Leren programmeren voor een kind (van 8)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWillemke
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-02 18:47
Hoi forummers,

ik weet niet 100% zeker of dit topic hier thuishoort, maar ik zie geen betere plek.

Mijn zoon (8 jaar, maar wel slimme jongen) vindt programmeren leuk; op school heeft ie een projectje gedaan waarbij een robot instructies moet krijgen, en hij is zeer enthousiast hierover.

Nu zoek ik eigenlijk tips om een jongen als hij wat te laten experimenteren met 'programmeren' (vooral dus logisch denken, puzzels oplossen, simpele spelletjes maken etc).

Hij heeft een Nintendo Switch, dus dan ligt Nintendo Game Builder Garage, of Gamestudio voor de hand.

Maar hebben mensen hier ervaring mee? Kan een kind van 8-10 hier aardig zijn ei in kwijt? Zijn er alternatieven? Liefst wel voor een Switch, want hij heeft geen laptop of tablet oid.

Ik hoor graag van jullie!

mvg
Willem

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:34

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Ik begon op mijn 6e met Basic op een C64 door gewoon de handleiding te lezen en listings over te typen. Dus als er wat spelletjes zijn waarmee 'ie het spelenderwijs kan leren moet dat zeker lukken.

Ik heb voor mijn kinderen indertijd "Robot Turtles" gekocht maar dat vonden ze niet zo maar is wel lekker offline en misschien vindt jouw zoon 't wél leuk. Verder kun je eens kijken naar Hedy en/of Scratch ofzo. Maar ik weet niet hoe goed (if at all) dat op een Switch zou werken. Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje een beperking. Kan 'ie niet (met begeleiding) op jouw pc/laptop o.i.d.?

Zo'n Game-builder (sleur-en-pleur een game in elkaar) wekt IMHO verkeerde verwachtingen; het is leuk als je 't als (uitgebreide) level-editor ziet, maar als het echt om programmeren gaat dan komt zo'n kind denk ik al snel bedrogen uit als blijkt dat "een spelletje ontwikkelen" niet zo eenvoudig is als een game-builder het doet lijken. Neemt niet weg dat ontzettend leuk kan zijn om te doen.

[ Voor 42% gewijzigd door RobIII op 25-10-2023 23:33 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:38
Wat goed!

Kijk eens naar Apple Swift Playgrounds.
Link

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:37

Yucon

*broem*

Heeft zo'n ding een browser? In dat geval is scratch wel leuk. Met z'n broertje genaamd app inventor kun je op een vergelijkbare manier ook mobiele apps leren maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:39

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je kunt inderdaad kijken of je kind het leuk vindt om spelletjes te programmeren.

Dan kun je op een gegeven moment (een oudere versie van?) GameMaker installeren en daar wat voorbeeld projectjes bij zoeken.
Je kunt daar heel makkelijk vanuit een visuele programmeertaal naar het 'code typen' gaan.

(Of "Scratch" zoals hierboven genoemd)

Maar als dat 'm niet zo interesseert en je wil echt iets proberen wat aansluit op robotica:

Heeft/speelt je kind veel met Lego?
"Lego Mindstorms" is een behoorlijk mooi (maar duur) product.

Een starterkit van Arduino (met instructieboekje) is ook nog een optie, dat is iets goedkoper, maar minder 'afgekaderd'.

Je hebt ook nog "Duplo Coding Express", maar verwacht dat hij daar te oud voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
M5Stack met UIFlow (Blockly)? Dat is meer de internet-of-things kant op, maar wel erg leuk.
Je hebt 1001 modules om aan zo’n M5Stack te knopen.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 26-10-2023 07:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:19

DaFeliX

Tnet Devver
Offline zou je ook 'ns kunnen kijken naar Turing Tumble. Je bouwt daar in verschillende opdrachten in een knikker-computer. Er zit een boek bij met een verhaal (ook in 't Nederlands te verkrijgen) en 't niveau loopt mooi op. De laatste opdrachten zijn best pittig. Het sluit in elk geval goed aan op de leeftijd van 8 jaar.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online

EvH

Je zou kunnen kijken of er lokaal coderdojo wordt gegeven. Dit is grafisch programmeren, maar erg laagdrempelig en leuk voor kleine kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-01 10:59
Lego Boost is laagdrempeliger dan mindstorms en is eigenlijk een combinatie van iets bouwen met een interfaces zoals scratch voor de instructies. Heel leuk spul maar wel een tablet ofzo nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 18:27
Niet voor Switch, maar bij sommige bibliotheken kan je ook gratis op een computer werken, misschien is dat een idee.

