Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb al enige tijd Plex draaien. Plex draait in een docker container op een losse machine, vanaf daar mag hij bij de Movies-directory. Helaas is mijn Synology-storage gecrashed, waardoor mijn hele Movies-directory leeg is. De Movies-directory is nu weer beschikbaar, en ik zie die vanuit die Plex-container, maar Plex zelf kan er helaas niet bij. Overignes heb ik al wel weer wat films erin gedownload.

Wat ik zie vanuit de docker container is een /stuff/Movies folder waar ik met root gewoon in mag bladeren en files aan mag maken.

Wat ik vanuit plex zie:
• dit laat de logging zien:
code:
1
Oct 26, 2023 06:46:32.270 [139702544431928] ERROR - Couldn't check for the existence of file "/stuff/Movies/.grab": boost::filesystem::status: Permission denied [system:13]: "/stuff/Movies/.grab"

Vanuit de GUI kan ik de Movies-library bewerken, als ik dan naar deze directory wil browsen kom ik wel tot /stuff maar vervolgens laat hij de onderliggende directory niet zien. Het rare is dat dit vanaf de prompt dus wel goed werkt.

Voor zover relevant de versies:
Plex Server: 4.108.0
Docker: 24.0.6
OS van de lokale machine: Ubuntu 22.04.3 LTS

Heeft iemand een idee wat hier fout gaat?

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Beste antwoord (via pven op 26-10-2023 16:24)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De plex user rechten gegeven op die map?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De plex user rechten gegeven op die map?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:26
Hier heeft iemand dezelfde foutmelding gehad: https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=364585

Heeft de Plex gebruiker wel rechten (denk het niet, gezien je met root hebt getest)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Verwarrend: ik heb de directory open gezet (via chmod -R 777). In de docker container zie ik dat plex onder user abc draait. Moet ik deze dan extra toegang geven? (NB: het werkte dus goed, totdat mijn storage crashte.)

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

pven schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:58:
Verwarrend: ik heb de directory open gezet (via chmod -R 777). In de docker container zie ik dat plex onder user abc draait. Moet ik deze dan extra toegang geven? (NB: het werkte dus goed, totdat mijn storage crashte.)
Wat zie je als je met docker exec een 'ls -l' doet op de directory?
Heb je gewoon een bind mount binnen docker?
Wat voor FS is het? EXT4, NTFS, BTRFS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Vanaf de docker host (mapping tussen host en container wordt door docker geregeld):

code:
1
2
3
4
5
# cat /etc/fstab|grep DS
192.168.1.74:/volume1/media /mount/DS/ nfs

# ls -l /mount/DS/
drwxrwxrwx 607 root root 53248 Oct 26 08:01 Movies

Vanuit de docker container:
code:
1
2
3
# docker exec -it 33ee53990903 /bin/bash
# ls -al /stuff/
drwxrwxrwx 607 root root 53248 Oct 26 06:01 Movies

(Overbodige output is weg gehaald.)

Ik krijg het in de docker container nog niet voor elkaar om als user abc in te loggen:
code:
1
2
3
# su abc
# whoami
root

Ik ben nog zoekende waar hem dit laatste in zit, vermoedelijk is het as designed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

pven schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:27:
Vanaf de docker host (mapping tussen host en container wordt door docker geregeld):

code:
1
2
3
4
5
# cat /etc/fstab|grep DS
192.168.1.74:/volume1/media /mount/DS/ nfs

# ls -l /mount/DS/
drwxrwxrwx 607 root root 53248 Oct 26 08:01 Movies

Vanuit de docker container:
code:
1
2
3
# docker exec -it 33ee53990903 /bin/bash
# ls -al /stuff/
drwxrwxrwx 607 root root 53248 Oct 26 06:01 Movies

(Overbodige output is weg gehaald.)

Ik krijg het in de docker container nog niet voor elkaar om als user abc in te loggen:
code:
1
2
3
# su abc
# whoami
root

Ik ben nog zoekende waar hem dit laatste in zit, vermoedelijk is het as designed.
Een goeie docker container heeft niks meer dan nodig, vaak zelfs geen eigen shell, en zal helemaal niet iedere gebruiker shell-toegang geven, dus dat laatste is logisch. Je kunt gewoon niet naar die user switchen.

Kun je vanuit de docker container wel de inhoud van het Movies mapje zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Oon schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

Kun je vanuit de docker container wel de inhoud van het Movies mapje zien?
Jawel: als root zie ik het, en kan ik er bv ook een bestandje maken.

Beetje de big bang, maar op mijn Synology heb ik nu iedereen lees- en schrijfrechten gegeven op deze directory (omdat ik het via NFS op IP inregel lijkt me dat acceptabel). Nu ziet ie deze folder wel. :)

[ Voor 29% gewijzigd door pven op 26-10-2023 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

je kan je plex onder docker meestal een uid/GID meegeven waaronder die moet draaien (in docker zelf draait die altijd als root/abc)

dus even een ls -alh doen in je Movies map.

zien wellke UID/GID die mappen/bestanden hebben en dan die GID/UID (numerieke waarde ervan) meegeven met de environment variables van je docker meegegeven . hang er beetje vanaf welke docker image je draien hebt.

