Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:59
Hier thuis hebben wij een Remeha Quinta 25 in combinatie met een Honeywell Chronotherm Touch.
Nu de kachel weer aan gaat met het koudere weer zien we dat de ketel steeds aan gaat voor een korte duur en weer uit gaat. Dat is ook terug te zien op de HomeWizard energie meter.

Op de beneden verdieping maken we gebruik van vloerverwarming. De aanvoertemperatuur is 65 graden, als ik die lager instel krijgen we het op zolder niet warm.
Op zolder staat de radiator altijd open en op de tussenverdieping staan er twee half open.

Het lijkt mij dat het zo vaak aan en uit gaan van de ketel niet fijn is. Wat kan ik nog doen om dit te verhelpen? Met de radiatoren boven open dacht ik dat wel voldoende is om de warmte kwijt te kunnen.
Heeft spelen met de pompsnelheid hier nog invloed op?
Vorig jaar is de driewegklep nog vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jjeqIzjwxHO1qzGwiHCyVyU0t8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OBlSxP3Xy3YRV02Rrt7pRt5o.png?f=fotoalbum_large

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Een CV ketel heeft een hoog minimum vermogen daarom zal die pendelen met de huidige buiten temperaturen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

vinpower schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:57:

Op de beneden verdieping maken we gebruik van vloerverwarming. De aanvoertemperatuur is 65 graden, als ik die lager instel krijgen we het op zolder niet warm.
Je kan ook eens kijken wat er met 50 gebeurt. Als hij dan langer op een laag vermogen aanblijft is er ook geen man over boord toch? ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 17:40

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ik tel zo'n 3 start/stops per uur. Dat is heel normaal voor een cv-ketel. De vraag is: haal je de gevraagde setpoint? Als het te koud blijft in huis en de ketel doet dit, dan is ie aan het pendelen (kan zijn vermogen niet kwijt bij de ingestelde aanvoertemperatuur). Als het gewoon prima op de gewenste temperatuur is in huis en je ziet dit, dan is dat normaal gedrag.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• vinpower
paQ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:35:
[...]

Je kan ook eens kijken wat er met 50 gebeurt. Als hij dan langer op een laag vermogen aanblijft is er ook geen man over boord toch? ;)
Ah hij stond dus wel al op 50 graden. Had bij de verkeerde instelling gekeken. :+
Cr3ator schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:21:
Ik tel zo'n 3 start/stops per uur. Dat is heel normaal voor een cv-ketel. De vraag is: haal je de gevraagde setpoint? Als het te koud blijft in huis en de ketel doet dit, dan is ie aan het pendelen (kan zijn vermogen niet kwijt bij de ingestelde aanvoertemperatuur). Als het gewoon prima op de gewenste temperatuur is in huis en je ziet dit, dan is dat normaal gedrag.
We krijgen inderdaad het huis op de gewenste temperatuur. Maar ik verwacht een veel stabielere patroon, verbaasd me eerlijk gezegd dat dit dan normaal is, ook omdat je andere patronen ziet bij de andere topics over ketels.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03
Deze vraag (naar aanleiding van deze grafiek) zie ik eigenlijk zonder uitzondering bij mensen hun CV ketels zijn gaan monitoren.

En dat is echt niet vreemd… het grootste deel van de ketels heeft een minimum vermogen wat in sommige jaren de maximale warmtevraag in de gemiddelde woning niet overschrijdt. Dus die staan het hele seizoen te pendelen

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 26-10-2023 16:01 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• vinpower
Ronald schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:01:
Deze vraag (naar aanleiding van deze grafiek) zie ik eigenlijk zonder uitzondering bij mensen hun CV ketels zijn gaan monitoren.

En dat is echt niet vreemd… het grootste deel van de ketels heeft een minimum vermogen wat in sommige jaren de maximale warmtevraag in de gemiddelde woning niet overschrijdt. Dus die staan het hele seizoen te pendelen
All right bedankt! Dan beschouwen we het als normaal!
Pagina: 1