Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Bozebeer38
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04:12
Toch even een vraag, het is weer kouder, maar de vloerverwarming gedraagt zich raar.
De circulatie pomp (en ik denk de warmtepomp op een heel laag pitje) draait nu al 30 uur.

De thermostaat beneden inde woonkamer is leidend!

Die staat op 21c.

Normaliter stookt de boel op naar 22c, bouwt af naar onder de 21c, stookt weer op, bouwt weer af etc.
Maar dit gebeurt dus niet.

Is dit normaal of wat?

Het betreft allemaal panasonic spul, van de boiler tot de warmtepomp tot de thermostaat.
De installateur is geweest, die heeft alles nagekeken en puur qua instellingen en werking van de hardware, is alles in orde.. maar nu al 30 uur draaien (op 2 onderbrekingen na voor boiler warm water) lijkt mij niet normaal?

Of hoort dit nou zo?

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
De ideale warmtepomp draait 24/7 in de winter en voegt precies de hoeveelheid warmte toe die je huis verliest. Met andere woorden: ja, met een warmtepomp zijn runs van 30 uur gewoon.

Dat gezegd hebbende, je zegt dat de boel normaliter opstookt naar 22 graden. Bedoel je hiermee dat je een gas-cv-ketel had en dit jaar voor het eerst een warmtepomp hebt?

Verder heb je het over een circulatiepomp. Bedoel je de pomp van de warmtepomp? Of bedoel je een verdelerpomp? In het eerste geval is het logisch dat deze draait. In het tweede geval ook, maar is de vraag waarom je geen pomploze verdeler hebt.

When life gives you lemons, start a battery factory

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

De vraag is eigenlijk: Heb je het koud?

Dat erover, stop, eronder, start, erover, stop, enz enz, is precies wat een warmtepomp niet zou moeten doen. Dus in zoverre klopt het ja :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:19
KabouterSuper schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:57:
De ideale warmtepomp draait 24/7 in de winter en voegt precies de hoeveelheid warmte toe die je huis verliest. Met andere woorden: ja, met een warmtepomp zijn runs van 30 uur gewoon.

Dat gezegd hebbende, je zegt dat de boel normaliter opstookt naar 22 graden. Bedoel je hiermee dat je een gas-cv-ketel had en dit jaar voor het eerst een warmtepomp hebt?

Verder heb je het over een circulatiepomp. Bedoel je de pomp van de warmtepomp? Of bedoel je een verdelerpomp? In het eerste geval is het logisch dat deze draait. In het tweede geval ook, maar is de vraag waarom je geen pomploze verdeler hebt.
Normaal dat het 30 uur draait? Een paar uur allicht wel maar 30 uur achter elkaar, dat heb ik echt nog nooit meegemaakt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

No Hands schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:59:
[...]

Normaal dat het 30 uur draait? Een paar uur allicht wel maar 30 uur achter elkaar, dat heb ik echt nog nooit meegemaakt.
Dan is je warmtepomp niet ideaal..... Uit- en weer inschakelen is niet optimaal voor het rendement.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:30

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bozebeer38 Uit je wat vage omschrijving zou men kunnen concluderen dat je een aparte circulatiepomp voor de vloerverwarming hebt. Klopt dit?
Je schrijft namelijk:
Toch even een vraag, het is weer kouder, maar de vloerverwarming gedraagt zich raar.
De circulatie pomp (en ik denk de warmtepomp op een heel laag pitje) draait nu al 30 uur.
- Indien ja - hoe wordt de pomp aangestuurd?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:19
Question Mark schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:03:
[...]

Dan is je warmtepomp niet ideaal..... Uit- en weer inschakelen is niet optimaal voor het rendement.
Of mijn huis is gewoon goed geïsoleerd. Die warmtepomp staat een uur of 5 te draaien en dan weer 15 uur niet. Waarom zou een warmtepomp 30uur draaien, op welk minimaal vermogen is dat en hoeveel warmte wordt er dan gegenereerd en waar gaat dat heen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Bozebeer38
KabouterSuper schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:57:

Nee daarmee bedoelde ik dat normaliter als ik het instel op 21c op de thermostaat, het voorheen ging opstoken naar 22c qua tot die temp. Ook bereikt word op de thermostaat in de woonkamer, daarna stopt het systeem tot het weer dreigt onder de 21c te komen of er dus echt onder zit, bijvoorbeeld 20.9 ofzo, maar je snapt wat ik bedoel.

