Waar zit de vulkraan in deze CV-ketel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaketweak
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 18:52
Ik huur een appartement met een Nefit CV-ketel (ProLine NxT HRC 24/CW3). Sinds kort is in het appartement geen warm water meer. Afgaand op de foutcode (2L) komt het door een te lage waterdruk. Nu wil ik het water bijvullen, maar ik heb geen idee waar de vulkraan zit… De verhuurder lijkt het ook niet te weten.

Waar de waterkraan en de vulslang zitten is duidelijk (zie foto hieronder), maar ik zie nergens iets dat op een vulkraan lijkt. De vulslang zit op de foto in een random buis, waar’ie al in zat toen ik de kast opende. Iemand hier enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dCLyjJPfAmK0883Mo9MfNJZXis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GGhI2ZpeHhB8cmBxPeS25tEI.jpg?f=fotoalbum_large

Close-up:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DOgpeXf3eMaV-YHFGsLqUVC6M8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MinSyYSIuwqCZcBUA95U3LSm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJMNWeQnUw7ukh0Zz4e9t8SbEqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySnxuQFU4GjTTR5wtRXgnoRL.jpg?f=fotoalbum_large

En verder uitgezoomd (als ik de slang uitrek, dan haalt’ie nog net de bovenste rand van de kastopening):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xUHx2uMqGZP0vxJMN6QGpbCaYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8G9gxKRZ5iJKUk5p06We5Rx.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wat de handleiding zegt (zie punt 5 voor de vulkraan), maar de set-up in dit apartment matcht zoals je op de foto hierboven ziet niet helemaal met de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9XwBLWRU8aZQ3M4atRG0uaiJHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BlrLlGGfS0McQdp0Nvu8S3Ri.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Tweaketweak op 25-10-2023 23:13 ]

Beste antwoord (via Tweaketweak op 02-11-2023 21:44)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Je hebt er zelfs 2.

Derde foto zo'n dopje eraf slang erop kranen open en vullen maar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:56
Het rode onderin beeld is een verdeler van het verwarmingssysteem, vermoedelijk voor vloerverwarming. Vaak zit daar een vulaansluiting op, misschien helemaal links?
In de close-up beter zichtbaar, inderdaad 2 aansluitingen.

[ Voor 16% gewijzigd door jbvo op 25-10-2023 23:18 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Je hebt er zelfs 2.

Derde foto zo'n dopje eraf slang erop kranen open en vullen maar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:38
Als de druk zo laag is zou ik ook eens op onderzoek naar waar al dat water gebleven is, dat kan niet zo maar verdampen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:10

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

pman63 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:16:
Als de druk zo laag is zou ik ook eens op onderzoek naar waar al dat water gebleven is
Er zit een automatische ontluchting op dat toestel dus als het niet iedere maand voorkomt dan is dit geen ongebruikelijk iets.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:48
DukeBox schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:20:
[...]

Er zit een automatische ontluchting op dat toestel dus als het niet iedere maand voorkomt dan is dit geen ongebruikelijk iets.
Wat nog weleens voorkomt bij vloerverwarming met naregeling is dat de pomp al druk opbouwt terwijl de motoren nog niet open staan. Daarvoor is het raadzaam om een drukgeregelde by-pass te hebben zodat de ketel de druk kwijt kan. Uit eigen ervaring weet ik dat dan het overdrukventiel opengaat en daarmee dat je af en toe moet bijvullen.

Op de foto’s zie ik geen drukregelaar bypass, misschien zit die elders. Zo niet en je moet vaker bijvullen omdat het via overdrukventiel gaat dan is dat op te lossen door zo’n bypass te plaatsen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dashlane op 25-10-2023 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Geen warm water heeft toch niks te maken met het bijvullen van de cv ketel?

edit wel dus.

[ Voor 10% gewijzigd door jannus66 op 26-10-2023 15:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:18
jannus66 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:26:
Geen warm water heeft toch niks te maken met het bijvullen van de cv ketel?
Zeker wel, de meeste cv-ketels springen dan in storing, waardoor je ook geen warm water meer krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-03 10:44

shades

huh ?

Wat je op de foto hebt gezet is niet de cv maar de verdeel-unit voor de vloerverwarming.
Die kranen op foto 3 is voor als je het systeem leeg wilt laten lopen. Je kan waarschijnlijk het systeem ook vanaf daar vullen maar gezien de positionering en lokatie niet echt handig. Je kan dat beter doen bij de cv-ketel zelf (die afbeelding #5 is namelijk de onderkant van de cv-ketel). Daar zit een drukmeter op die je dan in de gaten kan houden en kan je ook gelijk vanaf daar ontluchten.
Zo te zien zitten er op die verdeelunit ook nog eens een aantal zones (de thermostaatkranen) die je apart kan regelen qua temperatuur maar pin mij daar niet op vast.