M'n zoon vond deze gratis Scratch cursus erg leuk:
https://ocw.tudelft.nl/co...rammeren-voor-kinderen-8/

En hij heeft op school laatst met CodeCombat gewerkt. Eerste indruk is goed, maar helaas ben je binnen een half uur (ofzo) al door de gratis levels heen. Ze willen wel érg snel dat je een betalende gebruiker wordt.
https://codecombat.com/

[ Voor 14% gewijzigd door DeadMetal op 26-10-2023 09:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 36835

RobIII schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:25:
Ik begon op mijn 6e met Basic op een C64 door gewoon de handleiding te lezen en listings over te typen.
Zonder hulp van ouders gewoon beginnen, omdat je het toevallig tegenkomt en zelf gaat uitzoeken. Goede oude tijd ;)

Zo kwam ik als 10 jarige ooit QBasic tegen toen ik toevallig een dir commando ergens deed. Zonder internet uitzoeken hoe dingen werken, door gewoon het geduld en nieuwsgierigheid te hebben... Heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:08

Cyphax

Moderator LNX
TheWillemke schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:55:
Hoi forummers,

ik weet niet 100% zeker of dit topic hier thuishoort, maar ik zie geen betere plek.

Mijn zoon (8 jaar, maar wel slimme jongen) vindt programmeren leuk; op school heeft ie een projectje gedaan waarbij een robot instructies moet krijgen, en hij is zeer enthousiast hierover.

Nu zoek ik eigenlijk tips om een jongen als hij wat te laten experimenteren met 'programmeren' (vooral dus logisch denken, puzzels oplossen, simpele spelletjes maken etc).

Hij heeft een Nintendo Switch, dus dan ligt Nintendo Game Builder Garage, of Gamestudio voor de hand.

Maar hebben mensen hier ervaring mee? Kan een kind van 8-10 hier aardig zijn ei in kwijt? Zijn er alternatieven? Liefst wel voor een Switch, want hij heeft geen laptop of tablet oid.

Ik hoor graag van jullie!

mvg
Willem
toon volledige bericht
Mijn zoontje is nu 12 maar hij heeft Gamestudio al een paar jaar en daar heeft ie veel lol mee (hij wil later ook programmeur worden). Het is niet helemaal hetzelfde als programmeren maar principes als condities kan ie daar prima mee leren. Zou een mooi begin kunnen zijn. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VLQRT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-04 21:00
Heb je al eens gekeken of er een codedojo in de buurt is?

https://coderdojo.nl/

Excuus dubbel

[ Voor 12% gewijzigd door VLQRT op 26-10-2023 09:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

https://www.hedy.org/ is misschien ook interessant. Een programmeertaal om te leren. Je kunt door de levels bladeren om te zien wat er aan bod komt en is er.

Edit: oh was toch al wel genoemd :)

[ Voor 14% gewijzigd door Tutti-frutti op 26-10-2023 09:17 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Lego Boost is al genoemd, maar wil ik graag onderschrijven. Met de componenten kun je drie voorbeeldapparatn bouwen (waaronder een robot), die je middels een app (iOS en Android) kunt programmeren via een visuele interface.

Boost kan gezien worden als opstap naar Lego Mindstorm, wat een volledige scripttaal kent. Mindstorms is wel aan de prijs (eigenlijk gericht op scholen namelijk).

Swift Playground (alleen iPad uit mijn hoofd, in ieder geval niet op Android) is ook een aanrader als je de hardware hebt of bereid bent aan te schaffen (werkt ook al op wat oudere machines, dus check desnoods V&A).

Mijn zoon is ooit begonnen met MIND, een robot die je middels druktoetsen kunt programmeren. Er wordt een mat meegeleverd waar de robot verschillende opdrachten moet doen en uitdagingen op moet zien te overwinnen - jij als programmeur moet hem vertellen hoe hij dat moet doen. Veel simpeler dan Lego Boost, maar wel lekker laagdrempelig en in tegenstelling tot een app lekker "tastbaar".

