Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Mijn PC van dik 8 jaar oud is overleden. Het was de laatste tijd al regelmatig blue screens of heel veel freezes. Ondanks nieuwe installatie paar maanden geleden mocht het niet baten. Geen beeld meer, met of zonder videokaart, alle geheugenbanken 1 voor 1 geprobeerd noem maar op.
Dus hij gaat eraan geloven, zeker omdat ik al in het achterhoofd had om hem een keer te vervangen

Wat ik heb/ had

MSI 2GB D5 X GTX760 OC Twin Frozr R vervangen voor
MSI 8GB D6 RTX 2080 GAMING X TRIO (gaat mee in de nieuwe omgeving)

HW7I27 Intel Core i7-4790K 4000 1150 BOX
TQXV6J00 Corsair Carbide 330R Titanium ATX ( kast wil ik weer gebruiken, tenzij anders wordt geaddviseerd)
GWEG44 GiBy GA-Z97-D3H Z97 RG SA
Coolmaster Silent Pro 500W voeding

Alienware 27 Gaming Monitor - AW2723DF (Die houd ik nog even )

Het is dus bijna 10 jaar geleden voordat ik zelf de PC in elkaar heb gezet dus advies is welkom

Ik heb sinds een paar maanden ook een Minisforum met AMD HX99G en dat bevalt ook goed vandaar dat ik in mijn werkkamer ook voor AMD ben gegaan

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Internetten, Office, DaVinci Resolve, hoef niet alles eruit te kunnen persen. Soms met wat effecten spelen is leuk.
Gamen: America's Army Proving grounds ( ja ik ben oud ;) ), Modern Warfare, championship manager. en wat de toekomst brengt maar super fanatiek doe ik het niet meer.

Hoop er ook weer een aantal jaren mee te kunnen gaan. Misschien in de toekomst de videokaart upgraden

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn wensenlijst staat nu op 1029, wat erboven is geen probleem

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
MSI 8GB D6 RTX 2080 GAMING X TRIO
Alienware 27 Gaming Monitor

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie mijn wensenlijst, een snelle SSD met genoeg capaciteit. En er wordt nog een HD aan gekoppeld met data.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Als alles maar stabiel loopt en goed op elkaar is afgestemd

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik was al voor de 7700 gegaan omdat deze wat lager in verbruik zit. Maar ook dat ik met deze processor de nodige jaren kan maken.
Stil is altijd fijn

Ga je overklokken?
Die tijd ligt ruim achter mij dus Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb dit samengesteld door naar diverse builds, opmerkingen te kijken op het forum en ik denk dat ik daarmee een mooi degelijk systeem heb waar ik weer jaren plezier aan kan beleven.
Verstandig om alles weer in deze kast te bouwen?
Voeding is mijn vraag, kan ik kleiner of kom ik in de problemen als ik later een grotere videokaart erin ga zetten
Voor mijn gebruik denk ik dat het niet veel uitmaakt intel of AMD
Klein vraagje zit bij de boxed versie de koelpasta erbij of moet je dat alleen apart kopen voor een tray versie?

Edit:
na adviezen de 7700 vervangen voor de 7800X3D
en de Samsung 980 pro voor de Lexar

Behuizing toegevoegd

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 380,-€ 380,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 267,-€ 267,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 114,90€ 114,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 57,94€ 57,94
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 114,90€ 114,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 116,42€ 116,42
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 92,90€ 92,90
Totaal€ 1.144,06

