Dubbel glas, HR+ of niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-09 18:41
Hi,

Recent heb ik een hoekhuis gekocht uit 1968. Nu is het huis voornamelijk ouderwets dubbel glas, wat op de planning staat om vervangen te worden naar HR++. Nu is er ook een uitbouw, welke in 2001 is gebouwd naar de toen geldende bouwnormen. In die ramen staan helaas geen codering, waaruit ik kan afleiden of dit normaal dubbel glas is, of een HR, HR+ of HR++ variant. Nu staan is de bouwtekeningen dat Glaverbel Thermplus Clearlite HR+ met een U-waarde van 1.6 is gebruikt. Als dit er in zit, is het denk ik kosten technisch niet de moeite waard om te vervangen. Maar als ik de vlam test doe op het glas, dan zie ik geen verkleuring van de vlammen. Ik was in de veronderstelling dat door de coating, dit wel zou moeten gebeuren. Is er nog een andere methode om het type isolatie glas te onderzoeken? Zou een warmte camera meer inzicht geven?

Met vriendelijke groet,
Kelvern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:41
Ik zou eerder uitgaan van bouwtekeningen / facturen dan een vlammetje... maar wel gek dat er NERGENS een code staat...
Condenseren de ramen 's nachts aan binnenkant, of enkel aan buitenkant?
(binnenkant = ramen zijn koud, dus niet zo goed geisoleerd, enkel aan buitenkant -> ramen zijn oke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:36
Hou ook rekening met dat de gemiddeld levensduur van dubbelglas zo'n 25 a 30 jaar is.
Vlammentest is alleen dat de vlam verkleurd bij HR ++ glas, als jij aangeeft dat je HR+ glas hebt, dan klopt de test toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:38
Condens aan de binnenkant is nirt per definitie opgelost met hr++ glas.
Wij hebben er ook last van, en hier komt het puur door de kozijnen. (Kunsstof, 2003). Destijds waren die kozijnen lang niet zo goed geïsoleerd als nu. Waardoor het kozijn langs de randen alsnog kou afgeeft aan hrt glas en we condens hebben. Soms zelfs op het kozijn.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelvern
Condensatie aan de binnen/buitenkant zal ik even in de gaten houden, een ander HR+ raam heeft dat vaak aan de buitenkant op de 1e verdieping. Ik was verrast dat er bij 1 raam van de uitbouw wel de vlamtest slaagde, deze had ook geen codering. Bij navraag blijkt dat deze 3 jaar geleden vervangen is door breuk door een cowboy glaszetter 2 straten verderop.

Die levensduur van 25-30 jaar, is dat omdat het gas aan de binnenkant dan weg en de ruit lek wordt? Het overig dubbel glas zit er nu 41 jaar in. Nu de vraag hoe goed dat dan nog isoleerd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelvern
daniel14 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:46:
Hou ook rekening met dat de gemiddeld levensduur van dubbelglas zo'n 25 a 30 jaar is.
Vlammentest is alleen dat de vlam verkleurd bij HR ++ glas, als jij aangeeft dat je HR+ glas hebt, dan klopt de test toch?
Maar bij HR+ zit ook een coating van metaal, volgens de website van thermobel een blanke warmtereflecterende metaallaag (Planibel Plus). Dan zou naar mijn idee, de vlam ook moeten verkleuren door de metaal laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:48
1. Misschien is de coating aan de verkeerde kant geplaats (dus ook je ruit).
2. Er zijn meetinstrumenten die de U waardes kunnen meten.
3. Ik zou niet teveel kijken naar de isolatie waardes. Ook al is je ruit geen HR+ (1.6) maar HR moet je bij jezelf afvragen of je het wil vervangen. Er is nu bijna geen business case als je alleen kijkt naar isoleren tbv geld besparen. Is je doel max isoleren tbv groene doelen dan hoef je je ook niet druk te maken over u waardes van glas gezien het feit dat nieuw glas simpelweg beter is....Een andere reden kan ook overmatig vocht of koudeval zijn. Het is aan u :)
4. Uitspraak van die fabrikant over de coating; "Daar waar een kleurverschil tot nu toe op de aanwezigheid van een metaallaag wijst,
maakt de technologische evolutie deze meer en meer neutraal en nog weinig
zichtbaar. Het is dus goed mogelijk dat een recente laag te weinig tintverschil geeft
om te worden opgemerkt. Het wit licht van een LED-lamp kan ook voor de test
gebruikt worden. " Ook het glastype; "clear", doet mij juist denken dat er energie is gestoken in het maskeren van de coating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Ik heb vorig jaar het jaren '80 dubbelglas op de benedenverdieping laten vervangen door HR++. Gasverbruik is nog nooit zo laag geweest (woon hier sinds 2016). Ook verbetering in comfort gemerkt.