Dit gebeurt dus niet meer, nee, het draait nu opeens eindeloos lang door non stop al sinds gisterochtend 4:30.
Dit wijkt echt af zoals ik het ken.

De installateur bevestigde ook dat het zo hoort te werken qua opstoken en afbouw en daarna weer opbouw etc.
Wel dat het een traag systeem is.. maar niet anderhalve dag traag.

• Bozebeer38
No Hands schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:09:
[...]

Of mijn huis is gewoon goed geïsoleerd. Die warmtepomp staat een uur of 5 te draaien en dan weer 15 uur niet. Waarom zou een warmtepomp 30uur draaien, op welk minimaal vermogen is dat en hoeveel warmte wordt er dan gegenereerd en waar gaat dat heen.
Dit.

Zo ken ik het dus normaal gesproken, echt exact zo.

• Bozebeer38
dunklefaser schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:04:
@Bozebeer38 Uit je wat vage omschrijving zou men kunnen concluderen dat je een aparte circulatiepomp voor de vloerverwarming hebt. Klopt dit?
Je schrijft namelijk:
[...]

- Indien ja - hoe wordt de pomp aangestuurd?
Circulatie pomp ja, onder of bij de boiler a 200L, die stuurt de warmtepomp aan als er warmte vraag is, die warmtevraag is dan weer leidend vanuit de thermostaat in de woonkamer.

De boiler is een panasonic aquarea en de warmtepomp een.. Panasonic split nogwat.
Zou de naam niet weten, een 7kw ding als t goed is. (Huurwoning)

• Bozebeer38
paQ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:57:
De vraag is eigenlijk: Heb je het koud?

Dat erover, stop, eronder, start, erover, stop, enz enz, is precies wat een warmtepomp niet zou moeten doen. Dus in zoverre klopt het ja :)
In april toen we nog even die rare kou hadden, gebeurde dit ook, vlak voor de lente echt begon zeg maar.
Toen Draaide het ook 2 dagen lang, uiteindelijk werd het steeds kouder en zat het (ook volgens andere thermostaten die ik erbij hield) ruim onder de 21c zoals het stond ingesteld.

• paQ
  • Nu online

paQ

Bozebeer38 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:30:
[...]

In april toen we nog even die rare kou hadden, gebeurde dit ook, vlak voor de lente echt begon zeg maar.
Toen Draaide het ook 2 dagen lang, uiteindelijk werd het steeds kouder en zat het (ook volgens andere thermostaten die ik erbij hield) ruim onder de 21c zoals het stond ingesteld.
Als je dan de thermostaat op 22 zet, wat gebeurt er dan?
Gaat de wp harder draaien?

• Bozebeer38
paQ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:32:
[...]

Als je dan de thermostaat op 22 zet, wat gebeurt er dan?
Gaat de wp harder draaien?
Ja dan gaat het draaien, hoorbaar ook.

Nu hoor je niks, maar dat hoeft niet iets te betekenen perse.
Dit is ook getest door installateur, kijken naar frequenties etc terwijl het draait, zeg maar behoorlijk technisch gedoe, wat wel inzichtelijk is voor hem op de thermostaat, maar voor de gebruiker nogal ingewikkeld is.

Ikzelf denk eigenlijk dat het water niet warm genoeg is, van wat ik zie bij de verdelers staat het water op 22c, dat is ook wat bereikt moet worden in de woonkamer.
Maar dat is leuk in een kale woning, niet een woning met een vloer en meubels etc.

Denk dat die temp domweg niet bereikt kan worden met 22c door de vloeren en blijft het dus maar proberen.
Als de zon toevallig op de woning staat, en het bereikt in de woonkamer daardoor 22c (dat gebeurt weleens) stopt het systeem ook meteen.

• paQ
  • Nu online

paQ

dus: de temperatuur je verdeler in is 22 graden?
Daar kun je niet mee verwarmen. Zit er ook een thermometer op de retour van de verdeler?

Post anders eens een foto van de verdeler.

• Bozebeer38
paQ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:48:
dus: de temperatuur je verdeler in is 22 graden?
Daar kun je niet mee verwarmen. Zit er ook een thermometer op de retour van de verdeler?

