PIR-Isolatie wanneer over beton leggen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterrditt
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-08 13:34
Hallo allen,

Momenteel in het proces van verbouwen van ons huis. Voor de vloer hebben we de volgende constructie laten berekenen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNmxx-yqsx0P4WTwPOKk5Nmh2SU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fT0p3suDC1n7EqUhRa81gh44.png?f=fotoalbum_large

Het is 20cm gewapend beton met daarop 12cm PIR en weer een 8cm cement dekvloer met vloerverwarming.
In eerste 20cm beton zitten ook H-balken die door de gevel steken en meegestort worden, dit om de vloer de gevels te laten dragen i.v.b. verzakkingen.

Na het storten van het beton is mij bekend dat 28 dagen benodigd is voordat volledige sterkte van het beton is bereikt. Echter is dat niet de droogtijd van het beton. Ik heb gehoord dat 1 week per centimeter de norm is, wat dus zou betekenen dat het 20 weken duurt voordat het echt droog is.

Nu mijn vraag:
Is het vereist dat we ook daadwerkelijk 20 weken wachten voordat we de PIR platen eroverheen leggen? Het wordt er natuurlijk wel luchtdicht van, dus ik kan mij voorstellen dat het restrerende vocht er dan in blijft hangen als we het eerder afwerken. Wel zijn er rond de 26 gaten (200mm groot) buiten de gevel waar het beton in contact staat met de buitenlucht.

Als we dan die andere 8 weken er ook bij tellen voor het cementdekvloer mogen we dus 28 weken wachten, wat dus onmenselijk lang is 8)7 .

Heb een ander topic gezien die hetzelfde omschrijft, maar daar heb ik geen antwoord kunnen vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:04

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Wat zit er aan de onderkant van die vloer? Grond, kruipruimte, tonzon isoleringsfolie, tal van mogelijkheden, maar het lijkt me wel handig om te weten of het naar onderen kan drogen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:10
Complimenten met de juiste plaats voor de isolatie.
Beton is niet waterdicht als het niet heel dik is (30cm), en geeft water af bij uitharden (drogen is eigenlijk verkeerde term). Je kan het in principe onder water zetten en het hard even goed uit (in de zomer kan je beton zelfs best vochtig houden tijdens uitharden).
Dus het zou in principe geen probleem mogen zijn om het af te dekken. Je hebt veel grote gaten naar het beton, dus het vocht geraakt langs daar wel weg (en weer terug als het regent).
Voorzie je nog een waterkerende laag (folie)?

Naar afwerkvloer toe: checken bij architect en aannemers, er is een verschil tussen betreedbaar en belastbaar, en afwerkvloer is net wat zwaarder dan even rondlopen...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:14
naftebakje schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:19:
Je kan het in principe onder water zetten en het hard even goed uit (in de zomer kan je beton zelfs best vochtig houden tijdens uitharden).
Het is zelfs zo dat beton steeds harder blijft worden wanneer het met water/vocht in aanmerking blijft komen. Het wordt op een gegeven moment blauw en is echt knetterhard.