Financieel kan het niet zo snel uit denk ik, maar je ziet het wel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22
Overigens is een verbetering van U 1.6 naar 1.0 alsnog enorm. Dat is 37% minder warmteverlies.

Geen codes betekent ook grotere kans op budgetglas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb vanuit de bouw overal HR glas en een aantal lekke ramen vervangen door HR++.
Destijds een berekening gemaakt: financieel bleek het niet interessant om HR glas te vervangen.

Bij nameten bleek er 1 graden verschil te zijn tussen HR of HR++ glas.
We hebben er vrij zware gordijnen voor hangen, dat maakt het verschil verwaarloosbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 26-10-2023 22:19 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kelvern
Ik heb een warmte camera besteld om oa te kijken naar het warmte verlies bij de ramen :) Het lijkt mij financieel ook niet rendabel om HR+ te gaan vervangen ivm lange terugverdientijd. Ik ervaar tot nu toe ook geen koudeval, dus comfort is ook geen rede. Ondanks dat ze 22 jaar oud zijn, vind ik het zonde om af te schrijven als ze niet lek zijn. Voor het zelfde geld gaan ze nog een keer 20 jaar mee.

Denk inderdaad dat 'clearlite een indicatie is dat de vlam test het niet doet op deze ramen. Dus denk dat ik me beter kan richten op het 40 jaar oude dubbel glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 21:14
Kelvern schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 06:57:
Ik heb een warmte camera besteld om oa te kijken naar het warmte verlies bij de ramen :) Het lijkt mij financieel ook niet rendabel om HR+ te gaan vervangen ivm lange terugverdientijd. Ik ervaar tot nu toe ook geen koudeval, dus comfort is ook geen rede. Ondanks dat ze 22 jaar oud zijn, vind ik het zonde om af te schrijven als ze niet lek zijn. Voor het zelfde geld gaan ze nog een keer 20 jaar mee.

Denk inderdaad dat 'clearlite een indicatie is dat de vlam test het niet doet op deze ramen. Dus denk dat ik me beter kan richten op het 40 jaar oude dubbel glas.
Als je met een warmtecamera naar je ramen kijkt, dan is het verstandig om eerst wat papier op de ramen te plakken. Zo krijg je een accurate meting, anders spiegelt een raam behoorlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:11

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ik heb onlangs een deel van mijn ruiten HR+ uit 2007 vervangen door triple glas (U1,4 naar U0,6). Ik kijk bij investeringen voor verduurzamen van de woning zelden of het kostentechnisch interessant is (ik heb geen geldboom) Wil je een toekomstbestendig en energiezuinig comfortabel huis dan zou ik dat oude glas gewoon vervangen door (veel) beter glas. Glas is namelijk de zwakste schakel in de isolatieschil van een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelvern
Voor de liefhebber, na 10 min staren heb ik toch een codering kunnen vinden. Deze is verweerd door de zon, maar heb er volgens mij het volgende uit kunnen halen: sgg climalit. Dit is volgensmij gewoon dubbelglas helaas. Dus bouwtekeningen hoeven niet leidend te zijn. Nu ben ik benieuwd of ik met de warmtevamera veel verschil zie tussen veel oudere glas en deze ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:11

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Als je bedoelt met een warmtebeeldcamera dan kun je het vergeten. Glas en spiegelende oppervlakken zijn niet correct te meten. Delen ervan zijn eventueel wel te meten met meetstickers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 17:17
99ruud99 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:42:
Ik zou eerder uitgaan van bouwtekeningen / facturen dan een vlammetje... maar wel gek dat er NERGENS een code staat...
Condenseren de ramen 's nachts aan binnenkant, of enkel aan buitenkant?
(binnenkant = ramen zijn koud, dus niet zo goed geisoleerd, enkel aan buitenkant -> ramen zijn oke).
Wij hebben net sinds 3 weken overal hr++. Staat ook nergens in het raamprofiel. Er staat een website glassidentity.com met vervolgens een code erachter en dan 1.1. Factuur etc is wel hr++ en de meldcode op het factuur verwijst ook naar hr++ op de overheidwebsite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-09 09:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUhsPD6eUULM4KQGWKLJV5mhkYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ezYPq3DID8kQRAmTRBkBg7k.jpg?f=fotoalbum_large