Post anders eens een foto van de verdeler.
Die thermometer zegt nu dus 22c, echt zo’n simpel rond ding met pijltje op 22c bij de verdeler beneden.
Kan wel foto maken, maar ja dan zie je wat ik omschrijf zeg maar, het is niet ingewikkeld wat dat betreft.

• paQ
  • Nu online

paQ

Bozebeer38 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:55:
[...]

Die thermometer zegt nu dus 22c, echt zo’n simpel rond ding met pijltje op 22c bij de verdeler beneden.
Kan wel foto maken, maar ja dan zie je wat ik omschrijf zeg maar, het is niet ingewikkeld wat dat betreft.
Het geeft een beeld van je verdeler. Kan best wel waardevol zijn. :)

• Bozebeer38
paQ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:57:
[...]

Het geeft een beeld van je verdeler. Kan best wel waardevol zijn. :)
Ik heb alleen even een foto van de thermo op de verdeler, kan er niet helemaal bij nu. (Trap kast)

Ik zet de foto zo hieronder neer als het lukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-TmcjQbpYusXZFl4JxjfES1_-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeW2Hvr6XalZe0SWa2Mo8sj6.jpg?f=fotoalbum_large

• Bozebeer38
Zoals je op de foto kan zien, dat staat eigenlijk continu tijdens het draaien zo.
Boven ook, precies hetzelfde.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:36
Ik vind de buitentemperatuur nog vrij hoog om runs van 30 uur te krijgen. Tenzij de warmtepomp heel ver terug kan moduleren. Hier maakt de WP momenteel iedere 4 uur een run van ca 1,5-2 uur op 25% van zijn vermogen. Het moet echt wel een stuk kouder worden wil ik runs van 24 uur of langer gaan zien.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• paQ
  • Nu online

paQ

Bozebeer38 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:01:
Zoals je op de foto kan zien, dat staat eigenlijk continu tijdens het draaien zo.
Boven ook, precies hetzelfde.
Zo wordt het idd nooit warm.
Wat komt er aan de onderzijde weer uit? 20? 21?

Het kan niet anders dan dat je watertemperatuur omhoog moet.
Ik denk dat je beter even in het Panasonic wp topic kunt checken. Als je wp nu water van 23 graden staat te maken schiet het niet op natuurlijk. Zo is er geen afgifte mogelijk. Er moet een ondergrens zijn van je minimale waterT die ook nut heeft.

• paQ
  • Nu online

paQ

Joris748 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:02:
Ik vind de buitentemperatuur nog vrij hoog om runs van 30 uur te krijgen. Tenzij de warmtepomp heel ver terug kan moduleren. Hier maakt de WP momenteel iedere 4 uur een run van ca 1,5-2 uur op 25% van zijn vermogen. Het moet echt wel een stuk kouder worden wil ik runs van 24 uur of langer gaan zien.
Dat hangt geheel van huis(houden) en systeem af natuurlijk.
Ergens vind ik het wel knap dat ie 30 uur aanblijft met 22~23 graden water :+

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

paQ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:33:
[...]

Dat hangt geheel van huis(houden) en systeem af natuurlijk.
Ergens vind ik het wel knap dat ie 30 uur aanblijft met 22~23 graden water :+
Slecht te zien met deze foto, maar het zou aannemelijk zijn dat de retour temperatuur is.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• paQ
  • Nu online

paQ

ds23man schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:38:
[...]

Slecht te zien met deze foto, maar het zou aannemelijk zijn dat de retour temperatuur is.
ik neem aan dat het retourkraantje blauw is.

• Bozebeer38
paQ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:31:
[...]

Zo wordt het idd nooit warm.
Wat komt er aan de onderzijde weer uit? 20? 21?

Het kan niet anders dan dat je watertemperatuur omhoog moet.
Ik denk dat je beter even in het Panasonic wp topic kunt checken. Als je wp nu water van 23 graden staat te maken schiet het niet op natuurlijk. Zo is er geen afgifte mogelijk. Er moet een ondergrens zijn van je minimale waterT die ook nut heeft.
Probleem is dat de onderzijde thermometer, een wat groter rond ding, helemaal gedraaid is naar de muur toe.
Ik kan het letterlijk niet aflezen.
Met een camera kan ik er ook geen foto van maken, de hoek is te scheef zeg maar.