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:02
Zit wel op een lastige plek. De vulslang zit al aan de kraan en hangt los in de afvoer, ik hoop dat de goede nippel erop zit. Denk het wel, hangt daar niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:36
Waar is die CV dan? Moet je daar niet zijn?
Daar heb je neem ik aan ook de foutcode gevonden?

[ Voor 37% gewijzigd door jip_86 op 26-10-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaketweak
Thanks voor de reacties!

Er is inderdaad vloerverwarming. Ik woon er nu 2+ jaar en dit is voor het eerst dat ik moet bijvullen, dus het is gelukkig niet iets reguliers.

Hieronder een foto van de CV. Hier zit geen zichtbare drukmeter, maar de CV geeft de druk aan bij het opstarten en die is hetzelfde als wordt weergegeven op de drukmeter van de verdeelunit (1.2 bar).

De vulslang komt niet tot de CV, en volgens mij is hier ook geen vulkraan (correct me if I’m wrong). Dus lijkt erop dat ik op die twee onderste vulkranen ben aangewezen? De metalen dopjes zitten hier alleen muurvast, dus zal waarschijnlijk een waterpomptang moeten aanschaffen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfqhu1hf3P_O_R_PJJE6XjzHzkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JC4HPhUEcUKJf1aLAcjftwQi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_meKxPpQfBKV4iLgs_h-nT1uxIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ws4lhKWKZLKa932oHXveXbL2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:07
Tja, waarschijnlijk is de vloerverwarming aangelegd toen de ketel er al hing en heeft een of andere beunhaas de vuldopjes maar onderin gezet. Op zich kan dit wel, maar duidelijk is anders. Bovendien is het op deze maier ook moeilijk om een gevulde slang aan te koppelen voor het vullen. Je krijgt waarschijnlijk wat meer lucht in je systeem, maar dat zou de automatische ontluchter op moeten lossen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shades

shades

huh ?

Nee, dat denk ik niet. Vloerverwarming wordt over het algemeen aangelegd tijdens de bouw en bijna altijd door dezelfde installateur.

Meestal hangt de cv op zolder maar omdat dit een appartement is is er geen zolder. De drukmeter zit inderdaad op de verdeelunit van de vloerverwarming - Vuistregel is dat de druk tussen de 1,5 en 2 bar moet zijn wanneer de watertemp lager is dan 40graden. Dit is sowieso al raar want als je cv op zolder hangt en je het systeem op 2bar wilt krijgen dan staat er nog veel meer druk op het systeem op de begane grond. Ik zou inderdaad hier 1,5 aanhouden.

Als die 1.7 is dan al je verwarmingen ontluchten. Als die er niet zijn omdat je vloerverwarming hebt dan zit er boven op de ketel ook een ontluchtingsventiel, maar zoals @Yaksa al zei: dit is als het goed is een ventiel dat automatisch ontlucht. Zo te zien zit er op de aanvoer (waar de knoppen op zitten) als de retour ook een ontluchtingsventiel (die witte dingen aan de rechterkant).

Hou er wel een doekje bij. Als er direct water uitkomt dan okay. Als er geen water uitkomt maar lucht dan spettert het en het is niet ongewoon dat het water zwart is. Stopt het sputteren en komt er water uit dan ventiel dicht draaien. Herhalen bij alle ventielen tot ze nergens meer sputteren. Dan drukventiel checken: aanvullen tot 1,5 - 1,7 bar.

Je kan niet veel anders doen dan vullen via een van de twee vulpunten rechts naaste de verdeler. Pak diegene waar ook het expansievat aan vast zit (dat grijze ding rechts van je cv)

En anders: ben je zelf verantwoordelijk voor de installatie of is de huurbaas/woningcorporatie dat? Zo te horen aan de OP niet. Als het niet vertrouwd en na vullen werkt het nog steeds niet dan zou ik zelf even door een erkend bedrijf onderhoud laten uitvoeren op dat ding. Dat moet eigenlijk om het jaren. Je weet nooit wat voor shit je tegenkomt en of je rookgas afvoer nog wel okay is

[ Voor 20% gewijzigd door shades op 27-10-2023 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaketweak
Er is een monteur langsgeweest. Het issue bleek de pomp, niet de waterdruk. Inmiddels werkt alles weer.

De waterdruk verhogen (boven de 1.2 bar) lukte trouwens niet, ook niet met de kraan minutenlang open. Volgens de monteur is dat gebruikelijk bij een woning in de stad op drie hoog, en verder geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades

shades

huh ?

Mmm ja - dat is inderdaad moeilijk. Waarschijnlijk zit er onderin het gebouw een hydrofoor of iets die de druk net boven 1 bar kan houden. Doet ie het nog goed mee. Fijn die het weer werkt

Pagina: 1