Ik zoek een?
[i]Antwoord op mijn vraag! Ik heb momenteel een systeem van 3,5 jaar oud met volgende onderdelen: PCPartPicker Part List
CPU: AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 6-Core Processor
CPU Cooler: Corsair iCUE H100i RGB PRO XT 75 CFM Liquid CPU Cooler
Motherboard: Asus TUF B450M-PLUS GAMING Micro ATX AM4 Motherboard
Memory: Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB (2 x 16 GB) DDR4-3600 CL18 Memory
Storage: ADATA XPG GAMMIX S11 Pro 1 TB M.2-2280 PCIe 3.0 X4 NVME Solid State Drive
Video Card: MSI GAMING X GeForce RTX 2060 SUPER 8 GB Video Card
Case: Fractal Design Meshify 2 Compact TG Dark Tint ATX Mid Tower Case
Power Supply: Corsair RM750x (2021) 750 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
Generated by PCPartPicker 2023-10-26 08:22 CEST+0200
Dit systeem heeft het al een goed jaar moeilijk bij de nieuwere games (lees BG3, BF2042, Icarus, Starfield, ...). Vooral loading screens lijken langer en langer te beginnen duren. Waar ik een jaar geleden op high nog een deftige FPS haalde, moet ik nu al vaker grijpen naar medium en zelfs low.
In Windows Task Manager zie ik dat de CPU heel vaak tussen de 97 en 100% zit van load. De GPU daarentegen gaat nooit boven de 50%.
Max. 3000EUR voor een volledig nieuw systeem. Voor de upgrade max. 750EUR.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Liefst zou ik bij de merken blijven die nu reeds in mijn systeem zitten.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Multimedia, gaming, fotobewerking in Lightroom en Photoshop. In de toekomst misschien ook test automation.
Alvast bedankt voor jullie input!
[i]Antwoord op mijn vraag! Ik heb momenteel een systeem van 3,5 jaar oud met volgende onderdelen: PCPartPicker Part List
CPU: AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 6-Core Processor
CPU Cooler: Corsair iCUE H100i RGB PRO XT 75 CFM Liquid CPU Cooler
Motherboard: Asus TUF B450M-PLUS GAMING Micro ATX AM4 Motherboard
Memory: Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB (2 x 16 GB) DDR4-3600 CL18 Memory
Storage: ADATA XPG GAMMIX S11 Pro 1 TB M.2-2280 PCIe 3.0 X4 NVME Solid State Drive
Video Card: MSI GAMING X GeForce RTX 2060 SUPER 8 GB Video Card
Case: Fractal Design Meshify 2 Compact TG Dark Tint ATX Mid Tower Case
Power Supply: Corsair RM750x (2021) 750 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
Generated by PCPartPicker 2023-10-26 08:22 CEST+0200
Dit systeem heeft het al een goed jaar moeilijk bij de nieuwere games (lees BG3, BF2042, Icarus, Starfield, ...). Vooral loading screens lijken langer en langer te beginnen duren. Waar ik een jaar geleden op high nog een deftige FPS haalde, moet ik nu al vaker grijpen naar medium en zelfs low.
In Windows Task Manager zie ik dat de CPU heel vaak tussen de 97 en 100% zit van load. De GPU daarentegen gaat nooit boven de 50%.
- Hoe kan ik vaststellen wat de bottleneck in mijn systeem is? Is dat de CPU? Of interpreteer ik dit verkeerd?
- Is het het waard om nog in dit systeem te investeren? Bv. indien CPU bottleneck door een AMD Ryzen 7 5800X3D te kopen?
- Kan ik met dit systeem (met of zonder upgrade) nog 2 a 3 jaar verder? Ik zou dan graag een nieuw systeem kopen.
Max. 3000EUR voor een volledig nieuw systeem. Voor de upgrade max. 750EUR.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Liefst zou ik bij de merken blijven die nu reeds in mijn systeem zitten.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Multimedia, gaming, fotobewerking in Lightroom en Photoshop. In de toekomst misschien ook test automation.
Alvast bedankt voor jullie input!
[ Voor 0% gewijzigd door shrdcr op 26-10-2023 08:46 . Reden: List format aangepast ]