Boven bij de verdeler staat die thermometer op 24c overigens, beetje raar dus, want daar draait nu niks mee qua (passieve) zoneregeling.

• ds23man

ds23man

Eenum

paQ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:40:
[...]

ik neem aan dat het retourkraantje blauw is.
Je hebt ook kleurenblinde installateurs. Bij een pomploze verdeler maakt het niet uit wat de aanvoer of retour is.

• paQ
  • Nu online

paQ

Bozebeer38 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:40:
[...]

Probleem is dat de onderzijde thermometer, een wat groter rond ding, helemaal gedraaid is naar de muur toe.
Ik kan het letterlijk niet aflezen.
Met een camera kan ik er ook geen foto van maken, de hoek is te scheef zeg maar.

Boven bij de verdeler staat die thermometer op 24c overigens, beetje raar dus, want daar draait nu niks mee qua (passieve) zoneregeling.
Maar is de kraan waar je de thermometer niet van kunt zien warmer dan die welke 22 graden aangeeft?

Maar stel dat is 24/22, dan wordt het in je kamer nog geen 21,5 lijkt me. Je zal echt minimaal 1 graad omhoog moeten. Als het (bijv) 24/22 is, dan rem je hooguit afkoeling

Kun je die thermometer er zo uit trekken? Of zit die echt vast?

of alleen de circulatiepomp draait, en staat je wp helemaal niet aan.
Kun je fysiek bij de wp? Of staat ie op het dak?

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 26-10-2023 10:45 ]

• Bozebeer38
paQ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:43:
[...]

Maar is de kraan waar je de thermometer niet van kunt zien warmer dan die welke 22 graden aangeeft?

Maar stel dat is 24/22, dan wordt het in je kamer nog geen 21,5 lijkt me. Je zal echt minimaal 1 graad omhoog moeten. Als het (bijv) 24/22 is, dan rem je hooguit afkoeling

Kun je die thermometer er zo uit trekken? Of zit die echt vast?
Dat zit vast, ik ga er ook niet teveel mee klooien, het is een huurwoning en de verhuurder is vrij strikt dat wij als huurders er niet aan horen te zitten.

Het is ook wel wat ingewikkelder als een cv ketel gebeuren voor mij als leek.
De WP staat in een speciale isolatie “bak” half uitstekend in de zolder.
Dus niet op het dak, maar ik kan er ook niet zomaar bij.

[ Voor 8% gewijzigd door Bozebeer38 op 26-10-2023 10:46 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

Het zal eerst duidelijk moeten worden wat de aanvoer temp is. Warmtepomp uitvoer dus.
Wat staat er op het display van je Panasonic? (thermostaat)

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 26-10-2023 10:48 ]

• Bozebeer38
paQ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:47:
Het zal eerst duidelijk moeten worden wat de aanvoer temp is. Warmtepomp uitvoer dus.
Wat staat er op het display van je Panasonic? (thermostaat)
Daar zie ik geen watertemperatuur op staan, alleen woonkamer temp, watertemperatuur van tapwater, welke stand de combinatie is (warmtepomp + boiler, alleen elektrisch, automatisch, afkoelen warmtepomp + boiler voor hete zomerdagen of elektrisch)

En daarbij de buitentemperatuur.

Als ik de (aanvoer etc)temperatuur zou willen zien via de thermostaat, moet ik naar de systeeminstellingen.
Dat is meer voor de installateur bedoeld.

• paQ
  • Nu online

paQ

ja klopt :+ maar dan weet je wel wat ie aan het doen is momenteel

Er ontbreken nu gewoon te veel puzzelstukjes om daar vanachter een toetsenbord nog iets zinnigs over te kunnen zeggen, maar my best guess:

A. Hij draait/werkt wel, bijv op 24/22, maar dan is ie net iets te strak afgesteld, ofwel zet je thermostaat 1 graad hoger en kijk of je het behaaglijk krijgt.

B. Hij staat niet aan (maar de waterpomp wel, want ik zie flow op je metertje)

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 26-10-2023 11:04 ]

• Bozebeer38
paQ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:02:
ja klopt :+ maar dan weet je wel wat ie aan het doen is momenteel

Er ontbreken nu gewoon te veel puzzelstukjes om daar vanachter een toetsenbord nog iets zinnigs over te kunnen zeggen, maar my best guess:

A. Hij draait/werkt wel, bijv op 24/22, maar dan is ie net iets te strak afgesteld, ofwel zet je thermostaat 1 graad hoger en kijk of je het behaaglijk krijgt.