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Een andere insteek; op Steam zijn ook een heleboel games te vinden die met programmeren te maken hebben. Hele 'simpele' als Human Resource Machine of 7 Billion Humans (maar die zijn misschien een te volwassen onderwerp en meer puzzelen dan programmeren) maar ook meteen wat ingewikkeldere als Autonauts waar je écht een robot programmeert.
Er zijn ook spellen als while True: learn() en Robo Instructus die meer inzetten op het leren denken als een programmeur.

Ik zou ook zeker opties als SpaceChem en Opus Magnum meenemen. Die zijn niet zo zeer programmeren maar juist echt puzzelen, maar leren je wel heel veel over de denkwijze. Ik heb SpaceChem gespeeld met mijn broertje toen die een jaar of 8 was, en die kon goed volgen wat er moest gebeuren maar had helaas geen interesse in zelf spelen.

Al deze spellen hebben wel een PC of laptop nodig (met Windows), maar dat hoeft geen splinternieuwe game PC te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483913

In België zijn er enkele organisatie die programmeer lessen aanbieden. Misschien daar eens voor kijken?
Elke zaterdag kunnen ze dan enkele uren komen programmeren. Elk semester leren ze iets nieuws.

Dit zijn zaken voorbeelden van zaken waar zij mee werken.
https://scratch.mit.edu/
https://education.minecraft.net/en-us

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 483913 op 26-10-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veelstekel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-05 16:14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:51
Wat ik zelf veel aanraad, aan beginnende programmeurs van eigenlijk alle leeftijden, is BlueJ. Het is een open-source project waar je op een vrij eenvoudige manier leert programmeren. Op bijvoorbeeld bol.com kun je een boek met Nederlandse vertaling kopen. Misschien dat 8 nog nét iets te jong is, maar wij hadden pas geleden het zoontje (geloof 10) van een collega op kantoor: BlueJ uit de kast gehaald, en ging prima en hij vond het fantastisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 10:08
Het zal je verbazen hoe ver sommige jonge kinderen met een 'echte' programmeertaal komen. Probeer gewoon Python, met een handige IDE, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:06
Ik begon als 10 jarige met BASIC omdat dat op mijn VTech kinder laptop geinstalleerd was, en er een boekje bij zat. Kon nooit iets opslaan, want de cardridges om dat te doen had ik niet. Kon dus elke keer weer vanaf 0 beginnen. 😅

Ik denk dat tegenwoordig iets als Swift Playgrounds een betere optie is. Maar enkel met een Switch kom je sowieso niet ver lijkt me.

Eventueel een andere optie, is bijvoorbeeld een C64 mini halen. Deze aansluiten op de TV of een monitor die je over hebt*, toetsenbordje er bij, en een BASIC boekje, en gaan.

Dan ben je wel gelimiteerd tot wat dat apparaat kan, maar als je je kind nog niet "vrij op het internet" wilt hebben, dan is dat ook niet mogelijk met dat apparaat. Bevalt het niet, kan je er altijd nog spelletjes op spelen.

* Het is waarschijnlijk wel fijner om te programmeren aan een buro dan op de bank, kijkend naar een TV in de verte

[ Voor 54% gewijzigd door ZpAz op 26-10-2023 12:53 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:42
Lego Mindstorms ( is al eerder genoemd zag ik) is een mooi begin om te leren programmeren. Je kon het jaren geleden al doen met behulp van een GUI maar ook gewoon in code meen ik.
Het is inderdaad wel duur. Op het HBO gebruikte ze dit zelfs ook nog wel eens voor prototypes.
Als je zoon nog andere lego heeft kun je dat natuurlijk mooi met elkaar combineren en iets heel groots bouwen. Juist omdat het zich niet alleen beperkt tot programmeren maar ook bouwen vind ik dit een mooi product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:16
ThomasG schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:35:
Wat ik zelf veel aanraad, aan beginnende programmeurs van eigenlijk alle leeftijden, is BlueJ. Het is een open-source project waar je op een vrij eenvoudige manier leert programmeren. Op bijvoorbeeld bol.com kun je een boek met Nederlandse vertaling kopen. Misschien dat 8 nog nét iets te jong is, maar wij hadden pas geleden het zoontje (geloof 10) van een collega op kantoor: BlueJ uit de kast gehaald, en ging prima en hij vond het fantastisch.
Dat heb ik ooit op school moeten doen, wat een troep was dat. Wellicht dat het nu beter is, maar ik zou nog eerder bij de kringloopwinkel een oude pc kopen die die compleet mag verprutsen. Nieuwe image erop en klaar weer. Met iets als basic, of domweg in office vba macro's bouwen. Ik snap dat 8 jaar vrij jong is, maar ben zelf op die leeftijd ook begonnen met overtikken van code uit boeken om spelletjes te maken. En in MS-Dos met basic. Uiteindelijk heb ik daarmee wel de echte basis gelegd. Later op school wel van die grafische "programmeur" dingen gebruikt, maar daarmee leer je niet echt programmeren imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:16
Ryen schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:56:
Het zal je verbazen hoe ver sommige jonge kinderen met een 'echte' programmeertaal komen. Probeer gewoon Python, met een handige IDE, natuurlijk.
Mee eens! Wat sturing geven in welke taal die kan beginnen. En als je iets wilt laten branden qua lampjes zou ik eens naar een arduino met een lcd schermpje kijken. Dan kun je heel eenvoudig beginnen met allerlei kant-en-klaar voorbeelden, en kan ie zelf gaan lopen prutsen om er wat anders op te krijgen. Op die leeftijd, met de interesse, kun je al wel aan de slag met arduino of raspberry dingen. De omgeving voor hem installeren op een oude pc, stukje uitleg zodat die aan de slag kan en dan lekker hele middagen (en avonden) laten prutsen.