Begin dit jaar genomen. Rechts is u waarde 1.1, links is dubbel glas uit 1990.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik snap niet zo goed waarom je zou bezuinigen op die paar ramen. Glas is zo duur niet en ze zijn er nu toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelvern
Sethro schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:27:
Ik snap niet zo goed waarom je zou bezuinigen op die paar ramen. Glas is zo duur niet en ze zijn er nu toch.
Heb recent meerdere offertes opgevraagd voor glas. Kwam gemiddeld bij de meeste tussen de 280 - 300 euro per m2 in regio utrecht. In totaal zou het gaan 30 m2. Met deze prijzen mag je best kritisch zijn vind ik.

Maar buiten dat zijn een deel van de kozijnen 55 jaar oud. Je weet nooit wat je tegen komt bij het verwijderen van een glaslat. Dus moet nog kritisch naar het verfwerk gaan kijken. In principe kan het het nog wel 20 jaar mee, maar dat ligt erg aan de staat van onderhoud. Wat op het oog redelijk lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:38
Da's met laten zetten hoop ik? Anders is het toch echt vrij aan de prijs.
Op diverse sites kun je zelf de maten ingeven en een offerte laten maken. Ik heb zelf goede ervaring met https://dubbelglas.nu/ (geen aandelen in).
Maar dan moet je wel zelf het glas durven op te meten en plaatsen al is dat ook weer niet super ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
HR++ kost ongeveer 60 euro/m2. Dat gaat dus niet echt heel hard.

Voor 30m2 kost zelf doen ongeveer 2000 euro. Dan zou ik alles meenemen.

Als je laat doen is dat ander verhaal. 7000 euro voor de montage is vrij stevig. Maar is een gekke markt.

[ Voor 63% gewijzigd door Sethro op 31-10-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman55
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:46
Ik heb even moeten zoeken maar het gelukkig kunnen vinden. AGC heeft een app gemaakt waarmee je kunt bepalen welke dikte glas je hebt en of er wel/geen coating zit en op welk blad. De app is beschikbaar in de App Store, Google Play en Windows Store.
Meer info hier: https://www.agcnederland....oating-op-mijn-beglazing/

Had volgens mij de verwijzing maanden geleden ergens anders op Tweakers gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Herman55 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:56:
Ik heb even moeten zoeken maar het gelukkig kunnen vinden. AGC heeft een app gemaakt waarmee je kunt bepalen welke dikte glas je hebt en of er wel/geen coating zit en op welk blad. De app is beschikbaar in de App Store, Google Play en Windows Store.
Meer info hier: https://www.agcnederland....oating-op-mijn-beglazing/

Had volgens mij de verwijzing maanden geleden ergens anders op Tweakers gevonden.
Klonk interresant, dus geprobeerd. YouTube video waar de site naar verwijst staat op private, en app is onder geen naam te vinden, helaas. Ter referentie , mocht iemand net als ik denken hee, dat lijkt me wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman55
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:46
Ik heb hem zelf deze week nog geïnstalleerd op mijn iPhone. Zoeken op "agc" en je vindt de "AGC glass measurement app"

Ik heb zelf niet de mogelijkheid om op Android te zoeken. Video op Youtube staat bij mij ook op private. Die heb je niet nodig. Het is heel erg simpel en wijst zich vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:57
Herman55 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:30:
Ik heb hem zelf deze week nog geïnstalleerd op mijn iPhone. Zoeken op "agc" en je vindt de "AGC glass measurement app"

Ik heb zelf niet de mogelijkheid om op Android te zoeken. Video op Youtube staat bij mij ook op private. Die heb je niet nodig. Het is heel erg simpel en wijst zich vanzelf.
app voor android is er niet meer, iphone wel.
Pagina: 1