B. Hij staat niet aan (maar de waterpomp wel, want ik zie flow op je metertje)
Ja ik denk dus ook dat het iets te conservatief is afgesteld.
Het idee is leuk, stoken naar 22c met 22c water temperatuur, maar ik denk dat dit niet goed is qua praktijk warmte of hoe je dat ook moet omschrijven.

De buizen van de verdelers zijn ook allemaal koud of heel klein beetje lauw, dat verwarmt niks.

• paQ
  • Nu online

paQ

Bozebeer38 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:05:
[...]

Ja ik denk dus ook dat het iets te conservatief is afgesteld.
Het idee is leuk, stoken naar 22c met 22c water temperatuur, maar ik denk dat dit niet goed is qua praktijk warmte of hoe je dat ook moet omschrijven.
Nee dat kan niet, maar dat zal het geval ook niet zijn denk ik. Een warmtepomp die zo laag kan stoken 30 uur achtereen met deze buitentemperaturen... het zou best knap zijn.
22 uit kan geen 22 kamertemperatuur maken. Er moet ook nog warmte worden afgedragen.

Kijk, stel de hysterese van je thermostaat is ingesteld op 1, of 1,5 graad, dan gaat ie sowieso pas aan als je daar buiten bent (geweest). M.a.w. zet hem eens op 22 of 23, kijk of er wat gebeurt en zet dan de thermostaat weer terug op 21,5 bijv.
Als je thermostaat nu wel vraag heeft, start bijv de waterpomp met draaien (er is immers flow) maar is het water nog niet koud genoeg om te starten, of is je setpoint van je ruimte te laag om te gaan starten. In dat geval zal je hem even een zetje moeten geven om aan te springen

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 26-10-2023 11:11 ]

• Bozebeer38
paQ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:09:
[...]

Nee dat kan niet, maar dat zal het geval ook niet zijn denk ik. Een warmtepomp die zo laag kan stoken 30 uur achtereen met deze buitentemperaturen... het zou best knap zijn.
22 uit kan geen 22 kamertemperatuur maken. Er moet ook nog warmte worden afgedragen.

Kijk, stel de hysterese van je thermostaat is ingesteld op 1, of 1,5 graad, dan gaat ie sowieso pas aan als je daar buiten bent (geweest). M.a.w. zet heb eens op 22 of 23, kijk of er wat gebeurt en zet dan de thermostaat weer terug op 21,5 bijv.
Er zijn geen halve waarden.
Ik kan alleen instellen op hele waarden.

Als ik het omhoog gooi naar 23c of 22c desnoods, gaat ie harder draaien, zet ik het daarna weer meteen terug op 21c, stop het, want in de kamer is het al warmer als 21c dus geen warmtevraag.
Soms zie ik als ik dat doe, daarna opeens wel de kamertemperatuur plots omhoog gaan naar 22c, alsof er opeens veel warmte vrij komt.

Maar zag ik dinsdag bij de installateur dat het water de temp aanhoud van waar het naar toe wil, dus bij 22c gaat het water op 23c verwarmen, bij 24c naar 25c watertemperatuur etc, dus altijd 1 graad hoger dan de gewenste temperatuur voor de woonkamer.

Want ik keek even mee wat hij checkte op de thermostaat en bij de systeeminstellingen wat er dan precies gebeurt.

• paQ
  • Nu online

paQ

Maar als het al warmer is dan 21, en je hebt het koud, waarom wil je hem dan niet op 22 zetten :?

• Bozebeer38
paQ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:15:
Maar als het al warmer is dan 21, en je hebt het koud, waarom wil je hem dan niet op 22 zetten :?
Omdat voorheen bij 21c, de boel netjes warm werd (sowieso qua afgifte), ook onder je voeten merkbaar.
Nu draait en draait het maar, lijkt het maar net die 21c aan te houden maar is het niet comfortabel meer.

Lijkt mij ook niet gezond voor de pomp dat het eindeloos draait, zei die man zelf dat dit slecht zou zijn.
Er lijkt dus iets af te wijken.