Ik zou wel beginnen met iets fysieks of "concreets". Op een pc/laptop kun je natuurlijk alles maken wat je maar wil. Met een arduino of raspberry houd je de doelen klein. Bijvoorbeeld aansturen van een motortje, een lampje laten brande, een lichtsensor uitlezen en dan de motor laten draaien etc. Hier zijn ook de wereld aan voorbeelden en goedkope onderdelen voor te krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door barbarbar op 26-10-2023 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeORay
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-05 12:02
Yohsoog schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:04:
Lego Boost is laagdrempeliger dan mindstorms en is eigenlijk een combinatie van iets bouwen met een interfaces zoals scratch voor de instructies. Heel leuk spul maar wel een tablet ofzo nodig.
Er is tegenwoordig ook een Lego Boost uitbreiding voor Scratch. Het beste van beide werelden wat mij betreft, en je zit niet vast aan een tablet / telefoon zoals bij de Lego Boost app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenuwsnaartje
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-12-2024
Wellicht kun je iets met Microsoft MakeCode Arcade? Daarmee kun je met blokjes games bouwen, maar ook (wellicht voor later) ook de JavaScript en/of Python sourcecode bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:49

Dido

heforshe

RobIII schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:25:
Ik begon op mijn 6e met Basic op een C64 door gewoon de handleiding te lezen en listings over te typen. Dus als er wat spelletjes zijn waarmee 'ie het spelenderwijs kan leren moet dat zeker lukken.
Ik was een jaartje ouder denk ik, maar inderdaad Basic op de C64 bij een vriendinnetje. En dan listings uit de Kijk overtikken, programma's opnemen van de radio (!) waar je dan een week mee bezig was om ze te debuggen.
Ik programmeerde in die tijd meer spellen dan ik ze speelde (als ze af waren begon je aan de volgende :P )

En dan later op school QBasic (en later een gehackte QuickBasic :X ), en zelfs nog even met TurboPascal gespeeld.
Oon schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:32:
Een andere insteek; op Steam zijn ook een heleboel games te vinden die met programmeren te maken hebben. Hele 'simpele' als Human Resource Machine of 7 Billion Humans (maar die zijn misschien een te volwassen onderwerp en meer puzzelen dan programmeren)
Ik kwam die toevallig een tijdje geleden tegen, en hoewel het in een corporate bedrijf speelt leer je wel spelenderwijs interessante basisbegrippen als branching, sorteren, en zelfs multitasking. En, je komt geruisloos in aanraking met het concept van TDD, want uiteindelijk is het doel dat de tests slagen die al van tevoren gemaakt zijn :P

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:41
Ik zie dat Lego Boost en Lego Mindstorms al genoemd zijn. +1 daarvoor, dat is echt supergaaf spul ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:51:
[...]

Zonder hulp van ouders gewoon beginnen, omdat je het toevallig tegenkomt en zelf gaat uitzoeken. Goede oude tijd ;)

Zo kwam ik als 10 jarige ooit QBasic tegen toen ik toevallig een dir commando ergens deed. Zonder internet uitzoeken hoe dingen werken, door gewoon het geduld en nieuwsgierigheid te hebben... Heerlijk.
Mijn vader programmeerde weleens dingen voor zijn werk als werktuigbouwkundige en had ook PC's over (286 en een Tulip 386).