[ Voor 3% gewijzigd door d-vine op 27-10-2023 09:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:26
Ik denk dat je voeding een prima keuze is. Zeker als mogelijk een nog wat zwaardere videokaart in het vat zit, zou ik die zeker niet meer downsizen. Ik zou een HDD alleen nog extern aankoppelen, niet meer intern dat ie altijd meedraait. Daar dus even een extern boxje voor aanschaffen zodat je die met USB aan kan sluiten.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:22
Die voeding is prima voor als je een upgrade naar een mid-range videokaart zoals de RTX 4070 of de RX 7800XT in gedachte hebt. De Corsair Carbide 330R is wel hertegebruiken, mits je niet gaan storen aan de inmiddels wat trage USB poorten voor, en je niet gaat upgraden naar high end videokaarten; iets als wat ik hierboven noem gaat wel. De Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB is goedkoper en scoort beter (check). Koelpasta komt bij de koeler. Een Tray versie CPU komt meestal zonder koeler en met slechtere garantievoorwaarden - daar is dus wel een aparte koeler bij nodig, de meegeleverde Wraith Prism bij de boxed versie doet het heel aardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SactoriuS
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-09 09:11
Ik zou niet besparen op CPU en gelijk de 7800x3d nemen (als je dan toch voor de 7700 gaat ipv 7600). Dat is de game cpu op dit moment. Betere fps en veel betere 1% lows. Verder prima build.

En misschien voor een grotere SSD gaan ? SSD's worden trager als ze voller worden (vooral boven de 70%).
Al zou ik eerder voor de lexar 4tb 790 gaan (wel wat duurder). Al ben ik een gamer en heb niet de dikste nvme SSD nodig, is die ruimte wel lekker en games blijven maar groeien. Dus als je weer 8 jaar met je PC wilt doen ben je met 4tb redelijk sterk in ruimte. uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB
(TLC, geen dram-cache, dus minder geschikt voor hele grote bestanden)

(Edit: ha ik was niet de eerste die de lexar aanraadde :P)

[ Voor 68% gewijzigd door SactoriuS op 26-10-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ryzen 7700 is nog te duur, zou echt net over 220,- moeten zijn

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Nu online
SactoriuS schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:51:
Ik zou niet besparen op CPU en gelijk de 7800x3d nemen (als je dan toch voor de 7700 gaat ipv 7600). Dat is de game cpu op dit moment. Betere fps en veel betere 1% lows. Verder prima build.

En misschien voor een grotere SSD gaan ? SSD's worden trager als ze voller worden (vooral boven de 70%).
Al zou ik eerder voor de lexar 4tb 790 gaan (wel wat duurder). Al ben ik een gamer en heb niet de dikste nvme SSD nodig, is die ruimte wel lekker en games blijven maar groeien. Dus als je weer 8 jaar met je PC wilt doen ben je met 4tb redelijk sterk in ruimte. uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB
(TLC, geen dram-cache, dus minder geschikt voor hele grote bestanden)
Ik game zo nu en dan wel maar niet super fanatiek meer.
de7800x3d vebruikt bijna het dubbele van de 7700 en dat betekend volgens mij ook dat je het nodige moet doen aan je airflow/ koeling
Daarnaast presteerd deze weer wat minder in Davinci resolve (ook al is het niet groot)
Ik zal de 4TB in overweging nemen maar ik denk dat ik het voorlopig wel red met 2TB
martyw schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:50:
Die voeding is prima voor als je een upgrade naar een mid-range videokaart zoals de RTX 4070 of de RX 7800XT in gedachte hebt. De Corsair Carbide 330R is wel hertegebruiken, mits je niet gaan storen aan de inmiddels wat trage USB poorten voor, en je niet gaat upgraden naar high end videokaarten; iets als wat ik hierboven noem gaat wel. De Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB is goedkoper en scoort beter (check). Koelpasta komt bij de koeler. Een Tray versie CPU komt meestal zonder koeler en met slechtere garantievoorwaarden - daar is dus wel een aparte koeler bij nodig, de meegeleverde Wraith Prism bij de boxed versie doet het heel aardig.
De USB poort overleef ik nog wel, zo vaak gebruikte ik die niet meer.
Lexar heb ik meegenomen in de lijst, bedankt voor de tip

[ Voor 31% gewijzigd door d-vine op 26-10-2023 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SactoriuS
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-09 09:11
in de tweakers review is het idle verbruik minder dan 1 watt hoger maar in games gebruikt hij minder (De 7800x3d). Hij staat juist bekend om zijn zuinigheid.

[ Voor 15% gewijzigd door SactoriuS op 26-10-2023 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

d-vine schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:08:
[...]