• paQ
  • Nu online

paQ

Bozebeer38 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:18:
[...]

Omdat voorheen bij 21c, de boel netjes warm werd (sowieso qua afgifte), ook onder je voeten merkbaar.
Nu draait en draait het maar, lijkt het maar net die 21c aan te houden maar is het niet comfortabel meer.

Lijkt mij ook niet gezond voor de pomp dat het eindeloos draait, zei die man zelf dat dit slecht zou zijn.
Er lijkt dus iets af te wijken.
We zitten kwa weer in een overgangsperiode.
Zoals alles nu is ingesteld kan het eind November bijv prima werken 'zoals vanouds' ;)

Een waterpomp die altijd draait kan m.i. helemaal geen kwaad hoor. Het is alleen zinloos in dit geval, en kost je bijv 40W aan zinloos vermogen en op den duur wat aan extra warmteverlies. Zo'n voorloopregeling kan waarschijnlijk ook gewoon ingesteld worden met een interval. Ik heb dat zelf op 3 min aan, 6 min uit staan. Dus als er vraag komt van een thermostaat, dan gaat de waterpomp 3 min draaien om te kijken of de warmtepomp kan starten of niet. Zo ja, dan gaat hij aan, zo nee, dan blijft de waterpomp 6 min uit, en probeert het dan weer opnieuw.
Maar, het kan dus ook zomaar zijn dat het bij jou zo staat ingesteld dat de waterpomp altijd aan is.

om kort te gaan:
Zet je thermostaat op 22 graden en een graadje lager als je het te warm krijgt. Kamerthermostaten met hele graden regeling hebben zo hun nadelen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 26-10-2023 11:25 ]

• Bozebeer38
paQ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:22:
[...]

We zitten kwa weer in een overgangsperiode.
Zoals alles nu is ingesteld kan het eind November bijv prima werken 'zoals vanouds' ;)

Een waterpomp die altijd draait kan m.i. helemaal geen kwaad hoor. Het is alleen zinloos in dit geval, en kost je bijv 40W aan zinloos vermogen en op den duur wat aan extra warmteverlies. Zo'n voorloopregeling kan waarschijnlijk ook gewoon ingesteld worden met een interval. Ik heb dat zelf op 3 min aan, 6 min uit staan. Dus als er vraag komt van een thermostaat, dan gaat de waterpomp 3 min draaien om te kijken of de warmtepomp kan starten of niet. Zo ja, dan gaat hij aan, zo nee, dan blijft de waterpomp 6 min uit, en probeert het dan weer opnieuw.
Maar, het kan dus ook zomaar zijn dat het bij jou zo staat ingesteld dat de waterpomp altijd aan is.

om kort te gaan:
Zet je thermostaat op 22 graden en een graadje lager als je het te warm krijgt. Kamerthermostaten met hele graden regeling hebben zo hun nadelen ;)
Ik kijk even of het bedrijf zo nog belt, daar is kans op, zodat ze kunnen kijken of er toch een of ander probleem is qua communicatie tussen circulatie pomp en warmtepomp.

Ik betaal nu nog 18cent voor stroom,. Dus het mag wel even. :+

• paQ
  • Nu online

paQ

Bozebeer38 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:26:
[...]

Ik kijk even of het bedrijf zo nog belt, daar is kans op, zodat ze kunnen kijken of er toch een of ander probleem is qua communicatie tussen circulatie pomp en warmtepomp.

Ik betaal nu nog 18cent voor stroom,. Dus het mag wel even. :+
Heb je een separate circulatiepomp dan?
Dat is wel vaker dat die altijd aan staan.

• Bozebeer38
paQ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

Heb je een separate circulatiepomp dan?
Dat is wel vaker dat die altijd aan staan.
Die draait echt alleen maar als er een warmte vraag is, dat kan ik ook echt horen.
Lichte brom en geluidje zeg maar.

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat die meter 22 graden aangeeft is niet raar als de pomp al een tijdje uit staat, gaat dan de ruimtetemperatuur aangeven. En ze kunnen er ook nog eens een graad naast zitten. Mijn WP is vanochtend afgeslagen na een nacht draaien en op de thermostaat is het hier 20,5 graad en de meter op de VV verdeler in dezelfde ruimte geeft 21 graden aan.