Ik zeurde als 10 jarige in het jaar 1991 om een Nintendo omdat een klasgenootje die had. Ik kreeg een afgedankte PC met Commander Keen er op (Schneider Amstrad 8086 in eerste instantie, maar daarna al gauw die 286 en de Tulip).

Ook speelde ik op een gegeven moment Pacman "tegen" mijn vader, maar hij had steeds onhaalbare high scores. Ik maar vloeken en proberen, totdat hij toegaf dat hij het bestandje aangepast had. Dat was een enorme trigger voor mij. Er lagen 2 dikke boeken over Power BASIC (Programming Guide en Language Reference) en de rest is history.

2 jaar later - toen ik 12 was - programmeerde ik dingen die mijn vader niet meer begreep en complex vond _O- Tegen de tijd dat ik 15 was, deed ik (meestal in de vakanties) zijn programmeerprojecten voor de zaak als bijbaantje.

Ondanks dat ik wel mazzel had - omdat ik alle spullen en lesmateriaal bij de hand had - heb ik het mezelf aangeleerd. Mijn vader heeft mij nooit "geholpen" ermee.

PS
Ik had wel een vrijbrief om onbeperkt achter mijn computer te zitten toen hij eenmaal doorhad dat ik er op programmeerde. Hij wist heel goed dat ik daar altijd iets aan zou hebben... dus tegengewerkt werd ik ook niet :+

Vrienden van mij mochten echt niet zoveel achter de computer zitten. Terwijl mijn vader zoiets had van "dan weet ik tenminste waar mijn zoon uithangt".

[edit]
Mijn dochter van 7 heb ik overigens nog niet achter een computer gezet. We vinden al dat ze teveel achter haar tablet zit en ik ben bang dat we haar achter een PC / laptop helemaal kwijtraken (ze wou al levels voor Roblox ontwerpen ofzoiets).

Dus ik ben er ironisch genoeg veel terughoudender in dan mijn vader. Ze heeft er overigens al wel naar gevraagd en heeft het ook over een typecursus. Mijn eigen sociale ontwikkeling heeft er wel onder geleden en we proberen haar zo "normaal" mogelijk op te voeden (zolang we die illusie nog hebben met mijn genen :/ ). Ik wil haar op den duur wel Office leren, zodat ze brieven kan schrijven, spreadsheets kan maken en simpele presentaties.

Toen ik 12 was had ik mijn eigen basale spreadsheet programma gemaakt (dat was de code waar mijn vader naar zat te staren), maar ik zou het wel fijn vinden als mijn dochter tegen die tijd iig met Excel kan omgaan.

[ Voor 27% gewijzigd door Lethalis op 27-10-2023 13:53 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWillemke
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-02 18:47
Haha ik herken wat jullie allemaal roepen; zelf heb ik ook jaren geprogrammeerd, en begon met Basic op een MSX-doos. Heerlijk.
Ik heb toch de keuze gemaakt voor Gamebuilder; vooral omdat mn zoon spelletjes leuk vindt (en je wilt niet weten hoeveel uur hij al gespeeld heeft nu, en hoe ie uitgedaagd wordt). En daarnaast wil ik nog geen laptop oid voor hem aanschaffen..
Als blijkt dat ie het leuk blijft vinden, zal ik zeker teruggrijpen op jullie tips!! Dank daarvoor!!

Willem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarzSP
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:54
Wat leuk!!
In de android app-store: Grasshopper: Learn to Code
Google LLC

Het is een simpele app om spelenderwijs Javascript leren programmeren, hoewel mischien is het al te simpel voor hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-04 16:41

drm

f0pc0dert

Ik zou je vooral aanmoedigen om te kijken hoe je samen op ontdekking kan gaan. Samen naar winkels, bibliotheek, beurzen/conferenties, meetups, talks, cursussen, dat soort dingen: kijken wat er allemaal te ontdekken valt en daar betrokken bij zijn (een "maatje" worden), en de reis is - hoe cliché ook - toch belangrijker dan de bestemming. Uiteindelijk zijn dat soort herinneringen vele malen meer waard dan op je 10e C kunnen.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1