage, badkamer, meterkast en de CV-WCD op zolder zijn al voorzien van randaarde. In de praktijk blijven dan de woonkamer/eetkamer, gang, overloop en slaapkamers over. M.u.v. van mijn IT-spul (alsnog maar enkel een computer, laptop en schermen) kan ik mij zo niets indenken wat in die ruimtes ook daadwerkelijk een stekker heeft met randaarde.

Ik vind het wel een hellend vlak om een WCD+PE te plaatsen, maar geen PE te trekken naar een WCD dit zou bij een verkoop v.d. ook duidelijk (pun intended) een verborgen gebrek zijn. Maar om nu moord en brand te schreeuwen wanneer men een WCD plaatst zonder randaarde. Als dat echt erg zou zijn zouden de bouwmarkten ook geen WCD zonder PE meer mogen voeren in hun assortiment.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:35
True schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:36:
M.i. wordt er wel een beetje 'des Tweakers' gekeken in dit topic.
Ik heb een woning uit '94 vóór de verplichting van randaarde. Wij hebben onze prachtige gele WCDs vervangen voor een strak ogende serie in zowel WCD+PE als WCD zonder randaarde toen wij hier even terug kwamen wonen.
'Mag het' dat wij voor de WCDs zonder PE vervangen hebben voor WCDs zonder PE? Wellicht niet, maar is het nu echt zo'n dramatisch probleem?
Dat mag dus wel.
Je mag een wcd met pe, niet installeren zonder de pe aan te sluiten.

Het trekken van aarde/PE is pas verplicht bij een grote wijziging aan de elektrische installatie.
En dat is dus een beetje schimmig.
Want is een stopcontact vervangen een grote wijziging?
Een stopcontact met pe plaatsen en aarde trekken naar dat stopcontact via een centraaldoos, "verplicht" je wel om de rest in die ruimte/groep ook aan te pakken.
Dat houd vaak ook een wijziging in de meterkast in.
De keuken, garage, badkamer, meterkast en de CV-WCD op zolder zijn al voorzien van randaarde. In de praktijk blijven dan de woonkamer/eetkamer, gang, overloop en slaapkamers over. M.u.v. van mijn IT-spul (alsnog maar enkel een computer, laptop en schermen) kan ik mij zo niets indenken wat in die ruimtes ook daadwerkelijk een stekker heeft met randaarde.

Ik vind het wel een hellend vlak om een WCD+PE te plaatsen, maar geen PE te trekken naar een WCD dit zou bij een verkoop v.d. ook duidelijk (pun intended) een verborgen gebrek zijn. Maar om nu moord en brand te schreeuwen wanneer men een WCD plaatst zonder randaarde. Als dat echt erg zou zijn zouden de bouwmarkten ook geen WCD zonder PE meer mogen voeren in hun assortiment.
De WCD's die ik hierboven link mag je gewoon gebruiken, die met randaarde waar er ook echt aarde is, en de ander op alle overige plaatsen.

Maar ik lees nu dat er ook stalen buis ligt, dan ligt er waarschijnlijk ook nog draad met oude kleuren.
Indien mogelijk zou ik dan toch echt alles saneren.
ander huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CydexTM
Ik heb inmiddels overal randaarde op 1 stopcontact na. Gek genoeg zit daar geen spanning op de twee draden die er uit komen en ik krijg de trekveer er ook maar 3m in en ik hoor het nergens rammelen als ik er aan jut. Samen met de elektricien die de meterkast heeft vervangen er nog naar gekeken, maar die had ook geen idee waar die vandaan kwam..

Nu is het zo dat ik op dat stopcontact 2x door wilde lussen en zonder die doorlussing werken de stopcontacten niet.

Hoe kan ik nu toch spanning op deze stopcontacten krijgen zonder te moeten gaan frezen, want het nieuwe stucwerk zit er net op...

Zelf dacht ik om een 3x 2.5 kabel achter de plint te trekken van een bestaand contact en deze als doorlusser te gebruiken.
Gelukkig zit het stopcontact zonder spanning ergens in een hoek verstopt en het andere stopcontact die als doorlusser gebruikt zou worden zit achter de bank. Nu lees ik wel weer het een en ander dat dit niet schijnt te mogen volgens NEN1010?

Wat zijn eventueel andere opties om dit stopcontact aan te sluiten? Of zou bovenstaande toch mogen?
Pagina: 1