• paQ
  • Nu online

paQ

@Bozebeer38 Kijk, we zitten in hetzelfde schuitje :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gD5mtHz5i7YcKGYobnRsk_EkR3s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fYMjnih0VGnxtf61n1qvviSP.png?f=fotoalbum_large
De WP heeft vanochtend een run gemaakt. Hij is inmiddels al even uit, maar nu willen de thermostaten net niet/net wel warmte er bij. De omstandigheden (lucht/water) voldoen momenteel alleen nog niet aan de voorwaarden om een nieuwe run te starten. Zou dat nu wel gebeuren dan zal hij maar kort draaien.
Wil ik hem toch aan, dan moet ik de vraag 1 graad verhogen want dan voldoet alles aan de voorwaarden om een run te beginnen die dan ook zal blijven lopen een poos, simpelweg omdat er een hogere vraag is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXnzHsnbdu-7OgCjJjJYfGR2vgU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cOeuhF5Jrfhru1ulCU5G59n9.png?f=user_large

Hoe dan ook: Ik moet nu of wachten tot alles nog net iets verder afkoelt, of ik moet de vraag verhogen. Dat zijn de opties die jij nu volgens mij ook hebt.

Ondanks dat je weinig informatie kunt verstrekken komt het op mij over als een systeem waar best wel over is is nagedacht ;)

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 26-10-2023 11:51 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 07:29
Ik heb ook de indruk dat (voor het huidige tussenseizoen wat erg moeilijk is) de stooklijn ietsje te laag staat. Er is warmtevraag, dus de circulatiepomp draait. De warmtepomp zal echter niet draaien omdat de gevraagde watertemperatuur reeds bereikt is. De kamer raakt echter niet 100% op temperatuur, er blijft dus warmtevraag.

Is er nu echt een probleem? Is het te koud in de kamer? Zo niet, geen zorgen in maken.

De stooklijn is een instelling voor de warmtepomp (sommige gasketels hebben dit ook trouwens); waarbij de gevraagde watertemperatuur variëert volgens de buitentemperatuur. Dat zorgt er voor dat als het buiten vriest er veel warmer water wordt gemaakt dan als het 18° is, je systeem draait confortabeler en efficiënter. Misschien zit de buitensensor goed uit de wind en in het zonnetje, waardoor hij iets te hoge buitentemperatuur toont.
Als je het nu niet warm krijgt, dan kan je vragen om de stooklijn voor de huidige buitentemperatuur wat te verhogen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Bozebeer38
Heb het inmiddels even naar beneden bijgesteld op de thermometer, dus van 21 naar 20 en ik wacht even of ik nu bijvoorbeeld de temperatuur zie zakken of iets anders.

Ook omdat ik, kijkend naar woensdag, 2x meer verbruik aan kWh zie als normaal.
Wel te betalen, maar gewoon niet de bedoeling en dat bedrijf lijkt vandaag niet te komen.

• paQ
  • Nu online

paQ

...maar daardoor nu wel voldoende opgewarmd :+ en minder warmtelast?

• Bozebeer38
paQ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:55:
...maar daardoor nu wel voldoende opgewarmd :+ en minder warmtelast?
Nou ja nee, thermostaat geeft nog steeds dezelfde temperatuur aan, verschil is dat het systeem nu eindelijk kapt met dat lawaai na 30+ uur.
(Mijn werkplek is op de zolder, daar staat alle apparatuur lol)

Maar buiten stijgt de middag temperatuur ook weer een beetje, 12c, 21c binnen.
Ik laat het even zo, anders maar trui aan.

Ik ga wel de tip opvolgen van vragen of het mogelijk is bij dit soort buiten temperaturen, of de aanvoer warmte van het water, wat omhoog kan.
Het is allemaal net niet voldoende denk ik onder deze omstandigheden waardoor inderdaad het systeem soort van “vastloopt” op een warmtevraag die er eigenlijk niet helemaal is, of vanwege temp water, niet kan bereiken in de woonkamer.

• paQ
  • Nu online

paQ

Maar of je nou de stooklijn 1 graad verhoogt, of je zet de thermostaat hoger; beiden hebben de uitwerking dat de WP aan gaat en er dus een machine gaat werken die geluid maakt.