Ik game zo nu en dan wel maar niet super fanatiek meer.
de7800x3d vebruikt bijna het dubbele van de 7700 en dat betekend volgens mij ook dat je het nodige moet doen aan je airflow/ koeling
Daarnaast presteerd deze weer wat minder in Davinci resolve (ook al is het niet groot)
Ik zal de 4TB in overweging nemen maar ik denk dat ik het voorlopig wel red met 2TB

[...]

De USB poort overleef ik nog wel, zo vaak gebruikte ik die niet meer.
Lexar heb ik meegenomen in de lijst, bedankt voor de tip
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/images/power-multithread.png

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/images/power-games.png

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 26-10-2023 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Nu online
SactoriuS schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:20:
in de tweakers review is het idle verbruik minder dan 1 watt hoger maar in games gebruikt hij minder (De 7800x3d). Hij staat juist bekend om zijn zuinigheid.
Zit er nu ook even in te duiken en het klopt wat je zegt, valt het toch de kant op van de 3d versie
Dan ga ik die toch meenemen in de lijst.

@SactoriuS @Hackus
Bedankt voor de informatie van de processor en het meedenken :)

[ Voor 6% gewijzigd door d-vine op 26-10-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welke voeding heb je nu exact ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Oja, dat wordt wel tijd om te gaan vervangen.
als je bij CM wilt blijven
onder de E100,-

uitvoering: Cooler Master MWE Gold 750 - V2 - Full Modular

iets erboven
uitvoering: Cooler Master V750 Gold-V2

[ Voor 36% gewijzigd door Hackus op 26-10-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Nu online
Hackus schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:42:
[...]

Oja, dat wordt wel tijd om te gaan vervangen.
als je bij CM wilt blijven
onder de E100,-

uitvoering: Cooler Master MWE Gold 750 - V2 - Full Modular

iets erboven
uitvoering: Cooler Master V750 Gold-V2
Zijn die cooler masters beter dan be quiet! ?
of misschien wat zou de beste optie zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

d-vine schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:59:
[...]

Zijn die cooler masters beter dan be quiet! ?
of misschien wat zou de beste optie zijn
Zijn ook goed. ATX 3.0 heb je nog niet nodig, alleen met RTX 4070Ti en krachtiger.
Ondertussen loopt ATX V3.1 alweer

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 26-10-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Nu online
De opmerking van @martyw over de trage USB poorten heeft met toch doen besluiten om een nieuwe kast te kopen.

Fractal Design Define 7 Compact Zwart

Lijstje bijgewerkt.

Dit is voor mij een mooie oplossing, gezien ik niet meer nodig heb en deze met zijn looks een beetje onder de radar blijft zoals ik nu ook heb.

Mits ik andere adviezen krijg denk ik dat ik zo wel compleet ben.

Nog een klein installer vraagje.
Kan ik mijn windows 10 key gebruiken om gelijk windows 11 te installeren doormiddel van de microsoft creation tool.
Of wordt het eerst windows 10 installeren en als deze in de lucht is upgraden geblazen.
Met die oude dino PC van me mocht ik niet upgraden van microsoft.

[ Voor 28% gewijzigd door d-vine op 27-10-2023 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:22
d-vine schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:13:
Nog een klein installer vraagje.
Kan ik mijn windows 10 key gebruiken om gelijk windows 11 te installeren doormiddel van de microsoft creation tool.
Of wordt het eerst windows 10 installeren en als deze in de lucht is upgraden geblazen.
Met die oude dino PC van me mocht ik niet upgraden van microsoft.
Can I use a Windows 10 product key to activate Windows 11?

Yes, users can activate Windows 11 using a Windows 10 product key. If your system already has an assigned digital license for Windows 10, it should automatically activate.
https://answers.microsoft...61-44ec-9a01-33029ffaa987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Nu online
Thanks!

En alle andere die geantwoord hebben om me verder te helpen. :Y

[ Voor 10% gewijzigd door d-vine op 27-10-2023 10:47 ]

Pagina: 1