Dan zelfde rechten zetten op je data dir van plex en dan werkt he gewoon; zonder 777 op alles te geven :)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
SadisticPanda schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:19:
je kan je plex onder docker meestal een uid/GID meegeven waaronder die moet draaien (in docker zelf draait die altijd als root/abc)

dus even een ls -alh doen in je Movies map.

zien wellke UID/GID die mappen/bestanden hebben en dan die GID/UID (numerieke waarde ervan) meegeven met de environment variables van je docker meegegeven . hang er beetje vanaf welke docker image je draien hebt.

Dan zelfde rechten zetten op je data dir van plex en dan werkt he gewoon; zonder 777 op alles te geven :)
Ik heb dit geprobeerd, maar dat werkte helaas ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
pven schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:58:
Je moet zorgen dat de Plex Docker container onder dezelfde user ID en group ID draait. Meestal is dat user en group ID 1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online
pven schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:24:
Ik heb dit geprobeerd, maar dat werkte helaas ook niet.
Kan je dan even laten zien welk commando je gedraait hebt waarmee je de Plex container startte of jouw docker-compose.yml met de relevante code delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online
pven schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:48:
Jawel: als root zie ik het, en kan ik er bv ook een bestandje maken.

Beetje de big bang, maar op mijn Synology heb ik nu iedereen lees- en schrijfrechten gegeven op deze directory (omdat ik het via NFS op IP inregel lijkt me dat acceptabel). Nu ziet ie deze folder wel. :)
Nu weet ik niet hoe oud jouw NAS is, maar als dat wat ouder is, waar geen support meer op zit, kan het ook best zijn dat je doordat je de rechten op 777 hebt gezet iedereen en zijn moeder rechten hebt gegeven. Via SMB bij de shares komen is dan een mogelijkheid, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en die ook uitgebuit worden, ook van buiten af. Zet dan de rechten op 774 en zorg dat de SMS gebruiker bijvoorbeeld in dezelfde groep zit als waar de daadwerkelijke user zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

CH4OS schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:32:
[...]
Je moet zorgen dat de Plex Docker container onder dezelfde user ID en group ID draait. Meestal is dat user en group ID 1000.
het is op een nas, al willen merken dat daar vaak (voor samba or whatever), de rechten nogal vreemd staan.

shareuser:nogroup met natuurlijk random id's

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online
SadisticPanda schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:54:
het is op een nas, al willen merken dat daar vaak (voor samba or whatever), de rechten nogal vreemd staan.

shareuser:nogroup met natuurlijk random id's
Zolang de Docker container dezelfde user ID en group ID heeft, zit het goed, zover ik begrijp is dat al ingesteld, maar werkt het blijkbaar nog steeds niet. Dan neem ik aan dat Plex in Docker niet op de NAS draait wellicht? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
CH4OS schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:49:
[...]

Zolang de Docker container dezelfde user ID en group ID heeft, zit het goed, zover ik begrijp is dat al ingesteld, maar werkt het blijkbaar nog steeds niet. Dan neem ik aan dat Plex in Docker niet op de NAS draait wellicht? :)
Dat laatste klopt: ik heb docker op een losse machine draaien, de Synology wordt puur voor storage gebruikt. Als testje heb ik uiteraard de id's gelijk gemaakt, helaas loste het dat ook niet op.
CH4OS schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:37:
[...]

Nu weet ik niet hoe oud jouw NAS is, maar als dat wat ouder is, waar geen support meer op zit, kan het ook best zijn dat je doordat je de rechten op 777 hebt gezet iedereen en zijn moeder rechten hebt gegeven. Via SMB bij de shares komen is dan een mogelijkheid, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en die ook uitgebuit worden, ook van buiten af. Zet dan de rechten op 774 en zorg dat de SMS gebruiker bijvoorbeeld in dezelfde groep zit als waar de daadwerkelijke user zelf.
Het is een DS410 (dus oud), maar QuickConnect staat uit en via VPN alleen te bereiken via die andere machine waar ook docker op draait.

[ Voor 41% gewijzigd door pven op 29-10-2023 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online
pven schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:09:
Dat laatste klopt: ik heb docker op een losse machine draaien, de Synology wordt puur voor storage gebruikt. Als testje heb ik uiteraard de id's gelijk gemaakt, helaas loste het dat ook niet op.
En hoe verbindt deze machine naar de NAS? Is dat met SMB/Samba? Zo ja, met welke user wordt er dan naar de share verbonden en heeft die user dus ook de juiste ID's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
CH4OS schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:40:
[...]

En hoe verbindt deze machine naar de NAS? Is dat met SMB/Samba? Zo ja, met welke user wordt er dan naar de share verbonden en heeft die user dus ook de juiste ID's?
Via NFS, en dan toegang op IP-adres.

Pagina: 1