• Bozebeer38
paQ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:19:
Maar of je nou de stooklijn 1 graad verhoogt, of je zet de thermostaat hoger; beiden hebben de uitwerking dat de WP aan gaat en er dus een machine gaat werken die geluid maakt.
Ja dat snap ik, maar dat deed ik in het voorjaar toen ook, dan word het oncomfortabel warm.
Beetje rock and a hard place achtige keuze.
Vandaar dat ik dan eerder kies voor verlaging, laat het maar kouder worden, waardoor bij opwarmen dan richting 22c (als ik het dan dus instel voor 21c op de thermostaat) het wat meer power achter zet.

Zo ging het vorige weer namelijk wel in 1x goed toen we even dat hele koude nacht en dagje hadden.

• Bozebeer38
Net even bedrijf gesproken, die zeggen nu opeens (in tegenstelling tot afgelopen dinsdag) dat het voor dit systeem niet erg is als het zo blijft draaien.

Maar ik inderdaad wel aan de bel moet trekken als het bijvoorbeeld ondanks draaien, het kouder word buiten/binnen dat het niet extra bij gaat zetten, waardoor binnen de temp zou zakken.. ja dan wel weer bellen.

Maw als de temperatuur op peil blijft, is het niet perse erg.
Nou zo ken ik het systeem niet, maar whatever.

Ik ga maar negeren dan of desnoods zelf maar de thermostaat 1 graadje hoger zetten zoals besproken hier.

• The-Source
  • Laatst online: 14-11 14:57
Ik zit even je topic van eerder dit jaar door te lezen. Maar hier haal ik uit dat je 2 verdelers hebt. In dit topic geef je aan niet beide thermometers van je verdeler af te kunnen lezen. Bij deze link zijn ze wel beide zichtbaar.
Bozebeer38 in "Vloerverwarming huis deels te koud?"
Daar had je een delta van 4 graden tussen aanvoer en retour. Is hier nog veel aan veranderd want dat topic lezende loop je hier al langer mee te rommelen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• ds23man

ds23man

Eenum

Het probleem begint al met het feit dat fabrikanten er verschillende regelstrategieën op nahouden.

Die zal je door lezen eerst moeten doorgronden om aan te kunnen geven wat er veranderd moet worden. Zo ben ik door het systeem van Vaillant ( en meerdere met mij) in het begin op het verkeerde been gezet.

Het verhaal begint met het bepalen van de benodigde stooklijn. Idealiter zou deze het huis ( zonder extreme externe invloeden) bij diverse buitentemperaturen constant warm moeten houden. De thermostaat doet dan nog niets. De volgende stap is standje actief, de thermostaat doet dan nog steeds niets maar verschuift de stooklijn in zijn geheel aan de hand van de ingestelde gewenste ruimtetemperatuur, dat is een vaste waarde en er wordt nog steeds niets geregeld door de thermostaat. In standje uitgebreid gaat die wel regelen aan de hand van de binnentemperatuur maar let op, het is een maximaalthermostaat. Dus kapt de pomp af als het te warm wordt, maar voert de stooklijn niet op als het te koud is. Wel past ie de stooklijn ook aan met een vaste waarde aan de hand van de gewenste temperatuur. Als je dit soort gedrag niet weet is het vaak lastig om de vinger op de zere plek te leggen.

• Bozebeer38
The-Source schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:08:
Ik zit even je topic van eerder dit jaar door te lezen. Maar hier haal ik uit dat je 2 verdelers hebt. In dit topic geef je aan niet beide thermometers van je verdeler af te kunnen lezen. Bij deze link zijn ze wel beide zichtbaar.
Bozebeer38 in "Vloerverwarming huis deels te koud?"
Daar had je een delta van 4 graden tussen aanvoer en retour. Is hier nog veel aan veranderd want dat topic lezende loop je hier al langer mee te rommelen.
Daar is nooit iets aan veranderd.
Bedrijf zegt ik ben de enige die klaagt, maar van dit rijtje en naast onze rij woningen, klaagt iedereen zo weet ik, dus dat is wat blufpoker vermoed ik.

Maar komt er op neer, zolang de temperatuur op peil blijft boeit het ze niet dat het eindeloos draait.

• paQ
  • Nu online

paQ

Kijk anders gewoon even in het Panasonic topic. Als er een standaard wachtwoord is voor het installateursmenu kun je in elk geval achterhalen welke parameters er nu in staan.

Pagina: 1